اوکراین

اندکی پیش از نشست مقام‌های نظامی کی‌یف و مسکو در استانبول، وزیر امور خارجه اوکراین درباره نتیجه این گفت‌وگوها ابراز امیدواری کرد و توپ را به زمین روسیه انداخت.

به گزارش مشرق، «دیمترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین روز چهارشنبه گفت، کشورش در دو قدمی رسیدن به توافق با روسیه برای تردد کشتی‌های حامل غلات قرار دارد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، نشست چهارجانبه سازمان ملل، روسیه و اوکراین، به میزبانی ترکیه روز چهارشنبه در استانبول برگزار می‌شود که در آن مقامات ارشد نظامی از مسکو و کی‌یف حضور خواهند داشت.

کولبا در  مصاحبه با روزنامه اسپانیایی «ال پایس» گفت، کی‌یف معتقد است در حال حاضر حصول توافق برای از سر گرفته شدن صادرات غلات «بسیار نزدیک» است.

این مقام اوکراینی گفت: «دو قدم با رسیدن به توافق با روسیه فاصله داریم. ما در مرحله نهایی قرار داریم و اکنون همه‌چیز به روسیه بستگی دارد».

به نوشته رویترز، با این حال، دیگر مشارکت‌کنندگان در نشستی که قرار است روز چهارشنبه برگزار شود، ارزیابی محطاطانه‌تری ارائه کرده و گفتند موارد متعددی هنوز مورد توافق قرار نگرفته‌اند.

از سوی دیگر خبرگزاری «اسپوتنیک» نیز به نقل از یک دیپلمات مطلع نوشت، امید برای رسیدن به توافق بر سر «مسئله غلات» در مذاکرات استانبول بسیار زیاد است.

این فرد مطلع گفت طرح سازمان ملل برای این مسئله «بسیار واقع‌بینانه» بوده و نگرانی‌های روسیه درباره ایجاد گذرگاه برای صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه باید در نظر گرفته شوند و حصول توافق به همه طرف‌ها نفع برساند.

کشورهای غربی بارها مسکو را برای بستن بنادر اوکراین و عدم امکان ارسال غلات اوکراین سرزنش کرده اند. مسکو نیز پاسخ داده است، اگر کی‌یف بنادر خود را از مین پاک کند، عبور امن محموله های غلات را تضمین خواهد کرد.

اوکراین یکی از تولیدکنندگان عمده محصولات کشاورزی است که از زمان درگیری با روسیه نمی تواند غلات خود را صادر کند و حدود ۲۲ تا ۲۵ میلیون تن غله در حال حاضر در بنادر این کشور گیر کرده است.

اوایل خرداد ماه،  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در گفت و گوی تلفنی با رهبران فرانسه و آلمان در روز شنبه گفت: «روسیه مایل است تا  در مورد راه هایی امکان پذیر ساختن ازسرگیری ارسال محموله های غلات اوکراین از بنادر واقع در دریای سیاه گفت و گو کند».

روسیه و اوکراین تقریباً تأمین یک سوم گندم جهان را در اختیار دارند، درحالی که روسیه صادرکننده اصلی کود شیمیایی و اوکراین صادرکننده بزرگ ذرت و روغن آفتابگردان در جهان هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    1 0
    موضع ایران نابودی ناتو و بازوهای منطقه ای آن است چون ناتو خیلی وقت است جنگ خود را با ایران شروع کرده است ایران باید فروش پهبادهای شاهد و فطرس را به روسیه به تعداد زیاد آغاز کند
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      0 0
      آمریکا از اوکراین به عنوان گوشت قربونی استفاده می کند ـــ این بار یک گاو بولوند چشم آبی قربونی شد ـــ حالا گاوهای بولوند چشم آبی بعدی چشمشون به حساب اومده مثل بید دارند می لرزند و در نوبت به ترتیب و با نزاکت ایستاده اند و آماده شیردهی برای کدخدای گاوچران شده اند ــــ
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      0 0
      آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر برطبل جنگ می کوبد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور قیمت نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی ، بایکوت ورزشی و .... مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : اروپای ساحل آرامش را طوفان زده نموده و در نتیجه 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 0
    امریکا به هیچ کشوری تنهایی حمله نکرده است روسیه هم باید قزاقستان و ازبکستان قرقیزستان و تاجیکستان و بلاروس را که مجموعا 80 میلیون جمعیت و 1 میلیون سرباز رزمی دارند و عضو دفاع جمعی هستند پای کار بیارود اینها کافی است فقط نیروهای پیاده شان را به سمت کیف حرکت دهند تا جنوب اوکراین و شرق آن آزاد شود
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 0
    آرام آرام با نگاهی به متضرران جنگ اوکراین بتدریج آشکار می شود که هدف از جنگ اوکراین مهار اقتصاد 3 کشور بازنده جنگ دوم جهانی یا همان محور متحدین در برابر متفقین هستند یعنی هدف از جنگ نابودی اقتصادی المان ژاپن و ایتالیا است چون انگلیس نفت ارزان امریکا و چین نفت ارزان روسیه را دارد می خرد احزاب آلمانی ها و ژاپنی ها باید تظاهرات ضد اشغالگری باید برگزار کنند وگرنه نابودخواهند شد
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 0
    روسها بخاطر نسل کشی روسها در اوکراین وارد جنگ شدند شانس اوکراینی ها نزدیک به صفر است
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    1 0
    خوب باید ایران به روسیه کمک پهبادی و موشکی و مستشاری کند در صورت شکست روسیه از تروریست های داعشی و چند ملیتی در اوکراین ایران نوبت بعدی است پیوستن جمهوری آذربایجان به ناتو و شروع جنگ از آنجا علیه ایران خواهد بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس