کد خبر 1398891
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷
رئیس جمهور موقت سریلانکا سوگند یاد کرد

«رانیل ویکرمسینگه» نخست وزیر این کشور امروز جمعه (۲۴ تیرماه) در پی استعفای «گوتابایا راجاپاکسا» از سمت ریاست جمهوری این کشور به عنوان رئیس جمهوری موقت در برابر قاضی دادگاه عالی سوگند یاد کرد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری شینهوای چین، «ماهیندا یاپا » رئیس پارلمان سریلانکا جمعه (۱۵ ژوئیه) استعفای «گوتابایا راجاپاکسا» رئیس‌جمهوری فراری این کشور را تائید کرد.

به گزارش رسانه های خارجی از جمله فرانس پرس، رویترز و بلومبرگ، یاپا گفت پارلمان سریلانکا روز شنبه (۲۵ تیرماه) برای آغاز روند انتخاب رئیس‌جمهوری جدید تشکیل جلسه می‌دهد. وی افزود انتظار دارد این روند ۷ روز طول بکشد.

گفتنی است فرد منتخب جدید به عنوان رئیس‌جمهوری باقیمانده دوره راجاپاکسا که در سال ۲۰۲۴ به پایان می‌رسد، خدمت خواهد کرد. این شخص می‌تواند نخست‌وزیر جدیدی را منصوب کند که پس از آن باید توسط پارلمان تأیید شود.

بر اساس ادعای پایگاه خبری « استریتس تایمز» سنگاپور، رئیس جمهوری سریلانکا با یک هواپیمای سعودی کشور خود را به مقصد سنگاپور ترک کرده است.

به گزارش این رسانه آسیایی، رئیس جمهوری سریکلانکا با پرواز بوئینگ ۷۸۷ هواپیمایی عربستان سعودی وارد سنگاپور شده است.

به گفته مقام‌های سریلانکایی، راجاپاکسا  پس از ورود به سنگاپور نامه استعفای خود را به ماهیندا یاپا آبیواردنا رئیس پارلمان سریلانکا ارسال کرد.

به گزارش رویترز، یک مقام سریلانکایی گفت که راجاپاکسا اکنون در مالدیو است و قصد دارد به سنگاپور سفر کند و این کشور به راجاپاکسا پناهندگی خواهد داد.

راجاپاکسا که پس از قیام گسترده مردم سریلانکا این کشور را ترک کرد، رانیل ویکرمسینگ نخست‌وزیر این کشور را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت منصوب کرد.

اما معترضان سریلانکایی در اعتراض به انتصاب نخست وزیر این کشور به عنوان رئیس جمهوری موقت ساختمان نخست وزیری و تلویزیون دولتی را به تصرف خود درآوردند. 

معترضان سریلانکایی خواستار استعفای ویکرمسینگ شده و گفتند درصورتی که وی به عنوان رئیس جمهوری آینده انتخاب شود، شرایط کنونی هیچگونه تغییری نخواهد کرد و تمامی این اعتراض‌ها بیهوده و بی‌فایده بوده است.  

این کشور ۲۲ میلیون نفری در ماه‌های اخیر با بدترین بحران اقتصادی در ۷۰ سال گذشته مواجه شده است که به اعتراض‌های گسترده مردمی تبدیل شد.

سریلانکا در مدت اخیر قادر به پرداخت هزینه سوخت و سایر اقلام ضروری نبوده؛ امری که منجر به اعتراض‌های ضد دولتی شده است. کمبود سوخت برای راه‌اندازی نیروگاه‌ها به نوبه خود منجر به قطع برق روزانه شده است. مدارس نیز تعطیل شده‌اند و از کارمندان دولتی خواسته شده که از خانه کار کنند.

دولت در حال مذاکره با صندوق بین المللی پول (IMF) برای دریافت بسته کمک مالی است. 

معترضان خاندان سیاسی راجاپاکسا را ‌مسؤول این بحران می‌دانند. یکی از برادران راجاپاکسا به نام ماهیندا راجاپاکسا در ماه اردیبهشت از سمت نخست وزیری استعفا داد.

وی تاکید کرد: این مجلس فردا ۱۶ ژوئیه (۲۵ تیرماه) تشکیل جلسه می دهد و از همه نمایندگان خواست تا در این روز در نشست های پارلمانی شرکت کنند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس