رایزنی هیئت حاکمه افغانستان و ایران درباره اجرای معاهده هیرمند

وزارت آب و انرژی طالبان با اعلام اینکه معاهده هیرمند همچنان نافذ است، افزود که هیئت افغانستان با مقامات ایران درباره اجرای کامل موافقتنامه گفت‌وگو کرده است.

به گزارش مشرق، وزارت آب و انرژی طالبان با تاکید بر اینکه معاهده هیرمند میان افغانستان و ایران، همچنان به قوت خود باقی است، افزود که یک هیئت از افغانستان برای گفت‌وگو درباره اجرای کامل موافقتنامه به ایران سفر کرده بود.

اطلاعیه وزارت آب و انرژی طالبان می‌افزاید: به هدف اجرای هر چه بهتر این معاهده بر اساس ماده هفتم و هشتم آن و از روی نخستین ضمیمه پروتکل آن از سوی کمیساران کشورهای مربوطه بین افغانستان و ایران، از سال ۱۳۸۳ بدینسو هرسال دوبار جلسات بین کمیساران مشترک دریای هلمند به شکل نوبتی برگزار می‌گردد، که تاکنون ۲۵ نشست مشترک برگزار گردیده است.

بر اساس اطلاعیه، بیست چهارمین نشست دو طرف از تاریخ نهم الی یازدهم دلو/بهمن سال ۱۴۰۰ در شهر زرنج ولایت نیمروز برگزار شده بود.

در ادامه اطلاعیه آمده است، پیرو نشست‌های قبلی، در این نشست یک هیئت متخصص از طالبان به ریاست «مجیب الرحمن عمر آخندزاده» معاون وزارت آب و انرژی هیئت حاکمه افغانستان برای اشتراک در بیست و پنجمین نشست کمیساران آب هلمند که از تاریخ ۲۵ الی ۲۷ خرداد سال جاری در شهر تهران برگزار شده بود، به ایران سفر کرده بود.

اطلاعیه می‌افزاید که در این نشست دو طرف پیرامون اجرای کامل معاهده هلمند و رفع چالش‌های فراروی عملی سازی آن بحث و تبادل نظر کردند.

وزارت آب و انرژی طالبان تاکید کرد که در این نشست علاوه بر بررسی وضعیت غیرعادی آبی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در تأمین حقابه مطابق معاهده هیرمند، روی سه نکته تأکید صورت گرفت.

در ادامه اطلاعیه جزئیاتی از نکات مذکور ارائه نشده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    3 0
    نصفی افعانیها ایران هستند باید علاوه برحق ابه ایران،حق ابه نص۴ افعانیهای نهاجر را هم بدهند(اگر افعانیها هم بخواهند به ما زور بگویند دیکه کلاهمان پس محرکه هست)
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    1 0
    مشکل نهر لشکری را باید حل کرد. از اول نباید می گذاشتید ساخته می شد. حالا کشاورزان ولایت نیمروز اصلا اجازه نمی دهند آب آزاد شده به ایران برسد.
  • US ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    1 2
    یک قطره آب به ایران نخواهند داد
  • ایرانی با غیرت IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    2 3
    همسایگان محترم افغانستانی : حدود 6 تا 8 میلیون نفر از هموطنان شما مهمان ما ایرانی ها هستند. انها احتیاج به اب دارند لطفا سهم اب انها را حداقل بپردازید هموطنان افغانستانی شما در بهترین شهرهای ایران دارند زندگی میکنند و کسی هم مزاحمت برای انها ایجاد نمیکند برخلاف کشورهای نژاد پرست اروپائی و امریکا.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس