روزنامه

این در حالی است که تیم ضعیف مذاکره کننده هسته‌ای در دولت یازدهم به ریاست ظریف با اهمال در متن برجام و سستی در شناخت اهمیت واژگان در فرهنگ‌های مختلف، لطمات جبران‌ناپذیری به منافع ملی وارد کرد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ظریف مسلط به زبان انگلیسی است، آیا این برای شما کافی نیست؟!

«الیاس حضرتی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «ظریف را می‌توان اولین وزیر خارجه‌ای دانست که تمام ویژگی‌های حرفه‌ای سمتش را به کمال دارا بوده و از دوران جوانی با تسلط بر امور بین المللی همواره از منافع کشورش دفاع کرده است...حالا که رسانه‌هایی با پول سعودی به زبان فارسی شبانه روز علیه منافع ملی ما برنامه می‌سازند و پخش می‌کنند، وزیر خارجه‌ای هست که با زبان انگلیسی تمام جهان را مخاطب قرار دهد و بپرسد ما از کدام تروریست در خاورمیانه دفاع کردیم؟ از داعش؟ النصره؟ القاعده؟...ظریف از جمله سیاستمدارانی است که بی ادعا خدمت کرده است».

جریان اصلاح طلب، بارها تسلط ظریف به زبان انگلیسی را نشانه کارآمد بودن وی جا زده است.

این در حالی است که تیم ضعیف مذاکره کننده هسته‌ای در دولت یازدهم به ریاست ظریف با اهمال در متن برجام و سستی در شناخت اهمیت واژگان در فرهنگ‌های مختلف، لطمات جبران‌ناپذیری به منافع ملی وارد کرد.

«وندی شرمن» عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا- فروردین ۹۶ - در اندیشکده وودرو ویلسون و در حضور «کاترین اشتون» با تمسخر درباره توافق هسته‌ای گفته بود: «اعضای ۱+۵ و اتحادیه اروپا توافق کردند که (با پوزخند) تحریم‌های هسته‌ای را «موقتاً متوقف کنند»، «lift»  لغتی است که در زبان انگلیسی به معنی (معلق نگاه داشتن و یا موقتاً متوقف کردن) است اما طرف ایرانی «lift»  را به معنی «پایان دادن و خاتمه دادن ترجمه می‌کرد» و به همین دلیل هم ما از این لغت استفاده کردیم».

«احمد توکلی» نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیش از این گفته بود: «سه شنبه ۳۰ تیر ۹۴ آقای دکتر ظریف به مجلس آمد و گزارشی از برجام و حواشی آن، از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ تقدیم مجلس کرد. چهار سئوال نوشتم و برای رئیس جلسه، آقای لاریجانی فرستادم...از جمله پرسیدم در حالی که لااقل ۴ بار لفظ تعلیق صراحتاً در برجام آمده است چرا آقای وزیر چند بار با تأکید گفتند تمام تحریم‌ها لغو شده است؟ با کمال تعجب وزیر محترم در پاسخ گفت: «اصلاً تعلیق هیچ جا نیامده، در هیچ جای برجام تعلیق نیامده، هر کس تعلیق ترجمه کرده اشتباه کرده، هیچ جای برجام تعلیق نیامده. کلمه تعلیق وجود ندارد. لغو کرد... لغو، تمام شد.» من کلمه انگلیسی suspend را در متن برجام با ماژیک برجسته کردم و چون خودم منتظر اجازه اخطار بودم، از آقای دکتر نجابت خواهش کردم برود آن‌ها را به دکتر لاریجانی نشان دهد. لاریجانی که مطمئن شد، به نجابت گفت برو به ظریف نشان بده. آقای دکتر ظریف در واکنش به دکتر نجابت گفت من ندیده بودم! عذر بدتر از گناه»!

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه - شهریور ۹۳- در مقطعی که مذاکرات هستهای دولت یازدهم با ۱+۵ در وین و نیویورک به‌واسطه زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل با محوریت آمریکا بدون نتیجه مانده بود، در مصاحبه با رادیو «ان‌پی‌آر»آمریکا در اظهارنظری عجیب گفت: «رسیدن به هر نوع توافقی، بهتر از عدم توافق است»!.

مذاکرات هسته‌ای در دولت آقای روحانی درست از زمانی منحرف شد که برخی تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان با بی‌توجهی به خطوط قرمز، به نفس مذاکره و توافق موضوعیت بخشیدند و به‌جای اصالت دستاورد، اصالت مذاکره و توافق را برگزیدند و چون در رویکردی اشتباه و خسارت‌آفرین، هر توافقی را بهتر از عدم توافق می‌دانستند، هیچ دستاوردی از برجام عاید مردم کشورمان نشد.

به عبارت دیگر، تیم مذاکره کننده هسته‌ای به ریاست ظریف، به دلیل توهم مهارت بی‌نظیر در عرصه دیپلماسی و عدم توجه به هشدارهای کارشناسان و صاحبنظران و همچنین اولویت دادن منافع فردی و جناحی بر منافع ملی و... موجب شد تا بجای تأمین منافع ملی و سرازیر شدن عوائد حاصل از مذاکره، بیشتر موجبات بهره‌مندی طرف مقابل از منافع مذاکره و بالتبع ضربات و لطمات جبران‌ناپذیر به مردم کشور را فراهم کند.

** مرعشی: دیپلماسی دولت روحانی در پسابرجام منفعلانه بود

«حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «اگر دولت روحانی پس از به نتیجه رسیدن برجام تدابیر ویژه‌ای برای پیشگیری از خروج آمریکا از این سند بین المللی می‌اندیشید، چنین هزینه سنگینی بر ایران تحمیل نمی‌شد...دولت روحانی علاوه بر آنکه در عرصه سیاست داخلی چندان موفق نبود، پس از برجام در حوزه دیپلماسی نیز منفعل عمل کرد».

مرعشی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «دولت حسن روحانی از مقطعی به بعد نه تنها شعارهای انتخاباتی‌اش را از یاد برد، بلکه از میراث گران بهایی به نام برجام نیز حفاظت نکرد و مسئولیت تمام بحران‌های فعلی را بر دوش تحریم‌های یکجانبه آمریکا گذاشت».

لگدمال شدن برجام توسط اوبامای دموکراتِ مؤدب و باهوش، پاره شدن برجام توسط ترامپ جمهوری خواهِ دیوانه و مزاحم، کارنامه تأسف برانگیز دولت در فاجعه منا، وقت کشی اروپای آقاجازه، سفارتخانه بدون سفیر در چین، رفتارهای تحقیرآمیز مستمر اروپا در اخراج و بازداشت دیپلمات‌های ایرانی و تعرض به سفارتخانه‌های ایران در اروپا، فشل بودن دیپلماسی اقتصادی، ناکارآمدی وزارت خارجه در دیپلماسی منطقه‌ای و...از جمله مصادیق رویکرد خسارت آفرین و منفعلانه دستگاه دیپلماسی دولت روحانی است.

** فریدون مجلسی: اروپا عملاً از برجام خارج شده و فقط اسمش در توافق مانده

روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان «برجام در کما» نوشت: «"فریدون مجلسی" در پاسخ به این سؤال که: "آیا اینکه برجام از جانب کدام یک از طرفین قرارداد به هم بخورد، فی نفسه دارای اهمیت است؟ به عبارتی دیگر، اگر اروپا از برجام خارج شود در سطح بین الملل دارای اهمیت است یا ایران"، گفت:" قطعاً خروج ایران از برجام از اهمیت زیادی برخوردار است. طرف مقابل از برجام خروج کرده است و تنها اسم‌ها در برجام حضور دارند؛ اما خروج ایران از برجام به این دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است که خودبه‌خود تمام قطعنامه‌های تحریمی را برمی‌گرداند و ایران را در تحریم بین المللی قرار خواهد داد شامل تحریم کامل هوایی و دریایی و غیره خواهیم شد و اگر بخواهم مثالی دراین زمینه بزنم باید بگویم که مثل لیبی خواهیم شد. این در حالی است که اگر اروپا از برجام خروج کند به نسبت خروج ایران اهمیت زیادی ندارد چه بسا آنها همین الان هم از برجام خروج کرده‌اند و تنها اسم‌ها در برجام مانده‌اند".»

گفتنی است رهبر معظم انقلاب -۱۹ اردیبهشت ۹۷- در دانشگاه فرهنگیان فرمودند: «من به این سه کشور (اروپایی) هم اعتماد ندارم. من می‌گویم به اینها هم اعتماد نکنید؛ [اگر] می‌خواهید قرارداد بگذارید، تضمین به‌دست بیاورید ــ تضمین واقعی، تضمین عملی ــ وَالّا فردا اینها هم همان کاری را خواهند کرد که آمریکا کرد، [امّا] به‌یک‌شیوهٔ دیگر. روش‌های سیاسی و دیپلماسی، روش‌های ویژه‌ای است؛ گاهی لبخند می‌زنند و در حال لبخند، خنجر را تا دسته در سینهٔ انسان فرو می‌کنند؛ دیپلماسی این است دیگر؛ با اخلاق خوش، با تعریف و تمجید که «بله، شما خیلی خوبید، شما آقایید، ما می‌دانیم شما قرارداد را به هم نمی‌زنید،»! اگر چنانچه توانستید تضمین از آنها بگیرید به‌طوری که بشود اعتماد کرد، خب، اشکالی ندارد، حرکتتان را ادامه بدهید؛ اگر نتوانید چنین تضمین قطعی‌ای را بگیرید ــ که بنده هم بسیار بعید می‌دانم که بتوانید تضمین بگیرید ــ آن‌وقت دیگر نمی‌شود این‌جوری حرکت کرد و این‌جوری ادامه داد».

در حال حاضر حدود ۷ ماه از خروج آمریکا از برجام سپری شده است. طرف اروپایی تاکنون هیچ اقدام عملی درخصوص احقاق حقوق برجامی ایران انجام نداده است.

«عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه- ۱۳ شهریور ۹۷- گفته بود: «ما به اروپایی‌ها روشن گفته‌ایم اگر منافع اصلی ما در برجام، بحث فروش نفت و بازگشت پول نفت، پرداخت‌ها و دریافت‌ها (سازوکار مالی و بانکی) عملیاتی نشود، برای ما ماندن در برجام هیچ فایده دیگری نخواهد داشت. آن‌ها برای عملیاتی کردن ساز و کار خود تا ۱۳ آبان وقت دارند و از این تاریخ به بعد فایده‌ای ندارد که بخواهند انجام دهند».

برخلاف ادعای بزک‌کنندگان برجام، در حال حاضر هیچ شکافی میان اروپا و آمریکا در موضوع ایران وجود ندارد و اتفاقاً صدای واحدی از همه آنها به گوش می‌رسد. اتفاقات چند ماه اخیر بیش از پیش ثابت کرد که اروپا با بازی در پازل آمریکا به دنبال خرید زمان و مقدمه‌چینی برای اجرای برجام‌های بعدی است.

** افزایش ۳۵ درصدی هزینه‌های زندگی مردم، نتیجه رویکرد لیبرال مآب

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «بازی با معیشت مردم» نوشت: «افزایش چراغ خاموش قیمت کالاها و اقلام مصرفی در ماه‌های اخیر مردم را کلافه کرده و سبب شده تا سفره‌های‌خانوار کوچک و کوچک‌تر شود. هرچند برخی، افزایش قیمت‌ها را به تحریم‌ها نسبت می‌دهند و تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا را مسبب اصلی گرانی‌ها در کشور می‌دانندکه البته این موضوع می‌تواند در مورد کالاهای خارجی مصداق داشته باشد اما افزایش بدون ضابطه قیمت کالاها و محصولات ایرانی آن هم در شرایطی که اوضاع اقتصادی مردم اصلاً خوب نیست، حقوق مصرف‌کنندگان را با چالشی بزرگ مواجه کرده زیرا در حالی، شهروندان گرانی اجناس و اقلام مصرفی را با تمام وجود درک می‌کنند که حتی یک ریال هم به حقوق و دستمزدها اضافه نشده و مردم ناامید از کاهش قیمت‌ها فقط مجبورند برخی کالاهای مصرفی را از سبد خانوارشان حذف کنند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «هزینه‌های زندگی مردم در آبان امسال نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش یافته‌است».

دراین خصوص باید گفت کسی ادعا نمی‌کند که تأثیر تحریم‌ها صفر است. از دشمن توقعی جز خباثت نیست؛ اما آنجه موجب تورم و آزار مردم می‌شود، غالباً نه اصل تحریم، بلکه موج‌سواری مفسدان و اخلالگران روی موج‌سازی دشمن، به موازات بدعملی مدیران لیبرال است. چنین مدیرانی موجب می‌شوند حیثیت دولت نزد مردم و نظام مخدوش شود. به این معنا، دولت و رئیس‌جمهور باید قبل از هر کس دیگر، رویکرد لیبرال‌مآب را دشمن بشمارند و لحظه‌ای در کنار زدن آن درنگ نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • موشکی - پوشکی IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    10 35
    موشک داریم ولی پوشک ندارم .
    • SE ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      4 0
      تو خودت رو داری
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      9 0
      یه پوشک خال خالی بخر که همین روزا بهش نیاز پیدا می کنی
    • AE ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      5 0
      چون مسولین فراهم کننده پوشک از مسولین فراهم کننده موشک, زمین تا آسمان فرق دارند. اگر فردی مانند شهید تهرانی مقدم یک دوره رییس کشور شود, ورق کاملا بر می گردد.
    • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      2 1
      اگر موشک نداشتیم ؛ روی پوشک جا داشتیم
    • SE ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      2 0
      یک ظریف بود یک برجام داشت، برجامُ خیلی دوست میداشت یک روز ترامپ برجامو کشت، رو سنگ قبر او نوشت یک ظریف بود یک برجام داشت، برجامُ خیلی دوست میداشت یک روز ترامپ برجامُ گاخت، رو سنگ قبر او نوشت یک ظریف بود یک برجام داشت، برجامُ خیلی دوست میداشت و الی الابد
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    8 91
    ظریف،امیرکبیر عصر ماست.درود بر سردار دیپلماسی
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      42 5
      خیلی ساده یا اسگل تشریف داری عقل هم چیز خوبیه چشم نداری ؟ وضع برجام و کشور رو نمیبینی؟
    • RO ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      6 0
      زرشک
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      4 0
      من بالاخره نفهمیدم ظریف امیرکبیر عصر ماست یا مصدق عصر ماست ؟! هرکی یه چیزی میگه . تکلیف مارو روشن کنید .
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      4 1
      ظریف و صالحی باید منتظر باشند در سیمان اراک دفنشان کنیم
    • حقجو RO ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      5 0
      ظریف تقی زاده ی عصر ماست. ننگ بر تقی زاده
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      0 0
      به ۲۱:۳۳ آش شله قلمكار است
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
      1 0
      ظریف و رئیسش در تاریخ ایران جایی بهتر از رجال قاجار نخواهند داشت...
  • ناصر IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    16 0
    خیلی از ضد انقلابیون وجاسوسان ونفوذی ها در همیننظام جمهوری اسلامی زبان انگلیسی بلدند ومشکل اساسی همین است که شما که گوینده این دلیل منحرف وپوچ هستیذ این را تشخیص نمیدهید
  • بی سیم IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    7 41
    خیلی متنفر شدم ازت مشرق جان
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      3 1
      حالا مثل بهائی ها شدی!
    • RO ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      2 0
      معلومه خیلی سوختی
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      5 0
      اگر خیلی ازش متنفر شدی ، پس چرا بهش "جان" میگی ؟! اگر هنوز برات مشرق جانه پس چرا میگی ازش متنفری ؟! بالاخره احساست چیه
  • DE ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    22 7
    چه شایعات مسخره ای در مورد ظریف میگویند او کاملا به زبان انگلیسی مسلط است ولی متاسفانه زبان قطع نامه ها و قراردادها و جلسلت به زبان امریکایی بوده و حالا مشکل ساز شده. والا ظریف به انگلیس یه گوود مورنینگی میکه که صدتا گوود ایوینیگ و گوود نایت از اون ورش میزنه بیرون.
  • م. ناظر IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    25 0
    تمام کلاهبرداران و حقه‌بازان و حتی باربران انگلیس و آمریکا هم با تسلط بر ریزه‌کاریها و ظرافت کلامی به زبان "اَنبِلیسی" سخن میگویند، آیا فضیلت است؟
  • رحیم IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    6 0
    من هم زبان انگلیسی بلدم. وای به حال ما با چنین افرادی که سکان وزارت خارجه را به عهده دارند
    • ابی IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      1 0
      فرهنگ ناصرالدین شاهی(قجری)با خون و پوست ما ایرانیان عجین شده فکر میکنیم هرکس خوب انگلیسی حرف بزنه زیاد نمیدونه.نقل است ناصرالدین شاه در سفر فرنگ به یک بچه پنج ساله بخاطر انگلیسی حرف زدنش جایزه داده بود..
  • RO ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    22 0
    ظریف ضعیفترین وزیر خارجه پس از انقلابه
  • محمـّ؁د IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    9 0
    تسلط و تمام اوون ویژگی ها و کمالات ایشون رو به وضوح می شه تو سند برجام دید! سندی که حتی ما برای شکایت از بدعهدی طرف مقابل نمی تونیم به اوون استناد و شکایت کنیم!!! (بخاطر مکانیسم ماشه)
  • US ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    1 0
    «الیاس حضرتی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «ظریف را می‌توان اولین وزیر خارجه‌ای دانست که تمام ویژگی‌های حرفه‌ای سمتش را به کمال دارا بوده Just because you idiot are illiterate and ignorant and ***, does not mean that Iran should DO nothing about a US agent and ***like Zarif and Rouhani. .
  • محمد IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    2 0
    با سلام هنوز روز خوش ماست گرفتاریهای برجامی حتی در زمان همین دولت دوازدهم به گونه ای گرفتارمان می کند که همه کسانی که در چند سال اخیر مدافع برجام بودند علنا ابراز تنفر از برجام و ظریف وصالحی خواهند نمود حدسم این است خدا کند چنین اتفاقی نیفتد چون دودش به چشم ملت خواهد رفت
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    9 0
    زبان انگلیسی راهر کسی که ار نوجوانی اونجا باشه بلده ..اینهم شد برتری
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    2 0
    خوش بحالت انگليسي بلدي کدوم کلاس شرکت کردی وزیر جونم؟
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    2 0
    اره اقای ظریف مثل بلبل انگلیسی حرف می زنه ولی نمی دونم بعد اونهههههههههههههههمه فرنگ موند چطور ندونسته در انگلیسی یک کلمه LIFT چندین معنا داره و باید متن برجام به فارسی نوشته میشد تا امکان حیله گری از طرف مقابل گرفته میشد مثل همون واژه مشهور که اقای ظریف خیال کرده بود معناش برداشتن و خانم موگرینی بعدا گفت منظورشون تعلیق بوده. راستی اون ضرب المثل معروف خاطر شریفتون هست چو دزدی با چراغ اید گزیده تر برد کالا
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    1 0
    انگلیسی بلد بودن یا چند زبانه بودن که کار خاصی نیست.گارسون ها و صندوق دارهای رستوران ها و فروشگاه ها تو دبی هم هر کدوم سه یا چهار زبان رو با تسلط کامل صحبت می کنن.اون چیزی که مهم هست تو جایگاه وزارت خارجه شناخت دقیق از قوانین و روابط بین المللی و استفاده از اونا در جهت منافع ملی خودمون هست که تجربه برجام نشون داد جناب ظریف و تیم شون نه شناختی از حقوق بین الملل دارن نه سوادی در حوزه روابط بین الملل
  • جابر IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    2 0
    برای من ثابت شد که بهترین کت وشلوار رو بپوشی وتحصیلکرده امریکا باشه واز همه مهمتر اینکه به زبان انگلیسی فول بلد باشی وادعای بلدم بلدم رو داشته باشی واخرش بری وبچگانه تمام سرمایه یه کشور رو به باد بدی. داشتن هوش واستعداد ونترس بودن به مدرک وسواد وزبان انگلیسی نیست .الان اگه عزیزانی که تو روستاها به شغل شریف دامداری مشغول هستند رو به مذاکرات میفرستادیم حتما الان سود میکردیم. ((((همه تحریم ها همه تحریم هاااااا---از روز اجرای برجام لغو خواهدشد ----همه ی تحریم هااااااا )))))) خخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس