کد خبر 1390011
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹
حقابه

وزارت انرژی و آب دولت موقت طالبان اعلام کرد که تهران و کابل توافق کرده اند که برای پرداخت حقابه ایران مطابق معاهده آب هلمند، تأسیسات مشترک و ایستگاه های اندازه‌گیری آب بسازند.

به گزارش مشرق، وزارت انرژی و آب دولت موقت طالبان اعلام کرد که متعهد شده است که حقابه ایران را مطابق معاهده هلمند تامین کند.

در پی سفر هیئت مذکور به تهران، برکت الله آریوبی رئیس بخش آب‌ های فرامرزی این وزارت خانه می‌گوید که در بیست و پنجمین نشست آب هلمند در تهران، توافق شده است که سال جاری یک سال آبی غیرمعمول است و هر دو کشور افغانستان و ایران باید برای عملی شدن کامل معاهده آب هلمند تلاش کنند.

وی گفته است که هر دو کشور توافق کرده اند که برای پرداخت حقابه مطابق معاهده آب هلمند، تاسیسات مشترک و ایستگاه های اندازه‌گیری آب می‌سازند.

بیشتر بخوانید:

اظهارات خطیب زاده درباره تامین حقابه ایران از هیرمند

در همین حال، وزارت انرژی و آب دولت موقت طالبان اعلام کرده که به زودی کار ساخت سد کمال خان نهایی خواهد شد و که با هدف مدیریت آب‌های افغانستان بر رود هلمند در نظر گرفته شده است.

منابع خبری افغانستان پیشتر از سفر هیئت وزارت آب و انرژی دولت موقت طالبان به تهران خبر داده بودند.

فاروق اعظم در این خصوص گفته بود که هیاتی از وزارت آب برای اجرای متن قراردادی که میان ایران و افغانستان در سال ۱۳۵۱ درباره آب رودخانه هیرمند امضاء شده به تهران سفر خواهد کرد.

پیش از این مقامات دولت موقت افغانستان موضوع حقابه ایران را حل شده دانسته بودند.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی دولت موقت طالبان در افغانستان موضوع حقابه بین افغانستان و ایران را حل شده دانسته و گفته بود در صورتی که طرف افغانستان به اندازه کافی آب داشته باشد، جمهوری اسلامی ایران نیز از آب بهره مند خواهد شد.

همچنین انعام الله سمنگانی، معاون سخنگوی دولت موقت طالبان در افغانستان نیز در این باره گفت که کابل به همه تعهداتی که از پیش در مورد حق آبه با جمهوری اسلامی ایران داشته، پایبند است.

به گفته وی، بر اثر خشکسالی افغانستان هم با کمبود آب مواجه است و شاید حق آبه ایران هم از این بابت متأثر شود؛ ولی این مسأله، قابل بحث است.

سمنگانی همچنین تأکید کرد که کابل آماده است نگرانی ایران در این زمینه را از راه گفتگو رفع نماید.

در همین راستا امیرخان متقی، وزیر خارجه دولت موقت طالبان در افغانستان در گفتگو با وزیر خارجه ایران از اعزام هیات تخصصی به کابل برای بررسی موضوع حق آبه استقبال کرده بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    3 0
    مصرف آب افغان های حاضر درایران از حقابه قانونی ایران بیشتراست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس