آمریکا: روسیه را مسوول اجرای توافقنامه غلات می‌دانیم

سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل با استقبال از توافقنامه انتقال غلات موسوم به ابتکار دریای سیاه اعلام کرد که روسیه را مسوول اجرای این توافقنامه می‌دانیم.

به گزارش مشرق، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی  اعلام کرد که واشنگتن روسیه را برای اجرای توافقنامه مربوط به  از سرگیری صادرات غلات اوکراین در دریای سیاه  مسوول خواهد دانست.

همزمان، جیمز اوبراین رئیس دفتر هماهنگی تحریم های وزارت خارجه آمریکا نیز به خبرنگاران در واشنگتن گفت که کشورش همچنین از چین می خواهد که انبار غلات را متوقف کند و اقدام بیشتری  برای رفع نیازهای بشردوستانه جهانی انجام دهد.

پیش از این، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد توافقنامه انتقال غلات را نور امید، آرامش و فرصت دانست و گفت: این توافق به جلوگیری از فاجعه کمبود مواد غذایی برای میلیون ها نفر در سراسر جهان کمک خواهد کرد.

دبیر کل سازمان ملل که برای امضای این توافقنامه به استانبول ترکیه سفر کرده است، روز جمعه با استقبال از امضای این توافقنامه موسوم به ابتکار دریای سیاه گفت: توافقنامه ای که امروز تحت نظارت سازمان ملل، میان اوکراین، روسیه و ترکیه امضا شد، یک راه  برای صادرات مواد غذایی تجاری از اوکراین در دریای سیاه باز می کند.

مذاکرات بر سر صادرات غلات از تاریخ ۱۳ ژوئیه (۲۲ تیر) میان هیات های نظامی روسیه، ترکیه و اوکراین و نمایندگان سازمان ملل آغاز شد و طرفین برای ایجاد یک مرکز هماهنگی در استانبول برای عملیاتی کردن این موضوع توافق کردند.
به گفته «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل این مذاکرات گام مهمی در جهت تضمین صادرات ایمن مواد غذایی از اوکراین از مسیر دریای سیاه است.

وزیران دفاع روسیه و ترکیه و وزیر زیرساخت اوکراین قرارداد صادرات غلات با میانجیگیری سازمان ملل را عصر جمعه در استانبول امضا کردند.

به گزارش ریانووستی، یک مقام سازمان ملل حاضر در مذاکرات گفت: توافق صادرات غلات، ۱۲۰ روزه خواهد بود اما تا پایان جنگ اوکراین تمدید خواهد شد.

این مقام مسئول سازمان ملل تصریح کرد: مقامات اوکراینی حدود ۱۰ روز زمان خواسته اند تا بنادر را برای صادرات غلات آماده کنند. کشتی هایی که به سه بندر تعیین شده وارد می شوند برای اطمینان از اینکه حامل سلاح نباشند بازرسی خواهند شد و همه طرف ها توافق کرده اند که این کشتی ها را هدف حمله قرار ندهند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    روسیه اشتباه بزرگی کرد متأسفانه.نباید اجازه این کار را میداد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس