امیرعبداللهیان

وزیر امورخارجه گفت: با توجه به احتمال وقوع درگیری جدید در مرزهای سوریه نشست آستانه کمک کرد مشکل این کشور از راه جنگی به سیاسی تغییر یابد.

به گزارش مشرق،حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با همتای سوریه‌ای با بیان اینکه امیدواریم نشست آستانه در عبور مشکل میان سوریه و ترکیه کمک کند، گفت: با توجه به احتمال وقوع درگیری جدید در مرزهای سوریه نشست آستانه کمک کرد مشکل این کشور از راه جنگی به سیاسی تغییر یابد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد که امیدواریم این توصیه‌ها که از زبان سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس آستانه مورد تاکید قرار گرفت مورد توجه مقامات کشور ترکیه قرار بگیرد و ترکیه و سوریه از این مرحله به خوبی عبور کنند.

حسین امیرعبداللهیان همچنین گفت که در مسئله سوریه حضور مسلحان و گروه‌های تروریستی در برخی مناطق این کشور مایه نگرانی ما و متحدانمان در منطقه است. از فرصت نشست سه جانبه استفاده کردیم که در موضوع خروج و پاکسازی گروههای تروریستی و مسلح از سوریه و بازگشت امنیت سراسر مرزهای سوریه با حفظ تمامیت ارضی این کشور به دست ارتش و نیروهای مسلح این کشور گامی به جلو برداشته شود.

وزیر امور خارجه در این نشست خبری بر اهمیت حفظ تمامیت ارضی و احترام به حاکمیت سوریه و حل و فصل مسائل باقیمانده در حوزه منازعات تروریستی در سوریه و برخی از نگرانی‌هایی که ترکیه از حضور برخی گروه‌ها در خاک سوریه دارد تاکید کرد.

وزیر خارجه تأکید کرد: از احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه ابراز نگرانی می‌کنیم به صورت مستمر با ترکیه و سوریه گفت‌وگو و مشورت دارد. شب گذشته تلاش شد بر رفع نگرانی‌های مقامات ترکیه در موضوع امنیت مرز مشترک دو کشور شد.

حسین امیرعبداللهیان در پایان گفت که معتقدیم بازگشت آوارگان و سرعت بخشیدن به بازسازی زیرساخت‌های سوریه باید بدون هیچگونه پیش شرط انجام شود و ذکر پیش شرط برای این دو موضوع انسانی غیرقابل قبول است.

وزیر امور خارجه یادآور شد که حضور نظامی نیروهای آمریکا در شرق فرات از معضلاتی است که منطقه از آن رنج می‌برد.

حسین امیرعبداللهیان شرق فرات را از منابع انرژی سوریه دانست و گفت که در سال‌های اخیر شاهد غارت منابع طبیعی سوریه در این بخشی که حضور اشغالگرانه آمریکا وضعیت آنجا را رقم زده هستیم و معتقدیم نیروهای نظامی آمریکا بدون قید و شرط و به فوریت باید از خاک سوریه خارج شوند.

اما در بخش دیگری از این نشست فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه ضمن تشکر از بیاینه پایانی سه کشور ایران، روسیه و ترکیه که درباره تمامیت ارضی تاکید داشت، گفت: جامعه جهانی با مشارکت دوستان سوریه که بر وحدت سوریه تاکید دارند باعث می‌شود که این امر محقق شود.

وزیر امور خارجه سوریه با بیان اینکه دخالت در امور داخلی و ارسال صدها هزار تروریست باعث مکدر شدن روابط ترکیه و سوریه شد و این خواست آمریکا بوده، درباره حملات احتمالی ترکیه به شمال این کشور هم گفت که برای ترکیه و سایرین نفعی ندارد که وارد مرزهای ما شوند و این باعث بروز آثار سوء می‌شود.

فیصل مقداد همچنین با بیان اینکه هرگز نمی‌توانیم از وحدت و حاکمیت خود کوتاه بیاییم، گفت: سوریه مقاومت کرد و این خواست و توان ملت سوریه و ملت‌های هم پیمان ما بوده و مانع و مخالف دخالت و ایجاد سکونت سازی ترکیه هستیم و مانع ترکیه سازی سوریه هستیم.

وزیر امور خارجه سوریه حضور آمریکایی ها در این کشور را باعث خطر دانست و گفت:  نباید نیروهای دیگر در این کشور باشند بلکه باید نیروهای سوری در این کشور باشند و من نمی‌توانم بگویم که برخی ها در سوریه به دنبال حمله به کشور مادر خودشان هستند اما این هم نباید باعث حمله به سوریه شود.

به گفته فیصل مقداد آنچه در شمال شرق سوریه انجام شد در تعارض با خواست ملت سوریه است و چگونه آمریکا به خود اجازه می‌دهد ثروت های ملت ما را چپاول کند و ملت ما را از تحریم رنج دهد.

وزیر امور خارجه سوریه تاکید کرد که با جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به راه حل های مسالمت امیر تلاش کردیم و این همان چیزی است که غرب مخالف آن است و برای همین دو ملت را با تحریم های ظالمانه مواجه کرده است؛ این بخش از هیمنه آمریکا تمام شده و باید از جهان چند قطبی حمایت کنیم.

فیصل مقداد با تاکید بر اینکه  حضور آمریکا در پایگاه نظامی بین سوریه و عراق و اردن غیرقانونی است و یادآور دوره استعمار است، گفت: ما به آمریکا می‌گوییم که درحال چپاول ثروت، گندم، گاز و نفت سوریه هستند؛ من تهدید نمیکنم و هشدار نمی‌دهم اما ملت ها نشان دادند که شیوه هایی برای مقابله با استعمار دارند.

وزیر امور خارجه سوریه یادآور شد که ملت سوریه  برای پایان دادن به توطئه ها تلاش می‌کند و آمریکا و اسرائیل به خوبی این را می‌دانند.

فیصل مقداد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اتفاق نظری برای بازسازی سوریه با مشارکت ایران وجود دارد، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هرگز از مقاومت در رابر تروریست ها از ما دور نبوده و هنوز شهدای ایران و به خصوص شهید سلیمانی را فراموش نکرده ایم، گفت: ایران نه فقط در بازسازی بلکه در همه زمینه ها در کنار ماست چراکه در زمانی که تروریست ها و داعش درحال نابودی ما بود در کنار ما ایستاد.

وزیر امور خارجه سوریه در پاسخ به سوالی درباره حضور ترکیه در نشست آستانه با اشاره به اینکه ما می‌دانیم که طرف سوم در حال تحمیل خواسته های خود به دو طرف بود، گفت: اما طرفین اجازه این اقدام را به ترکیه ندادند و الان از شهروندان سوری می‌خواهیم به وطن خود بازگردند اما کشورهای غربی آنها را منع می‌کنند.

به گفته فیصل مقداد در بروکسل شرط هایی برای بازگشت آوارگان به کشورشان مطرح شد اما کشورهای غربی مانع کمک به شهروندان سوریه می‌شوند.

وزیر امور خارجه سوریه همچنین گفت که درخواست سوریه از کمیساریای عالی آوارگان این است که به  آوارگان سوری کمک کنند اما این اقدام انجام نشد اما ما از شهروندان میخواهیم که به کشور خود بازگردند و از جامع جهانی می‌خواهیم کمک کنند تا این شهروندان سوری بازگردند نه اینکه آن‌ها را وجه المصالحه برای رسیدن به خواسته های خود قرار دهند.

فیصل مقداد در پایان تاکید کرد که به دست نشانده ها اعلام می‌کنیم که ما یک ملت هستیم زیرا سوریه در تاریخ، ملت همه آزادگان بوده و آمریکا نباید از کشور ما سو استفاده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس