کد خبر 1400960
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰
کشور ترکیه , کشور یونان ,

یونان در اژه و شرق مدیترانه، ترکیه را با چالش‌های فراوانی روبرو کرده و در کنگره آمریکا نیز، لابی قدرتمندی علیه آنکارا به وجود آورده اشت.

به گزارش مشرق، تنش و اختلاف بین آنکارا و آتن، هر روز ابعاد تازه تری پیدا می کند.

نخست وزیر یونان به تازگی توانسته پس از سخنرانی در کنگره آمریکا و استفاده از توانمندی های شبکه ای از سناتورهای نزدیک به لابی آتن، ترکیه را دچار دردسر کند و چوب لای چرخ قرارداد فروش اف ۱۶ به ترکیه بگذارد؛  اما فقط به این اقدام اکتفا نکرده و حالا برای افزایش توانمندی نظامی خود و قدرت نمایی در برابر ترکیه، سراغ اسرائیلی ها رفته است.

قدرت نمایی نظامی یونان در برابر ترکیه

رسانه های ترکیه به نقل از دو منبع رسانه ای و نظامی یونان، از این موضوع خبر داده اند که یونان قصد دارد سامانه دفاع موشکی Spike NLOS را به قیمت ۷۰ میلیون یورو از شرکت رافائل رژیم صهیونیستی خریداری کند.

کشور ترکیه، کشور یونان،

رسانه های یونانی مدعی شدند که قرار است سامانه دفاعی اسپایک، در مقابل تهدیدات احتمالی علیه ترکیه مورد استفاده قرار گیرد. گفته شده که ۲۷ سامانه موشکی به قیمت ۷۰ میلیون یورو خریداری می شود و ارسال این سامانه ها به یونان از ابتدای سال ۲۰۲۳ آغاز می شود. به همین خاطر، استقرار سامانه های موشکی اسرائیلی در مرز ترکیه در منطقه اوروس در شمال شرقی یونان، مقامات دفاعی و امنیتی دولت اردوغان را نگران کرده است.

موشک و پهپاد اسرائیلی، جت فرانسوی و آمریکایی

شرکت صهیونیستی رافائل، از سال ۱۹۹۳ میلادی به بعد، برای تولید چند نسل از موشک های Spike دست به آزمایش های گسترده زد و انواع مختلفی از موشک ها را تولید کرده که برخی از آنها دوش پرتاب، برخی دیگر دارای قابلیت پرتاب از روی شناور و گروه دیگری نیز دارای امکان پرتاب از روی خودروهای نظامی برای واحدهای مرزبانی هستند و ظاهراً ارتش کره جنوبی از مهمترین مشتریان نوع NLOS این موشک اسرائیلی بوده است.

البته آتن فقط به خرید موشک اسرائیلی دارای برد ۲۵ کیلومتر بسنده نکرده و قرار است از صهیونیست ها ۱۴ فروند پهپاد هم بخرد و همچنین نیروی هوایی خود را با جت های جنگنده داسو رافال فرانسوی و جنگنده F-۱۶ آمریکا، تجهیز و تسلیح کند.

کشور ترکیه، کشور یونان،

اما ظاهراً یونان به خرید اف ۱۶ هم رضایت نداده و طالب نوع پیشرفته جنگنده لاکهید مارتین، یعنی مشتری اف ۳۵ است.

وزیر دفاع یونان، نیکولاس پاناگیوتوپولوس، مدتی پیش در ساختمان پنتاگون از لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده درخواست کرد که هواپیماهای جنگی F-۳۵ را به یونان بفروشد. پس از این دیدار، آستین تاکید کرد که همکاری دفاعی با یونان  قوی تر از همیشه است.

تهدیدات اردوغان، کارگر نیفتاد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، یک ماه پیش با یونیفرم نظامی به مرز دریایی یونان رفت و از یگان های نیروی دریایی تحت امر خود سان دید.

او پس از این مراسم، به زبان های یونانی، انگلیسی و ترکی، پیام های تهدیدآمیزی خطاب به مقامات آتن ارسال کرد و نوشت: «ما مجدداً دوباره به یونان هشدار می دهیم که خطاهای یک قرن پیش را با خواب و رویا و لفاظی تکرار نکند تا دچار پشیمانی نشود. ترکیه از حقوق خود در دریای اژه چشم پوشی نخواهد کرد و در استفاده از اختیارات خود برای تسلیح جزایر تردید نخواهد کرد. گنجاندن جزایر غیرنظامی در رزمایش‌های مختلف و تلاش برای استفاده ابزاری از حمایت ناتو و کشورهای ثالث برای این اقدامات غیرقانونی، برای ما غیر قابل قبول است. ما در برابر تمام اقدامات تحریک آمیز یونان، آرامش و خونسردی خود را حفظ کردیم، اما یونان در دو سال گذشته حتی به دعوت های هیئت نظامی ما پاسخ نداده و می بینیم که صبر و خونسردی ما، باعث سوء تفاهم طرف مقابلمان شده است.»

کشور ترکیه، کشور یونان،

اما تهدیدات اردوغان موثر واقع نشد و یونان همچنان به صورت آشکار، در برابر ترکیه قدرت نمایی می کند. این موضوع، دیروز در نشست شورای عالی امنیت ملی ترکیه مطرح شد و در بیانیه پایانی به یونان هشدار داده شد.

شورای عالی امنیت ملی ترکیه به یونان هشدار داده که دست از اقدامات تحریک آمیز هوایی و دریایی بردارد، پناهجویان را مورد آزار و اذیت قرار ندهد و ترک های جزیره قبرس را نیز تحت فشار قرار ندهد.

اختلافات قدیمی، چاشنی های جدید

ترکیه و یونان، اختلافات و تنش های  تاریخی دور و درازی دارند. آنان هنوز هم بر سر بسیاری از خطوط مرزی دریایی و مالکیت بخشی از جزایر اژه به توافق نرسیده اند، خط قلمرو دریایی را به شکل قاطعانه مشخص نکرده اند، بر مسائلی همچون قبرس و پناهجویان مشکل دارند و به تازگی در شرق مدیترانه نیز اختلافات بزرگی پیدا کرده اند.

یونان همچنین، از دیرباز به لانه بسیاری از سران پ. ک. ک و سران گروه های کمونیست مسلح ضد ترکیه تبدیل شده و در اثنای کودتای نافرجام ۲۰۱۶ میلادی نیز، تعدادی از افسران گولنی ترکیه با یک بالگرد نظامی به یونان گریختند و آتن هیچگاه حاضر نشد آنان را به ترکیه تحویل دهد.

کشور ترکیه، کشور یونان،

دکتر یوجل آجر استاد دانشگاه آنکارا در رشته حقوق بین الملل که تخصص بالایی در مطالعات حقوق دریاها دارد، در یک گزارش تحلیلی، به بررسی مهمترین اختلافات ترکیه و یونان پرداخته و نشان می دهد که بخشی از این اختلافات، بر سر مسائل حقوقی پیچیده ای است که تنها راه برای پایان دادن به آنها، پناه بردن به مذاکرات و تشکیل کمیته های تخصصی حقوقی است.

آجر به اظهارات تند سیاستمداران یونانی علیه ترکیه اشاره کرده و گفته است: «با وجود روند مذاکرات جدید بین آنکارا و آتن که در ژانویه ۲۰۲۱ آغاز شد، برخی از مقامات بلندپایه دولت یونان درباره ترکیه اظهارنظرهای تند و تحریک کننده ای دارند. به ویژه پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین، اظهارات آنان علیه ترکیه افزایش قابل توجهی داشته است. آنان، آشکارا از ترکیه به عنوان یک کشور تجدیدنظر طلب، غیرقانونی، غیرعادی و متجاوز یاد می کنند.»

ترکیه و یونان از سال ۲۰۱۹ میلادی بر سر مشکل تحدید حدود فلات قاره در اژه و مدیترانه شرقی، تنش داشته اند. در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی، مذاکراتی انجام شد و تنش کاهش یافت. در ژانویه ۲۰۲۱ میلادی، مقرر شد که هیئت های طرفین، ۳ بار در طول سال، مذاکره فنی داشته باشند. با این حال، نتیجه ای حاصل نشد.

یکی از مشکلات قدیمی این است که یونان باید بر اساس توافق، از تسلیح جزایر شرقی دریای اژه خودداری کند. اما یونان، این جزایر را تسلیح کرده و  به نظر می رسد که این اقدام آتن، پاسخی به اقدامات خودسرانه اردوغان در بخش های متروک و ممنوع جزیره قبرس است.

کشور ترکیه، کشور یونان،

عرض آب های سرزمینی بر اساس قوانین مرتبط با مرزهای آبی در حد ۶ مایل دریایی تعیین شده بود، اما در سال ۱۹۳۱ با فرمان ریاست جمهوری، این میزان به ۱۰ مایل افزایش یافت. همچنین در مورد عرض حریم هوایی بین ترکیه و یونان، مشکلات متعددی وجود دارد و  حالا موضوع اختلاف بر سر مجوز اکتشاف نفت در فلات قاره دریای اژه و شرق مدیترانه نیز، برجسته تر شده و مشورت های شورای امنیت سازمان ملل نیز نتوانسته طرفین را برای پایان دادن به اختلافات، اقناع کند.

جو ضد یونانی در ترکیه

تعدادی از نظامیان برجسته و سیاستمداران ترکیه، بر اساس برخی زمینه ها و گفتمان های تاریخی، معتقدند که ترکیه نباید هیچگاه با یونان مذاکره کند.

دریادار جهاد یایجی که از او به عنوان تئوریسین ترتیبات دریایی موسوم به «استراتژی وطن آبی» یاد می شود، صراحتاً اعلام کرده که یونان در ماجرای امضای توافقنامه امنیتی دریایی با مصر، کلاه گشادی بر سر مقامات قاهره گذاشته و ترکیه باید همواره در برابر یونان، رفتاری مقتدرانه داشته باشد.

یایجی بر این باور است که ترکیه نباید هیچگاه با یونان مذاکره کند و باید همواره خود را محق بداند.

سیاستمداران ملی گرا نیز با یادآوری خشم تاریخی خود نسبت به تنش و درگیری با یونانی ها در دوران آتاتورک، بر این باورند که مذاکره با یونان، اقدامی عبث و بیهوده است و با یونان، فقط باید به زبان زور و قدرت نظامی سخن گفت.

البته بیان این اظهارات ملی گرایانه در حالی است که یونان، به راحتی توانسته در موضوعاتی همچون فروش اف ۱۶ به ترکیه، عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، روابط ترکیه و ناتو، پرونده قبرس، موضوع اکتشاف نفت و گاز، حضور ترکیه در شرق مدیترانه، روابط آنکارا – واشنگتن و فراهم کردن امکان نفوذ رژیم صهیونیستی در نزدیکی ترکیه، مشکلات و موانع فراوانی بر سر راه آنکارا به وجود بیاورد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    15 9
    ترکیه حتی یکعدد جزیره در دریای ‌‌‌یونان‌ رو نتوانسته مل‌خود بکنه حتی جزایر چسبیده به ترکیه هم‌برای یونان است. ترکیه زورش به ارمنستان ۴میلیونی هم نرسید و زنگزور ساخته نشد.
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      9 11
      يونان هم مثل ارمنستان فكر ميكنه با حمايت امريكا ميتونه كاري بكنه ولي اونم به وقتش عين ارمنستان چنان بلايي سرش مياد كه تا سالها نتونه خودشو پيدا كنه. ارمنستان فكر ميكرد با حمايت روسيه ميتونه جلو اذربايجان كاري بكنه ولي نتيجشو همه ديدن چه بلايي سرش اومد. يونان داره از طرف امريكا و فرانسه شارژ ميشه ولي وقتي اتفاقي بيفته و تركيه بخواد بزنه هيشكي نبست كه به دادش برسه و عين جنگ قبلي يوناني ها رو تو دريا ميريزه تركيه.
    • US ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      4 5
      19.03 یونان و ترکیه از نظر نظامی شبیه هم هستند درسته زیاد قوی نیستن ولی تو یه سطح هستن
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      1 1
      يونان و تركيه در به سطح هستن!!!!!!يعني خنده دار تربن حرفي بود كه شنيدم. برادر تركيه يكي از قدرتمندترين ارتشهاي دنياست . داري با يونان كه اصلا قابل مقايسه با استانبول تركيه نيست چه برسه كل تركيه.انگار داري امارات رو با ايران مقايسه ميكني.هر وقت امارات بتونه جلو ايران كاري بكنه اونوقت يونان هم ميتونه جلو تركيه حرفي بزنه. خدا نكنه هيچ جا جنگي بشه واي اگر زماني اتفاق افتاد خواهي ديد كه يونان يه هفته هم نميتونه جلو تركيه دووم بياره. تركيه در حد امريكا نييت ولي وقتي گوش فرانسه رو ميپيچونه تو مديترانه و ليبي ببين يونان رو چيكار ميكنه.
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      1 0
      شکست ترکیه از ارمنستان باعث مسخرگی بیشتر ترکیه شد. زنگزور
    • محمد IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      1 1
      كشوري كه بطور كامل خودش وابسته ديگر كشورها كنه بدون شك شكست خواهد خورد اگه كمكهاي مالي گسترده و بلاعوض اتخاديه اروپا نبود الان يونان بدبخت ترين كشور اروپايي بود اتفاقأ اينطوري تركيه خودش بسرعت در حال پيشرفت و ساخت انواع تسليحات نظامي داخلي است يه سرچ ساده بفرمائيد جديدترين نوع پهپاد شركت بايراكتار كه در حال آزمايش است و با ماهواره هدايت ميشود در ارتفاع ٥٠ هزار پا يا همان ١٥ كيلومتري از زمين كه موشكي دقيق و نقطه زن را از فاصله ٣٠ كيلومتري مورد هدف قرار داد اعترافي كه تمام شبكه هاي غربي به آن كردن و باور چتين چيزي را نداشتن و لهستان مالزي فيليپين قطر و حتي خود انگليس خواستار خريد اين پهپادها هستن خواهشن سرچ بفرمائيد تا خودتان مشاهده كنيد و همينطور ساخت انواع تانك زره پوش كه مجال گفتن آن نيست و موشكهاي هوا به هوا و هوا به زمين
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      1 0
      جنگ قرباغ۲ با همکاری رئیس حمهور ارمنستان انجام شد و در حقیقت مردم باکو در این جنگ شکست خوردند ریرا یرزمین هایشان‌در‌ اشغال وهابی های النصره‌ درامد و پس از تولبد مثل قوم نیمه عربی وهابی شیعه کش در باکو ادعای زمین‌میکنند.
    • abbas IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      0 0
      هیی کجایی ببینی دنیای جدید دنیای گفتمان هایت ن موشک ها... یونان برای خرید چنتا موشک با برد ۲۴ کیلومتر و چنتا پهپاد خوشحاله ... بعد ما موشک نقطه زن با برد زیر ۵۰۰ کیلومتر رو خمپاره می‌دونیم ن موشک خدا رو شکر
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    8 15
    ايشالله يه درگيري بيفته و تركيه اين يونان رو حسابي آدمش كنه.
    • تبریزی CA ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      3 0
      ترکیه مگه آدمه یونان چنان در گوشش بزنه صداش تا ایران بیاد
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      1 0
      چطور تو نميدونى بزرگترين خطر استراتيژيكى كه در آينده كشور عزيزمون رو تهديد ميكنه همين ترکیه نامرد ؟! دم يونانى ها گرم كه اين مردك متوهم را تا حدودى ادب كردند. جنايت هائى كه رجب در حق مردم مظلوم عراق، سوريه و … كردهاى خودش مرتكب شده بى شماره ! لعنت خدا بر ستمكاران !
    • IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      0 0
      جفت این کشورها مشغول هم باشند تا بلکه منطقه آرامش بگیره انشاالله
    • IR ۰۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      1 0
      ترکیه نخاله منطقه است ترکیه ابتدا باید آدم بشه سر عقل بیاد و سپس یونان !!! ترکیه سوریه رو بهم ریخته ! عراق رو بهم ریخته.! لیبی رو بهم ریخته ! نخود هر آشی شده ! کافی یک کشور جنگ زده و ضعیف مشاهده کنن بلافاصله لشگر کشی می‌کن پایگاه میزنن برای خودشون مردم آن منطقه رو کشتار و قتل عام میکنن !!! نخاله اصلی ترکیه است .. بعد یونان ز پرتی !!!
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    15 5
    ترکیه با همه کشورهای همسایه خودش مشکل دارد تو سوریه و عراق هم که ارتش و سرباز و پایگاه ایجاد کرده مرتب مردمان این مناطق رو کشتار و قتل عام می‌کنند البته گویا اخیرا" مردم عراق صبرشون لبریز شده و در حال اعتراض به ترکیه هستند عراقی ها خشمگین از ترکیه اقدامات زیادی در نظر دارند برای این تجاوزات ترکیه
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      2 0
      اونکه با همه مشکل داره کشور خودمونه که همه کشورهای اطراف باهاش مشکل دارند...
    • IR ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      1 0
      دقیقا" .. دقیقا"... ترکیه هر کشور ضعیف و جنگ زده ای پیدا می‌کند بلافاصله لشگر کشی می‌کند به آن کشور جنگ زده و ضعیف برای خودش پایگاه نطامی دایر می‌کند !!! چون حمایت آمریکا و اسرائیل رو دارد و در واقع حافظ منافع آمریکاست باهاش کاری ندارند حمایتش هم می‌کنند !
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    6 8
    از نظر نظامی ترکیه کاملا قویتر از یونان هست هر دو عضوی از ناتو هستند و روابط رو به بهبود ترکیه و اسرائیل و نیز روابط نزدیک آذربایجان با اسرائیل همه میتونه اسرائیل رو دور از تنش با ترکیه نگه داره کشورهای اروپایی خصومت عمیقی از کشورهای شرقی و اسلامی دارند مخصوصا از امپراطوری عثمانی که قرنها اروپا رو به چالش کشید این جنگهای سرد فقط ابزار دولتهای بزرگ برای فروش سلاح هستند
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      0 1
      بله يونان اصلا با يك دهم نيروي تركيه هم قابل مقايسه نيست و داره با تحريك چندتا كشور واسه تركيه رجز ميخونه ولي كاش بدونن كه تو جنگ واقعي تركيه اصلا شوخي بردار نيست. تو جنگ قبلي همون بلا كه سرشون اومد رو تركيه باز سرشون خواهد اورد.
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      1 0
      هیچ‌کردی برای یک‌نام نزادی نمیجنگد .‌‌‌‌۴۰درصد مردم و ارتش ترکیه‌‌کرد هستند ارتش ترکیه یک ارتش فروپاشیده است.و
    • IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      0 1
      ترکیه خودش هم عضو ناتو غربی ارتش اروپاست یا بهتر باید گفت ارتش صلیبی !!! ترکیه شاید یک کشور مسلمان باشد ولی در واقع حافظ منافع غرب و یهود در منطقه است ترکیه مجری طرح ها و توطئه های یهود بین المللی و اسرائیل در منطقه است
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    7 6
    18مارس2023با پرواز جنگنده ملی ترکیه نه تنها پرونده خرید اف16بسته خواهد شد بلکه رقیب اصلی اف35نیز به بازارهای جهانی معرفی خواهد شد.دوستداران یونان بدانند،ترکیه هر چقدر بد هم باشه یک کشور مسلمان محسوب میشه و تا حالا کشتی نفتکشی از ایران رو هم به دستور امریکا توقیف نکرده.
    • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      1 0
      جنگتده tf_X ترکیه در اصل جنگنده kf_X کره جنوبی است که ترکیه و اندونزی قرار است از کره جنوبی بخرند و مونتاژ کنند.
    • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      1 0
      پس از آبروریزی که مشخص شد بیرقدار حتی یک‌قطعه ترکیه‌ای ندارد حالا نوبت مسخرگی درمورد هواپیماست؟ ترکیه حتی شاعر ملی اش هم دزدی و فارسی زبان است.‌پرچم ملی کشورش دزدی ماه و ستاره ساسانیان و سپس‌مسلمانان است.
    • IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      1 0
      کشور اسلامی که درامد مالیات تن فروشی بیش از بیست میلیارد دلار باشه متحد اسراییل و امریکا بهشون بایگاه داده مایه ننگ جهان اسلامه نه افتخار
    • ایران مقتدر iran IR ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      0 0
      ترکیه شاید یک کشور مسلمان باشد ولی سیستم حاکمیتی ترکیه لائیک ، ترکیه عضو ناتوی غربی یا همان ارتش صلیبی اروپا است ، ترکیه بزرگترین شریک تجاری رژیم اسرائیل در منطقه است، ترکیه سالهاست رژیم صهیونیستی اسرائیل رو به رسمیت پذیرفته و با این رژیم همکاری های فراوان اقتصادی سیاسی اطلاعاتی و حتی نظامی داشته و دارد جنگ قفقاز ترکیه و آذربایجان باکو و اسرائیل در کنار یکدیگر دوشا دوش یکدیگر علیه ارمنستان جنگیدن ! ترکیه حافظ منافع غرب و یهود بین المللی و اسرائیل در منطقه است ، ترکیه و خصوصا" رجب اردوغان سرباز و عمله و مجری طرح ها و توطئه های یهود بین المللی و اسرائیل در منطقه است ... ترکیه باعث شعله ور شدن جنگ در سوریه و آواره شدن میلیون ها سوری شد ترکیه حامی داعش بود نفت سرقتی سوریه رو از داعش با قیمت ناچیزی خریداری و به اسرائیل و اروپا میفروخت !!! ترکیه خائن به ملت های منطقه و خائن به اسلام‌ و خائن به آرمان رهایی قدس شریف هست .. پاینده ایران، یاشاسین ایران، یاشاسین گوزل ایرانیمیز .. جانم فدای ایران عزیز
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      1 0
      خخخخخخخخخخخخخخخخخخ ترکیه کشوری است که تا بحال هیچ هواپیمایی نساخته. برای تهیه موتورش هنوز به شرکت رولز رویس انگلیسی التماس میکنه و سایر قطعات مهمش رو از شرکت های کانادایی می خواد بگیره ! اما با توجه به منطق نداشته پان ترکی شما این هواپیمای هنوز تولید نشده از برترین جت های آمریکا کشوری که یک قرن سابقه تولید هواپیما دارد برتر خواهد بود!‌
  • نیما IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    حالا اردوغان برود چابلوسی رژیم صهونیستی را بکند اون هم جلو با اردوغان خوش بش می کنند پشت سرش از یونان حمایت می کنند
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    1 0
    یک خط تاریخ و فرهنگ یونان می ارزه به کل نداشته های مغول، تنها تمدن های همسطح‌ یونان سه تمدن‌ چین، ایران،‌تمدن اسلامی است.
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    1 0
    اناترک یهودی-یونانی همه حزایر دریای اژه رو به یونان بخشید. و نزدیک‌صد ساله‌ این‌کشور جعلی داره حلوی یونان ناله میکنه
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 1
    ایران نماد خوبی است و امریکا نماد بدی در جنگ بزرگ بین‌خیر و شر ترکیه خرمگس ای است که وارد بازی بزرگان شده.
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    1 0
    اگه زمان جنگ جهانی موفق میشدن قسمت اروپایی استانبول رو هم بگیزن ،الان دیگه ترکیه نمیتونست ادعا کنه من تو اروپا هستم و علنا آسیایی میشد و نمیتونست از امتیازات و مواهب دو تا قاره سود ببره ،حیف
  • حاج حسین IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    0 1
    این همه خود تحقیری در برابر رژیم صهیونیستی نتیجه اش شد این که صهیونیستها سلاح به یونان بدهد و این ارادتمند خویشتن خویش را به چالش بکشد.
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    0 0
    ترکیه جزایر دریای اژه رو در جنگ اول بالکان در ۱۹۱۲ از دست داد و همه ی شهرهای ساحلی ترکیه در دریای اژه روبروی یونان است . ترکیه خط ساحل روبروش جزایر یونانی است و از این موضوع بسیار حرص می خوره چون عمق استراتژیک در ساحل نداره . کاری هم از دستش بر نمی یاد فقط تهدید می کنه . یونان هم ارمنستان نیست چون لابی گردن کلفتی تو اروپا و امریکا داره . و مانع اصلی پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپاست . ترکیه فقط برای کشورهای ضعیف مثل ارمنستان و عراق می تونه شاخ و شونه بکشه . الان بیست ساله به در و دیوار می زنه و یونان رو تهدید می کنه اما نتیجه ای نداشته فقط یه زرنگی کرد و قبرس شمالی رو تصرف کرد . اما جربزه نداره اونجا رو به خاک خودش الحاق کنه چون می دونه چه عواقب سنگین اقتصادی در بر داره . دوره ی بند بازی ترکیه رو به پایان است .
  • DE ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    1 0
    یونان اراده کنه سه هفته ای تا آنکارا میره.
  • سهیل IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    1 0
    اردوغان منافق نیاز داره یخورده ادب شه
  • آذری iran IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    2 0
    هوشیار باشیم هم میهنان گرامی معدود کامنت هایی که به جانبداری طرفداری از ترکیه و آغا رجب ترکیه مشاهده می‌کنید این کامنت ها ایرانی نیستند ، سایبری فارسی نویس آموزش دیده ترکیه ای هستند و مشغول خدمت و انجام وظیفه کاری که بهشون محول شده .. هیچ ایرانی از این مردک متقلب عمله یهود و اسرائیل خوشش نمیاد ! پاینده ایران یاشاسین ایران، یاشاسین گوزل ایرانیمیز ، جانم فدای ایران عزیز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس