.

لیتوانی با استناد به چارچوب پنجمین بسته تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، از ۲۸ خرداد ماه سال جاری، حمل و نقل بار از روسیه و بلاروس از طریق خاک خود به استان کالینینگراد را ممنوع کرد.

سرویس جهان مشرق _ تحولات جنگ اوکراین در دو روز اخیر تحت تاثیر تنش شدید در روابط سیاسی روسیه و لیتوانی قرار گرفته است. این تنش با اعلام ممنوعیت عبور قطارهای باری مسکو از خاک لیتوانی به سمت منطقه کالینینگراد آغاز شد.

تحولات روز صد و شانزدهم جنگ اوکراین:

بوریس جانسون: پیروزی روس‌ها در اوکراین فاجعه آمیز خواهد بود/ توپخانه ارتش روسیه روزانه ۷۵ هزار گلوله شلیک می‌کند/ پشیمانی امریکا از ارسال پهپادهای رزمی برای اوکراین +تصاویر

آیا لیتوانی قربانی بعدی خشم روسیه خواهد بود؟ / آژیر قرمز انرژی در آلمان به صدا درآمد/ حمله موشکی ارتش اوکراین به سکوهای گازی کریمه

به گزارش وبسایت تحولات جهان اسلام، استان کالینینگراد منطقه‌ای برون بوم در سواحل دریای بالتیک و بین کشورهای لیتوانی و لهستان است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی همچنان تابع فدراسیون روسیه باقی ماند. کالینینگراد جمعیتی حدود ۹۹۵ هزار نفر و مساحتی معادل ۱۵۱۰۰ کیلومتر مربع دارد. ‌کالینینگراد از طریق راه آهن لیتوانی و شکاف سوالکی (Suwalki Gap) با روسیه ارتباط زمینی دارد. این منطقه محل استقرار قدیمی‌ترین ناوگان نیروی دریایی روسیه یعنی "ناوگان بالتیک" است و ارتش روسیه بهترین تجهیزات نظامی خود نظیر سامانه پدافندی S-۴۰۰ و موشک‌های اسکندر و... را در پایگاه‌های این منطقه مستقر کرده است.

آیا لیتوانی قربانی بعدی خشم روسیه خواهد بود؟ / آژیر قرمز انرژی در آلمان به صدا درآمد/ حمله موشکی ارتش اوکراین به سکوهای گازی کریمه

در پی توقف ترانزیت بار از راه آهن لیتوانی به راه آهن استان کالینینگراد از سوی دولت لیتوانی، وزارت خارجه روسیه پس از احضار کاردار لیتوانی در مسکو، این کشور را به اقدام متقابل و تلافی جویانه تهدید کرد.
وزارت خارجه روسیه همچنین در یک بیانیه‌ی خبری، اقدامات لیتوانی در کالینینگراد را دشمنی آشکار و ناقض تعهدات حقوقی بین المللی و بیانیه مشترک روسیه و اتحادیه اروپا در مورد ترانزیت با استان کالینینگراد روسیه در سال ۲۰۰۲ میلادی دانسته است. "دیمیتری پسکوف" سخنگوی رئیس جمهور روسیه نیز این تصمیم مقامات لیتوانی را غیرقانونی و بی سابقه دانست و گفت روسیه پس از تحلیل عمیق، طی چند روز آینده اقدامات تلافی جویانه را انجام خواهد داد.

لازم به ذکر است که لیتوانی با استناد به چارچوب پنجمین بسته تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، از ۲۸ خرداد ماه سال جاری، حمل و نقل بار از روسیه و بلاروس از طریق خاک خود به استان کالینینگراد را ممنوع کرد. این تحریم‌ها شامل تمامی کالاهای ارسالی روسیه و بلاروس به استثنای محصولات پزشکی و غذایی می‌شود.

 آژیر قرمز انرژی در آلمان به صدا درآمد

در پی نصف شدن صادرات گاز روسیه به آلمان، "روبرت هابک" وزیر اقتصاد آلمان اعلام کرد که مصرف گاز در نیروگاه‌های برقی را محدودتر می‌کند و کاهش واردات گاز از روسیه را با مصرف بیشتر سوخت زغال سنگ جبران خواهند کرد. آلمان در زمستان گذشته افزایش مصارف خود را با استفاده از ذخایر گازی خود جبران کرد. اما این ذخایر با کاهش ۵۷ درصدی مواجه شده و دولت آلمان از مردم خود خواسته است که در مصرف انرژی صرفه جویی کنند. لازم به ذکر است که روسیه در سال ۲۰۲۱ حدود ۴۰ درصد از گاز مصرفی اتحادیه اروپا (معادل ۱۴۵ میلیارد متر مکعب) را تأمین کرده بود که ۶۰ میلیارد متر مکعب از این میزان سهم آلمان بوده است.

آیا لیتوانی قربانی بعدی خشم روسیه خواهد بود؟ / آژیر قرمز انرژی در آلمان به صدا درآمد/ حمله موشکی ارتش اوکراین به سکوهای گازی کریمه

گفتنی است شرکت گازپروم روسیه به بهانه عملیات تعمیر در خط لوله انتقال گاز به اروپا، از هفته گذشته صادرات گاز به آلمان، اسلواکی و ایتالیا را نصف و صادرات گاز به فرانسه را به طور کامل متوقف کرده است. روسیه پیش از این نیز صادرات گاز به لهستان، بلغارستان و فنلاند را کاملا متوقف کرده بود.

حمله موشکی ارتش اوکراین به سکوهای گازی کریمه

منابع روسی روز گذشته اعلام کردند که اوکراین سکوی حفاری و اکتشاف نفت و گاز با نام  Chernomorneftegaz را در دریای سیاه هدف قرارداده است. این سکو که در فاصله ۷۲ کیلومتری بندر اودسا و در ساحل شبه جزیره کریمه واقع شده است.

آیا لیتوانی قربانی بعدی خشم روسیه خواهد بود؟ / آژیر قرمز انرژی در آلمان به صدا درآمد/ حمله موشکی ارتش اوکراین به سکوهای گازی کریمه

به گفته فرماندار کریمه، زمان حمله اوکراینی ها به مجموعه اکتشاف نفت و گاز chernomorneftgaz در دریای سیاه که متشکل از سکوهای شناور BK-۱ و BK-۲ و BK-۳ بوده است، سکوی BK-۱ آسیب دیده و دو سکوی دیگر سالم هستند.

همچنین وی عنوان کرده که هفت نفر در حال کار روی سکوی BK-۱ بوده اند که سه نفر از آن ها به شدت زخمی شده و با هلیکوپتر به بیمارستان منتقل شده اند.

این حمله احتمالا با موشک های کروز ضد کشتی هارپون صورت گرفته است؛ شبه جزیره کریمه و منطقه دریایی آن در سال ۲۰۱۴ توسط ارتش روسیه به تصرف درآمد و حق مالکیت و تردد اوکراینی ها از آن سلب شده بود.

ارسال خودروهای زرهی جدید برای اوکراین توسط بریتانیا

بر اساس اطلاعات منتشر شده در روزنامه سان، انگلیس با ارسال حداقل ۱۲۰ خودروی زرهی دیگر به اوکراین موافقت کرده است که ۸۰ عدد از آنها خودروهای زرهی ماستیف، هاسکی و ولف هاوند هستند.

بریتانیا پیش از این تعداد زیادی خودروی زرهی از جمله اسپارتان، آمبولانس های سامری، خودروهای فرماندهی زرهی و خودروهای نجات زرهی سامسون را به اوکراین منتقل کرده بود.

خبرنگار: فرشاد محمدپور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    9 1
    جالبه
  • نیما IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    13 3
    نابود با ظلم
  • FR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    مرگ بر پوتین و دیکتاتورها ی طرفدارش
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
      50 67
      مرگ بر مزدوران و کاسه لیسان غرب و آمریکای جنایتکار و درود بر پوتین و روسیه کبیر
    • DE ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
      56 36
      مرگ بر پوتین و دیکتاتورها و دشمنانِ خبیث و خون آشام پوتین مرگ بر دشمنان دشمنانِ قهرمانِ زلینسکی .
    • ایرانی IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
      23 26
      آلبانی نشین ها و طرفدارانشان چقدر فعال اند
    • IR ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      25 3
      17:56 اونایی که خیانت های روسیه و تهاجم های روسیه به ایران رو، قرارداد گلستان و ترکمنچای رو یادشون رفته فعال ترن!
    • قریشی IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      3 2
      فسیلهای آلبانی نشین اگر روزانه صد کامنت نذارن از ناهار و شام خبری نیست باید نون خشک سق بزنن!
  • DE ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    20 35
    نصف اسلحه های ارسالی به اوکراین در بازار سیاه فروخته میشه بعد میگن روسیه به غنیمت گرفته .چون تروریستهایی که برای پول اومدند کمک دلقینسکی و فاشیست های آروف دارن یواش یواش متوجه میشن که شوخی شوخی دارن هرروز 100 تاشون از بین میرن افتادند به تکاپو یه طوری پول و پله دست و پا کنند در برن تا دیر نشده .حداقل پول پاک کردن خالکوبیشون را باید در بیارن . اخیرا خالکوبهای ماهری کاسبی خوبی راه انداختند بجای پاک کردن خالکوبی , اون مارک فاشیستی را با درخت و گل و بوته و نقشهای دیگه روپوشانی میکنند طوریکه دیگر هیچکس قادر نیست متوجه نقش قبلی بشه.
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    19 33
    اکراین داره آخرین دست و پاهاشو میزنه تلاش مذبوحانه یعنی همین ناتو و آمریکا درمانده و بیچاره اکراین رو نتونستن نجات بدن وضع اقتصاد خودشون هم فاجعه بار شده
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    17 51
    لیتوانی باید تصرف شود و دولتی دست نشانده نصب شود
    • IR ۰۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      2 3
      خخخخ روسیه با دومین ارتش بزرگ دنیا تو تصرف اوکراین مونده، اونوقت می خواد یه کشور عضو ناتو رو تصرف کنه؟!
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    13 36
    بایدن جون چه خبر از قتل عام مردم عراق و افغانستان ایا به دو میلیون نفر رساندید یا نه این روسهای احمق که هر قدر تلاش می کنند یک صدم شما هم نمی توانند بکشند یادشون بدید چطور بمباران فرشی می کردید
  • علیرضا IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    28 20
    بعد از اوکراین نوبت ایرانه مثل 100 سال پیش
    • حسن معصومی IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
      17 29
      درسته داداش بعد اوکراین نوبت ایرانه. البته وقتی اوکراین کاملا نابود شد. اونوقت نوبت ایرانه که حمله رو شروع کنه و اسراعیل و کشورک های عربی رو تنبیه کنه. جنگ جهانی سوم اغاز شده.منتهی ایران نباید زود دخالت کنه . ایران و روسیه و چین اتحاد پنهانی شکل دادن برای نابودی امپرالیسم و صهیونیسم. وقتی چین به تایوان حمله کرد.اونوقت ایران هم حمله رو شروع خواهد کرد.و اسراییل و متحدانی که عادی سازی کردن مخصوصا ترکیه شکست سختی خواهند خورد. به یاری خداوند و فرستاده ی پاکش.ظلم نابود خواهد شد و مظلوم پیروز
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
      6 1
      پس اول باید روسیه آذربایجان و قزاقستان و ترکمستان را بگیرد تا به ایران برسد. فعلا برو بخواب. ضمنا جنگهای ایران و روس مال 180 سال قبل است.
    • CA ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
      35 13
      ۱۸:۰۴ داش حسن این ارزو را به گور خواهی برد که اوکراین نابود بشه وشماها بعدش اسرائیل را نابود کنید جون هم اکنون هم خودتون را دارین نابود میکنید هم ملت این واقعیته
    • DE ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
      3 25
      این یارو با پرچم آناداردای نالیده داش حسن این ارزو را به گور خواهی برد که اوکراین نابود بشه وشماها بعدش اسرائیل را نابود کنید جون هم اکنون هم خودتون را دارین نابود میکنید هم ملت این واقعیته. فقط در جواب چنین ابلهی .
    • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      45 2
      ۲۱:۲۸ ابله تو هستی بدبخت فلک زده که نمیتونی واقعیت را قبول کنی وچون بهت فشار میاد توهین میکنی البته این قشر همتون اینجوری هستید.
    • حمید IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      1 31
      اولا اتحاد جماهیر شوروی و روسیه که خود همین اوکراینی ها هم جزوشون بودند به تاریخ پیوسته و روسیه فعلی آن اتحاد جماهیر شوروی نیست پس از غار بیا بیرون مثال ما با صدام و بعثی عراق 8سال جنگیدیم اما آیا حالا روابط و همدیگر را کمک نمی کنیم پس ببندین اون دکان ورشکسته البانی تون رو ناتو چی فرض کردین ؟؟ عین خودتون بیسواد و مغرض
    • CA ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      0 2
      ۱۶:۵۵ اقا حمید وبیسوادی شما
    • DE ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
      0 0
      با انتقاد و افشاگری از نظرات ضد ایرانی ائل از همه داعشی ها بر آشفته میشوند و دستور سازمانی به منافقین در خویشتن داری بیشتر است ولی آنها هن بعد از چند انتقاد به سیم آخر میزنند ولی دسته سوم بیشتر از دو دسته اول بایستی تحمل کنند زیرا اصلا نباید لو بروند و آن دسته بهادیی ها هستند که دست در دست صهیونیزم بین الملل به خرابکاری و جاسوسی و دستکاری در آیات و احادیث و شعارهای انقلاب مشغولند.لذا با این دسته باید بیشتر در افتاد و آنها هم بعد از مدت کوتاهی ترکیده و زهر خود را بیرون میریزند و مهره ای سوخته میشوند. پس در افشاگری این سه دسته کوشا باشید. از فحش ها و تهمت های توده ای و سایر توهین ها میتوان فهمید که دقیقا کامنت به هدف اصابت نموده و داغونشان کرده.
  • zohreh IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    9 10
    مرگ بر اشغالگر چه روسیه چه آمریکا.
    • DE ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
      14 21
      مرگ بر اشغالگر چه صهیونیست چه جهود اشغالگر .بیچاره بهایی ها وقتی رژیم آپارتاید منحل بشه بره پی کارش باید بهایی ها هم قبرشون را بار کنند ببرند آلبانی پیش رفقاشون منافقین .
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
      19 8
      ۱۹:۱۹ خداییش خود فهمیدی چی گفتی ؟!!!!!منطقت تو جنگل یه کم اون ورتر معلومه بدجوری بهت فشار میاد که افتادی به شر و ور گفتن
    • DE ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      2 28
      من زمان 19:19 را انتخاب کردم چون عدد مقدس بهایی ها 19 است خواستم فقط یاد آوری کنم این همه که ضد اسلام و انقلاب و مقاومت ...مینویسند و اذهان را از اشغالگری رژیم آپارتاید انحراف میدهند اکثرا بهایی ها هستند چون بعد از فروپاشی رژیم صهیونیستی اینها هم بایستی قبرشون رو بردارند با خودشون ببرند دنبال صهیونیست ها .بهایی ها در کل رژیم دیکتاتوری شاه خائن نفوذ کرده بودند و اکنون دست راست اسراعیل در ایران هستند و با نفوذ در اصلاح طلبان و حزب اشرافی آنان را به امید های اسراعیل در ایران تبدیل کرده اند . متاسفانه روی این مقوله کمتر کار شده است و بهایی ها در تاریکی به کار خود مشغول هستند. حالا شما برو پشت جنگل یه سری بزن تا ببینی سلطان انگل کیه . خیلی قیافه روشنفکری به خودت نگیر بعد دست اندازها ی جلوی روت را نمیبینی .
    • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      31 3
      ۱۰:۴۲ خدا شفات بده .همه چیز واضح ومشخصه فقط تو یه کلام مشخص نیست از کجا زدی بیرون که اطلاع از هیچی نداری یا به تبعیت از برخی اشخاص واز روی عادت اونا حرف میزنی
  • زنجانی IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    1 8
    احتمال حمله ی روسیه به آذربایجان گرجستان هم هست البته مردم جمهوری آذربایجان می‌دونن اون طرف رود ارس برادرانی قدرتمند دارن و ما هم مثل کوه پشت برادرامون هستیم تا برا سانت سانت اذربایحان خامی که از شاه اسماعیل برامون مونده بجنگیم
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
      22 1
      فعلا شمال ارس بخشی از خاک اسراییل بزرگ است.
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    0 1
    نگران نباشید یواش یواش می آید تاجیکستان و اذربایجان را هم می گیرد.
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    0 0
    دنیا افتاده دست آدمهای متوهم و جنگ طلب .تمام آرزویشان خون ریزی و خود نمایی هست .
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    2 0
    لعنت خدا و ملایک بر کسانی که به لا اله الا الله اعتقاد ندارد و لعنت بر اعوان و انصار و محبان و هم پیمانان منکرین خدا . بیش باد .
    • DE ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
      0 0
      منکرین خدا کسانی هستند که پولپرست و کاپیتالیسم هستند و به جای پرستش خداوند پول را میپرستند
    • NL ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
      0 0
      ۱۶:۵۷ مثل چهارپا البته منهای یک.هههههه
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    44 3
    روسیه جرئت نداره به لیتوانی چپ نگاه کنه،لیتوانی جزئی از ناتو هست و مسلما با این جنگ فرسایشی،توان شروع یک جنگ جدید برای روسیه نیست
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    4 21
    به علت غیرقانونی بودن مار لیتوانی روسیه میتواند مل گاز صادراتی به اروپا را قطع کند که بنظرم این اتفاق خواهد افتاد. در ضمن با کمبود مواد غذایی این زمستان امکان ندارد اروپا بتواند دوام آورد و از هم اکنون تظاهرات در بروکسل نشان میدهد که با فاجعه کرونا مردم اروپا تغییرات اساسی را دنبال خواهند مرد و بطور مشخص این اتحادیه و سازمان ناتو به روزهای آخر خود نزدیک میشوند. بزودی کشورهای بسیاری با روسیه متحد راهبردی خواهند شد و اروپا را تحریم خواهند کرد و بخصوص راههای دریایی را بر این اتحادیه خواهند بست. روسیه بزودی پاسگاههای نظامی بسیاری در کشورهای مختلف بر پا خواهد کرد و بخاطر عضویت در بریکس خواهد توانست تمامی تحریم‌های اروپا را براحتی پست سر بگذارد و توانمندی نظامی اش را بیش از پیش گسترش دهد چون اروپا و ناتو نقش تخریبی بسیار شدیدی بر کشورها در چند دهه گذشته داشته اند و زمان پرداخت رفتار سو خود را بزودی خواهند دید! البته این تغییر بسیار رادیکالی خواهد بود بطوریکه با این روند یک تغییر پنج ساله کل اروپا را دگرگون خواهد کرد و عوامل اصلی ناپایداری اقتصادی و اجتماعی بین المللی قیچی خواهند شد و کاملا از گردونه سیاست و اقتصاد خارج خواهند گردید. البته منظورم کاملا مشخص هست که کدام کشور کاملا از بین خواهد رفت و تمامی عوامل ایل ال آن اعدام خواهند شد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس