شهید بهشتی

مصاحبه اخیر خسرو تهرانی (از رجال امنیتی دهه 60) درباره شهید بهشتی به گونه‌ایست که انگار تهرانی خاستگاه بهشتی را روحانیت نمی‌داند!

سرویس سیاست مشرق _ "خسرو قنبری تهرانی"، از چهره‌های امنیتی دهه 60 که واگویه‌هایی درباره او وجود دارد اخیراً در بخشی از یک مصاحبه پیرامون شخصیت شهید بهشتی به نکاتی اشاره کرده است که به نظر واقعی نمی‌رسند و پیرامون آنها ان‌قلت‌ها و توضیحات مدلل زیادی وجود دارد.

تهرانی در بخشی از این مصاحبه که سایت صبح ما آنرا منتشر کرده، می‌گوید: شهید بهشتی معتقد بود در عرصه تحولات سیاسی اتفاقاتی در جهان افتاده است که نمی‌توانیم نسبت به آنها بی‌توجه باشیم. اول مساله تفکیک قوا، دوم مساله حق و تکلیف و سوم مساله تحزب. او معتقد بود دنیای مدرن خصوصیاتی دارد که نمی‌توان نسبت به آنها بی‌تفاوت بود. بهشتی اعتقاد داشت فرهنگ ما می‌تواند با دموکراسی پیوند داشته باشد. به عبارتی ایشان به خصوصیات دنیای مدرن و مبانی نظری و تجربی سیاست‌ورزی مدرن باور داشت هر چند خاستگاه وی، یعنی نهاد روحانیت با این مسائل لزوما سازگاری نداشت.[1]

این اظهارات تهرانی در حالی است که مسئله "تکفیک قوا" اگرچه به مونتسکیو و غرب جدید نسبت داده می‌شود اما باید دانست که تفکیک قوا یک اصل عقلانی در فلسفه حکومتی است و نمی‌توان آنرا یک امر ابداعی دانست.

چه اینکه در این باب شاهدیم که استادانی همچون آیت‌ا... جوادی‌آملی و یا آیت‌ا... رشاد نیز نکات فقهی و فلسفی متعددی را بیان کرده‌اند[2] و مسئله تفکیک قوا در نظام جمهوری اسلامی که قوانین آن توسط فقها نوشته شده نیز رسمیت دارد.

دقت کنیم که اگر هم در بحث تفکیک قوا نیاز به تقدیر باشد؛ آن تقدیر بایستی خطاب به عقلانیتی صورت گیرد که پیروی از رفتارها، گفته‌ها و اقدامات عقلانی را در هر عصری لازم می‌داند. و این خصلت اسلام ناب است. چه اینکه بهشتی عزیز هم در بصیرت نافذ منبعث از همین اسلام بود که در عرصه عقلانیت خوش درخشید. فلذا تأکید آقای تهرانی بر اینکه خاستگاه بهشتی یعنی نهاد روحانیت با این مسائل لزوما سازگاری نداشت(!) نیز یک تحریف آشکار است.

بهشتی آخوند، بهشتی کراواتی!/ یک شهید بهشتی عجیب در ذهن "خسرو تهرانی"

خسرو تهرانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو همچنین اظهار می‌دارد: او(بهشتی) مفصل‌بندی دقیقی از مولفه‌های مدرن مانند حق و تکلیف به دست آورده بود که نشان می‌دهد به مباحث جامعه‌شناختی و فلسفی هم نظر داشته است حال آنکه در اغلب روحانیون نگاه شخصی برجسته است!

این نظر تهرانی هم یک تحریف آشکار دیگر در حق بهشتی و روحانیت است.

در واقع گویا خسرو تهرانی از روحانی بودن شهید بهشتی ناراحت است و قصد دارد بهشتی را نه یک معمم که یک فرد مکلّای کراواتی جلوه دهد که چندان ربطی به خاستگاه گفتمانی خود یعنی روحانیت نداشته است.

لکن در بحث فلسفه کیست که سابقه فلسفی خمینی و خامنه‌ای و مطهری و جوادی‌آملی را بعنوان بنیادگذاران فکری نظام جمهوری اسلامی نداند؟

کیست که اصرار و تأکید رهبر معظم انقلاب بر آموزش فلسفه به حتی کودکان را نداند؟

و کیست که عملکرد جمهوری اسلامی در طراحی اقتصاد مقاومتی، دفاع از منافع ملی در خارج از مرزها، تحمل منتقدان، رویکرد بصیرتی در مقابل فتنه‌ها و پیروزی در جنگ 8 ساله را ببیند و نداند که تمام اینها ثمره رویکرد فقهی امام خمینی و نظام اسلامی است که به فلسفه و عقلانیت و موفقیت و قرار گرفتن در مسیر رفع مشکلات منتج شده است.

پس در اینجا هم می‌بینیم که تقلا برای انفکاک بهشتی از روحانیت یک تقلای بی‌نتیجه بوده است.

بهشتی آخوند، بهشتی کراواتی!/ یک شهید بهشتی عجیب در ذهن "خسرو تهرانی"

بخش سوم اظهارات تأمل برانگیز خسروتهرانی آنجاست که درباره شهید بهشتی می‌گوید: ایشان یک سخنرانی دارد و می‌گوید حرام است بین مردم و مسئولان حجاب گذاشته شود و هیچ حکومتی حق ندارد آزادی اعتقاد را از مردم بگیرد و می‌گوید این اتفاق در اسلام یک دگم است. مثالی هم می‌زند که حضرت علی با دشمنان زیادی مواجه بود ولی برای خود محافظ نمی‌گذاشت و حکومت نظامی اعلام نمی‌کرد و نتیجه می‌گیرد روزی‌که فساد در جامعه رخنه کند و مسوولان با مردم رابطه نداشته باشند، پایان حکومت فرارسیده است. اولین کسی که در جمهوری اسلامی باب عذرخواهی را باز کرد، شهید بهشتی بود.

دقت کنیم که نسبت دادن بی‌عقلی به بهشتی عقل‌محور و فلسفه‌دادن یک تحریف آشکار است. به این معنی که سخن شهید بهشتی درباره محافظ نداشتن امیرالمؤمنین(ع) منطقا به این معنی نیست که چرا برخی مسئولان در نظام جمهوری محافظ دارند؟

چه اینکه بر اساس اسناد تاریخی می‌دانیم که برخی اصحاب گاهی از امیرالمؤمنین(ع) حفاظت کرده‌اند، امام مجتبی(ع) در هنگام خبردار شدن از توطئه معاویه برای ترور حضرتش؛ از زره در زیر لباس استفاده می‌کرد و بسا که محافظینی هم داشته‌اند. و یا از همه جالبتر ماجرای لیلة‌المبیت و حفاظت شخص امیرالمؤمنین(ع) از جان پیامبر(ص) است.

در بحث عذرخواهی نیز اگرچه همه ما به جایگاه رفیع شهید بهشتی معترفیم اما مثال‌های متعددی از عذرخواهی سران نظام در دهه 60 وجود دارد. من‌جمله عذرخواهی شخص حضرت امام در موارد مختلف.

یعنی نباید به بهانه حبّ بهشتی، تحریفی در شخصیت او صورت گیرد که سایر ارکان نظام اسلامی را نامعتقد به امر عقلانی عذرخواهی جلوه دهد.

ما در اینجا به یک فقره از عذرخواهی‌های مظلومانه امام خمینی(ره) در تیرماه سال 59 اشاره می‌کنیم که در اعتراض به ناکارآمدی‌های دولت وقت و شکایات مردم گفته بود:

"من از شماها عذر می‏خواهم. من از ملت ایران عذر می‏خواهم. من از ملت ایران عذر می‏خواهم. من از این مادرهایی که بچه‌‏های خودشان را از دست دادند معذرت می‏خواهم. من از این برادرهایی که عزیزان خودشان را دادند، از دست داده‌‏اند، معذرت می‏خواهم. من از این ارتشی‌هایی که جوانان خودشان را از دست داده‏‌اند، از این پاسدارها که جوانهای خودشان را از دست داده‌‏اند و برادران خودشان را، معذرت می‏خواهم که عُرضۀ این را ندارم که کار را درست کنم. من از حضرت مهدی ـ سلام‌‏ا...‏ علیه ـ من از پیشگاه پیغمبر اکرم معذرت می‏خواهم. من از پیشگاه ولی عصر امام مهدی ـ سلام‏‌ا... علیه ـ معذرت می‏خواهم. من از پیشگاه ملت ایران معذرت می‏خواهم. من از شما برادران، برادران ارتشی، برادران پاسدار، برادران ژاندارمری و سایر قوای انتظامی که در راه اسلام جوانهای خودشان را دادند، معذرت می‏خواهم. ما نتوانستیم برای شما کاری انجام بدهیم. ما ضعیف هستیم. ما باز گرفتار کاغذبازی هستیم. ما باز گرفتار آرمهایی شاهنشاهی هستیم. مملکت ما باز مملکت شاهنشاهی است. وزارتخانه‌‏های ما، وزارتخانه‌‏های ما باز وزارتخانه‏‌های طاغوتی است و ما نتوانستیم اینها را اصلاح کنیم. باید به اسرع وقت اصلاح شود و اگر اصلاح نشود به اسرع وقت اصلاح می‏کنیم." [+]

***

1_http://sobhema.news/?p=21603

2_https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3809290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    14 0
    خدا رحمت کند بهشتی و مطهری وخمینی اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
    • وطن پرست DE ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      0 7
      چقدر شماها عقب هستید.
  • IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    21 0
    شهید بهشتی هنوز هم مظلومه
    • سید IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      10 0
      اگر سخنرانی های شهید بهشتی و بدگویی های بنی صدر و منافقین علیه آن شهید موجود نبود، هیچ بعید نبود که غرب پرستان ما بِالکلّ منکر انقلابی بودن و حامی نظام جمهوری اسلامی بودن آن مرحوم می شدند!!!
  • علی IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    3 2
    اون آقا شهیدبهشتی را کامل می شناخته و روحیاتش را گفته
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    5 0
    هر كسي از ظن خود شد يار من. از درون من نجست اسرار من
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    3 0
    عالی
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    4 1
    ای کاش بهشتی طالقانی بودن
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    7 2
    امام خیلی کارش درست بوده
  • محمد مهدی اسلامی IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    0 0
    درست گفتند این قارپوز دوستان __که کار آیی ندارد توی بوستان __کسی کو اهل دین است و عبادت __همه باید شوند کافر بعادت __ببوسند دست شیطان را مداوم __بتخلیط حق و باطل مقاوم__ کنند خود را که شیطان اینچنین خواست __مبادا گفته باشند کاملاََ راست __نماز شب چرا باید بخوانند __ز دین حق چرا چیزی بدانند ؟!__کتاب خاله کافی بوده و هست __چه بهتر از دیانت هم کشند دست __بسازند خویش را لایعقل و مست __دل ارباب را مطلوب این است __
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    11 0
    بعضی ها یاد گرفته اند هرچیزی دل خودشان میخواهد یا هر تصوری که در ذهنشان است را به شهید بهشتی نسبت بدهند و بگویند شهید بهشتی اینطوری بود و فلان عقیده را داشت
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    0 2
    چرا بعد از فوت جناب آقای قاضی زرگر و برگزاری تنها یک جلسه از دادگاه موسسه مالی اعتباری کاسپین-فرشتگان در سال ۹۹ این پرونده تا امروز مسکوت گذاشته شده است؟!!!
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    4 1
    این بهشتی است که تو می شناسی! از ظن خود یار آن بهشتی شده ای ! چرانمی گویی این بهشتی بود که فریاد می زد ای امریکا از ایران عصبانی باش واز این عصبانیت بمیر.این بهشتی یک ملت بود واین بهشتی شهید می شود
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    1 0
    رئیس قوه قضاییه وازپاکترین ومتخصص ترین افرادکشورشهیدبهشتی بودن
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    3 5
    جالب است که نیروهای اطلاعاتی و امنیتی حرفه ای و گاه متهم مثل اقایان خسرو تهرانی / سعید حجاریان / بهزاد نبوی / محسن ارمین / و... چگونه عمیقا تحت تاثیر اموزه های علوم سیاسی و فلسفه اجتماعی غرب (حد اقل مربوط به 70 / 80 سال پیش مغرب زمین ) قرار گرفته اند که توسط حلقه کیان به فرماندهی استاد اعظم عبدالکریم سروش به انان القاء اموزش داده شده است . حالا بعد از چهل سال پس از شهادت ایت الله بهشتی بدون سند و مدرک اینگونه حرف های نخ نما شده و شکست خورده را به ایشان اسناد میدهند .! در صورتی که ایشان به حدی به اسلام ناب محمدی ص معتقد بود که کوچکترین زاویه انحراف نظری و عملی از تعالیم اسلام را بر نمیتافت . مثلا در جلسه و صحبتی که شبهه غیبت بود صریح و بدون رودربایستی برخورد میکرد . ضمنا به نامه ایشان به امام خمینی ره در باره جریان بنی صدر و لیبرالیسم مراجعه کنید تا عمق خطر تفکرات و جریان های لیبرالیستی توسط ایشان را مطلع شوید . ایشان با اسلام شناسی که در مکتب علامه طباطبایی ره و امام خمینی ره فرا گرفته بود شدید منتقد و معترض مارکسیسم و لیبرالیسم و ارتجاع مدرن و کهنه مثل انجمن حجتیه و... بود . و از باور عمیق فقهی معتقد به ولایت فقیه و حکومت اسلامی بر مبنای فقه جواهری بود . ایشان اصولا بواسطه اتحاد شوم بین لیبرال ها و منافقین به شهادت رسید . مسامحه اخلاقی که ایشان احیانا با افراد و جریاناتی داشت بنا به سیره عملی و اظهار خودشان برای این بود که اینگونه افراد جذب جریان های خطرناک و تروریستی مثل منافقین و نهضت ازادی نشوند . بنا بر اسناد موجود بخشی از کادر مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب بخصوص اقایان بهزاد نبوی و مصطفی تاجزاده محسن ارمین و مهدی نیکدل و صادق نوروزی و... اصلا شهید بهشتی را قبول نداشتند و ایشان را به هیچ وجه بر نمیتافتند .
  • سعید IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    1 3
    عاشق این بسته های تحلیلی سرویس سیاسی تون هستم کارش فقط ربط دادن موضوع های بی ربط است
  • DE ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    0 0
    شهید بهشتی اشراف کاملی به تغییر تحولات روز دنیا داشت و میتوانست بسیار موثر و کارساز باشد
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    0 0
    بهشتی یک ملت بود
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    0 0
    بصیرت نافذ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس