منطقه «مسافر یطا» در کرانه باختری و خطر بزرگترین کوچ اجباری فلسطینیان

خطر بزرگترین کوچ اجباری ساکنان منطقه "مسافر یطا" در کرانه باختری را تهدید می کند.

به گزارش مشرق، حدود هزار و ۲۰۰ ساکن منطقه مسافر یطا در کرانه باختری بر اثر سیاست های اشغالگرانه رژیم صهیونیستی و حکم دادگاه عالی این رژیم با خطر آوارگی روبرو هستند.

از دهه هشتاد قرن گذشته رژیم صهیونیستی مسافر یطا را برای گسترش منطقه آموزش نظامیان خود به عنوان "میدان تیر ۹۱۸" معرفی کرد و دادگاه عالی این رژیم منطقه ای به وسعت بیش از سه هزار و ۱۰۰ هکتار در طول سرزمین های اشغالی با کرانه باختری را منطقه نظامی و ساکنان آن را فصلی و موقتی نامید.

اخراج ساکنان این منطقه در صورت عملی شدن، بزرگترین کوچ اجباری فلسطینیان از سال ۱۹۶۷ میلادی خواهد بود ولی ساکنان بومی این منطقه، تاکنون به امید فشارهای بین المللی از ترک خانه های خود خوداری کرده اند.

ساکنان بومی این منطقه از دهه ها پیش با مزاحمت و حمله نظامیان صهیونیست روبرو بوده اند ولی با پایان یافتن تظلم خواهی آن ها در دادگاه اسرائیل به سود ارتش این رژیم، خطر اخراج بیش از پیش آن ها را تهدید می کند.

سازمان ملل و اتحادیه اروپا حکم دادگاه رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و خواستار توقف اخراج فلسطینیان بومی شده اند.

دفتر سخنگویی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ۲۰ اردیبهشت با صدور بیانیه‌ای تصمیم غیرقانونی رژیم صهیونیستی را برای توسعه شهرک‌سازی در کرانه باختری محکوم کرد.

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد آمده است: دادگاه عالی اسرائیل هفته گذشته (۴ مه) تصمیمی را در مورد پرونده تخلیه منطقه «مسافر یطا» در تپه های الخلیل جنوبی واقع در کرانه باختری اشغالی صادر کرد که خطر انتقال اجباری حدود ۱۲۰۰ فلسطینی و تخریب خانه های آنها را افزایش می‌دهد.

این بیانیه با تاکید بر اینکه «توسعه شهرک سازی، تخریب و اخراج طبق قوانین بین المللی غیرقانونی است» افزود: اتحادیه اروپا چنین طرح‌های احتمالی را محکوم می‌کند و از اسرائیل می‌خواهد که تخریب‌ها و اخراج‌ها را در راستای تعهداتش بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر بین‌المللی متوقف کند.

اتحادیه اروپا همچنین با اشاره به این مطلب که ایجاد منطقه تیراندازی را نمی توان «دلیل نظامی ضروری» برای انتقال جمعیت تحت اشغال تلقی کرد، یادآور شد که تخریب و اخراج و انتقال اجباری مردم فلسطین از جمله بادیه نشینان، راه حل تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل را به شدت تهدید می کند و باعث تشدید یک منطقه متشنج می شود که هیچ کس نمی تواند واقعاً از آن بهره مند شود و فقط وضعیت را برای مردم عادی وخیم تر می کند.

پس از اشغال کرانه باختری رود اردن و قدس در سال ۱۹۶۷ توسط اسرائیل بیش از ۲۵۰ شهرک یهودی‌نشین در این مناطق ساخته شده که حدود ۶۵۰ هزار یهودی در آنها ساکن هستند. بر اساس اصول حقوق بین المللی سکونت آنان در این شهرک‌ها که در منطقه اشغالی ساخته شده، غیرقانونی است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 0
    این افرادیاعضوکادرمقاومت فلسطین میشوندویادرسوریه باهزینه های حاکمیت سوریه وکمکهای سازمان ملل زندگی میکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس