پهپادهای حزب‌الله بر فراز «کاریش»؛ مقاومت لبنان آماده عملیات است؟

«عبدالباری عطوان» در تحلیل خود از ماموریت جدید سه پهپاد جنبش حزب‌الله بر فراز میدان گازی «کاریش»، ضمن موفق توصیف کردن عملکرد آن‌ها اذعان کرد که مقاومت لبنان آماده درگیری در دریا با صهیونیست‌هاست.

به گزارش مشرق، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه رای الیوم در یادداشت تحلیلی خود به موضوع موفقیت سه پهپاد حزب‌ الله در میدان گازی کاریش اشاره و اذعان کرد که مقاومت لبنان برای هر عملیات و اقدامی در جهت آزاد کردن منابع و ثروت‌ های کشور به اجازه دولت بیروت نیاز نخواهد داشت.

سردبیر رای الیوم در ابتدای یادداشت تحلیلی خود نوشته است: «اینکه حزب‌ الله سه پهپاد غیر مسلح مجهز به دوربین را برای یک مأموریت شناسایی بر فراز میدان گازی کاریش لبنان فرستاده، اصلاً ما را شگفت‌ زده نکرد. زیرا این تصمیم هفته‌ ها پیش اتخاذ شده و حالا به موقع اجرا شده است. این موضوع می‌تواند اهداف متعددی داشته باشد؛ اهداف و پیش‌ زمینه‌ هایی که مقدمه چند مرحله بعدی را تشکیل می‌دهند: مورد اول، ایجاد نگرانی و وحشت در میان مهندسان و کارگران اسرائیلی در سکوهای گاز در منطقه اقتصادی و تداوم احساس ناامنی آن‌ها است. امری که نهایتاً منجر به فرار آن‌ها و توقف عملیات بهره‌ برداری گاز تا رسیدن به تسویه حساب می‌شود و این حداقل در زمان کنونی دست نیافتنی است».

مقاومت لبنان آماده عملیات است؟

میدان گازی «کاریش» مورد مناقشه بین تل‌آویو و لبنان 

عطوان در ادامه و درباره اهداف و نتایج دیگر پرواز پهپادهای حزب‌ الله بر فراز میدان گازی کاریش نوشت: «دوم اینکه سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله در آخرین سخنرانی خود متعهد شد که از میادین گازی لبنان محافظت کرده و از دزدیده شدن منابع لبنان توسط اسرائیل با زور جلوگیری خواهد کرد. و در اینجا او طبق معمول و حدود دو روز پس از پاسخ متکبرانه اسرائیل که توسط آموس هوخشتاین فرستاده آمریکا برای رسیدگی به اختلاف دریایی پیش آمده بین لبنان و رژیم صهیونیستی به بیروت آمده بود و از طریق دوروتی شیا سفیر آمریکا به دولت لبنان رسید، عمل می‌کند. مورد سوم بر انتقال پرونده ذخایر گاز لبنان از دولت به مقاومت لبنان، برای آزادسازی آن‌ها تاکید دارد؛ مانند آزاد سازی اراضی اشغالی لبنان و تحمیل شکست تحقیر آمیز به ارتش اسرائیل، که در سال ۲۰۰۰ اتفاق افتاد».

مقاومت لبنان آماده عملیات است؟

دیدار فرستاده ویژه واشنگتن و سفیر این کشور در بیروت با رئیس جمهور لبنان

عطوان در بخش دوم تحلیل خود، درباره واکنش رژیم صهیونیستی به پهپادهای حزب الله لبنان و علل موفق خواندن ماموریت‌ آن‌ ها می‌نویسد: «وقتی سخنگوی حزب الله در پاسخ کوتاه خود در خصوص ادعای سرنگونی سه پهپاد توسط پدافند اسرائیل می‌گوید ماموریت لازم انجام شده و پیام رسیده است، به این معناست که مقاومت در مرحله اول جنگ روانی پیروز شده و در جبهه جدید دریایی موفق شده دشمن را سردرگم کند. قطعاً عملیات‌ هایی نظامی در راه است، زیرا این فقط یک پیام هشدار بود و گویی یک پیش غذا قبل از غذای اصلی است. این سه پهپاد اولین‌ها نبودند و آخرین هم نخواهند بود. این موضع توضیح می‌دهد که چرا فرماندهی ارتش اسرائیل وضعیت اضطراری اعلام کرده و واکنش‌ های هزینه‌ بَر خود را، بررسی کرده است. زیرا به گفته منابع خبری و مقاماتی که با رای‌الیوم گفت‌وگو کرده‌اند، سناریوهای پاسخ به اقدامات احتمال تل‌آویو، آماده و با دقت محاسبه شده است».

سردبیر روزنامه رای‌ الیوم در یادداشت تحلیلی خود و درباره نقش آمریکایی‌ ها در حمایت از اقدامات و تجاوزات تل‌آویو ادامه داد: «این سه پهپاد که هر کدام فقط چند صد دلار قیمت داشتند و با موشک‌هایی به ارزش صدها هزار دلار سرنگون شدند، برای بازگشت فرستاده نشده بودند بلکه برای باز کردن صفحه جدیدی از رویارویی دریایی و تحریک طرف اسرائیلی و وادار کردن آن به پاسخگویی ارسال شد. ممکن است پرتاب ده‌ها موشک دقیق و پهپادهای مسلح بسیار پیشرفته برای نابودی سکوهای گازی اسرائیل در شرق مدیترانه را توجیه کند. چرا که شرم آور است میلیون‌ ها لبنانی نتوانند گاز، گازوئیل، دارو و در نهایت نان پیدا کنند در حالی که اسرائیلی ها گاز آن‌ ها را با حمایت آمریکا، در روز روشن می‌دزدند. حمایتی که آمریکایی‌ها با تهدید شرکت‌ های پیمانکاری نفتی مانند شرکت فرانسوی توتال، شرکت ایتالیایی ENO و شرکت روسی روس نفت به تل‌آویو خدمت می‌کند و از استخراج منابع لبنانی توسط خودشان جلوگیری می‌کنند».

تحلیلگر ارشد جهان عرب افزود: «ژنرال ران کوخاو، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی امروز گفت آب‌ های اقتصادی لبنان همه در قلمرو قانونی اسرائیل است و حزب‌ الله تلاش می‌کند به هر وسیله به حاکمیت اسرائیل آسیب برساند و این بار او شکست بزرگی را متحمل شد! می‌بینیم که او به طور کامل هر گونه حقوق لبنان را در شرق مدیترانه اعم از خط ۲۹ یا حتی خط ۲۳، به شکلی از بدترین اشکال قلدری، استکبار و خودبرتربینی انکار می‌کند. ساقط کردن سه پهپاد ابتدایی و ارزان‌ قیمت به معنای شکست حزب‌ الله نیست، و همچنین اوایل جشن پیروزی اسرائیل را توجیه نوید نمی‌دهد؛ چرا که در تلاشی مذبوحانه برای اطمینان بخشیدن به مهاجران مضطرب و هراسان از وقوع یک جنگ وجودی منطقه‌ای است. جنگی که انتظار می‌رود در بسیاری از جبهه‌ ها از شرق، جنوب، شمال و اکنون از دریا به شرق به وقوع بپیوندد».

مقاومت لبنان آماده عملیات است؟

عبور نفتکش متجاوز اسرائیلی از آب‌های سرزمینی لبنان و خط ۲۹ دریایی آن

عطوان در بخش پایانی تحلیل خود اذعان کرد: «یک مقام ارشد لبنانی بسیار نزدیک به حزب‌ الله در مصاحبه‌ای اختصاصی با ما تأیید کرد که مقاومت تصمیم گرفته وارد جنگ شود و منابع نفت و گاز لبنان را از کنترل اسرائیلی‌ ها خارج کند. همانطور که سال‌ها قبل جنوب لبنان را آزاد کرد، کمربند امنیتی را برچید و با زور اسلحه، این منطقه را به حاکمیت لبنان بازگرداند. به همین دلیل، ضربه زدن به کشتی استخراج کننده گاز از میدان کاریش لبنان در مقایسه با آمادگی برای آزادسازی‌ های بیشتر، هدفی بسیار ساده و آسان است. ما برای هزارمین بار و با بلندترین صدا می‌گوییم که مقاومت لبنان برای آزاد سازی جنوب و اخراج اسرائیلی‌های تحقیر شده و شکست‌ خورده از آن مناطق، از دولت لبنان اجازه نگرفت. قطعاً برای آزاد سازی منابع نفت و گاز در آب‌ های سرزمینی لبنان از قلدری اسرائیل، در حالی که پنج میلیون لبنانی گرسنه هستند و نمی‌توانند یک قرص نان و یک کارتن شیر برای فرزندان خود بیابند، اجازه نگرفته و نخواهد گرفت».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • نیما IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    13 1
    جنگ بین اسقاطیل حزب لله لبنان قطعی است
    • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      5 1
      و انشالله با پيروزي حزب حضرت الله و نابودي اسراييل به پايان ميرسد
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    24 7
    زمان انتقام موعود از اسراییل فرا رسیده است.
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      من تشکر می کنم از مشرق نیوز
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    10 1
    اگرحزب الله واردنبردشود بدون شک تنهاگروه درلبنان نخواهد بود که درگیرمیشود چون بحثی ملی است وهمه گروههای لبنانی درگیرمیشوند هرچندحزب الله نزدیک به یک میلیون موشک داردوچندین کارخانه ی تولیدسلاح وموشک چندشیفته انبارهاراپرمیکنند وانباردیردرست میکنند ازمتحدین حزب الله ازروسیه که موشک یاخونت میفرستد وایران ویمن وعراق وسوریه که برخی بتازگی قدرت وفناوری وبازسازی قدرتمندانه ترشده اند نیزشامل میشود بحث ضربات سایبری به تاسیسات استکبارراهم انجام میشود
    • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 1
      دنیای قشنگی داری
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    2 1
    منتظریم..............................
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    9 0
    نصرمن الله و فتح قریب مرگ بر اسرائیل مردم فریب
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    0 1
    حزب الله اگر در این بحض کوتاه بیاید دیگر نمی تواند در برابر مزدوران آن در داخل لبنان مقاومت کند پس باید مثل روسیه جنگ را بیرون از خانه هدایت کند به داخل اسرائیل
  • غالب IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    1 1
    قلب های مان دل تنگ مالیده شدن بینی یاران ابلیس در تقدیر الهی هست. ان شاالله
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    2 1
    اللهم عجل لولیک الفرج ____سد ایسیلو‌‌ نباید باشد. ______ ترکیه مثل‌ یزید، فرات را بست.‌ ترکیه‌ با شخصِ امام‌حسین ع وارد یک‌جنگ شده است. ___ فرات را دوباره بسته اند هل من ناصر ینصرنی‌
  • یوسف IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 0
    خدایا یعنی میشه طبق پیش بینی اعداد ۲۰۲۲ آخر صهیونیست باشه. یعنی همون. پیش بینی کتاب یهود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس