کد خبر 1402905
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
استفن لاوگرُو

مشاور امنیت ملی دولت انگلیس در سخنرانی برای یک اندیشکده آمریکایی درباره افزایش احتمال جنگ اتمی در جهان هشدار داد.

به گزارش مشرق، «استفن لاوگرُو» مشاور امنیت ملی دولت انگلیس با اشاره به تشدید تنش‌ها در روابط غرب با روسیه و چین، درباره افزایش احتمال تهدید «جنگ اتمی در جهان» صحبت کرد.

دولت انگلیس در صفحه اینترنتی خود گزارشی درباره سخنرانی مشاور امنیت ملی این کشور در اندیشکده آمریکایی «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» منتشر کرد.

وی در ابتدای این سخنرانی گفت: «من باید با صحبت در مورد جنگ در اوکراین شروع کنم. ما اخیرا نقطه عطف وحشتناک ۱۵۰ روزه را پشت سر گذاشتیم که پوتین این جنگ غیرقانونی و فاقد توجیه را آغاز کرد و رنج بی‌شماری را به مردم بی‌گناه اوکراین وارد کرد».

مشاور امنیت ملی دولت انگلیس مدعی شد: «من از این موضوع نگرانم که این درگیری با الگوی رفتار عمدی و بی‌پروای روسیه برای تضعیف ساختار امنیت جهانی مطابقت داشته باشد. این الگویی است که الحاق غیرقانونی کریمه، استفاده از تسلیحات شیمیایی و رادیولوژیکی در خاک بریتانیا و تخلفات مکرری  که باعث فروپاشی پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (پیمانINF ) شد را شامل می‌شود».

طبق این گزارش، استفن لاوگرُو در ادامه درباره خطر فزاینده مواجهه اتمی با روسیه و چین، در بحبوحه از بین رفتن کانال‌های ارتباطی محرمانه که به حفظ صلح در طول جنگ سرد کمک کرد، هشدار داده است.

مشاور امنیت ملی انگلیس در این سخنرانی که به صورت مجازی انجام شد، گفته که فقدان گفت‌وگو (میان کشورهای غربی با روسیه و چین) در زمانی اتفاق می‌افتد که نه تنها «طیف وسیع‌تری» از خطرات راهبردی  وجود دارد، بلکه در نتیجه پیشرفت‌های علم و فناوری، تکثیر تسلیحات و افزایش رقابت در عرصه‌هایی مانند فضا، «مسیرهای تشدید تنش» بیشتری در روابط فی مابین آنها وجود دارد.

به گفته این مقام ارشد لندن، دو بلوک یکپارچه جنگ سرد یعنی اتحاد جماهیر شوروی و ناتو توانستند به درک مشترکی از دکترین مربوط به خطر جنگ اتمی برسند که اما چنین درکی امروزه وجود ندارد.

مشاور امنیت ملی دولت انگلیس که کشورش یکی از کشورهای دارنده سلاح اتمی است، در ادامه این نشست برای تاکید بر مبهم بودن وضعیت جاری در رابطه با سلاح اتمی در جهان پای ایران و کره شمالی را وسط کشید.

استفن لاوگرُو با تاکید بر فضای مبهم موجود در جهان درباره دکترین اتمی مدعی شد: «دکترین (کنونی اتمی) در مسکو و پکن، مات و مبهم است چه برسد به پیونگ یانگ یا تهران».

به گفته او، در دوره جنگ سرد درک متقابل دو اردوگاه متخاصم غرب و شرق به اطمینان یافتن از اینکه جهان وارد یک جنگ اتمی نشود، کمک کرد.

مشاور امنیت ملی انگلیس تصریح کرد: «این به هر دوی ما اعتماد به نفس بالاتری داد که راه خود را به سمت جنگ اتمی اشتباه محاسباتی نخواهیم کرد. امروز ما با دیگرانی که ممکن است در آینده ما را تهدید کنند به ویژه در مورد چین، پایه‌های مشابهی نداریم».

این مقام عالی رتبه لندن در نشست اندیشکده مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی، بدون اشاره به برنامه اتمی انگلیس و آمریکا شروع به اتهام‌زنی علیه برنامه اتمی چین و دیگر کشورها زد.

 استفن لاوگرُو نسبت به گسترش سلاح‌های اتمی در کشورهای «سرکش» و همچنین توسعه سریع چنین تسلیحاتی در میان قدرت‌های اتمی تایید شده ابراز نگرانی کرد. وی همچنین گفت که انگلیس درباره مدرن‌سازی زرادخانه اتمی چین، «نگرانی‌های آشکار» دارد.

این مقام ارشد امنیتی انگلیس در بخش اعظم سخنرانی خود به موضوع اوکراین اشاره‌های زیادی داشت و خواستار تقویت فشارهای کشورهای غربی علیه روسیه شد.

طبق گزارش صفحه اینترنتی دولت انگلیس، او با اشاره به «تهاجم روسیه به اوکراین» به عنوان نمونه‌ای از فرسوده شدن سازوکارهای جنگ سرد، از کشورها خواست تا اقدامات کنترل تسلیحاتی را انجام دهند.

مشاور امنیت ملی انگلیس در جمع مخاطبان اندیشکده آمریکایی، توافق‌های کنترل تسلیحاتی را برای حفظ امنیت جهان، «حیاتی» خواند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    2 0
    انگلیس تو سر پیازی یا ته پیاز برو بزار باد بیاد - همه ملتها ملت ژاپن شاه زده ی شرق آسیا نیستند که بی سر و صدا در بی خبری جهانی اربابت و رئیست آنهارا جزغاله کردید در خرابه های هیروشیما و ناکازاکی و سواحل و دریاهای ژپن و..و آرژنتین و برلین و و.. رقص موش را با گربه راه انداختید جهان بیدار شده است عرض خود می برید و زحمت جهانیان می افزایید و گرنه عرصه سیمرغ نه جولانگه تو است.
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      5 0
      دولت کثیف انگلیس عامل اصلی تمام فتنه ها و جنگ ها در جهان است
    • یا حق DE ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      0 0
      همین ژاپن انگلیس و آمریکا رو به ما و چین ترجیخ میده.
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      2 0
      مرگ بر انگلیس
    • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      0 0
      الان فک کردن با قلدری میتونن سرو صدا کنن... با همترازت که نمیتونی قلدری کنی احمق عن‌گلیسی...
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    1 0
    مرگ بر انگلیس دشمن بشریت
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    1 0
    خداوندا ظالمان انگل یسی و فران سوی و امریکایی و... را بخاطر دویست سال جنایت در حق بشریت به بهترین وجه تنبیه بفرما .
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    0 0
    ساختار امنیت جهانی که دارو دسته دزد انگلیس و آمریکا پرچمدار اون باشن دوزار نمی ارزه . برو مردک اگه بیل زن بودید این قدر خالی نمی بستی .
  • مقدس IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    2 0
    داشتن قدرت بازدارندگى در اين دوران با وجود چنين تبهكاران دزد بى حياء از نأن شب هم واجب تر هست ، همين انگل ستان از ترس موشك هاى سارمات روسيه هست كه مستقيم وارد صحنه نبرد در اوكراين نشده و الا تا بحال اين تبهكاران بين المللى خاك روسيه را به توبره كشيده بودند .
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    2 0
    این هشدار نیست این آرزوی دولت ماسونی انگلیس است که جنگ اتمی شود و جمعیت جهان میلیاردها نفر کم شود.
  • CH ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    0 0
    مردک روباه ، روسیه سوریه نیست که تروریست‌های داعشی امریکایی انکلیسی مواد شیمیایی استفاده کنند علیه مردم و بگردن اسد بیندازند و سازمان کثیف ملل هم رژیم را محکوم همانطور که پوتین گفت با یک بمب انکلیس را نابود خواهد کرد ،پس روباه پیر بوگندو خفه خون بگیرد و در فکر زمستان سرد و سخنشان باشد
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    6 0
    شیاطین انگلیسی هر کجا که نتوانند استعمارش کنند جنگ راه می اندازند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس