استقبال لهستان از توسعه حضور نظامی آمریکا در اروپا

مقام‌های ارشد لهستان از موضع نظامی جدید دولت آمریکا در توسعه حضور نظامی در قاره اروپا به ویژه لهستان به شدت استقبال کردند.

به گزارش مشرق، لهستان روز چهارشنبه از تعهد «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده برای ایجاد ستاد فرماندهی پنجم ایالات متحده در لهستان به عنوان تحقق یک رویای دیرینه و ارسال پیام روشن به روسیه ستایش کرد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» بایدن اوایل روز چهارشنبه در نشست سران ناتو در «مادرید» گفت که ایالات متحده در حال تغییر موضع نیروی خود در اروپا برای مقابله با تهدیدات جدید احتمالی روسیه پس از تهاجم این کشور به اوکراین است.

از زمانی که روسیه در سال ۲۰۱۴ منطقه کریمه اوکراین را ضمیمه کرد، لهستان افزایش نیروهای ناتو در جناح شرقی ائتلاف غربی را برای تضمین امنیت اروپای مرکزی در مواجهه با قاطعیت فزاینده روسیه ضروری می‌دانست و مدت‌هاست که به دنبال یک پایگاه نظامی دائمی ایالات متحده در خاک خود است.

«یاکوب کوموچ» مشاور سیاست خارجی رئیس‌جمهور لهستان، گفت: «این موفقیتی است که از مذاکرات طولانی و مداوم در این زمینه حاصل می‌شود و در عین حال نشانه‌ای بسیار واضح است که آمریکایی‌ها قصد دارند حضور خود در لهستان را افزایش دهند نه کاهش.»

«مارسین پرزیداچ» معاون وزیر امور خارجه لهستان نیز در توییتی نوشت: «چیزی که برای خیلی‌ها غیرممکن به نظر می‌رسید، امروز در حال تبدیل شدن به یک واقعیت است.ما حضور دائمی ایالات متحده  را در لهستان داریم... این همچنین یک پیام واضح برای مسکو است.»

در سال ۲۰۱۸، لهستان، که با اوکراین و متحد نزدیک روسیه، بلاروس هم مرز است، پیشنهاد نامگذاری یک پایگاه نظامی به افتخار رئیس جمهور وقت آمریکا، «دونالد ترامپ» در ازای استقرار دائمی او در آنجا را داد.با این حال، انجام این کار در دوران ریاست جمهوری ترامپ محقق نشد.

یک مقام ارشد آمریکایی  روز سه‌ شنبه  گفت که ایالات متحده در نشست سران ناتو در «مادرید»، استقرار نظامی جدید و بلند مدت خود را در «سراسر اروپا» اعلام خواهد کرد.  «جیک‌ سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: «چهارشنبه بیانیه‌های خاصی در مورد تعهدات طولانی مدت استقرار نیروهای بیشتر زمینی، دریایی و هوایی منتشر خواهد شد.»

وی گفت که تمرکز این نیروها بر بالتیک، بالکان و جناح شرقی ناتو در مرز روسیه خواهد بود.  سالیوان گفت که ناتو  دستاوردهای خود را در مورد وضعیت نیروهای این ائتلاف اعلام خواهد کرد.

وی مدعی شد که تقویت نیروهای ناتو در اروپا فقط در پاسخ به بی‌ثباتی فوری ناشی از حمله روسیه به اوکراین نیست، بلکه تغییر طولانی مدت در واقعیت راهبردی است.

سالیوان در پاسخ به سئوالی درباره تهدید «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه برای استقرار موشک‌ها و هواپیماهای دارای قابلیت حمل کلاهک اتمی در بلاروس، گفت که این موضوع برای کل اتحاد ناتو نگران ‌کننده خواهد بود. این موضوع برای آمریکا نگران کننده است و به آن توجه خواهیم کرد.

«هروه جووین» عضو کمیته فرعی امنیت و دفاع پارلمان اروپا، گفت: «به لطف پروپاگاندای گسترده ناتو، مشخص شده که سازمانی که زمانی از سوی [رئیس‌جمهور فرانسه] امانوئل ماکرون به عنوان مرده مغزی توصیف شد، در حال تبدیل شدن از یک اتحاد فرا آتلانتیک به یک ساختار جهانی است.»

 گفتنی است که روسیه بارها درباره توسعه طلبی ناتو در اروپا به ویژه نزدیک مرزهای خود به آمریکا و متحدانش هشدار داده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس