انگلیس مدعی افزایش تهدید ناشی از تهران شد/هراس از پیشرفت هسته‌ای ایران

دولت انگلیس در نسخه جدید سند «بازنگری سیاست خارجی و دفاعی این کشور که روز دوشنبه منتشر شد، مدعی افزایش تهدیدات ناشی از ایران شده است

به گزارش مشرق، در این سند ۵۹ صفحه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد، علاوه بر مسائل هسته‌ای، ادعاهای امنیتی درباره تهدید شهروندان انگلیسی و اتهامات بی اساس درباره نقش ایران در منطقه تکرار شده است.

در سند ادعایی یادشده آمده است: «تهدید ناشی از ایران همانطور که با پیشرفت برنامه هسته‌ای، رفتار بی‌ثبات‌کننده منطقه‌ای و اقداماتش در بریتانیا - از جمله ۱۵ تهدید رژیم ایران برای کشتن یا ربودن افراد انگلیسی یا مستقر در بریتانیا – نشان می‌دهد، افزایش یافته است.»

دولت انگلیس همچنین ادعای مشارکت ایران با روسیه در جنگ اوکراین را که بارها از سوی مقامات کشورمان رد شده است، تکرار و ادعا کرده است: مشارکت عمیق چین با روسیه و همکاری رو به رشد روسیه با ایران در پی تهاجم به اوکراین، دو تحولی هستند که نگرانی خاصی دارند.

این سند همچنین به تشکیل گروه ضربت در وزارت امور خارجه انگلیس برای مقابله با آنچه دستکاری خصمانه اطلاعات نامید اشاره کرده و در این رابطه از چین، روسیه و ایران به عنوان کشورهایی نام برده که منافع لندن را در خارج از این کشور تأثیر قرار می‌دهند.

دولت انگلیس در این سند ادعا کرده که با آنچه تهدید ناشی از ایران برای کمک به امنیت منطقه ای و بین المللی نامید، مقابله خواهد کرد. در سند ادعایی آمده است: «ما با ایالات متحده، تروئیکا (فرانسه، آلمان، ایتالیا) و شرکای منطقه ای، به همکاری برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای و جلوگیری از رفتار بی ثبات کننده آن، از جمله تهدید علیه بریتانیا و افراد مستقر در کشور، ادامه خواهیم داد.»

این دومین سند «بازبینی جامع سیاست خارجی و دفاعی» انگلیس پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا است که نشان می‌دهد دارد خود را برای تغییرات بزرگ در نظم جهانی آماده می کند. از افزایش بودجه نظامی، تا سرمایه‌گذاری در حوزه سیاست خارجی، لندن در تلاش است تا موضع خود را در سیر تحولات ژئوپلیتیک در جهان تبیین کند.

در این سند اشاره شده که انگلیس بودجه دفاعی خود را برای احیا و تامین مهمات ارتش و سرمایه گذاری روی فاز بعدی قرارداد زیردریایی هسته‌ای با آمریکا و استرالیا به میزان ۵ میلیارد پوند افزایش می‌دهد. دولت انگلیس از چین به عنوان چالشی بزرگ برای نظم و ثبات جهانی یاد کرده و درباره روسیه هم درصدد تشدید تحریم‌ها و ایجاد سازوکاری است که از اجرای آن اطمینان حاصل کند.

تزریق ۲۰ میلیون پوند به سرویس جهانی رسانه دولت انگلیس از دیگر اقدامات دولت در سند یادشده است تا به این ترتیب «از همه ۴۲ زبان سرویس جهانی بی‌بی‌سی طی دو سال آینده» برای آنچه مقابله با اطلاعات نادرست نامید، حمایت شود.

اما سندی که امروز منتشر شد بیش از آنکه اعلام برنامه های آینده انگلیس باشد، نمایانگر نگرانی‌های دولت است. لندن در کنار سایر شرکای غربی نگران شکل‌گیری نظم جدید جهانی با محوریت ایران، چین و روسیه و کاهش نفوذ این کشور در عرصه بین‌الملل به ویژه پس از توافق ایران وعربستان به عنوان دو کشور دارای ذخائر عظیم انرژی در جهان است. در واقع نگرانی لندن از افزایش قدرت و نفوذ چین، روسیه و ایران را می توان به وضوح در لابلای سند جدید سیاست خارجی و دفاعی انگلیس مشاهده کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    10 2
    یک فرافکنی احمقانه وبندهای ضدسند وضدملت انگلستان توسط حکام هرزه ی ورشکسته باکینگهام نشین بیش نیست
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
      1 1
      دقیقا...سروصدای الکی...میخان مثلا کار اسرائیل رو دست بگیرند... حداقل در بعد رسانه ایی و شانتاژ خبری... اونا از اون ور دنیا بدون پشتیبانی لجستیک...چه شکری میخان بخورند؟
  • محمدصالح چگینی IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    9 2
    اونوقت تزریق سلاح به اتاق فرماندهی دراوکراین که داعش باان سابقه تهدیدات وبمبگذاری دربروکسل حتماتهدیدنیست اش شوربای این زباله های متعفن صهیونیست پرست بقدری فاسدشده که پزشکان انگلیس هم بخاطرناامیدی درادم شدن این احمهااعتصاب کردند
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    7 3
    انگل یسی ها چند قرن است که صدها کشور را غارت کرده اند و برای دنیا تهدید بوده و هستند حالا که چند کشور حاضر نیستند زیر سلطه این حرامی بروند صدایشان مثل دراز گوش بلند شده که انگل یس را تهدید کرده اند ؟ واقعا پررو هستند
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    5 2
    انگلیس غلط کرد با او ملکهٔ گور بگور شده و غربگداهای داخلیش!!!!!
  • محمود IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    8 2
    انشاالله وحتماکه ازاین نگرانی دق کنید زجر کش سقط بشید که صدها ساله خون ملتهای مظلوم رو توشیشه کردید وثروتهاشونو غارت وجانها شون گرفتید وعده الهی دیر وزود داره اما سوخت وسوز نداره
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    6 0
    غلط کردند
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    5 1
    خب دشمنان ایران در کشورت جا دادی می خوای تهدید نشوی اینگلیسی که سابقه بدی در ایران داره
  • احمد IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    6 0
    انگلیس و سایر کشورهای غربی می بایست آن موقع که علیه ایران اسلامی سربلند، روسیه، چین و ... می تاختند فکر این روزها را می کردند والا آلان ناراحتی هیچ سودی برایشان ندارد ضمن اینکه کشورهای دیگری نیز به سوی ایران، روسیه، چین خواهند آمد. غرب باید بفهمد دوران آنها به پایان رسیده و منتظر روزهای بدتر هم باشند.
  • سعید IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    1 2
    آری ما خطرناک هستیم ، مراقب خود باشید .
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    7 1
    بمیر بابا روباه مکار
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    0 0
    انگل لیس خفه بمیر دوران این شامورتی بازیها گذشته تازه الان حال خوبتونه اندکی صبر سحر نزدیک است انتقام تمام ابا واجدادامون روکه با قحطی وسیاست کثیف شما با سختی از دنیا رفتن رو پس میگیریم
  • من IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    4 1
    حالا کی به انگلیس تو دنیا اهمیت میداد که برای خودش تهدید و فرصت متصور است. به نظرم باید یک چخه جانانه به انگلیس گفت تا از خواب اینکه ابرقدرت است بیرون بیاید.
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    4 3
    حکایت انگلیس، حکایت،، آن شَغالی رفت اَنْدَر خُمِّ رنگ اَنْدَر آن خُم کرد یک ساعت دِرَنگ حالا با رنگ کردن خودش قصد خودنمایی دارد.
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    7 0
    سفارت وجاسوسخانه خبیث ومنحوسش روببنده وبزنه به چاک!
  • رضاجهانگیری IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    0 0
    خنده داره که انگلیس از اطلاعات نادرست حرف میزنه،بی بی سی واینترنشنال درانگلیس وبرعلیه منافع تک تک مردم ایران دارن فعالیت می کنن حالا انگلیس ناراحت اطلاعات نادرست شده،اینجاما مدعی هستیم نه شما
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    0 0
    در آخرالزمان استعمارگران غربی خصوصا انگلیس تاوان جنایاتشان را تمام کمال میپردازند!
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    0 0
    کور خاندی استعمارگر پیر این تازه اول راه است! باید قصاص تمام جنایتهایی را که در ایران و آسیا و دنیا انجام دادی را پس بدی و این ملت شجاع ایران توسط برادران نظامی اش علی الخصوص برادران جان برکف سپاهی این وظیفه را عملی خواهند کرد و شما ها را به غلط کردن و شکر خوردن وادار خواهند نمود. به امید آن روز
  • علی افصحی IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    0 1
    این سند نشان می دهد تا چه اندازه ارزیابی امام خامنه‌ای از اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عزیز واقع بینانه بوده و تا چه اندازه ارزیابی های اصلاحات آمریکایی غلط و خبیثانه است مفلوکانی که از دهه شصت تاکنون در هر بیانیه و نامه پراکنی های خود احمقانه سخن از بن بست نظام، ضعف نظام ، در آستانه سقوط بودن نظام ، از هم پاشیدگی ساختار نظام و..زده و به نیابت از غرب وحشی و شیطان بزرگ آمریکا تلاش در سست کردن اراده ارکان نظام روبه پیش جمهوری اسلامی ایران عزیز را دارند در حالتی که همین سند نشان از اقتدار نظام اسلامی داشته و نیز نشان بهم ریختگی جبهه استکبار دارد انگلیس خبیث ایران اسلامی را در کنار کشورهای مفلوک و غیر قابل ذکر عالم به شمار نیاورده بلکه آن را ضلع سوم قدرت جهان به حساب آورده و با چین و روسیه همردیف می کند. چنان که انگلیس خبیث مثل کتک خورده ها ، بلوف زده که با شیطان بزرگ و غرب وحشی از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای جلوگیری می کند !به فرموده امام خامنه‌ای «ما ساخت و داشتن بمب هسته‌ای را صحیح نمی دانیم و الا شماها کسی نیستید که ما را از سلاح هسته ای بازدارید»چون انگلیس خبیث فتوای امام خامنه‌ای را می داند روغن ریخته را نذر دوستان احمقش می کند. انگلیس خبیث و شرکایش چه بخواهند و چه نخواهند ایران اسلامی تحت امامت امام خامنه‌ای قله های رفیع رشد و تعالی را یکی بعد از دیگری تسخیر کرده و در آینده ای نه چندان دور انگلیس خبیث به قرون وسطی پرتاب خواهد نمود تا چند صد سالی چون تاریخ گذشته اش در فلاکت و بدبختی سر کند. سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات.
  • مانی IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    1 0
    بی شرفها کل دنیا رو به لجن کشوندن از رو هم نمیرن !
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    0 0
    حالا گور پدر انگليس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس