روسیه فعالیت‌های فزاینده ناتو را «تهدید بزرگ امنیتی» خواند

در دکترین دریایی جدید روسیه، سیر ایالات متحده به سمت تسلط بر اقیانوس جهانی و فعالیت‌های فزاینده ناتو، تهدیدهای بزرگ امنیتی علیه مسکو توصیف شده‌اند.

به گزارش مشرق، طبق دکترین دریایی جدید روسیه که یکشنبه (۳۱ ژوئیه) به امضای ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه این کشور رسید، سیر ایالات متحده به سمت تسلط بر اقیانوس جهانی و فعالیت‌های فزاینده ناتو، تهدیدهای امنیتی بزرگ برای روسیه هستند. 

روسیه فعالیت‌های فزاینده ناتو را «تهدید بزرگ امنیتی» خواند

به گزارش خبرگزاری «تاس»، در سند جدید که در پورتال اطلاعات حقوقی دولت روسیه منتشر شده،  آمده است: چالش‌ها و تهدیدهای عمده امنیت ملی و توسعه پایدار فدراسیون روسیه مرتبط با اقیانوس جهانی عبارتند از: سیر استراتژیک ایالات متحده به سمت تسلط بر اقیانوس جهانی و تأثیر جهانی آن بر فرآیندهای بین المللی، از جمله موارد مربوط به استفاده از خطوط حمل و نقل و منابع انرژی اقیانوس جهانی.

دکترین جدید روسیه همچنین گسترش زیرساخت‌های نظامی ناتو به مرزهای روسیه و تعداد فزاینده رزمایش‌های این بلوک نظامی در دریاهای مجاور خاک روسیه را به‌عنوان تهدیدهای امنیتی اصلی شناسایی کرده است.

در دکترین جدید به تلاش‌های ایالات متحده و متحدانش برای محدود کردن دسترسی روسیه به منابع اقیانوس جهانی و خطوط حیاتی حمل و نقل دریایی و تمایل ایالات متحده برای دستیابی به برتری قاطع نیروی دریایی‌اش اشاره شده و در ادامه آمده است: روسیه افزایش فعالیت‌ها در قطب شمال را تصریح می‌کند.

به نوشته تاس، دکترین جدید «تنوع و افزایش فعالیت‌های دریایی در مجمع‌الجزایر اسپیتس‌برگن، فرانتس یوزف لند و نوایا زملیا و جزیره رانگل را پیش‌بینی می‌کند. روسیه توانایی‌های عملیاتی نیروی دریایی را برای تضمین امنیت ملی و حفاظت از منافع خود در اقیانوس جهانی مطابق با دکترین دریایی جدید افزایش خواهد داد».

طبق این سند، اهداف راهبردی سیاست ملی دریایی روسیه به شرح زیر است: افزایش توان عملیاتی (مبارزه) نیروی دریایی برای تضمین امنیت ملی فدراسیون روسیه و حفاظت از منافع ملی آن در اقیانوس جهانی. هدف استراتژیک دیگر افزایش کارایی دفاع و حفاظت از مرزهای دریایی دولتی فدراسیون روسیه است.

دکترین دریایی جدید روسیه توسعه صنعت کشتی‌سازی در خاور دور به ویژه برای ساخت ناوهای هواپیمابر را به شرح زیر در این سند تصریح می‌کند: توسعه صنعت کشتی‌سازی مدرن و پیشرفته در خاور دور برای ساخت کشتی‌های با تناژ بزرگ (به ویژه برای توسعه قطب شمال) و ناوهای هواپیمابر پیشرفته برای نیروی دریایی طراحی شده است.

در ادامه این سند در ارتباط با فعالیت‌های ناتو آمده است: گسترش ناتو به مرزهای روسیه در روابط مسکو با بلوک نظامی غیرقابل قبول است. برنامه‌های ناتو برای انتقال زیرساخت‌های نظامی خود به مرزهای روسیه و تلاش‌های این ائتلاف برای به عهده گرفتن وظایف جهانی همچنان برای فدراسیون روسیه غیرقابل قبول بوده و عاملی تعیین‌کننده در روابط این کشور با ناتو است.

طبق دکترین دریایی روسیه، «سیاست ملی دریایی روسیه در منطقه آتلانتیک با در نظر گرفتن وجود ناتو شکل می‌گیرد که فعالیت آن با هدف رویارویی مستقیم با فدراسیون روسیه و متحدانش است».

پوتین: امنیت مرزهای روسیه را تضمین می‌کنیم

 ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه امروز (یکشنبه)، فرمان تصویب دکترین دریایی و منشور ناوگان نظامی روسیه را امضا کرد تا از این طریق «تغییرات در اوضاع ژئوپولتیکی و نظامی و راهبردی جهان را به حساب آورد».

شبکه روسی «راشاتودی» گزارش کرد، مراسم امضای دکترین جدید دریایی روسیه در موزه ملی تاریخ «سنت پترزبورگ» در «پیتر و پائول فورترس»  درست لحظاتی قبل از شروع رژه روز نیروی دریایی صورت گرفت.

پوتین پس از امضای دکترین دریایی جدید روسیه در بین نیروهای دریایی کشورش گفت:‌ امروز فرمانی را درباره دکترین جدید دریایی امضا کردم. امنیت مرزهای خود را با تمام توان تضمین خواهیم کرد و ناوگان روسیه برای این امر آماده است. شرایط فعلی مستلزم اقدامات گسترده ما است و نیروی دریایی روسیه حمایت بزرگی برای ما است. ما موشک‌هایی در نیروی نیروی دریایی داریم که در جهان بی نظیر است.

به باور کارشناسان، با افزایش تعداد رزمایش‌ها و استقرار نظامی عمدی ناتو که برای آزمایش واکنش‌های چین و روسیه طراحی شده‌، جهان به بن‌بست بسیار خطرناکی نزدیک می‌شود که در آن هر رخدادی می‌تواند به طور غیرقابل کنترلی تشدید و به یک جنگ فاجعه‌بار منجر شود و تشدید اخیر وضعیت در اوکراین نمونه بارز آن است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    0 0
    چه وحشتی
  • US ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 0
    کشورهای ناتو همه بایستی بمباران اتمی بشوند مگر اینکه از ناتو خارج گردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس