کد خبر 1398631
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۰
افسردگی

نحوه تعامل و رفتار با کسی که از شرایطی مانند افسردگی یا اضطراب شدید رنج می‌برد آسان نیست.

به گزارش مشرق، گاهی صحبت کردن با کسی که یکی از عزیزان خود را از دست داده است دشوار است، زیرا می‌خواهیم از او حمایت و دلجویی کنیم، اما می‌ترسیم حرف اشتباهی بگوییم.

دکتر ست جی گیلیهان، استاد روان‌شناسی بالینی، برخی نکات مهم در مورد بایدها و نبایدهای رفتاری در تعامل با این افراد را معرفی کرده است:

چیزهایی که نباید انجام داد یا گفت

می دانم چه احساسی داری

معمولاً از این نوع اظهار نظر برای ابراز همدردی استفاده می‌شود اما از قضا اغلب برعکس عمل می‌کند. وقتی می‌گوییم احساس کسی را می‌دانیم، تجربه خود را به تجربه او تعمیم می‌دهیم. حتی اگر با مبارزات مشابهی روبرو شویم، احتمالاً هرگز نمی‌دانیم که برای شخصی دیگر این تجربه چگونه خواهد بود.

مانند من عمل کن

این نظر فرض را بر این می‌گذارد که تجربیات ما یکسان است و آنچه برای ما مفید است برای شخص دیگر نیز کارساز خواهد بود. در واقع، این درست نیست، ممکن است به رویکرد متفاوتی نیاز داشته باشد.

کلیشه‌های شناخته شده

وقتی مطمئن نیستیم در برابر رنج چه بگوییم، به کلیشه‌هایی مانند «همه این‌ها می‌گذرد» یا «همه چیز به دلیلی اتفاق می‌افتد» متوسل می‌شویم. این اظهارات معمولاً ناخواسته هستند اما مفید نیستند.

این فقط تصور شماست

وقتی نمی‌توانید رنج کسی را درک کنید، ممکن است به او بگویید که دارد چیزهایی غیرواقعی را تصور می‌کند. ممکن است فردی را ببینید که به یک فاجعه نزدیک می‌شود، چیزها را خیلی شخصی می‌گیرد یا احساس گناه می‌کند اما گفتن این موضوع که این مسئله فقط تصور شماست باعث می‌شود به نظر برسد که مشکل او را دستکم گرفته اید.

شما به دارو نیاز دارید.

بیماران از فشاری که نزدیکترین اعضای خانواده خود برای مصرف داروهای روانپزشکی به آن‌ها اعمال می‌کنند، احساس ناراحتی می‌کنند.

تو نمی‌خواهی که احساس بهتری داشته باشی

هنگامی که فردی با درمان بهبود نمی‌یابد، ممکن است فرض کنیم که او ترجیح می‌دهد، بهبود نیابد. چگونه ممکن است پس از مصرف داروی اضطراب، مثلاً یا پس از ماه‌ها گفتار درمانی، همچنان با مشکل مواجه باشند اما حقیقت این است که غلبه بر مشکلات سلامت روان سخت است.

از این حالت خارج شو

گاهی اوقات ممکن است فکر کنیم که اگر به اندازه کافی قوی باشیم، می‌توانیم کاری کنیم که فرد احساس اضطراب، افسردگی، وحشت یا هر چیز دیگری را که تجربه می‌کند، متوقف کند. این یک نوع واکنش "عشق سخت" است. مواجهه با یک وضعیت روانی خطرناک به معنای بد خلقی نیست، بلکه به معنای "رها شدن از آن" و تنظیم شرایط است.

چگونه باید به او کمک کرد؟

"احترام" یکی از مفیدترین چیزهایی است که ما می‌توانیم به روشی ساده ارائه کنیم که نیازی به آموزش حرفه‌ای یا حتی تخیل زیادی ندارد. این کار از طریق اقدامات ساده به شرح زیر انجام می‌شود:

به او گوش دهید

ما می‌توانیم فراتر از کلماتی که گفته می‌شود گوش کنیم، رنج او را درک کنیم و با علاقه به او نگاه کنیم. گوش دادن خوب می‌تواند مستلزم نشستن در سکوت باشد، حتی اگر چیزی برای گفتن وجود ندارد، فقط گوش دهید.

عشق بی قید و شرط

کار و حوصله زیادی می‌طلبد تا به کسی بفهمانیم که هر چه باشد از او مراقبت خواهیم کرد. وقتی کسی احساس می‌کند در بدترین وضعیت خود قرار دارد، تجربه عشق شدید و بی قید و شرط ما می‌تواند زندگی او را تغییر دهد.

همدردی

یکی از قوی‌ترین هدایایی که می‌توانیم به کسی که درد دارد بدهیم، تمایل ما به درک احساسات است. وقتی در مورد نحوه برخورد با یکی از عزیزانی که در رنج است شک دارید، همیشه بهتر است سعی کنید از او بپرسید که چقدر به شما نیاز دارد و به طور ناقص حاضر شوید تا اینکه از ترس از او دوری کنید. فقط به یاد داشته باشید که حضور شما بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد، زیرا دانستن اینکه ما تنها نیستیم همه چیز را تغییر می‌دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    0 0
    غمگینم
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    0 0
    دیگه یه هم زبونی غیر خدا نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس