.

به نظر میرسد که ایده های امنیت اروپایی جناح شرقی اروپا دقیقا همان هایی نباشد که در بروکسل و برلین و پاریس به دنبال آن هستند.

سرویس جهان مشرق _ همزمان با فروپاشی شوروی ماموریت ناتو که به منظور مقابله با گسترش کمونیسم در اروپا و سراسر جهان  توسط دولت های غربی تاسیس شد با ابهام راهبردی مواجه شد. ابهامی که به کمتر از یک دهه نیاز داشت تا ناتو نیازهای کاربردی خود را از مقابله با کمونیسم به سوی مقابله با دولت های سرکش و تروریسم و در نهایت ماموریت های حفظ صلح داخل وخارج از اروپا گسترش دهد.

به واقع با پایان جنگ سرد و فروپاشی بلوک شرق برخلاف انتظار برخی از تحلیل گران، ناتو نه تنها به واسطه از دست دادن دلیل وجودی خود دچار رخوت و فروپاشی نشد بلکه با یافتن ماموریت های جدید بر محور نیازهای اتلانتیکی و تلاش های لندن – واشنگتن به منظور تثبیت هژمونی پاکس امریکانا، خود را تقویت نمود و در این راه با گسترش مرزهای خود به سوی مرزهای روسیه از جمله پذیرش دولت های اروپای شرقی خارج شده از پیمان ورشو از جمله لهستان، مجارستان، جمهوری چک و ...به سوی گسترش عمودی و افقی خود در مقابله با روسیه حرکت نمود. مقابله ژئوپلیتیکی که یکی از نشانه های آن در اروپا را می توان در نبردهای بالکان دید که تا سال ۱۹۹۹ به طول انجامید و در این مدت روس‌ها نظاره گر پیشروی غرب به سوی حوزه حیاتی امنیتی این کشور که روس ها به آن به منزله منطقه حائلی میان مسکو و جهان غرب نگاه میکردند، بودند.

نبرد اوکراین؛ تقویت محور آتلانتیکی، فرسایش ژئوپلیتیک پروژه امنیت اروپایی/ عضویت سوئد و فنلاند در ناتو چه تاثیری بر امنیت مسکو خواهد داشت؟

به هر صورت با پایان غیر رسمی نبرد غرب علیه تروریسم در خارومیانه نشانه های جدیدی از گسترش ناتو در اروپا و حتی مناطق حاشیه ای آن دیده می شود. یکی از این حوزه ها منطقه هارتلند مرکزی با محوریت بلاروس و اوکراین می باشد که از سه ماه پیش روسیه برای جلوگیری از گسترش ناتو و مقابله با بد رفتاری دولت اوکراین با روس های ساکن این منطقه به این کشور یورش آورد.

تهاجم روسیه به اوکراین به زعم دولت روسیه و به اعتقاد بسیاری از تحلیل گران غربی و شرقی  ظرف یک هفته با سقوط دولت کی‌یف و استقرار یک دولت دست نشانده پایان می یافت و احتمالا این کشور به دو بخش شرقی و غربی تقسیم میشد. روس ها از این تهاجم به دنبال پایان گسترش ناتو و عبرت سرنوشت دولت اوکراین برای سایر دولت های اروپایی در صف پیوستن به ناتو بودند. اما شرایط صحنه رزم و حمایت های کامل غرب از اوکراین و مقاومت ارتش و نیرو های مردمی این کشور عملا موجب شده است که تا کنون ارتش روسیه علی رغم هزینه های سنگین نظامی، اقتصادی، انسانی و سیاسی بسیار به اهداف متصور دست نیابد.

از سوی دیگر به نظر میرسد که هدف اصلی روسیه نیز که جلوگیری از گسترش ناتو و تبدیل اوکراین به درس عبرت سایر دولت های اروپایی با استفاده از محک زدن دولت امریکا در حمایت از امنیت دولت های اروپایی  نیز شکست خورده است. مسئله ای که با درخواست عضویت سوئد و فنلاند دولت های همسایه شمالی روسیه که بر  کرانه های شمالی آبراه بالتیک تسلط دارند و به طور سنتی از جمله دولت های بی طرف اروپایی محسوب می شدند برای عضویت در ناتو عملا با شکست مواجه شده است.

نبرد اوکراین؛ تقویت محور آتلانتیکی، فرسایش ژئوپلیتیک پروژه امنیت اروپایی/ عضویت سوئد و فنلاند در ناتو چه تاثیری بر امنیت مسکو خواهد داشت؟

نکته حائز اهمیت در مورد عضویت  فنلاند و سوئد در ساختار ناتو این است که علیرغم همکاری های تنگاتنگ این دو کشور با اعضا ناتو در قالب های منطقه ای و همکاری های فرامنطقه ای نظیر اتحاد دفاعی دولت های نوردیک و نیز انواع قالب های امنیت اروپایی و همکاری های نزدیک دفاعی و اطلاعاتی با ایالات متحده امریکا و بریتانیا، اما حضور این دو کشور در ساختار ناتو به معنی حضور نهادهای نظامی و اطلاعاتی ناتو از جمله امریکا و بریتانیا به صورت آزادانه در آبهای بالتیک و تحت کنترل قرار گرفتن تمام ساختار فرماندهی غربی و شمالی ناوگان روسیه در آبهای بالتیک و مناطق قطبی می باشد. امری که برای روس‌ها اهمیت زیادی دارد؛ به حدی که از سال ۲۰۱۲ به صورت مستمر در حال به روز نمودن استراتژی ملی قطبی خود هستند.

به  هر صورت با توجه به مالکیت سوئد بر جزیره گوتلند در شمال آب‌های لهستان  و در میانه دریای بالتیک و در مسیر رفت و آمد ناوگان سطحی و زیر سطحی روسیه و نیز با توجه به موقعیت مناسب خلیج فنلاند میان فنلاند و استونی به منظور استقرار سیستم ها و پایگاه های اطلاعاتی و نیز با توجه به موقعیت مناسب خلیج بوهمیا میان فنلاند و سوئد به منظور استقرار ناوگان سطحی و زیر سطحی به همراه یگان های هوایی و اطلاعاتی به نظر می رسد که ورود این دو کشور به ناتو تغییر دهنده بسیاری از معادلات راهبردی و امنیتی کلان در سطح اروپا خواهد بود.

نبرد اوکراین؛ تقویت محور آتلانتیکی، فرسایش ژئوپلیتیک پروژه امنیت اروپایی/ عضویت سوئد و فنلاند در ناتو چه تاثیری بر امنیت مسکو خواهد داشت؟

این مسئله به خودی خود می تواند بخشی از توان نظامی روسیه و از جمله توان عملیات ضربتی استراتژیک این کشور را صرف ایجاد بازدارندگی در مرزهای غربی خود نماید و در نتیجه از فشار بر روی جبهه اوکراین بکاهد و از سوی دیگر با استقرار تسلیحات ضربتی هسته ای این کشور معادلات امنیت اروپای بار دیگر باز تعریف شود.

همانطور که در سطور بالا گفته شد روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین نه تنها دچار هزینه های سنگینی شده است بلکه در صورت عضویت موفقیت امیز این دو کشور در ناتو عملا تمام اهداف امنیتی اعلامی روسیه در تهاجم به اوکراین زیر سئوال قرار خواهد گرفت و با استقرار واحدهای اطلاعاتی ناتو در این دو کشور اعمال خاک روسیه زیر ضرب سیستم های کشف و رصد ناتو قرار خواهد گرفت. اما این مسئله به معنی پیروزی اروپا نیز نخواهد بود.

نبرد اوکراین؛ تقویت محور آتلانتیکی، فرسایش ژئوپلیتیک پروژه امنیت اروپایی/ عضویت سوئد و فنلاند در ناتو چه تاثیری بر امنیت مسکو خواهد داشت؟

باید به یاد داشت که در تمام سال های جنگ سرد و مخصوصا دوران پس از فروپاشی شوروی برخی دولت های اروپایی به طور ویژه فرانسه به دنبال استقلال استراتژیک اروپا از ایالات متحده و ناتو بوده اند. این مسئله در ساختار سیاست خارجی فرانسه به حدی دارای اهمیت بود که این کشور در میانه دهه ۶۰ میلادی از ساختار فرماندهی ناتو در اعتراض به فرماندهی مستمر امریکایی ها بر آن خارج شد.

این در حالی است که در دوران پس از فروپاشی شوروی و مخصوصا با قدرت یافتن سوسیال دموکرات ها در آلمان این دو کشور سعی نمودند که ایده های پان اروپایی را مبتنی بر ارزش ها و قوانین اروپایی نه تنها در سراسر این قاره بلکه در سراسر جهان گسترش دهند و به این ترتیب کمبودهای قدرت سخت خود را با گسترش قدرت نرم خود جبران نمایند. اما این مسئله با توجه به گسترش همزمان اتحادیه اروپا و ناتو به سوی شرق با اما و اگر هایی رو به رو شد. دولت های اروپایی که از حل و فصل بحران های دهه ۹۰ اروپا بدون کمک ناتو بازمانده بودند در نهایت دست به دامان امریکا برای حل و فصل مسائل بالکان شدند و در طول عملیات اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ نیز قدرت های اروپا محور المان و فرانسه نیز عملا از تحولات بر کنار ماندند.

به نظر میرسد که ایده های امنیت اروپایی جناح شرقی اروپا دقیقا همان هایی نباشد که در بروکسل و برلین و پاریس به دنبال آن می باشند. در واقع در طول ۲۰ سال گذشته فرانسه و المان به دنبال اروپایی ساختن اروپا با ایجاد موازنه در روابط میان اروپا با امریکا و روسیه و تقویت نقش اقتصادی روسیه در اروپا بوده اند.

نبرد اوکراین؛ تقویت محور آتلانتیکی، فرسایش ژئوپلیتیک پروژه امنیت اروپایی/ عضویت سوئد و فنلاند در ناتو چه تاثیری بر امنیت مسکو خواهد داشت؟

امری که نماد آن را میتوان در پروژه های مختلف انتقال نفت و گاز روسیه به اروپا از جمله خط لوله نورد استریم ۲ و نیز کاهش مداوم هزینه های دفاعی این دولت ها بر خلاف تعهدات آن ها در قالب ناتو از سویی و از سوی دیگر تروریج ایده های مبتنی بر ایجاد ارتش مشترک اروپایی دید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
    21 17
    کاش ایران هم عضو ناتو بود .امنیت و رفاه و آسایش و آزادی داشتیم
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
      10 8
      کسانی که درناتوه ستند بالاترین نرخ باج دادن وتحریم به خاطرزیریوغ امریکارفتن راتحمل میکنندازتحریم نورداستریم تامجبوربه مالیات گرفتن ازمردم برای تسلیح واموزش تروریستها از52کشورجهان وتحریم مراکزاقتصادی باروسیه برای سودشخصی شرکت های سلاح سازی
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      1 1
      نه الان اروپای شرقی این ها رو داره
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      0 3
      من ناتو می خوام
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      0 0
      آمریکا از اوکراین به عنوان گوشت قربونی استفاده می کند ـــ این بار یک گاو بولوند چشم آبی قربونی شد ـــ حالا گاوهای بولوند چشم آبی بعدی چشمشون به حساب اومده مثل بید دارند می لرزند و در نوبت به ترتیب و با نزاکت ایستاده اند و آماده شیردهی برای کدخدای گاوچران شده اند ــــ
  • مجتبی از زنجان IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
    9 9
    با سلام روسیه باید از حمله به اوکراین خودداری کند سازمان ملل تمام مجامع بین المللی حتی اکثر کشورها به جز معدود محکوم کردند روسیه محکوم به شکست
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      0 0
      آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر برطبل جنگ می کوبد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور قیمت نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی ، بایکوت ورزشی و .... مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : اروپای ساحل آرامش را طوفان زده نموده و در نتیجه 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
    14 10
    آفرین بالاخره اروپا علیه فاشیزم روسیه متحد شد
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
    5 4
    تحریم روسیه وچفت شدن اقتصادایران روسیه وچین وصرف نظردائمی ازبازارامریکاواروپا درکنارنابودشدن بازاربورس واقتصاداوکراین نابودی صددرصدی اقتصادامریکارابه دنبال دارداروپا وامریکابرپایه ی صنعت های بروزبخصوص درصنایع خانگی فعالندوقوی هستند برای همین این کارخانه هاباتحریم هانابودوورشکسته میشوندپوتین دیروزگفت حتی درصورت پایان نبرداوکراین دیگربااامریکا معامله ای نمیکنیم چون تمام قراردادهایمانراباچین وایران چندده ساله بسته ایم تابازدارندگی نظامی برای امریکا فراهم شودتاجلوی جهان جدیدچندقطبی رانگیرد
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
    10 5
    روسیه با حمله به اوکراین جهالت کرد
  • US ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
    4 2
    از قرار معلوم چند کشور اروپایی تصمیم گرفتند که عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا را بدون هیچ شرطی فورا قبول کنند! مثلاً اینکار چه نتیجه ای در شرایط فعلی خواهد داشت؟! باز هم یک کار بیهوده از جانب متفکر نماهای خود شیفته لیبرال!!
  • SE ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
    6 1
    حماقتی که پوتین کرد باعث شد که با تجاوز به اکراین فنلاند و سوئد رو به عضویت در ناتو ترغیب کرد که بر اثر اون ناتو هنوز قدرتمندتر از همیشه مخصوصاً در دریای بالتیک ظهور پیدا کنه و همچنین به مرزهای ناتو در مقابل روسیه ۱۳۰۰ کیلومتر دیگه اضافه بشه،قابل توجه کسانیکه پوتین رو سیاستمداری زیرک و باهوش قلمداد میکنن!!!
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      1 0
      اگرجنگ فقط دراورکراین خلاصه شود وگسترش به اروپای مرکزی پیدا نکندخوداروپا هم مثل چین وروسیه باایران دراقتصادبین المللی یکی میشوندبخاطرهمین پوتین میگفت که هنوزاروپابزرگترین خریدگازدرروسیه است بخاطرهمین بایدن دنبال باج ازاسراییل وسعودی به خاورمیانه میایدبخاطرهمین به ایران وونزوئلا طرح خریدنفت سنگین داددرحالیکه نفت سبک معمولابهتروقابل خریدتراست وونزوئلابه ایران امدوحرم حضرت امام درجماران رفت ورهبرفرمودموضع گیری شمادرقبال نابودی اسراییل فاشیست سازنده بود
    • US ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      0 0
      روسیه جهت تجاوزات مکرر اوکراین به مناطق شرقی مجبور به عکس ارعملی شد. همون کشورهایی که اجرای توافق بین المللی مینسک رو تصمیم کرده بودند به اوکراین سلاح میدهند. در صورتی که از سال 2014 به این طرف این غربی ها آنقدر پول بین مغز شستشو شده های نئونازی پخش کردند تا توانستند با مهندسی انتخابات زلینسکی رو به قدرت برسونتد و همین نئوتازی ها روش زبان ها رو قتل عام می‌کردند. خب روسیه بایستی می نشست و تماشا می‌کرد یا وارد عمل میشد؟! همین کار رو جهت ساخت داعش و یا در تغییر کشورهای عربی بکار بردند. داشتند در چون و جاهای دیگه مثل کردستان ترکیه و ایران هم می‌کردند حتی خیلی کشورهای دیگه هم که رژیم تغییر دادند همین کار رو کردند برای همین روسیه مجبور به دخالت نظامی شد.البتهذرپسیه یک کشور تاثیر گذار هست هر چند بخاطر شرایط کمونیستی در زمان شوروی صنایع خصوصی این کشور رشدی نکرده ولی صنایع سنگین این کشور هنوز توانمند هست ولی نیاز به نوسازی داره. منتهی در این میان چین به مثابه یک قدرت اقتصادی مطلق هست که شریک روسیه و ایران هست و براحتی می‌تونه از نظر اقتصادی کل غرب رو رو حریف بشه و با اتحاد چند کشور با روسیه این کشور می‌تونه نوسازی اش رو انجام بده و مطمئنا قدرتمند تر از غرب خواهد شد و حتی اگر ناتو گسترش پیدا کند نخواهد توانست با اهدافش برسد. در ضمن متاسفانه با اینکه در ایران vpn ایران ممنوع هست ولی از اروپا با وی پی آن ایران مطلب منتشر می‌کنند!
  • DE ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    0 1
    تاریخ اروپا را بادقت بخوانید تا متوجه شوید چرا پادشاهی سوئد - و کشور کوچک سوئیس - و هم چنین اتریش هیچگاه نه به ناتو ملحق شدند و نه اتحادیه اروپا را جدی گرفتند .. پادشاهی سوئد ، و همچنین سوئیس و اتریش در جنگ های ۳۰ ساله و ۱۰۰ ساله اروپا همواره گوشت قربانی بودند .. باند مافیائی نظامی بنام « ناتو» به هیچ یک از کشورهای اروپایی رحم نخواهد کرد ( اعتراف هنری کیسنجر ۱۹۷۹ در برکسل) .. ژنرال دوگل رهبر فرانسه هیچگاه مافیای ناتو را نپذیرفت و آلمان کشوری شکست خورده و مجبور است ..، دانمارک کشوری خائن به همسایه های خود و مزدور اجاره ای است .. و فانلاند کشوری بدبخت و همواره گوسفند قربانی بوده .. روسیه خدای سیاست و استراتژی نظامی است و ۲ امپراتوری ناپلئون بناپارت فرانسه - و امپراتوری رایش آدلف هیتلر را نابود کرده .. و امروز بدنبال نابودی امپراتوری خبیث انگلیس و انگل ساسکون های آن طرف اقیانوس است .. اوکران فقط یک « تله ای هوشمند » برای به دام انداختن انگل ساسکسون های خبیث است... در ظمن در دریای بالتیک جزیره ( Bornholm ) حرف اول را میزند که سابقا متعلق به سوئد بود و با کلاهبرداری به دست دانماک و ناتو افتاده.
    • GB ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      0 0
      نتیجه مصرف زیاد صنعتی
    • ناشناس IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      3 0
      همون شکست امپراتوریهای ناپلون و رایش دوم هیتلر با کمک تمام و کمال (نطامی فنی سیاسی اقتصادی) همون به قول خودت آنگلوساکسونها بود اگر حمایتهای تمام عیار نظامی اقتصادی و سیاسی آمریکا و بریتانیا نبود استالین هر وقت پشت گوشش رو میدید پیروزی در مقابل ماشین نظامی قدرتمند آلمان رو هم میدید ارتش هیتلر فقط بیست کیلومتر با دروازه های مسکو فاصله داشت و استالینی که اون روزها از شدت ترس و استرس اعتیاد شدید به الکل پیدا کرده بود بار و بندیلشو برای فرار بست ولی... بقیشو خودت برو تاریخ بخون
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    4 0
    العجل یا مهدی ___ _________ (فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم ______ اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    0 0
    بسیار مقاله مفیدی بود. حالا غیر از بحث ناتو واقعیت این است که هر قدر روسیه ضعیف شود ایران می تواند به لحاظ اقتصادی و امنیتی قوی شود. البته روس پرستان در ایران برای قدرت نداشتن ایران شبانه روز تلاش می کنند.
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    0 0
    بسیار مقاله مفیدی بود.
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    0 0
    بسیار مفید بود. حالا غیر از بحث ناتو واقعیت این است که هر قدر روسیه ضعیف شود ایران می تواند به لحاظ اقتصادی و امنیتی قوی شود.
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      0 0
      احسنت. ایران ضعیف بخش جدا ناپذیر سیاست کرملین است
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    0 0
    بسیار مقاله مفیدی بود. حالا غیر از بحث ناتو واقعیت این است که هر قدر روسیه ضعیف شود ایران می تواند به لحاظ اقتصادی و امنیتی قوی شود. البته روس پرستان در ایران برای قدرت نداشتن ایران شبانه روز تلاش می کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس