کد خبر 1390701
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
حق آبه

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو گفت: افغانستان پایبندی به معاهده هیرمند را نه در گفتار بلکه در عمل ثابت کند.

به گزارش مشرق، جبار وطن فدا ضمن اشاره به برگزاری بیست و پنجمین اجلاس کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند گفت: باوجود اظهارات مقامات سیاسی افغانستان و قول‌ مساعد کمیسار طرف افغان در مورد پایبندی به معاهده ۱۳۵۱ هیرمند و تحویل حق‌آبه ایران، متأسفانه در سال آبی جاری کمتر از ۴ میلیون مترمکعب آب از حق‌آبه ۸۲۰ میلیون مترمکعبی مندرج در معاهده وارد کشور شده است.

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو ادامه داد:  عدم تحویل حق‌آبه ایران درحالی اتفاق می‌افتد ‌که طرف افغان ادعا می‌کند، حق‌آبه ایران را داده است اما این موضوع در اجلاس مذکور مورد اعتراض شدید هیأت ایرانی قرار گرفت.

معاون کمیسار آب هیرمند تاکید کرد: هیأت ایرانی ضمن اعتراض شدید به آمار و ارقام ارائه شده از سوی طرف افغانی درخصوص وضعیت سال آبی جاری و میزان حق‌آبه کشورمان، خواستار بازدید و مشاهده از ایستگاه اندازه‌گیری بالادست سد کجکی بر اساس سازوکار پیش‌بینی شده در معاهده فیمابین شد که با مخالفت طرف افغانی، امکان دسترسی به اطلاعات و یا بررسی مشترک آن فراهم نگشت.

بیشتر بخوانید:

سفر هیات طالبان به تهران برای بررسی حق‌آبه هیرمند

وی افزود: از فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ سد انحرافی کمال‌خان در ۷۰ کیلومتری مرز جمهوری اسلامی ایران بر روی بستر اصلی رودخانه هیرمند در ولایت نیمروز به بهره‌برداری رسیده و طرف افغان در سال آبی جاری، حدود ۹۵۰ میلیون مترمکعب جریان آب رود هیرمند را که در صورت نبودن سد کمال‌خان به‌صورت طبیعی و تاریخی به سمت هامون‌ها، ولایت نیمروز و منطقه سیستان جریان می‌یافت و بخشی حق‌آبه ایران نیز از آن تأمین می‌شد به سمت شوره‌زار گودزره منحرف و آن را به شورابه تبدیل کرده است.

وطن فدا بیان کرد: این سد انحرافی موجب محرومیت ایران از حق‌آبه قانونی خود و همچنین خشک شدن تالاب‌های بین‌المللی هامون و بروز تبعات منفی اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی شدید در منطقه شده است.

معاون کمیسار آب هیرمند طرف ایرانی تشریح کرد: هیأت کمیساریای ایران ضمن اعلام اعتراض شدید به رویه کنونی طرف افغان در پایمال کردن حق‌آبه قانونی ایران و انحراف و هدررفت آن به شوره‌زار گودزره، انتظار دارد، افغانستان پایبندی به معاهده ۱۳۵۱ هیرمند را نه در گفتار بلکه در عمل به اثبات برساند.

بیست و پنجمین اجلاس کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند از تاریخ ۲۵ لغایت ۲۷ خردادماه سال ۱۴۰۱ در تهران برگزار و مراتب اعتراض شدید هیأت ایرانی به عدم دریافت حق‌آبه طی دو سال اخیر به طرف افغانی اعلام شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 39
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    31 3
    طالبان همان داعش و مهره آمریکا و اعراب ضد ایران هستند چرا از ابزارهای مناسب برای اجبار دولت افغانستان برای اخذ حق آبه ایران استفاده نمیشود
    • DE ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
      5 8
      الان چرا به ما میگید؟ خودتون ضمنی تایید کردیشون. میگید اینو تا من برم یقه طالبان رو بگیرم ؟
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
      2 6
      افغانستان کشور مظلومی است
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    19 1
    عجله کردید تجهیزاتشون را پس دادید.البته طالبان بازم گذرش به ایران میفته
  • علی IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    14 14
    رضاخان گور به گور بود که سرچشمه های هیرمند رو از مال پدر گور به گورش تقدیم افغان ها کرد و حالا سالهاست مردم سیستان از آب هیرمند محرومند.
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
      0 2
      رضا خان نبود. جناب اجداد تورک و قجر بیلیاقتت بودن که اتفاقا روحانیون در زمان آنها خاموش بودند
    • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
      0 1
      سرچشمه های هیرمند در کوههای هندوکش است.ایران دشت ناامید را به افغانستان داد و در عوض مقاله هیرمند را گرفت. کمی تحقیق کن
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    23 0
    طالبان نشان دادند دو رو هستند و اگه الان بر علیه ما کاری نمی کنند به دلیل اینکه هنوز مورد پذیرش جامعه جهانی نیست و از طرفی الان در موضوع مهاجران به ایران احتیاج دارد . و دیدیم در موضوع مرزی چه وحشی بازی درآوردن . مسئولان به هوش باشند .
    • DE ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
      10 0
      اره. موافقم باهات.
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    14 1
    اون افرادی که به طالبان امید دارند و امید بستند . مثال «چارپایی بر او کتابی چند» هستند
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
      11 1
      امثال شما مثل همان سگ هستند که چه به او غذا بدهند و چه ندهند واق واق می کند. چرا وقتی اشرف غنی سد را افتتاح کرد صدایتان در نیامد؟
  • حسین IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    11 0
    نه دولتهای قبلی افغان نه طالبان حتی به اندازه نصف مصرف آبی که چندین میلیون مهاجر افغان در ایران دارند به ایران آب ندادند ونه خواهند داد باید ازموضع قدرت واردشد
  • جعفری IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    12 1
    اگر روی نقشه گوگل ارث نگاه کنید آب رابه شنزار وشوره زار رها کرده اند تا طرف ایران نیاید بند کمال خان تا ۳۰۰سال زمان نیازدارد تا پرشود وآب به اراضی ایران سرازیر شود کشاورزان ما هرگز منتظرمرحمت این خویشان آنور مرز نباشید طالبان نباید به رسمیت شناخته میشد تا حق مسلم ما ازآب راندهند
    • DE ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
      0 0
      این سد زمان اشرف غنی ساخته و به بهره برداری رسیده ضمن اینکه هم کرزای هم غنی و طالبان مهره های آمریکا هستن.
  • ایران iran IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    0 0
    آمریکایی ها مخصوصا" با برنامه قبلی و طی توافقات دوحه قطر افغانستان رو دو دستی تقدیم گروه تروریستی طالبان و حقانی ها کردند ، قطعا" آمریکایی ها خواهان یک افغانستان آرام و امن نیستند آمریکایی ها خواهان آرامش و امنیت در منطقه نیستند ، چنانچه گروه تروریستی طالبان از سوی همسایگان و جامعه جهانی به رسمیت شناخته شوند مشکلات ما با افغانستان هزاران بار بیشتر و بیشتر خواهد بود ، ایکاش همچون رجب عر دوغان ترکیه دیواری مرزی در مرزهای شرقی ایجاد میکردیم ، مرگ بر آمریکا مرگ بر صهیونیسم جهانی حاکم بر آمریکا و غرب که این چنین منطقه ما رو دچار مشکلات کردند
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    0 0
    ساده لوحانه است اگر از یک گروه افراطی ضد ایرانی ، از یک گروه تروریستی بد سابقه و مخرب توقعی داشته باشیم .. آمریکایی ها بی جهت نبود افغانستان را تحویل تروریست های طالبان دادند ....
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    1 0
    تمام این بدبختی های ایران به خاطر واگذاری خاک ایران در زمان شاهان بی کفایت قاجار و پهلوی میباشد
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    1 0
    با چند تا پهپاد وفانتوم برین کار سد رو یکسره کنین .تمام وقتی طرف حاضر نیست آب بده
  • سیدمرتضی IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    1 0
    ما برق صادر میکنیم نفت و گاز ماهم یک مدت اینهارو قطع کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس