کد خبر 1398769
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
سریلانکا

رئیس پارلمان سریلانکا اعلام کرد «گوتابایا راجاپاکسا» رئیس‌جمهور فراری این کشور استعفا کرده و پارلمان برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید تشکیل جلسه خواهد داد.

به گزارش مشرق، «ماهیندا یاپا» رئیس پارلمان سریلانکا جمعه (۱۵ ژوئیه) ضمن تایید استعفای «گوتابایا راجاپاکسا» رئیس‌جمهور فراری، گفت که پارلمان این کشور روز شنبه برای آغاز روند انتخاب رئیس‌جمهور جدید تشکیل جلسه می‌دهد. وی افزود انتظار دارد این روند هفت روز طول بکشد.

فرد منتخب جدید به عنوان رئیس‌جمهور باقیمانده دوره راجاپاکسا را که در سال ۲۰۲۴ به پایان می‌رسد، خدمت خواهد کرد. این شخص می‌تواند نخست‌وزیر جدیدی را منصوب کند که پس از آن باید توسط پارلمان تأیید شود.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتد پرس»، راجاپاکسا چهارشنبه (۱۳ ژوئیه) در بحبوحه اعتراضات فزاینده و درخواست‌ها برای استعفای وی از کشور گریخت. او روز پنجشنبه وارد سنگاپور شد و رئیس پارلمان این کشور گفته بود که استعفای راجاپاکسا از آن تاریخ قابل اجراست تا این که سرانجام امروز رسماً آن را تایید کرد. 

پیش‌تر هم این خبرگزاری آمریکایی خبر داده بود که گوتابایا راجاپاکسا رئیس‌جمهور متواری سریلانکا قرار است به عربستان سعودی برود. بنابر گزارش آسوشیتدپرس، راجاپاکسا که در بحبوحه بحران اقتصادی از کشورش فرار کرد و به مالدیو رفت، در نظر دارد که به عربستان سعودی برود.

یک مقام دولت مالدیو که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود، به این خبرگزاری گفت که گوتابایا راجاپاکسا چهارشنبه سوار یک هواپیمای خطوط هوایی عربستان سعودی شد. به گفته این مقام ناشناس مالدیوی، قرار بود که وی با هواپیمای سعودی ابتدا به سنگاپور و از آنجا عازم شهر جده عربستان سعودی شود.

رئیس پارلمان سریلانکا پنجشنبه اعلام کرد که او در صحبت با رئیس‌جمهور از او خواسته که هر چه زودتر نامه استعفای خود را تقدیم کند. یاپا هشدار داده بود که در صورت عدم اقدام رئیس‌جمهور در ارائه نامه استعفا، او به عنوان رئیس پارلمان سریلانکا دیگر گزینه‌های موجود برای برکناری وی از مقامش را در نظر خواهد گرفت.

معترضان سریلانکایی روز شنبه هفته جاری در بحبوحه خشم فزاینده نسبت به مدیریت بحران اقتصادی که این کشور را فلج کرده، به کاخ ریاست‌جمهوری یورش بردند و رئیس‌جمهور از کاخش متواری شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    0 0
    درمقابل معترضان اصلا نیرویی از طرف دولت درصحنه حاضر نبود وحتی یک تیرهوایی هم شلیک نشدپس نیروی نظامی بامعتزضان همدست بودند
  • SMAH1 IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    0 0
    هرکی که مردمش از دستش ناراحتن به عربستان پناه میبره! تونس،‌یمن و .. و حالا هم سریلانکا!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس