کد خبر 1401029
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
اردوغان: خطر قحطی در جهان را برطرف کردیم

رئیس جمهور ترکیه روز جمعه با اشاره به توافق روسیه و اوکراین درباره انتقال غلات گفت که ترکیه در رفع خطر گرسنگی میلیاردها انسان به ایفای نقش پرداخت.

به گزارش مشرق، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز جمعه خرسندی خود را برای مشارکت کشورش در توافق صادرات غلات اوکراین ابراز کرد.

وی که این سخنان را در جریان مراسم امضای این توافقنامه و با حضور «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد مطرح می‌کرد، گفت: «ما در شادی توافقی قرار داریم که نقشی مهم در حل بحران غذایی ایفا می‌کند که مدت‌هاست جهان را به خود مشغول کرده است».

اردوغان تمامی طرف‌ها را به نقش آفرینی در رفع خطر گرسنگی دعوت کرد که جان میلیاردها انسان را در آفریقا، آمریکا و آسیا تهدید می‌کند.

رئیس جمهور ترکیه گفت: «طی روزهای آینده با آغاز حرکت کشتی‌ها، مسیر عبور از دریای سیاه به سوی بسیاری از کشورهای جهان را فراهم می‌کنیم».

اردوغان ابراز امیدواری کرد که این گام مشترک با روسیه و اوکراین در استانبول، نقطه تحول جدیدی برای از سرگیری امیدهای صلح میان دو طرف باشد.

وی گفت: «از همان ابتدا گفتیم که کسی از این جنگ بهره نمی‌برد و بازنده این جنگ طرف‌های درگیر نبوده بلکه تمام جهان بازنده این جنگ خواهند بود».

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: «تا زمانی که صدای سلاح ساکت نشود، تلفات انسانی و خسارت‌های اقتصادی ادامه خواهد داشت و این جنگ تنها بر روسیه و اوکراین یا کشورهای منطقه تاثیر منفی نخواهد داشت بلکه بر تمام بشریت تاثیر خواهد گذاشت».

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه عصر روز جمعه توافقنامه صادرات غلات اوکراین را با همتای ترکیه‌ای خود و تحت نظارت دبیر کل سازمان ملل متحد امضا کرد.  

ساعتی پیش نیز این توافق توسط وزیر زیرساخت‌های اوکراین، وزیر دفاع ترکیه و دبیرکل سازمان ملل امضا شده بود.

کشورهای غربی بارها مسکو را برای بستن بنادر اوکراین و عدم امکان ارسال غلات اوکراین سرزنش کرده اند. مسکو نیز پاسخ داده است، اگر کی‌یف بنادر خود را از مین پاک کند، عبور امن محموله های غلات را تضمین خواهد کرد.

اوکراین یکی از تولیدکنندگان عمده محصولات کشاورزی است که از زمان درگیری با روسیه نمی تواند غلات خود را صادر کند و حدود ۲۲ تا ۲۵ میلیون تن غله در حال حاضر در بنادر این کشور گیر کرده است.

اوایل خرداد ماه،  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در گفت و گوی تلفنی با رهبران فرانسه و آلمان در روز شنبه گفت: «روسیه مایل است تا  در مورد راه هایی امکان پذیر ساختن ازسرگیری ارسال محموله های غلات اوکراین از بنادر واقع در دریای سیاه گفت و گو کند».

روسیه و اوکراین تقریباً تأمین یک سوم گندم جهان را در اختیار دارند، درحالی که روسیه صادرکننده اصلی کود شیمیایی و اوکراین صادرکننده بزرگ ذرت و روغن آفتابگردان در جهان هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    3 3
    اصلا خبر خوبی نیست این موضوع .
    • IR ۰۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      1 0
      این فقط یک ادعاست برای این مردک متوهم
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    10 6
    این بشر عقده خودبزرگ بینی داره. بوقلمون هزار چهره ای که متوهمانه خودش رو گرگ میبینه.
    • یوسف از همدان IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      0 2
      24ساعته تلوزیون داره میگه که اگر غلات اوکراین نرسه پاکستان و مصر کمبود غذا دارند شما داری بیانات می فرمایید فلانی خود بزرگ بینه؟
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    5 0
    تو هم راهش رو پیدا کردی!
  • BE ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    1 0
    تو سر پیازی ته سیری! چکاره ای؟ تو مردمت دارن از گرسنگی میمیرن به فکر جهان نباش۹۴۹۷۴
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    2 0
    اره تو برطرف کردی سوپرمن . مگه غلات رو تو کاشتی و درو کردی و جا به جا کردی که حالا می گی من سوپرمن نجات دنیا از گرسنگی هستم . کل گندم اکراین ۵ درصد غلات جهان هم نیست به دروغ یه عده بزرگ کردن تا قیمت غلات رو بالا ببرن .
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    2 0
    عجب!! رجب تو چقدر مهربونی!! رابین هود جلو تو سوسکه!!
  • عماد IR ۰۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    1 0
    اقا از پوتین خواست،مردم بیگناه و بیتقصیر در رنج نباشن، وایشان هم تایید کرد
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    2 0
    اردوغان تو اگه میتونی برو شکم مردم خودتو سیر کن.
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    2 0
    چه آدم خوبی هستی هیچکس قدر تو رانمی دونه چقدر بشر دوستی فقط به بشریت فکر می کنی در مورد قحطی آب وکشورهای همسایه هم همین جور فکر کن بارک الله
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    2 0
    مردک متوهم و متقلب ( آغا رجب ) مهره و عمله و سرباز یهود و اسرائیل هست
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    0 7
    توافقنامه خوبی بود خطر افزایش قیمت گندم و نان و کمبود انها رفع شد درود بر سازمان ملل و ترکیه
    • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      4 0
      سایبری های فارسی نویس ترکیه ای شروع کردن برای ترکیه و آغا رجب مجیز گویی کردن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس