کد خبر 1402618
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳

به گزارش مشرق، محمد ایمانی تحیلگر سیاسی و فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی  اروپا دیروز یادداشتی را در روزنامه فایننشال تایمز منتشر که حاوی یک خبر مهم درباره پیروزی ملت ایران و یک بلوف بود.

اروپایی ها البته روزگار بسیار بدی را می گذراند. هم قافیه جنگ نظامی (اوکراین) و هم تحریم و جنگ اقتصادی در مقابل روسیه را باخته اند و با بحران انرژی (نفت و گاز) دست و پنجه نرم می کند.  این بحران برای آنها در فصل سرما، شکننده تر و غیر قابل تحمل خواهد شد.

بورل در یادداشت خود اعتراف می کرد: "فشار حداکثری [آمریکا با همراهی اروپا] علیه ایران شکست خورده است". این خبر آن قدر آشکار است که حتی مقامات دولت بایدن هم -با وجود این که قدرت چانه زنی شان را نابود می کرد- بارها گفتند "سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست فاحشی خورده است".

بورل در عین حال و در حالی که غرب زیر بار بحران اوکراین درمانده شده، ادعا می کند:"فضا برای مصالحه‌های قابل توجه، دیگر تمام شده است. من متنی را روی میز گذاشته ام که با جزئیات دقیق به لغو تحریم ها و همچنین گام های هسته ای برای احیای برجام می پردازد. اگر توافق رد شود، ما در معرض خطر یک بحران هسته ای خطرناک هستیم که در برابر چشم انداز افزایش انزوای ایران و مردم آن قرار دارد".

همزمان، انریکه مورا نماینده اروپا در مذاکرات توییت زده : "بهترین توافقِ ممکن برای تمامی طرف‌ها، اکنون روی میز است. این توافق، منافع اقتصادی روشن و قابل اندازه‌گیری برای مردم ایران و منافع قابل تأییدِ عدم اشاعه هسته ای را ضمانت می‌کند. من تمامی طرف‌ها را به برداشتن آخرین گام دعوت می‌کنم".

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش گفته "ما درحال بررسی پیش نویس تفاهم برای بازگشت متقابل به برجام هستیم که بورل با ما و ایران به اشتراک گذاشته. ما پاسخ خود را به اتحادیه اروپا اعلام خواهیم کرد. امیدواریم ایران در نهایت از فرصتی که مدتی در مقابل این کشور قرار دارد، استفاده کند".

هماهنگی اروپا با آمریکا، چه در موضوع اخیر و چه در هفت سال نفض برجام، کاملا روشن است. طرف اروپایی با وجود نیاز حیاتی به منابع انرژی و نقش امنیت ساز و منحصر به فرد ایران در منطقه، هرگز نتوانست نقشی مستقل در راستای منافع خود ایفا کند.

اعتراف به شکست فشار حداکثری، اعتراف به دست برتر ایران است. ایران تدریجا اما با شیب کاملا مثبت در یک سال اخیر، در حال افزایش صادرات نفتی و غیر نفتی، دسترسی بیشتر به درآمد ها، گسترش دیپلماسی اقتصادی و شرکای منطقه ای و غیر منطقه ای، و ضمنا مهندسی نظم جهانی جدید است.

اگر ایران در سال 99-1398 تسلیم فشار حداکثری نشد، به طریق اولی، اکنون که آن فشار از هم پاشیده و آمریکا و اروپا (ولو با زبان تهدید!) علنا گدایی خرید نفت را می کنند، تسلیم عملیات روانی نخواهد شد. ایران هرگز نمی پذیرد که کلاهبرداری برجامی غرب، بار دیگر و به شکلی خطرناک تر در آینده نزدیک تکرار شود.

مطالبات ایران روشن است: تحریم ها باید به شکلی لغو شود که امکان انتفاع پایدار ایران در حوزه معاملات نفتی و مبادلات بانکی و مالی فراهم شود و طرف مقابل، تضمین معتبری ارائه دهد که عهدشکنی گذشته تکرار نشود.

غرب اگر تضمین معتبری نمی دهد، لاجرم باید اجرای تعهدات ایران هم، تدریجی و برگشت پذیر باشد. به عنوان مثال، مواد غنی سازی شده به جای انتقال به خارج، تحت نظر آژانس در داخل کشور نگهداری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    17 15
    گدایی شما را هم فرامووش نکردیم که به خاطر یک تکه نان چطور بتن در صنعت و علم کشور رختید
    • ایرانی IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      36 2
      آن دولت بنفش نانی بود که غربگدایانی چون تو به دامن ملت نهادید به قول روح الله زم ، شما روحانی رو با بوق و سرنا به ملت غالب کردید تا بواسطه ناکارآمدی و بی عرضگی آنها مشکلات روی هم انباشته شده و شرایط به نقطه جوش برسد تا ارازلی که خود را مهیا بازگشت به گُرده ملت کرده بودند براحتی در قامت منجی به قدرت برگردند و استیلای اربابتان را به ایران بازگردانند ولی زهی خیال باطل.
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      23 2
      اون گدایی شماها با حسن و امیر کبیر بود نه ما ها!!!
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      8 2
      به نام جمهوری اسلامی می نویسند نه فقط غرب زده ها!
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      15 1
      سخنگوی یانکی ها از یک طرف می گوید در حال بررسی متن پیشنادی بورل هستیم و از سوی دیگر بلافاصله از ایران می خواهد که آن را بپذیرد و از فرصت باقی مانده استفاده کند! چگونه متنی که هنوز می خواهند بررسی کنند مورد قبول شان هست!؟ نکند که خودشان تنطیم کرده و به اروپایی ها داده اند و در این جا بند را ناخواسته به آب داد!
    • IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      12 2
      آلبانی پوشک بیارم براتون بکشین سرتون
    • علی IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      2 8
      گدایی مردم ایران را هم ببینید برای خودروروی که در تمام جهان به التماس می فروشند ، با چند برابر قیمت صف میلیونی ببندید(محض نمونه)- لطفا کم ببافید!
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      6 1
      جناب 08:10 ــ یک نمونه عالی از خودتحقیرها ! شاید از این بهتر در این زمینه نیابید!!!!
    • سروش IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      0 0
      این کار از بی فکری های دولت غرب گدای بنفش منتخب شما بود که به صنعت هسته ای کشور و دانشمندان ایرانی تحمیل کردید.
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      0 0
      برجام یک مصیبت عظمی بود. نه میشد آن را ادامه داد و نه می شود از آن بیرون آمد چون در هر دو صورت متضرر می شویم.
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      0 0
      برجام یک مصیبت عظمی بود. نه میشد آن را ادامه داد و نه می شود از آن بیرون آمد چون در هر دو صورت متضرر می شویم. اگر ترامپ یک کار خوب کرده باشد آن هم همین خروج از برجام بوده است . هر چند رو ح ا نی بموقع عکس العمل نشان نداد و به ضرر روی ضرر ادامه داد. ولی الآن بهترین کار برای خلاصی از برجام ادامه مذاکره با رعایت شدید خطوط قرمز ایران حتی سرسختانه تر از آن برای جلوگیری ازسواستفاده غربیها است در عین حال کار اصلی عبارت است است از خنثی سازی تحریمها که سلاح تحریم را اولا بی خاصیت ثانیا یخ جلوی آفتاب خواهد کرد.و مهمتر اینکه ما هم از برجام بیرون نیامده ایم و هم عملا برجام دیگر نمی تواند دست برنامه هسته ای را بسته نگه دارد و ضمنا ما در منظر افکار عمومی مقصر نخواهیم بود. دولت باید سرسختانه در مذاکره حاضر باشد ولی کار اصلی همان خنثی سازی تحریمهاست که باید با جدیت دنبال شود همینطور رسیدگی به کسانی که شرایط معیشتی مناسبی ندارند این شرایط با جدیت دنبال شود بعد از مدتی نه طولانی شرایط خوب خواهد شد الحمد لله شرایط هم بگونه شده است که با بالا رفتن قیمت نفت شرایط هم از لحاظ فروش هم از نظر قیمت به نفع ما در جریان است.خدا رو شکر
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    6 7
    بورل غلط کردمتن برجام درچین وروسیه اجرامیشود وایرانه مپایبند به ان است دوربینهای نظارت اژانس اتمی هم پیگیری برجام راانجام میدهد فقط کاخ سفیدواروپابامسئولین بی هویت ولیاقت به ان عمل نمیکنند که مهم نیست وبایدزودترعمل کنند
    • Roja IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      10 0
      اصلأ خودت فهمیدی چی گفتی ؟!
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      7 0
      عزیزم اروپا مسئول تعیین وضعیت برجام نیست وقتی چین وروسیه قبول کردن ودارن معامله میکنن واژانس هم تاییدغیرساخت بمب اتم روصادرمیکنه وسازمان ملل هم مقصرراکاخ سفیدمیدونه بورل بیخودمیکنه برجام مینویسه وقتی عملیاتی شده وجلومیره
  • DK ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    4 2
    دلش خوشه
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      0 2
      اگه منطورت ایمانی هست چرا که دل خوش نباشه
  • FR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    8 1
    سیرک غبربی ها و آمریکا انقدر مسخره و مضحک شده که فکر میکنم خودشان را هم خسته کرده ست.....اخرین نمایش آن سفر گروسی به اسقاطیل و صدور قطعنامه بود انهم بعد از بازداشت انریکه مورا در المان !
  • کارشناس سیاسی IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 15
    خیلی نباید موضوع را پیچیده کرد مقامات ایران باید با تعامل بیشتر به استقبال توافق برجام بروند.
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      8 0
      خیر هیچ تعاملی در این موضوع برجام نباید صورت بگیرد برجام هیچ ارزشی ندارد برجام هیچ منفعتی برای ما ایرانیان نداشت و نخواهد داشت جز خسارت و زیان !!! غربی ها فقط قصد دارند مانع از اتمی شدن ایران شوند ایران رو در حالت سکون نگهدارند بلافاصله در اولین فرت مجددا از برجام خارج خواهند شد برجام مرد تمام ! ایران باید قدرت اتمی هسته ای شود و شد .. والسلام
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      7 1
      "باید با تعامل بیشتر به استقبال توافق برجام بروند" ... نکند منظورت با بی غیرتی و بی شرافتی بیشتره مثل اونهایی که هسته ای را تعطیل، دانشمندان مان را سیبل جاسوسان و موشکی مان را هم موضوع قابل معامله می دانستند ...!؟ البته راست می گویی ... از نظر فریدون و ظریف توافق با غرب اصلاً موضوع پیچیده ای نبود و نیست؛ باید بنشینی سر میز و هر چه را طرف مقابل دیکته کرد، رونویسی کنی و اگر دلت خواست -برای خالی نبودن عریضه- خودکارت را یک متر و نیم پرت کنی اون طرف میز؛ بعد هم دست بدی و عکس یادگاری بگیری و یک لبخند ملیح بزنی ... همین!
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    10 1
    اگر اروپا بعنوان نماینده (پادو) آمریکا اصرار برپذیرش این طرح دارد، مشخص است نفعی برای ایران ندارد
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      5 1
      اروپا و آمریکا هر دو برده یهود بین المللی و اسرائیل هستند هر دو یک هدف دارند
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 0
    آخرش دیگه چی روی میز مانده؟؟؟ اصلا باید آخر این بازی اروپا و آمریکا را ببینیم
  • مهدی IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    8 2
    بهترین گزینه برای ایران: ما تقاضایی برای رفع تحریمها نداریم
    • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      1 0
      روسیه اخیرا دقیقا همین رو گفته...
  • مسعود دیپلمات IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    2 1
    هیچ عمل انجام شده ای را نه متوفقف کنید و نه به عقب برگردانید. هر تضمین معتبر خیالی آقایان فقط ناظر به آینده است و فرصت های ازدست رفته را باز نمی گرداند و جبران نمی کند.
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    4 1
    اصلا نیازی به بازگشت و احیای برجامی که صنعت هسته ای ما را محدود می‌کند نیست اروپایی ها نفت و‌گازی می‌خوان تحریم‌ها رو رفع کنند و بخاطر اون ۷ سال بدعهدی بعد از برجام ، پول نفت و‌گازی که از ایران میخرند رو پیش پیش به ایران پرداخت کنند که ماجرای بلوکه کردن و تهاتر کردنش با کالای اروپایی ها که بازی دوسر سود برای اروپایی ها بود دیگر اتفاق نیافتد/ منتها تامین نیاز گازی و نفتی اروپا باید موکول و ومشروط به رفع تمام‌ تحریم ها باید باشد / همینکه بابت ۷ سال بدعهدی و انجام یکطرفه تعهدات ایران که خسارت محض بود از اروپایی ها غرامت نمی‌گیریم اروپایی ها بروند خدا رو شکر کنند/ برطرف کردن نیاز نفت و‌گازی اروپا و نجات صنایع و مردم اروپا از سرما آیا اینقدر نمی ارزه که اروپا و غرب بیاد تمام تحریم های علیه ایران رو بطور واقعی و همیشگی لغو کند !؟ اروپا بهای حفظ جان مردم و صنعت وابسته به گاز و انرژی خودش را میدهد پس قرار نیست که ما تعهدی رو در چارچوب برجام به آنها بدهیم / همینکه گاز و نفتشان رو با شروطی که عرض شد تامین کنیم از سرشان هم زیاد است / یه ضرب العجل کوتاه تعیین کنید تحریم ها رفع نشد از برجام بطور رسمی خارج شوید نیاز اروپا و غرب به نفت و گاز ایران اینقدر هست که بخاطرش بیان پای میز مذاکره و حتی خارج از چارچوب برجام هم حاضر باشند به ایران امتیاز بدهند
    • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      4 2
      شماهایی میگویید اصلا نیاز به برجام نیست و پیشنهاد خروج NPT پروژه کره شمالی شدن ایران بدهید، ظاهرا ادعای دینداری و اعتقاد به روز قیمات دارید، بیایید گندکاری های همین یکس ال اخیر دولت رئیسی جمع کنید، از بدقولی سهام کذایی عدالت تا زدون یارنه و تورم چند صد درصدی... تا ادامه جولان شیطانی بیرحامنه کلسیون کامل انواع مافیایا..! همه اینها شرطی کردند به برجام و عرضه نداشتند این شرطی بردارند
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      1 1
      برای بار چندم، ای خااااااااک بر سر این موساد و هاسبارات که دوزار خرج نمیکنه یه معلم فارسی برای شما صهیونیست‌ها بگیرن تا اینقدر خودتونو مسخرهٔ خاص و عام نکنین، واقعأ که ای خااااااک!!!!!!
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    3 0
    خخخ اینها خیلی پر رو هستن
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    2 0
    کدام گدایی؟! اینها بازی است
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    1 0
    با حذف انتقادهای بعضا وطن دوستان ایرانی که نظر و عقیده شان با شما فرق دارد، نه تنها خدمت به ایران و سالام نمیکنیدف شاید ناخواسته خیانت به همان ایران... و ارمانهای ادعایی تان میکیند! یک نمونه اش، دولت رئیسی شما مدعی مبارزه با فساد است، این همه طی دو سه یال اخیر گفتند، مراکز خصوصی جولان شیطانی در مدرکفروشی و تزریق افراد کمسواد و بی استعداد اما مستعد خیانت و فساد دارند وارد نهادهای مهم میکنند، چرا دولت رئیسی حداقل کار ممکن مبارزه فساد آموزشی مدرک فروشی (مکمل فساد مدرک گرایی)، یعنی گرفتن امتیاز مفسده خیز آزمون و دادن نمره از مراکز خصوصی نمیگیرد؟! چطور توقع دارید، وقتی نهاد طی چند دهه همچنان توسط پارتی و مدرک فروشی، مملو از افراد مستعد خیانت و فساد میشوند سایر کشور مشکلات مانند مافیایا و انحصار و تجزیه طلبی و.. حل شود؟!
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    1 2
    تورم ۱۲.۲ درصدی خرداد، ۵۲.۵ درصدی نقطه به نقطه یعنی شکست؟؟؟! یعنی شکست برای مردم مظلوم ایران!!!
  • UA ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    1 1
    پنجاه بمب هسته ای از نوع B61 در پایگاه اینجرلیک‌ ترکیه قرار گرفته است کافیست چند موشک از یمن به اینجرلیک برخورد کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس