ویژه ها

آیا گره برجام در عدم مذاکره مستقیم ایران و آمریکاست؟! اگر ایران و آمریکا مستقیم با یکدیگر مذاکره کنند، برجام در راستای منافع ایران به سرعت احیا شده و همه تحریم ها بالمره(یکباره) لغو می شود؟!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ظریف فصل نوینی از «دیپلماسی هنرمندانه» را به نمایش گذاشت

روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «این روزها جای ظریف چقدر خالی است؟» نوشت:«در شرایط امروز کشور حضور چهره مورد قبول و سیاستمدار باهوش و کارکشته‌ای چون محمدجواد ظریف در عرصه‌های اجرایی و به ویژه دیپلماسی می‌توانست بسیار تعیین کننده باشد...ظریف در هشت سال حضور خود در راس دستگاه دیپلماسی کشورمان فصل نوینی از دیپلماسی هوشمندانه و هنرمندانه را به نمایش گذاشت و نشان داد که با عقلانیت و هوشمندی و سیاست بخردانه، می‌توان حتی قدرت‌های بزرگ را نیز در مذاکره به جایی رساند که آنچه می‌خواهی بپذیرندظریف... با دیپلماسی صلح، گفت‌وگو و مذاکره توانست پس از سال‌ها در مذاکراتی فشرده توافقی را برای کشورمان به ارمغان بیاورد که امروز نیز اگر طرفین توافق برای احیای آن می‌کوشند

در ادامه، «محمود صادقی» نماینده اصلاح طلب مجلس دهم در مصاحبه با این روزنامه گفت:«حوزه سیاست خارجی به جهت پیچیدگی‌هایی که دارد یک کار بسیار حرفه‌ای و تخصصی است و علاوه بر آن نیازمند افرادی است که دارای تجربه انباشته باشند، با زبان مرسوم دنیا آشنا و تسلط داشته باشند و جریان‌های جاری عرصه سیاست بین‌الملل را بشناسند و زبان دیپلماتیک داشته باشند.»

صادقی افزود:«جای خالی ظریف به عنوان دیپلماتی باهوش و کارکشته محسوس است... آقای دکتر ظریف شخصیتی بسیار منحصر به فرد است که در طی 4 دهه گذشته تجربه حضور در سازمان ملل و حضور در فراز و نشیب‌ها و تحولات مختلف سیاست خارجی ایران، زندگی در آمریکا و تحصیلات و تدوین رساله و تالیفات به زبان انگلیسی‌ و سخنرانی‌ها به همان زبان و همچنین اینکه مورد اعتماد نظام بودند از وی شخصیتی منحصر به فرد ساخته بود.»

ظریف فصل نوینی از «دیپلماسی هنرمندانه» را به نمایش گذاشت/ با آمریکا مستقیم مذاکره کنیم، تحریم ها بالمره لغو می شود؟!

هیچکس منکر زحمات تیم مذاکره کننده دولت قبل و همچنین منکر زحمات شخص آقای ظریف نیست. اما متاسفانه تصویری که رسانه های اصلاح طلب از ظریف ترسیم کرده اند، به هیچ عنوان با واقعیت نسبتی ندارد.

کارنامه وزیر خارجه سابق گواه این مسئله است که وی عملکرد ضعیف و غیرقابل دفاعی را ثبت کرده است. بزرگترین نقطه ضعف کارنامه ظریف این بود که وی بدون اعتنا به ظرفیت های عظیم دیپلماسی، وزارت امور خارجه را به وزارت امور برجام تقلیل داد.

یکی دیگر از نقاط ضعف جدی و فاحش در کارنامه ظریف، اعتماد بلاوجه وی به آمریکا بود. ظریف - شهریور ۹۷- در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان و در پاسخ به این سؤال خبرنگار که «اگر شما احساس می‌کردید آمریکا به تحریم‌ها اعتیاد دارد، چرا توافق را ادامه دادید؟» گفت:«این شاید یک اشتباه بوده است اما مشکل اینجا بود که احساس ما این بود ایالات متحده یاد گرفته که دست کم در مورد ایران، تحریم‌ها علی‌رغم ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مد نظر آنها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم که آمریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند. ولی متأسفانه، اشتباه می‌کردم.»

دولت روحانی که با تمسخر منتقدان، مدعی بود که مسلط به «زبان دیپلماسی» است، قواعد بدیهی همچون «توازن تعهدات»، «همزمانی اجرای تعهدات»، «اخذ تضمین از طرف مقابل» و «پیش بینی برگشت پذیری امتیازات واگذار شده در صورت نقض عهد» که قاعده عقلی هر قرارداد عادی حقوقی است را مطلقاً در برجام رعایت نکرد و عملاً توافق، به شکل دو مرحله‌ای (واگذاری نقد و یکجای امتیازات در مقابل وعده‌های نسیه تدریجی و فاقد ضمانت طرف مقابل) تدوین و اجرا شد.

وزیر امور خارجه ای که می گوید «آمریکا می تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد» و «خبر خوب این بود که دوست من عادل الجبیر (وزیر خارجه وقت رژیم آل‌سعود) با حضور ایران، به مذاکرات وین بیاید... ۵۰۰ زائر ما در مراسم حج کشته شدند اما ما روابط خود را قطع نکردیم حتی روابط خود با عربستان را کاهش هم ندادیم » و «ما (ایران و عربستان) برای مستثنی کردن یکدیگر و تبدیل شدن به قدرتمندترین در منطقه، منطقه را نابود کرده‌ایم» و «پولشویی در کشور ما یک واقعیت است و کسانی که هزاران میلیارد تومان پولشویی می‌کنند به راحتی ده‌ها میلیارد هم برای مخالفت با پولشویی هزینه می‌کنند!» و... متاسفانه با دیپلماسی هوشمندانه آشنایی ندارد.

نمایندگان مجلس گفته بودند:«فردای روز توافق، دکتر ظریف به مجلس آمد تا گزارش بدهد و اذعان کرد یکی از بزرگترین دستاوردهای ما این است که هیچ جای متن برجام، کلمه «تعلیق» (suspend) برای تحریم ها استفاده نشده و همه جا «لغو» تحریم ها آمده است و همانجا بنده در ۴ جای متن توافقنامه، کلمه «تعلیق/ suspend» را به ایشان نشان دادم که واکنش ظریف اینگونه بود: "عه! من اینجاها را ندیده بودم".»

دیگر اینکه برجام و ضمائم آن مجموعاً ۱۱۰ صفحه است. از این ۱۱۰ صفحه که مجموعه برجام را تشکیل می‌دهد،   ۱۸ صفحه برجام است و تمام نکات دقیق، ظریف، زمان‌بندی‌های اجرایی در ۹۲ صفحه باقی مانده و به عبارتی همان ضمایم برجام استظریف چندی پیش در گفت‌وگویی ادعا کرده بود که تعلیق در برجام نیامده و او برجام را خوانده است. این یعنی وی فقط ۱۸ صفحه را خوانده و از ۹۲ صفحه دیگر که اساسی‌ترین مسائل برجام در آن بوده، بی‌خبر بوده است!

** با آمریکا مستقیم مذاکره کنیم، تحریم ها بالمره لغو می شود؟!

«محمدعلی سبحانی» سفیر سابق ایران در قطر در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «به دولت رئیسی، وزارت امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده این توصیه برادرانه را دارم که از دیپلماسی میانجیگرایانه قطر در جهت احیای هرچه سریع‌تر برجام و لغو تحریم‌ها برای رسیدن به منافع ملی استفاده کنند. باید از هر فرصتی استفاده کرد. اگر به من باشد که اساسا معتقدم نباید کار به میانجیگری قطر یا هیچ کشور دیگری کشیده شود. چرا ما نباید بتوانیم به صورت مستقیم و بدون هیچ‌گونه واسطه و میانجیگری با طرف اصلی مناقشه یعنی آمریکایی‌ها گفت‌وگو کنیم؟ ما در جایی که منافع ملی ایجاب می‌کند باید با هر طرفی بتوانیم مذاکره کنیم.»

وی افزود: «نباید این غلط مصطلح در عالم رسانه یا تحلیل کارشناسی را بپذیریم که چون برخی از کشورها روابط نسبتا خوبی با ایران دارند به روابط آنها با جمهوری اسلامی برچسب «روابط استراتژیک» بزنیم. در علم سیاست خارجی، روابط استراتژیک دارای چارچوب و اقتضائات خاص خود است و چون ایران روابط راهبردی با هیچ کشوری ندارد، بدیهی است که هیچ بازیگر منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هم منافع تهران را مقدم نمی‌داند.»

ظریف فصل نوینی از «دیپلماسی هنرمندانه» را به نمایش گذاشت/ با آمریکا مستقیم مذاکره کنیم، تحریم ها بالمره لغو می شود؟!

فعالین و رسانه های اصلاح طلب، 2 ادعای غلط را بارها تکرار کردند. یکی اینکه علت اینکه برجام احیا نمی شود، عدم مذاکره مستقیم ایران و آمریکا است؛ و دیگر اینکه، اگر برجام احیا شود، تحریم ها لغو شده و به تاریخ می پیوندد.

یک سوال؛ آیا گره برجام در عدم مذاکره مستقیم ایران و آمریکاست؟! اگر ایران و آمریکا مستقیم با یکدیگر مذاکره کنند، برجام در راستای منافع ایران به سرعت احیا می شود؟! پاسخ منفی است، چرا که تجربه دولت روحانی خلاف این ادعاها را ثابت می کند.

در دولت روحانی، برای اولین بار پس از انقلاب، وزرای خارجه ایران و آمریکا با یکدیگر دیدار کردند، آن هم نه یکبار و دو بار و ده بار، بلکه به صورت مکرر و مستمر؛ پیاده روی 15 دقیقه ای ظریف و جان کری نمونه ای از این دیدارهاست.

در دولت روحانی در اقدامی بی سابقه، حتی روسای جمهور دو کشور نیز با یکدیگر تلفنی گفتگو کردند. اما آیا این روند به لغو تحریم ها منجر شد؟! به این اظهارنظر مقام آمریکایی توجه کنید: «وندی ‌شرمن» مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی در کتابی که با عنوان «من ترسو نیستم» منتشر شده، ناگفته‌هایی از روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را به تصویر کشیده و در آنجا روایت می‌کند که چطور باگریه ظاهری و اشک تاکتیکی (احساسی) توانسته مذاکره‌کنندگان ایرانی را منفعل و نظرشان را عوض کند. او حتی در جایی می‌گوید که عراقچی در کریسمس برای من کارت پوستال می‌فرستاد و نمی‌دانست که من یهودی‌ام! وندی شرمن در بخشی از این کتاب صریحاً می‌گوید «در مذاکرات با ایران مظلوم‌نمایی می‌کردم» وی در تشریح حربه اشک می‌گوید: «بعد از سکوتی طولانی، عراقچی از موضوعی که مطرح کرده بود، صرف‌نظر کرد. اشک‌های من گواه این بودند که دیگر چیزی برای ارائه دادن وجود ندارد و ما به توافقی به زبان تصمیم سازمان ملل رسیده‌ایم. آن پایان اشک‌آلود آخرین چرخش اساسی مکعب روبیک شد.»

در دولت روحانی، با وجود مذاکره مستقیم ایران و آمریکا، 800 تحریم به لیست تحریم های ضدایرانی افزوده شد. این تنها یکی از نتایج دیپلماسی انفعالی بود.

و اما برخلاف ادعای اصلاح طلبان، اینطور نیست که با احیای برجام تحریم ها به طور کامل لغو شود. اگر قرار بود با احیای برجام تحریم ها لغو شود، باید همانطور که روحانی وعده داده بود، در دی ماه 94 تمامی تحریم های ضدایرانی از جمله تحریم های مالی، بانکی و نفتی بالمره(یکدفعه) لغو می شد و نه تعلیق!

حداقل در 10 سال اخیر و به تجربه عملکرد دولت های اوباما، ترامپ و بایدن می توان به جرأت گفت که هدف آمریکا از برجام، نه لغو تحریم ها بلکه دستیابی به ابزاری برای فشل کردن صنعت هسته ای ایران و تعمیم آن به حوزه های دیگر از جمله موشکی و قدرت منطقه ای است.

و اما درباره ادعای این فعال اصلاح طلب درباره فقدان روابط استراتژیک و راهبردی میان ایران و سایر کشورها می توان به جدیدترین نمونه اشاره کرد. رزمایش دریایی ایران، روسیه، چین و 10 کشور دیگر که در ماههای آینده در آبهای دریای کارائیب برگزار می شود، آنقدر پراهمیت است که پایگاه آمریکایی واشنگتن فری بیکن درباره آن نوشت:« این نخستین بار در تاریخ است که قرار است واحدهایی از نیروی دریایی ایران، در چند ده کیلومتری آب‌های آمریکا در نیمکره غربی و در یک رزمایش نظامی شرکت کند.» این رزمایش از هم اکنون خشم رسانه های معاند را در پی داشته است. 

** روزنامه اعتماد:آیت الله طالقانی گفت «حجاب اجباری در کار نخواهد بود»

«محمدجواد حق شناس» فعال اصلاح طلب که پیش از این عضو شورای شهر پنجم(شورای شهر اصلاح طلبان) بود؛ همان شورای شهری که «محمدعلی نجفی» را به عنوان شهردار تهران انتخاب کرد، در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:«بررسی محتوایی کلام بزرگان انقلاب از امام(ره) گرفته تا یاران ایشان و چهره‌های برجسته انقلاب چون شهید بهشتی، آقای طالقانی و... بیانگر آن است که هیچ‌کدام به روش‌های سلبی و خشن برای مجبور ساختن مردم به استفاده از حجاب اعتقادی نداشتند و معتقد به استفاده از روش‌های آگاهی‌بخش و فرهنگ‌سازی در این زمینه بودند. زمانی که اخبار برخوردهای خشن در خصوص حجاب به آیت‌الله طالقانی رسید، ایشان با صراحت اعلام کردند، ”حجاب اجباری در کار نخواهد بود."»

وی در ادامه نوشت:«در سال‌های پس از انقلاب برخی افراد و جریانات افراطی تلاش کردند از طریق روش‌های خشونت‌آمیز مردم را به استفاده از حجاب مجبور سازند. بر این اساس بود که جماعتی از راهبرد «یا روسری یا توسری» استفاده می‌کردند تا به زعم خود، فرهنگ عفاف را در جامعه گسترش دهند... امروز حتی بسیاری از افراد دارای حجاب نیز به صف مخالفان حجاب اجباری پیوسته‌اند

ظریف فصل نوینی از «دیپلماسی هنرمندانه» را به نمایش گذاشت/ با آمریکا مستقیم مذاکره کنیم، تحریم ها بالمره لغو می شود؟!

این فعال اصلاح طلب مدعی شده است که آیت الله طالقانی پیش از این گفته بود «حجاب اجباری در کار نخواهد بود.» این ادعا براساس تیتر روزنامه اطلاعات به تاریخ 20 اسفند 1357 مطرح شده است.

اما آیا آقای طالقانی این جمله را مطرح کرده بود؟! با بررسی گزارش روزنامه اطلاعات در آن تاریخ و مطالعه متن کامل گزارش، به این نتیجه می رسیم که متاسفانه این روزنامه در آن مقطع دست به تحریف اظهارات آقای طالقانی زده است.

آیت‌الله طالقانی در یک گفت و گوی رادیو تلویزیونی این مطلب را که حجاب بهانه‌ای است تا زنان را از ادارات برانند، مردود اعلام کرده و گفته بود: «حجاب اسلامی یعنی حجاب وقار، حجاب شخصیت، ساخته من و فقیه و این‌ها هم نیست، نص صریح قرآن است. آیه حجاب برای شخصیت دادن به زنان است، شخصیت انسانی و ملی اش در کشور ما… اسلام، قرآن و مراجع دینی می‌خواهند زنان ما شخصیت‌شان حفظ بشود. اصل مساله این است که هیچ اجباری هم در کار نیست و مساله چادر هم نیست.»

وی در ادامه گفته بود: «مسلماً نظر امام هم به مصلحت زنان ما و خواهران و دختران ماست و هم مطابق با موازین و اصول دین مبین اسلام است. هم ایشان و هم ما در این حرکت انقلابی همیشه نسبت به این سهم بزرگی که زنان ما در جریان انقلاب داشته‌اند، قدردانی کرده‌ایم و واقعاً هم سهم بزرگی دارند و در این حرکت تاریخی مثل اوایل مشروطیت در تاریخ ما ضبط و ثبت باید بشود.»

این سخنان به خوبی نشان می‌دهد که اولاً آیت الله طالقانی نیز در مورد حجاب همانند امام فکر می‌کرده‌اند و دوم اینکه ایشان قائل بوده‌اند حجاب نص صریح قرآن و ضروری دین است و ساخته فقها نیست و از سوی دیگر به عنوان نکته سوم حجاب را منحصر در چادر نمی‌دانستند و قائل بودند به سر کردن چادر برای زنان به عنوان تنها شکل حجاب اجباری نیست.

لازم به ذکر است که گزاره حجاب اجباری اشتباه است. حجاب یک امر مسلّم دینی است. ما حجاب اجباری نداریم، بلکه قانون حجاب داریم. وقتی گزاره های دینی در روندی دموکراتیک، مبنای قانون شد، الزام حقوقی پیدا می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • علی2 IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    8 21
    مذاکره مستقیم در کار تسریع می کند و می تواند مسایل را زودتر به نتیجه رساند! اما اینکه فکر کنید تصور عموم این است که حتما به نتیجه دلخواه می رسید در اشتباهید. مذاکره مستقیم مثل چرخ برای فرغون می باشد که کار تسهیل می کند !!!!
    • DE ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      11 4
      ظریف فصل نوینی از «دیپلماسی هنرمندانه» را به نمایش گذاشت وهر کسی این هنر را ندارد که قطعنامه سرنوشت سازی که آینده و امنیت و بود و نبود ایرانی قدرتمند و مستقل تاثیر مستقیم دارد را نخوانده و به قول تضمین جان کریه به ایان تحمیل و مجلس اصلاحطلب همسو با آنمان آن را 25 دقیقه ای امضا کنند.واین هنر از هر کسی ساخته نیست. / با آمریکا بعنی ارباب مستقیم مذاکره کنیم و دنبال آقا اجازه ایها نرویم ، به جان جان کریه تحریم ها همچین قلمبه ای یه هوکی و بالمُره لغو می شوند. و آب آشامیدنی میاید و درختان سیب قلابی میدهند منظور درختان سیب و گلابی میدهند و چرخ و موتورگازی و طایر ..همه شون کنار سانتی روفوژها! میچرخند ماهم دور خودمون . والا آیا گره برجام در عدم مذاکره مستقیم ایران و آمریکاست؟! اگر ایران و آمریکا مستقیم با یکدیگر مذاکره کنند، برجام در راستای منافع ایران به سرعت احیا شده و همه تحریم ها بالمره(یکباره) لغو می شود؟!
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      13 4
      مذاکره با عهدشکنی که شرمنده و جبران کننده نیست، حماقت است
    • تک سوار DE ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      8 2
      نتیجه مذاکره مستقیم قبلی چی بود؟ عجله کار شیطونه
    • NL ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      7 2
      اینها رسما ضد انقلابند.چرا باهاشون برخورد سخت نمیشه؟ بعد کشوری که زده سردار ایرانی رو شهید کرده میگن بریم باهاش مذاکره مستقیم کنیم! چقدر وقیح چقدر ذلیل و وطن فروش
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      8 2
      ظریف نمونه ای از دیپلماسی منفعلانه و ذلیلانه و التماسی را به نمایش گذاشت و نتیجه برجامش 10 برابر شدن تحریم ها و 10 برابر شدن قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو و غیره شد.
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      6 1
      هنر روحانی و ظریف این بود که مردم ایران را درگیر فقر و فلاکت و گرسنگی کردند.
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      6 1
      عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
  • شریف زاده IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    9 2
    ظریف فصل نوینی از «دیپلماسی هنرمندانه» را به نمایش گذاشت آقای صادقی :«این روزها جای ظریف چقدر خالی است؟» بله ایشان درست می فرمایند واقعا جای ظریف خالی است با آن ظریف کاری و باهوش بودن دیپلماتیک و مطالعه دقیق متون توافقنامه خیلی سریع امضاء و باقیمانده تاسیسات هسته ای (البته اگر چیزی دیگر باقیمانده باشد) را تقدیم طرف های غرب می نمود. و طرفداران غرب گدا ایران نیز یک نفس راحتی به بلندای شب یلدا می کشیدند. تا از شر اینویروس منحوس هسته ای خلاص می گردیدن.
  • علی2 IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    5 1
    اما نکته بعدی - مذاکره دو کشور مثل فروختن کالایی است که تولید کننده ان را با شروطی گارانتی نموده است بدیهی است اگر شروط گارانتی رعایت نشود تولید کننده تعهدی نسبت به خرابی ان ندارد. بنا براین شرط تدوام برجام و یا هر تعهدی صرفا امضا روی کاغذ نیست!!!- حتما باید منافع طرفین را تامین کند! (لذا منافع اقتصادی و سیاسی ایران و امریکا (طرف اصلی) نیز تامین شود )
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    10 1
    فصل نوین خخخخ این یارو و همدستانش نه تنها در 8 سال بلکه در 20 سال قبل با بین‌المللی کردن مسئله داخلی ایران زمینه فشار و تحریم ها را ایجاد کردن و در حال خوشبینانه به شکل ناشیانه و ساده لوحانه بتن و پلمپ کردن وگرنه اینکار خیانتی هست
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    9 1
    وقتی احکام خدا را بخواهند اجرا کنند ضد دینان و ضد خداها سر و صدا می کنند حال بماند که فقط هم برای رضایت خدا نیست بلکه برای آرامش روانی و جسمی جامعه هم هست
  • فرهاد IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    11 4
    دیپلماسی ذلت ظریف
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
      0 0
      نخیر
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    13 2
    آن نماینده مجلس جالب هست رفته به رئیس پلیس نامه زده که چرا با بی حیاها برخورد می شود آن هم خشن خخخه آخه مرد حسابی اولا تو بی حجابی گسترده را نمی بینی و چیزی نمی گویی دوم هم اینکه گشت ارشاد خیلی خیلی محدود هستند و اصلا انگار نیستند و یک برخوردی صورت می گیرد انگار دنیا به آخر رسیده هرچند اینقدر... هستی که نمیدانی آن ماموران اول تذکر می‌دهند بعد که با مقاومت روبرو می شوند آنها هم مجبور هستند متناسب برخورد کنند؟ نفوذی....!
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    10 3
    ظریف فصل نوینی از ذلت دوران قجری و قلدر پالونی و توله اش را بنمایش گذاشت
  • محمود IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    9 2
    وندی شرمن بعد از برجام به صراحت اذعان و اعتراف کرده برجام نه بواسطه تحریمها بلکه به واسطه دولت روحانی حاصل شد.برجام یک معاهده ننگین بود که با دروغ و کج فهمی به نظام جمهوری اسلامی تحمیل شد.و خسارت یک طرفه ان تا چند نسل اینکه باقی خواهد ماند
  • حسين DE ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    11 1
    خطاب به محمود صادقى مجيز گوى جواد نيويوركى ، دپلمات "هوشمند" تو ميگفت در اجراى قراردادهاى بين المللى هيچگونه تضمين اجرائى وجود ندارد و همزمان احمقانه ميگفت امضاى جان كرى "تضمين" است ، تو ديگه واقعاً گلابى هستى.
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    11 1
    وقتی در کرمانشاه در جشن فارغ التحصیلی دانشجویان فکر کن در مراسمی که مقامات دانشگاه هم هستند رقص و کشف حجاب صورت می گیرد و آن مجری حرف های....! معلوم هست خیلی ها راحت هر چیزی را می گویند در جهت حیا زدایی جامعه
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      5 1
      دوره ی رونق این شواف ها وسلبرتی های مزورتمام شده است الان همه تحلیل وبحث فنی میخواهند بخصوص بعدازخنثی سازیسیون
  • ا IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    7 1
    خوب اگه گفته گوی رودرو مشکل حل میکنه تو 8 سال مرده بود حل نکرد
  • سید فروزان CH ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    7 1
    باز بک دیپلمات سابق ،دم از رابطه مستقیم با امریکا و تسلیم در برابر یانکیها چه معجونی در وزارت امور خارجه به دیپلمات‌ها میدادند که آقایان در پایان کار میشوند غرب گدا بکذریم که اکثر این دیپلمات‌های سابق یک ملیت دوم هم گرفته‌اند در زمان کارشان
  • ایرانی وا داده بیکار IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    7 3
    مذاکره با آمریکا ۲۰ سال است که انجام می شود و قدر مسلم اگر ۲۰ سال دیگر هم مذاکرات صورت گیرد ؛ هیچ توافقی حاصل نخواهد شد
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    7 2
    جای خالی ظریف!! از اعتماد بنفش بعضیا آدم انگشت به دهن میمونه!! بعضی های محترم ما هرچی میکشیم از دست ظریف جونتونه که فقط امضای کری براش کافی بود و تضمین نگرفت و ترامپ عین آب خوردن زد زیرش!! تحریف تاریخ تو روز روشن!! همین تیم ظریف هم در دوره بایدن یکسال مذاکره کرد چی شد؟؟
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    8 2
    ظریف انقدر هنرمند است که چشم بسته ،و برجام را نخوانده امضاءکرد ، وبعد از امضا نقش افلیج روی ویلچر را بازی کرد
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    5 2
    " دیپلماسی هنرمندانه ظریف"!! ن پ: وقتی برجام هول هولکی بخاطر انتخابات مجلس بدون ضمانت کافی و به عشق جانی منعقد میشه و در مجلس بیست دقیقه ای بررسی میشه " هنرمندانه" نیست!
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    7 1
    آقای صادقی مث اینکه یادش رفته که آقای " هنرمند" درباره برخی نقدها به برجام گفته بود" من اینجاشو " نخوندم..دیپلماسی هنرمندانه یعنی اینکه برجام را ناخوانده امضا کنی! همین به همین سادگی
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    2 7
    چه قبل از انقلاب چه اکنون روسیه در ایران نفوذ کرده .و اجازه پیشرفت به ایران نمی دهد . چگونه کمونیست در ایران نفوذ کرد ؟؟؟ روسیه رابطه ایران را با همه دنیا خراب کرده .
  • ناشناس IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    2 9
    امیر عبداللهیان در قد و قواره پست وزارت ، وزارتخانه ای بسیار بااهمیت مانند وزارت خارجه نیست!
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    4 1
    من هم قبول دارم. نزدیک جام جهانی است ظریف را به عنوان تدارکات تیم می شد استفاده کرد.زبان دنیا را بلد بود جنس ها را با تخفیف می خرید. این چی چی مات سابق را هم می برد کمکش.
  • FR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    3 1
    از کسانی که در یک جنگ تما عیار ماهیتی و تمدنی وهویتی هنوز به تسلط ظریف به زبان انگلیسی مینازند چه توقعی از شعور سیاسی و مذاکراتی باید داشت..... لابد الان سران غرب خوب روسی بلد نیستند تا بتوانند اوکراین و حتی ناتو را از نابودی و رسوایی نجات دهند
    • زنجانی IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      3 1
      اگه تسلط واقعی بود باز یه چیزی آنقدر گاف تو برجام هست که میشه در آینده بعنوان گافنامه ظریف به چاپش رسوند
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    5 1
    ظریف .... زرشک
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    9 2
    ظریف بدترین وزیر امور خارجه ایران و شکست خورده ترین دیپلمات تاریخ ایران است. اعمال وی اگر که خیانت نباشد چیزی از ننگ کمتر نیست و وهن دیپلماسی و عبرت همه آیندگان و دست اندر کاران دیپلماسی است.
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    5 1
    اینها یک غلطی در دولت قبل مرتکب شده اکنون برای اینکه القاء کنند که این راه درست بوده اصرار دارند که این غلط را این دولت هم مرتکب شود بعد بگویند خب شما هم همین کار راکردید
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    0 1
    از دست این افراد ایرانی
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    5 1
    چرا این دیپلمات بقول شما کارکشته که ۴۰ سال در غرب بوده و زبان دنیا را بلد بود متن مهم برجام که حاصل زحمات چند سال بود بدون مطالعه کامل امضاء کرد. وگفت امضاء کری تضمین است ظریف اگر خیانت نکرده باشد واقعا دیپلمات ضعیف است.چرا سه تا چهار جاسوس در طی چند مدت در تیم مذاکره کننده بوده هیچ متوجه نشد.؟
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    0 2
    برجام
  • محمدایوب IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    6 1
    وقتی روزنامه آرمان میگوید چون ظریف در آمریکا بوده وسربازیش را در آمریکا گذرانده وزبان آنها را بلد است و انگلیسی صحبت میکند پس ظریف برای وزارت خارجه خوب بود با این صورت اگر یک تبعه آمریکا البته ظریف دست کمی از آن ندارد برای وزرات خارجه بگذارند بهتر است ویک سئوال از این اصلاح طلبان درباره ظریف وبرجام چرا فقط در پستو واستخر وحمام صحبت میکنید چرا مرد نیستید بیایید در مقابل دوربین رسانه ملی با حضور حاج حسین شریعتمداری ویا یکی از نمایندگان کمیسیون امنیت ملی ازان دفاع کنید البته اشکال از شما نیست دزد نگرفته پادشاه است وقتی قانونی نباشد که محاکمه ویا پاسخگو تان کند شاعر میشوید وشعر میگویید دزدان مال مردم خورده هم برایتان دست میزنند
  • ایرانی اصیل IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    1 1
    البته نباید پیش از این هم انتظار داشت !! مگر توی مزدور در لباس وزیر خارجی بودی
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    4 1
    هنرمندانه یا غیر آن؛ مهم عملکرد و نتایج حاصل از آن استراتژی هست! نتیجه: "تقریباً هیچ".
  • محمدایوب IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    9 1
    ظریف آنقدر ماهر ومسلط ومتبهر بود که مانند راننده ای که چشم بسته رانندگی میکند چشم بسته برجام راامضا کرد آن راننده هنرمند خود را به ته دره میبرد واین زبان دان دیپلمات کشوررابه ته دره برد امان از پررویی این بی ...
  • محمدایوب IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    7 1
    ظریف آنقدر ماهر ومسلط ومتبهر بود که مانند راننده ای که چشم بسته رانندگی میکند چشم بسته برجام راامضا کرد آن راننده هنرمند خود را به ته دره میبرد واین زبان دان دیپلمات کشوررابه ته دره برد
  • محمدایوب IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    5 1
    ظریف آنقدر ماهر ومسلط ومتبهر بود که مانند راننده ای که چشم بسته رانندگی میکند چشم بسته برجام راامضا کرد آن راننده هنرمند خود را به ته دره میبرد واین زبان دان دیپلمات کشوررابه ته دره برد
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    5 1
    درخواست مؤکد ما اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • سیدهادی IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    7 1
    واقعأ خیلی خالی است تا بیاید با نیش باز مابقی جاهائی بتن ریخته نشد سیمان بریزه خیال آمریکا و متحدانش را راحت و‌بعد هم چندتا قول بگیرد
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    6 1
    اولا اظهارات روزنامه آرمان حاکیست که مسئولین و قلم بدستان مربوطه فاقد مولفه های وجدان حرفه ای هستند کجای دنیا سیاستمدار باهوش و کارکشته‌ چنین قرا رداد ننگینی رو امضاء میکنه که این همه خسارت به ملتش وارد کنه ظاهرا وابستگی های جناحی و حزبی و غیرو منشاء چنین سفسطه هاییست و این یعنی خیانت رسانه ای . در ثانی اظهارات سبحانی یکی از سفرای سابق ایران نشان میدهد کارنامه وزارت خارجه در بعضی سالهای پس از انقلاب تا چه اندازه تاسف آور است و کسانی را بعنوان سفیر ملت انقلابی ایران بکار گرفته اند که از طیفی است که اعتقادی به مبانی سیاسی نظام و انقلاب نداشته اند و با ترفند لحن دلسوزانه برای مردم، تنها منافع شیطان بزرگ را مد نظر دارند
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    1 6
    تاریخ نشان خواهد داد ظریف سردار دیپلماسی بود وهست
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    4 1
    اشتباه میکنین ،،، ظریف. هنرمندانه. دیپلماسی به ،،، کشید
  • مرصاد IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    5 1
    امان از پررویی نجومی این جماعت ! خب تو 8 سالی ، که همه چی دست شماها بود و با کدخدا بسته بودین ، چرا لغو نشد ؟؟؟!!!
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    2 0
    ظریف فصل نوینی از دیپلوماسی خیانت به ایران را به نمایش گذاشت که در تاریخ ایران اگر بی نظیر نباشد کم نظیر است تیم او و روحانی درصدد نابودی امنیت ایران و نیز انجماد و سد راه ترقی ملت ایران در تمام زمینه بودند
  • حجت IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    1 1
    ظریف نمونه بارز رحماء علی الکفار و اشداء بینهم بود
    • حاجی از قم IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
      0 0
      اگه این کفار بد هستن پس چرا فرزندان مقاماتتون در رفت وآمد به سرزمین کفار هستن
  • اویس IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    2 0
    برای اصلاحطلبان نه فقط جای ضعیف ببخشید ظریف جای روحانی جهانگیری و.........هم خالیه اصلا فضای مدیریت کشور از وا دادها غربگداها دو تابعیتیهاد جاسوس انقلابی نما اختلاس گرها نمک خور نمکدان شکن ها در یک کلام منافق ها خالیه
  • مهدی IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    0 0
    خائن به اسلام و ایران است
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    0 0
    مذاکره حضوری متاسفانه نتیجه عکس خواهد داشت و ایران در گود آمریکا قرار می‌گیرد و متضرر می‌شود، اما ارتباط کتبی و غیره حضوری می‌تواند مفید واقع شود، می‌تواند از طریق وزارت امور خارجه و یا شخص رئیس جمهور باشد
  • علی ارشد IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    0 0
    «این روزها جای ظریف چقدر خالی است؟»!!!!!!!!!!!!!!!! حتی شوخیش هم بده. آدم باید برای همه خیر بخواد مخصوصا برای هم وطن هاش.زبانش باید به آرزوی خوبی بچرخه نه دائما به نفرین و بدخواهی. ظریف که اولا دیپلمات نبود بلکه فقط نهایتا 40 درصد از زبان یک کشور دیگه ای رو که از 17 سالگی در آن زندگی می کرده بلد بوده اینقدر هم هوش و برنامه نداشته که در این مدت طولانی سکونت در کشور بیگانه با هموطن هاش کمتر ارتباط بگیره تا زبان خود را تکمیل کنه. اگر هم بخواهیم با مداهنه اونو دیپلمات حساب کنیم صرفا برای اینکه در یک زمانی مسئولیتی در دستگاه دیپلماسی کشور داشته، قطعا این عنصر، ضعیفترین کارمند این بخش از زمان شناسایی فلات ایران و پیدایش زندگی روی آت تا زمان حال بوده
    • حاجی از قم IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
      0 0
      به نطر تو کدوم مسئول کار بلد تره ??
  • علی ارشد IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    12 0
    خوب این هم در جامعه ای که ارزش هایش توحیدی است ، دلیل خوبی و دفاع جانانه ای به حساب نمی آید که بگی چون قانون است باید اجرا شود، خوب اگه قانونه یه اصلاحیه میزنند به آن و اول کم رنگش می کنند و بعد به خاطر هیزنه داشتنش لغوش می کنند. باید بگیم حجاب نه تنها اجباری نیست بلکه یک امر و دستور ضروری است. مانند ضرورت تنفس برای حیات جسم انسان. همچنان که حیات جسم انسان ضرورت تنفس را درک می کند باید به سمتی حرکت کرد که متولیان امر ، ضرورت دین ناب اسلام را به عنوان شرط حیان روح انسانی مطرح کنند. تا انسان ضرورت چیزی را در خود نیابد نسبت به آن اقدام عمیق انجام نمی دهد.
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    دقیقا مثل همپاله اش داقنسکی که او هم همانند صدام ملعون که با سوء سیاست خودش عراق را نابود کرد همزادش دلفنسکی اوکراین را هنرمندانه بفنا داد - ظریف ضلع دیگری از تثلیث ویرانی ها بود اما تیرش در سرزمین رستم دستان به سنگ خورد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس