.

وزیر دفاع رومانی چند روز بعد از آنکه بر خلاف رویه غربی‌ها از تسلیم اراضی اوکراین به روسیه در ازای برقراری صلح حمایت کرد، از سمتش استعفا کرد.

به گزارش مشرق، «واسیل دینکو» وزیر دفاع ملی رومانی کمتر از یک هفته پس از آنکه در پستی در رسانه‌های اجتماعی خواستار تسلیم کردن اراضی اوکراین به روسیه در ازای صلح در این کشور شد از سمت خود استعفا داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این درخواست دینکو انتقادهای کی‌یف و دولت رومانی را که مخالف با امتیاز دادن به روسیه هستند برانگیخت.

دینکو در توئیتر در توضیح استعفایش گفت، کار کردن با «کلاوس یوهانیس»، رئیس جمهور رومانی که فرماندهی کل نیروهای مسلح را بر عهده داشته و شدیدا از اوکراین در درگیری با روسیه حمایت کرده است برای او دشوار است.

او استعفایش را تحویل «نیکولای سیوکا»، نخست وزیر رومانی داده و او فورا استعفای دینکو را پذیرفت.

رومانی که عضو اتحادیه اروپا و ائتلاف ناتو است از سامانه دفاع موشکی آمریکا و همچنین نیروهای اروپایی میزبانی می‌کند. این کشور ۶۵۰ کیلومتر مرز مشترک با اوکراین دارد و بر اساس گزارش‌ها در طی حدود هشت ماه عملیات ویژه روسیه در اوکراین نزدیک به ۲.۶۵ میلیون اوکراینی از طریق خاک رومانی به اروپا فرار کرده اند.

دینکو گفت: «استعفای من در حالی مطرح می‌شود که کار کردن با رئیس جمهور رومانی غیر ممکن شده است. فکر می‌کنم کنار رفتن من از این سمت برای آسیب وارد نکردن به تصمیمات و برنامه‌هایی که نیازمند زنجیره‌های فرماندهی روان هستند و به مانع نخوردن پروژه‌های شدیدا ضروری برای ارتش و وزارت دفاع لازم است.»

دینکو به کار در پارلمان رومانی به عنوان نماینده حزب حاکم سوسیال دموکرات این کشور ادامه خواهد داد.

دینکو چند وقت پیش به رهبران اوکراین توصیه کرد بخشی از اراضی این کشور را تسلیم روسیه کنند و تاکید کرد وضعیت «متوقف شدن جنگ» در حالی که روسیه کنترل بخش‌هایی از جنوب و شرق اوکراین  از جمله چهار منطقه‌ محلق شده به خاکش در ماه سپتامبر را در دست داشته باشد، نسبت به ادامه جنگ فعلی ارجح است.

این توصیه دینکو به مزاق یوهانیس خوش نیامد و رئیس جمهور رومانی در واکنش گفت، تنها رهبران کی‌یف می‌توانند درباره زمان و چگونگی مذاکرات تصمیم بگیرند.

این در حالی است که مقامات اوکراین از جمله «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور این کشور علنا بر بازگشت همه اراضی اوکراین به کی‌یف از جمله شبه‌جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ به روسیه پیوست، تاکید داشته‌ و این کار را یک شرط غیرقابل مذاکره برای توافق صلح با روسیه دانسته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس