کد خبر 1387219
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷
تایوان

وزارت خارجه تایوان ضمن همراهی با سیاست های آمریکا در قبال این جزیره، با بین المللی خواندن تنگه تایوان، حاکمیت پکن بر این جزیره و آبراه راهبردی‌اش را به چالش کشید.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه تایوان اعلام کرد که تنگه راهبردی تایوان آبراهی بین المللی است و این جزیره از عبور و مرور کشتی های جنگی آمریکا در آنجا حمایت می کند.

«جوآنه او» سخنگوی وزارت خارجه تایوان در واکنش به اظهارات «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در مورد این مسئله، گفت: تنگه تایوان جزو آب های بین المللی است و آب‌های خارج از آب‌های سرزمینی ما تابع اصل «آزادی دریاهای آزاد» حقوق بین‌الملل است.

وی افزود که این جزیره همواره به اقدامات کشتی های بیگانه در این آبراهه که مطابق قوانین بین الملل از جمله عبور معمولی عمل می کنند، احترام گذاشته است.

بیشتر بخوانید:

تایوان: آماده مذاکره بدون پیش شرط با چین هستیم

این اظهارات در حالی بیان می شود که وزارت خارجه چین روز گذشته اعلام کرد که پکن حاکمیت، حقوق حاکمیت و صلاحیت قضایی بر تنگه تایوان دارد.

وانگ در این باره گفت: این ادعایی نادرست است که برخی کشورها تنگه تایوان را «آب‌های بین‌المللی» می‌خوانند تا از طریق آن بهانه‌ای برای دستکاری مسائل مربوط به تایوان و تهدید حاکمیت و امنیت چین بیابند.

پکن همواره از حضور نظامی آمریکا در این منطقه، تحریک جدایی طلبان در تایوان و فروش تسلیحات به این جزیره به شدت انتقاد کرده است.

پیشتر نیز «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در سخنرانی اخیر خود در نشست امنیتی در سنگاپور، پکن را به تهاجمی تر شدن در قبال مسئله تایوان متهم کرد و افزود که واشنگتن از متحدان خود از جمله تایوان حمایت خواهد کرد.

وی همچنین افزود که افزایش نگران کننده ای از تعداد موارد رویارویی های غیرایمن و غیرحرفه ای بین هواپیماها و کشتی های چینی با هواپیماهای دیگر کشورها وجود داشته است.

آستین گفت که سیاست آمریکا در مورد تایوان مخالفت با هرگونه تغییر یکجانبه در وضعیت موجود است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    0 0
    پیش بسوی جنگ جهانی سوم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس