کد خبر 1400964
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰
اوکراین توافق صادرات غلات را امضا کرد؛ روسیه هم به زودی امضا می‌کند

نمایندگان اوکراین، ترکیه و سازمان ملل توافقی را در زمینه صادرات غلات امضا کردند.

به گزارش مشرق، هیأت مذاکره‌کننده اوکراین درباره بحران غلات، روز جمعه توافقی را با ترکیه و سازمان ملل امضا کرد.

به نوشته وبگاه شبکه «راشا تودی»، اسناد مربوط به این توافق توسط وزیر زیرساخت‌های اوکراین، وزیر دفاع ترکیه و دبیرکل سازمان ملل امضا شده است.

راشا تودی نوشت، جلسه مشابهی با حضور نمایندگان روسیه، ترکیه و سازمان ملل با حضور «سرگئی شویگو» در جریان است و قرار است توافقی را در همین زمینه امضا کنند.

رسانه‌های روسی و ترکیه‌ای امروز (جمعه) از سفر شویگو به استانبول خبر دادند. روزنامه ترکیه‌ای «هابرترک» گزارش داد شویگو وارد استانبول شده و در ساعت ۱۸:۰۰ (به وقت ایران)، قرار است توافقنامه‌ای بین روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل در مورد صادرات غلات اوکراینی از بنادر دریای سیاه امضا شود.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد هفته گذشته حصول توافق بین روسیه و اوکراین با میانجی‌گری ترکیه برای صادرات غلات را مهم توصیف کرد.

گوترش طی نشست خبری در این‌باره گفت: «توافق بر سر صادرات غلات [از بنادر اوکراینی] مهم است، اما هنوز راه زیادی تا رسیدن به توافق صلح روسیه و اوکراین وجود دارد».

«دیمترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین نیز اعلام کرده بود، کشورش در دو قدمی رسیدن به توافق با روسیه برای تردد کشتی‌های حامل غلات قرار دارد.

کشورهای غربی بارها مسکو را برای بستن بنادر اوکراین و عدم امکان ارسال غلات اوکراین سرزنش کرده اند. مسکو نیز پاسخ داده است، اگر کی‌یف بنادر خود را از مین پاک کند، عبور امن محموله های غلات را تضمین خواهد کرد.

اوکراین یکی از تولیدکنندگان عمده محصولات کشاورزی است که از زمان درگیری با روسیه نمی تواند غلات خود را صادر کند و حدود ۲۲ تا ۲۵ میلیون تن غله در حال حاضر در بنادر این کشور گیر کرده است.

اوایل خرداد ماه،  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در گفت و گوی تلفنی با رهبران فرانسه و آلمان در روز شنبه گفت: «روسیه مایل است تا  در مورد راه هایی امکان پذیر ساختن ازسرگیری ارسال محموله های غلات اوکراین از بنادر واقع در دریای سیاه گفت و گو کند».

روسیه و اوکراین تقریباً تأمین یک سوم گندم جهان را در اختیار دارند، درحالی که روسیه صادرکننده اصلی کود شیمیایی و اوکراین صادرکننده بزرگ ذرت و روغن آفتابگردان در جهان هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    11 2
    بازم تورکیه بازم صلح و امنیت درود بر ترکیه
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    ترکیه اویزان آریایی ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس