کد خبر 1400430
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده تبیین نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به اشغال مناطق شرق فرات از سوی نیروهای آمریکایی بر لزوم بیرون راندن آن‌ها از این منطقه تأکید کردند. چند نکته در تشریح دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای حائز اهمیت است:

کشاورزی بخش مهمی از اقتصاد سوریه را در سال‌های پیش از بحران تشکیل می‌داد که عمدتاً در مناطق شرقی فرات رونق داشت. به عبارت دیگر حلب قطب صنعتی، دمشق قطب گردشگری و شرق فرات اهمیت فراوانی در تأمین نیازهای کشاورزی سوریه داشت. کشاورزی سوریه در سال ۲۰۱۱ حدود ۱۹ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل داده بود.

 مزیت دیگر مناطق شرقی فرات منابع نفت آن است. آمارها نشان می‌دهد سوریه دارای ۲ میلیارد و ۵۰۰ هزار بشکه منابع نفتی است که عمده آن‌ها در شرق و شمال شرق یعنی در استان‌های دیرالزور، حسکه و رقه قرار دارند. سال ۲۰۱۱ بخش انرژی ۳۵ درصد از درآمد صادرات و ۲۰ درصد از درآمد دولت سوریه را تشکیل می‌داد و این کشور روزانه حدود ۳۵۰ هزار بشکه نفت به فروش می‌رساند که بخش اصلی آن از مناطق شرق فرات تأمین می‌شد.

 با وجود این، در سال‌های اخیر آمریکایی‌ها علاوه بر حمایت از گروه‌های کرد در شرق فرات که منابع کشاورزی سوریه را در اختیار دارند، به استخراج و فروش نفت سوریه پرداخته و مانع از دسترسی دولت این کشور به منابع حاصل از دو حوزه نفت و کشاورزی می‌شوند.

 بنابراین و با توجه به محدودیت‌های گوناگون در تسریع روند بازسازی سوریه (از جمله تحریم‌های بین‌المللی، محدودیت منابع ایران و روسیه، عدم سرمایه‌گذاری کشورهای عربی و ...)، کنترل دمشق بر مناطق شرقی فرات و در نتیجه دسترسی به منابع مالی حاصل از آن در ثبات و بهبود شرایط اقتصادی سوریه حائز اهمیت است. علاوه بر اینکه این منطقه از منظر ژئوپلتیک دارای اهمیت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    2 0
    بیانیه ی نشست مشترک ایران روسیه وترکیه هم همین بود
  • نیما IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    0 0
    چرایی جز جنگ دولت سوریه با آمریکا شبه نظامیان نوچه اش نیست
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    1 0
    اومده سوریه داره نفتش رو میدزده؟!!!!!!!!!!!! عجب دزدیه این آمریکای کثیف
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    2 0
    مرگ بر آمریکا درود بر رهبر فرزانه
  • حسن IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    0 0
    بایدنیروهای مقاومت زودترتجاوزگران راازسوریه ومنطقه بیرون کنند.انشالله بزودی میبینیم
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    0 0
    و البته برای ما داشته یک دالان زمینی برای تجارت با سوریه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس