«اف-35 لایتنینگ»؛ جایگزین جنگنده‌ «ساب گریپن» متحد شرقی ناتو

جمهوری چک، از متحدان شرقی ناتو قصد دارد بیست و چهار فروند جنگنده نسل پنجم «اف-۳۵» از آمریکا خریداری کند.

به گزارش مشرق، جمهوری چک تصمیم گرفته  تا مذاکراتی را با ایالات متحده برای خرید ۲۴ فروند جنگنده  «اف-۳۵ لایتنینگ۲» برای نیروی هوایی خود آغاز کند.

به نوشته وبگاه «دیفنس نیوز» این جنگنده‌ها  قرار است جایگزین جنگنده‌های «ساب گریپن» شود. با این اقدام جمهوری چک به دومین متحد اروپای شرقی ناتو پس از لهستان تبدیل می‌شود که این جنگنده‌های ساخت شرکت لاکهید مارتین را سفارش می‌دهد.

وزیر دفاع چک در بیانیه‌ای گفت: «من تیم مذاکره ‌کننده بین‌ وزارتی تشکیل می‌دهم و مذاکراتی را با دولت ایالات متحده برای خرید ۲۴ فروند جنگنده‌ چند منظوره اف-۳۵ برای تجهیز دو اسکادران آغاز کنم.»

وزیر دفاع جمهوری چک گفت: «تصمیم ما برای انتخاب این گزینه بر اساس تجزیه و تحلیل نیروهای مسلح چک است که به وضوح بیان می‌کند که تنها پیشرفته‌ترین جنگنده‌های نسل پنجم می‌توانند شرایط ماموریت را در میدان‌های نبرد آینده برآورده کنند.»

 به نوشته این منبع خبری، ارزش این قرارداد احتمالی توسط وزارت چک فاش نشده است.

در ژانویه ۲۰۲۰، وزیر دفاع لهستان، قراردادی به ارزش ۴.۶ میلیارد دلار امضا کرد که بر اساس آن نیروی هوایی لهستان ۳۲ فروند جنگنده اف-۳۵ را به همراه یک بسته آموزشی و لجستیکی خریداری می‌کند. ورشو قصد دارد جنگنده‌های «سوخو-۲۲» و «میگ-۲۹» را که ساخت شوروی سابق طراحی شده است، با جت‌های نسل پنجم جایگزین کند. قرار است تحویل در سال ۲۰۲۴ آغاز شود.

رئیس جمهور رومانی، دیگر متحد ناتو نیز در روزهای گذشته  در پیامی به مناسبت «روز هوانوردی» از نوین سازی نیروی هوایی این کشور با خرید شماری جنگنده نسل چهارم «اف-۱۶» و جنگنده نسل پنجم «اف-۳۵» خبر داد.

 «کلاوس لوهانیس» رئیس جمهور رومانی در پیام تبریکی به مناسبت روز هوانوردی از تداوم نوین سازی نیروی هوایی این کشور با خرید ده‌ها جنگنده نسل چهار و پنج خبر داد. رئیس جمهور رومانی در این باره اظهار داشت، برنامه‌هایی برای افزایش کارایی در عملیات‌های نظامی در حال انجام است و نوسازی نیروی هوایی با دستیابی به شمار بیشتری جنگنده اف-۱۶ و سپس کسب جنگنده نسل پنجم اف-۳۵ ادامه می‌یابد که قابلیت عملیات هوایی رومانی را افزایش می‌دهد.

 آمریکا مدت‌هاست با بهانه مقابله با روسیه و کمک به ناتو به رومانی،کشور واقع در شرق اروپا کمک نظامی می‌کند.

نیروی هوایی آمریکا چندی قبل در بحبوحه درگیری روسیه و اوکراین، بمب افکن راهبردی خود را بر فراز حریم هوایی رومانی به پرواز درآورد. ارتش آمریکا سپس اعلام کرد که جنگنده‌های اف-۱۶ خود را با هدف تقویت امنیت منطقه‌ای در بحبوحه تنش‌های روسیه با اوکراین، از آلمان به رومانی منتقل می‌کند.

این جنگنده‌ها که تعداد آنها مشخص نشد، وارد پایگاه هوایی رومانی در فاصله ۱۰۰ کیلومتری دریای سیاه شدند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    1 1
    کاش ایران هم f35 داشت .نیرو هوایی ایران تنها نقطه ضعف نظامی کشور است و با f14 حریف f18وf21وf35های آمریکایی نیستیم .
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      3 7
      اف 35 آشغال هنوز 870 تا اشکال رفع نشده داره، بعدشم وقتی گاوچرونها بهت میفروشن که قبول کنی علیه هرکی اونها میگن استفاده کنی، یعنی نوکری کامل!!!
    • K IR ۰۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      0 1
      بنظرت روسیه اجازه میده ایران f35 داشته باشه ؟!
  • حامد پلاس IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    6 2
    حداقل امریکا این عرضه رو داره بدون اجازه از دیگران به هر جایی که دلش بخواد جنگنده بفروشه!! آدم رو یاد S300 میندازه ،ما رو باش که روی دیوار کرملین یادگاری مینویسیم؟؟!!
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      1 8
      ناراحت نباش، میدونم از نزدیک شدن روابط ایران و روسیه و چین خیلی ناراحتی، هوا پیماشم میدن، تو دهن اربابتم میزنن و... یکم صبر کن عجله کار شیطونه!!!
    • حامد پلاس IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      0 0
      هیچ متجاوزی هیچ جنگی رو با کسب اجازه و رخصت دادن به طرفش برای مهیا کردن آلات و ادوات جنگی شروع نکرده که الانم بشینیم پای صبر احمقانه تو که کی چین و روسیه یه جنگنده نسل ۴ به ما بفروشن وقتی که جنگنده نسل ۵ و ۶ هم به کار نیاد؟؟؟!!! امثال تو فقط بلدن فضا رو غبار آلود کنن تا شاید بشه حقیقت رو وارونه جلوه داد.
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    3 5
    عجیبه با این همه تحلیل در مورد به درد نخور بودن اف۳۵در همین سایت مشرق بازم این همه کشور فریب آمریکا را در کارایی بالای این جنگنده میخورند و این جنگنده رو سفارش میدن.بهتره از سایت مشرق چندین کارشناس زبده به این کشورها فرستاده بشه و نقاط ضعف و به درد نخور بودن این جنگنده را برای خریداران روشن کنند.راستی از قاهر۳۱۳چه خبر؟
  • سعید DE ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    6 2
    وقتی همه کشورها دارند اف ۳۵ و سلاح های آمریکایی می خرند و از سلاح روسی دوری میکنند حتما یه چیزی میفهمند. جنگ اوکراین نشون داد روسیه خیلی عقبه
    • US ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      0 0
      از استاد عزیزم رائفی پور بیشتر نمیفهمند
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    0 0
    جنگ اکراین بهترین فرست فروش سلاح برای آمریکاست،بهترین درآمد با پر ایرادترین سلاحها.
  • عطار IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    0 0
    الان مشخص میشه چرا آمریکا بر تنور جنگ اوکراین میدمد این حجم از فروش بالای سلاح به متحدان وحشت زده بی سابقه است. مرگ کودکان و زنان و بی گناهان پیش درآمد این امر هست. قابل توجه روغنفکران داخلی
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    1 0
    وقتی با کمی آرد فلفل و کمی سرعت و پنج تا حسگر یک هواپیمای پنهانکار را با سرعت ٣ ماخ با قیمت ٢٥٠ ملیون دلار را پشکل و خاک کرد چرا بخری
  • US ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    0 0
    چرا پولشونو برای این جنگنده آشغال آمریکایی هدر میدن ؟؟
  • US ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    0 0
    من به تجزیه و تحلیل کارشناسهای مشرق بیشتر اعتماد دارم تا نیروهای مسلح چک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس