مصاحبه‌ی باب وودوارد با دونالد ترامپ - نمایه

«دارم به ترور سلیمانی فکر می‌کنم.» این اولین جمله فصل بیست‌وهشتم کتاب «خشم» نوشته «باب وودوارد» از سرشناس‌ترین خبرنگاران جهان، است که بخشی از آن به توصیف ماجراهای منتهی به ترور شهید سلیمانی می‌پردازد.

سرویس جهان مشرق - سیاستمداران و کارشناسان آمریکایی روایت‌های مختلفی از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، برای ترور شهید سلیمانی تعریف کرده‌اند و اکثریت غالب آن‌ها، این اقدام را خلاف مصلحت آمریکا دانسته‌اند. یکی از منابعی که درباره‌ی پیش‌درآمد تصمیم فاجعه‌بار ترامپ توضیح داده، کتاب «خشم» نوشته‌ی «باب وودوارد» خبرنگار سرشناس آمریکایی است. در گزارش پیش رو بیش‌تر درباره‌ی این کتاب و روایت آن از تصمیم ترامپ به ترور سردار سلیمانی خواهید خواند.

نظر «نبیل خوری» دیپلمات آمریکایی، درباره‌ی ترور شهید سلیمانی توسط دولت ترامپ [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› «ساغر کسرایی»؛ زنی که از شهادت حاج قاسم ابراز خوشحالی می‌کرد، کیست؟

›› چرا فیس‌بوک و اینستاگرام واقعیت را درباره شهید سلیمانی سانسور می‌کنند؟

باب وودوارد کیست؟

«رابرت آپشر وودوارد[۱]» خبرنگار کارکشته‌ی آمریکایی است که عمده‌ی شهرتش به خاطر برملا کردن «رسوایی واترگیت[۲]» (که نهایتاً به استعفای ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، منتهی شد) در دهه‌ی هفتاد میلادی است. اگرچه تحقیقات و گزارش‌های وودوارد در روزنامه‌ی واشینگتن‌پست بیش از هر چیز دیگری در کارنامه‌ی او می‌درخشد، اما تا کنون بیش از بیست کتاب نیز نوشته و می‌توان گفت اکثرِ جوایز خبرنگاری در آمریکا را نیز کسب کرده است. تقریباً تمام رؤسای‌جمهور و سیاستمداران آمریکا از تمام طیف‌های سیاسی برای او احترام قائلند و به درخواست مصاحبه‌های او پاسخ مثبت می‌دهند. همین امر سبب شده تا کتاب‌هایش سرشار از اطلاعات ناب و تازه‌ درباره‌ی تصمیمات و حوادث دوره‌ی رؤسای‌جمهور آمریکا باشد.

ماجرای ترور حاج قاسم به روایت «باب وودوارد» خبرنگار سرشناس آمریکایی +عکس و فیلم

«باب وودوارد» که امروزه یکی از سرشناس‌ترین خبرنگارهای آمریکا و جهان است، بیش‌تر به خاطر فاش کردن رسوایی «واترگیت» مشهور شد. وی همچنین مصاحبه‌های فراوانی با رؤسای‌جمهور آمریکا کرده و کتاب‌های متعددی نیز نوشته است. (+)

وودوارد در دوره‌ی ریاست‌جمهوری جورج بوش بیش از هر زمان دیگری به کاخ سفید نزدیک شد. شش بار با بوش مصاحبه کرد و مطالب خود را در قالب چهار کتاب از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ منتشر نمود. در دوره‌ی اوباما نیز مصاحبه‌های فراوانی با او داشت و کتاب‌هایی منتشر کرد. کتاب‌های وودوارد هر بار به صدر پرفروش‌ترین کتاب‌های آمریکا می‌رسد و خوانندگان مطالب سیاسی-اجتماعی، مشتاق انتشار کتاب‌های بعدی او هستند. با این وجود، در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ، یعنی بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱، تعداد و میزان این مطالب به حداکثر رسید. [بخشی از توصیفات نویسندگان درباره‌ی اوضاع متلاطم کاخ سفید در دوره‌ی ریاست جمهوری ترامپ را می‌توانید در کتاب‌خانه‌ی مشرق بخوانید.]

ماجرای ترور حاج قاسم به روایت «باب وودوارد» خبرنگار سرشناس آمریکایی +عکس و فیلم

«باب وودوارد» (نشسته، راست) در حال انجام مصاحبه با «دونالد ترامپ» (نشسته، چپ) رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در دفتر کار رؤسای‌جمهور آمریکا، موسوم به «دفتر بیضی»، در کاخ سفید، در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹. تصویری که روی میز کار ترامپ مشاهده می‌شود، تصویری از رئیس‌جمهور آمریکا و «کیم جونگ‌اون» رهبر کره‌ی شمالی، است، بنابراین، به نظر می‌رسد بخشی از مصاحبه به سیاست ترامپ در قبال کره‌ی شمالی مربوط بوده است. همچنین، بخش زیادی از کتاب «خشم» نیز درباره‌ی کره‌ی شمالی است. (+)

توضیحاتی درباره‌ی کتاب «آتش و خشم» (نوشته‌ی «مایکل وولف») یکی دیگر از کتاب‌هایی که به توصیف کاخ سفید در دوره‌ی ریاست‌جمهوری ترامپ پرداخته است [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› دیپلمات آمریکایی: سلیمانی برای مردم خاورمیانه مقدس بود

›› «فرمانده سایه‌ها»: فرماندهان آمریکایی درباره حاج قاسم چه می‌گویند

برخی اشاره کرده‌اند که حداقل هجده مصاحبه‌ی رسمی میان ترامپ و وودوارد انجام شده است. این در حالی است که قلمِ وودوارد اغلب علیه ترامپ است. با این احتساب، او توانست سه کتاب درباره‌ی ترامپ منتشر کند. کتاب اول تحت عنوان «ترس[۳]» در سال ۲۰۱۸ منتشر شد و خفقان موجود در کاخ سفید را به نمایش درآورد. کتاب دوم با عنوان «خشم[۴]» در سال ۲۰۲۰ منتشر شد و حاوی برخی نکات جدید بود. و در نهایت، کتاب سوم با نام «مخاطره[۵]» در ماه‌های آخر سال ۲۰۲۱ روانه‌ی بازار شد. در این گزارش، به سراغ کتاب دوم وودوارد، یعنی «خشم»، می‌رویم؛ کتابی که بخشی از فصل بیست‌وهشتم آن به روایت ترور سردار سلیمانی اختصاص یافته است.

ماجرای ترور حاج قاسم به روایت «باب وودوارد» خبرنگار سرشناس آمریکایی +عکس و فیلم

جلدهای سه‌گانه‌ی «باب وودوارد» درباره‌ی دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ. به‌ترتیب (از چپ)، «ترس» (۲۰۱۸)، «خشم» (۲۰۲۰) و «مخاطره» (۲۰۲۱). (+)

روایت ترور سردار سلیمانی در کتاب «خشم»

«دارم به ترور سلیمانی فکر می‌کنم.» این اولین جمله‌ی فصل بیست‌وهشتم کتاب «خشم» است که دونالد ترامپ در زمین گلف خطاب به دوست صمیمی‌اش، «لینزی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه، می‌گوید. این اتفاق در تاریخ ۳۰ دسامبر ۲۰۱۹، یعنی چند روز پیش از ترور قاسم سلیمانی، فرمانده‌ی نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، رخ داد. وودوارد یادآوری می‌کند «گراهام [با وجود این‌که] معمولاً جزء بازهای جنگ‌طلب آمریکاست که تلاش می‌کرد ترامپِ سرسخت را برای عملیات نظامی قانع کند»، اما با این سخن ترامپ شوکه می‌شود و تلاش می‌کند دوست خود را از تبعات آن مطلع کند.

ماجرای ترور حاج قاسم به روایت «باب وودوارد» خبرنگار سرشناس آمریکایی +عکس و فیلم

فصل بیست‌وهشتم کتاب «خشم» نوشته‌ی «باب وودوارد» با این جمله‌ی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، خطاب به «لینزی گراهام» هم‌بازی گلفش و سناتور ایالت کارولینای جنوبی، شروع می‌شود: «دارم به ترور سلیمانی فکر می‌کنم.» (+)

مستند «جنگ سایه» درباره نقش شهید سلیمانی در پیروزی ایران در مبارزه با آمریکا بر سر کنترل خاورمیانه (جزئیات بیش‌تر) [دانلود با حجم ~ ۲۰۰ مگابایت]

در همین‌باره بخوانید:

›› کارشناس استرالیایی: «شهید سلیمانی» جاودانه‌تر از «قاسم سلیمانی» خواهد بود

›› نقش شهید سلیمانی در وحدت ایران و عراق

گراهام در پاسخ به ایده‌ی عجیب ترامپ می‌گوید: «اوه! پسر! این قدم [و اقدام] بزرگی است.» همه‌ی سیاستمداران آمریکا متوجه بودند که ترور سلیمانی اقدامی بسیار خطرناک و فراتر از سیاست‌های عادی (و حتی جنگ‌طلبانه‌ی) آمریکاست. با این وجود، ایده‌ی ترور سلیمانی از وقتی «جک کین» معاون رئیس ستاد ارتش آمریکا، گفته بود «بمب‌های پیشرفته‌ی مهندسان و دانشمندان» توسط سلیمانی به شبه‌نظامیان عراقی داده می‌شود و قادر است «به هر وسیله‌ی نظامی نفوذ کند»، در ذهن ترامپ ایجاد شده بود. کین به ترامپ گفته بود که این ایده را با جورج بوش نیز در میان گذاشته، اما بوش نگران بوده که حمله به سلیمانی در خاک ایران سبب استیضاح او می‌شود. (البته وودوارد اشاره نمی‌کند که جک کین، ۲۶ اکتبر ۲۰۱۱، نیز مقابل کنگره حاضر شد و مسئولین آمریکا را رسماً به ترور قاسم سلیمانی تشویق کرد.) [جزئیات بیش‌تر و گزارش مشرق در معرفی جک کین را از این‌جا بخوانید.]

ماجرای ترور حاج قاسم به روایت «باب وودوارد» خبرنگار سرشناس آمریکایی +عکس و فیلم

دونالد ترامپ (پشت سر)، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، مدال آزادی ریاست‌جمهوری، بالاترین نشان افتخار غیرنظامی در آمریکا، را به گردن «جک کین» می‌اندازد. کین یکی از اصلی‌ترین بازیگران در ماجرای ترور شهید سلیمانی بود که ترامپ را متقاعد کرد تا بر خلاف رؤسای‌جمهور قبلی آمریکا، تصمیم به انجام این کار بگیرد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› «جک کین» نظامی آمریکایی و متهم پرونده ترور شهید سلیمانی کیست؟

البته گراهام باز هم در مقابل ترامپ مقاومت می‌کند. به ترامپ یادآوری می‌کند که «اگر آن‌ها به نحوی انتقام‌جویی کنند، که حتماً خواهند کرد» آن‌گاه باید در فکر محدود کردن آن‌ها در حوزه‌ی نفتی هم باشی و این یعنی «تقریباً یک جنگ تمام‌عیار.» گراهام به ترامپ گوشزد می‌کند که ترور سلیمانی مانند این است که از قمارش را یک‌باره از ۱۰ دلار به ۱۰,۰۰۰ دلار تغییر بدهد، اما ترامپ معتقد است «حق سلیمانی است» که کشته شود. گراهام ادامه می‌دهد که «این کار فراتر از حد است. نظرت چیست که یک نفر را، یک رده پایین‌تر از سلیمانی، ترور کنیم؟ هضم این مسئله برای همه آسان‌تر است.»

ماجرای ترور حاج قاسم به روایت «باب وودوارد» خبرنگار سرشناس آمریکایی +عکس و فیلم

«دونالد ترامپ» (چپ) رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در کنار «لینزی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی، در زمین «باشگاه ملی گلف ترامپ» در شهر «استرلینگ» در ایالت ویرجینیا. کتاب «خشم» نوشته‌ی «باب وودوارد» توضیح می‌دهد که گفت‌وگوی ترامپ و گراهام درباره‌ی ترور شهید سلیمانی، در زمین «باشگاه ملی گلف ترامپ» در شهر «وست پام بیچ» در ایالت کالیفرنیا صورت گرفته است. (+)

گزارش سی‌ان‌ان درباره‌ی تجربه‌ی نیروهای آمریکایی از حمله‌ی موشکی ایران به پایگاه «عین‌الاسد» پس از ترور شهید سلیمانی [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› آمریکایی‌ها چه واقعیتی را در عین‌الاسد مخفی می‌کنند؟

›› دو مقام سابق پنتاگون: تلفات عین‌الاسد از آن‌چه ترامپ اعتراف می‌کند بسیار بیش‌تر است

›› اخبار جدید از عین‌الاسد/ اعطای «نشان جانبازی» به سربازانی که ترامپ می‌گفت «سردرد» دارند

مدتی بعد، «میک مولوینی» مسئول دفتر موقت ترامپ، که او هم دوست صمیمی گراهام بود، در تماسی که با گراهام گرفت، از او «عاجزانه» خواست مجدداً با ترامپ صحبت کند تا ایده‌ی وحشتناک ترور سلیمانی را از سر به در کند: «شاید حرف تو را گوش کند.» اما چند روز بعد ترامپ، دستور حمله به سلیمانی را صادر کرد. سپس، ۱۹ فوریه‌ی ۲۰۲۰ (۴۰ روز پس از ترور)، در مصاحبه‌ی دیگری که با وودوارد داشت، از این اقدام به عظمت یاد کرد و گفت نخست‌وزیر پاکستان، عمران خان، به او گفته «این بزرگ‌ترین اتفاق عمرش» بوده است.

نفس‌نفس زدن عجیب «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت آمریکا، هنگام صدور بیانیه درباره‌ی حمله‌ی موشکی سپاه پاسداران ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق پس از ترور شهید سلیمانی [دانلود]

جمع‌بندی

کتاب «خشم» نوشته‌ی باب وودوارد در اغلب موارد روایتگر است و از قضاوت‌های صریح خودداری می‌کند، اما مشخص است که موضع او در قبال اقدامات و افکار ترامپ، منفی است. نویسنده ترامپ را «فردی اشتباه برای تصدی این شغل» می‌داند. با این وجود، لحنش نسبت به ایران و سردار سلیمانی نیز چندان مثبت نیست. کتاب وودوارد به‌سرعت فروش رفت و با استقبال زیادی روبه‌رو شد. ترامپ در مصاحبه‌ای درباره‌ی این کتاب گفت تمام کتاب را (که حدود ۴۰۰ صفحه دارد) در یک بعدازظهر خوانده و به نظرش کتاب بسیار حوصله‌سربری بوده است. ضمن این‌که وودوارد «همیشه کتاب‌های بد می‌نویسد[۶].» به نظر می‌رسد ترامپ در انتهای دوره‌ی ریاستش نتوانست باب وودوارد را مجاب کند تا مطالب مثبتی درباره‌ی او بنویسد. این کتاب در ایران نیز ترجمه و توسط انتشارات مهراندیش منتشر شده است.

در همین‌باره بخوانید:

›› «قاسم سلیمانی»؛ از کمک به آمریکا در جنگ با تروریسم تا شهادت به دست تروریست‌های آمریکایی

›› روایت مستند آمریکایی از حاج قاسم و «جنگ سایه» ایران با آمریکا بر سر خاورمیانه


[۱] Bob Woodward Link

[۲] Watergate scandal Link

[۳] Fear: Trump in the White House Link

[۴] Rage (Woodward book) Link

[۵] Peril (book) Link

[۶] Trump claims he read Woodward's Rage in one sitting – and found it 'very boring' Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    88 9
    لعنت خدا بر اون نامسئولی که با عملکرش در آن دوره، آمریکا را به جسارت این اقدام رساند.
    • جواد IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      16 2
      بیش باد.
    • بختیاری IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      7 2
      ترامـپ نجس که تکلیفش مشخصه، ولی تا روزی که زنده هستم هر روز بر این خائنین بی همه چیز، هزاران لعنت و نفرین بر خودشون و پدر و مادر اون ها می فرستم تا روز حساب، که به هر نحوی که توانستند به ملت و مملکت ضربه زدند کاملاً آگاهانه، فقط و فقط برای رضایت دشمن. به خدا قسم در صهیونیست بودن بعضی، شکی نیست یعنی یهودی یهودی زاده! «مراد طاهباز» هم یک نمونه بود که توسط یهودی های مخفی مسلمان نما صاحب مقام و موقعیت شد! شما را به خدا قسم از اول انقلاب و قبل از آن شروع به تحقیق و بررسی بعضی ها کنید. خصوصاً پرونده انفجار دفتر نخست وزیری.
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      4 4
      از کجا معلوم فقط عملکردش در اون دوره!؟ شاید شریک جنایت بودن؟! الله اعلم.
  • US ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    20 1
    در نظر اغلب مردم ايران، عكس العمل مقامات ايران در مقابل ترور وحشيانه ترامپ در به شهادت رساندن سرلشکر قاسم سليماني بسيار ناچيز بود. مردم هنوز بي صبرانه منتظر انتقام سخت از اين تروريست ها هستند. ما مرتب از انتقام مي شنويم ولى بعد از سه سال هنوز هيچ چيز نديده ايم كه دل مردم را شاد كند. بايد به مسؤولين گفت كه: دو صد گفته چون نيم كردار نيست.
  • US ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    3 1
    بنظر اغلب مردم ايران عكس العمل مقامات ايران در مقابل ترور وحشيانه ترامپ در به شهادتت رساندن سر لشگر قاسم سليماني بسيار ناچيز بود.مردم هنوز بيصبرانه منتظر انتقام سخت از اين تروريست ها رادارند .ما مرتب از انتقام ميشنويم ولى بعد از سه سال هنوز هيچ چيز نديده ايم كه دل مردم را شاد كند.بايد بمسؤولين گفت كه : دو صد گفته چون نيم كرادار نيست.
  • SE ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    10 3
    کسانی را که زدن عین الاسد را لو دادند تا جلوی تلفات یانکی ها را بگیرند، باید به دار آویخت.
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      3 1
      خود دولت ازطریق سفارت عراق و سوییس اعلام کرد....دولت رو دار بزن!!
    • ح IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      2 1
      خب دولت لیبرال ها بود!! باید تک تک شان را به دار آویخت!!
  • عرفان IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    7 2
    جز چند تا موشک به پایگاه خالی عواقب دیگری نداشت
  • علی IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    7 3
    ان شاء الله به زودی انتقام خون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس از قاتلینشان گرفته خواهد شد. آمریکایی های جنایتکار باید فهمند دوران بزن در رو گذشته است. گذشت آن زمانی که هر شخصیتی را در گوشه و کنار جهان ترور می کردند ولی کسی سراغشان را نمی گرفت. ایران گوشمالی سختی به آنها خواهد داد.
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    6 3
    سیمرغ باستانی بر کوهی از ثروت و طلا و نفت و شکوه و تمدن و افتخار آرمیده بود تا اینکه خمینی کبیر، سیمرغ را برای خدمت به مهدی فاطمه (ع) فرا خواند. پس ایرانیان برخاستند امپراتوری باستانی ایران دوباره زنده شد. جمع شدیم تا دیگر فرزند زهرا (س) تنها نباشد.
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    3 1
    امریکا درنهایت بدست سپاه جهانی مهدی عج.... نابودخواهدشد انشاالله انهایی که باورندارنددراینده ای نچندان دور به این باورخواهند رسید فان حزب الله هم الغالبون وهمانا خداوندمتعال همچون فرعونیان ودگرمنکران حق انهارا محوونابودگرداندودرسی براندشمندان ومتفکران ودرک حقایق عالم هستی ..
  • داوود IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    4 0
    یقین دارم روزی رو می بینم که همه این جنایتکارها به همراه همدست های ایرانی خائنشون در مقابل پیشگاه خدا با ذلت و خواری به آتش جهنم کشیده می شن.
  • سهرابی IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    4 2
    سلام. ما انتقام را خوهیم گرفت ولی ببینید سردار، اسمش تا ابد در تاریخ می ماند مثل میرزا کوچک خان، ولی ترامپ ۲۰ سال دیگر اسمی هم ازش باقی نمی ماند. به این می گن افتخار. ترامپ را هر وقت می بینم یاد بوفالو می افتم.
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    6 1
    شهادت حاج قاسم یکطرف.تخقیری که به خاطر نگرفتن انتقام خون حاج قاسم شدیم یکطرف.در حالیکه همه دنیا و حتی خود امریکاییها هر گونه اقدامات ما را بر علیه امریکاییها موجه میدانستند و حتی خود امریکاییها با وجود تظاهر و تهدیداتی که میکزدند ولی انرا پذیرفته یودند و هیچ اقدامای بر علیه ما انجام نمیدادند اما ما صرفا عین الاسد رو انهم با ان وضعیت مضحک و خبر دادن و اعلام نکردن تلفات و.... و کارهای خنده دار دیگه ای انجام دادیم.پس اینثدر نمک به زخم مردم ایران نپاشید وقتی کاری نمیکنید.لااقل باید همه حرامزاره ۶ایی که در شهادت حاج قاسم شرکت داشته اند چه تزامپ باشه چه فلان مسول اروپایی چه اون بیشرفهایی که در پوشش نیروهای خدماتی فرودگاه شرکت داشته اند همگی رو باید ترور بیولوژیکی کزد‌‌. ترور بیولوژیکی.
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    3 0
    ترورامثال سردارفقط از راه خیات،جنایت، و همکاری نفوذیها بوده
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    2 1
    ترورامثال سردارفقط از راه خیات،جنایت، و همکاری نفوذیها بوده
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    3 0
    آن زمان جامعه آماده انتقام بزرگ تری بود. ولی نمی دانم چرا این قدر محافظه کارانه عمل کردیم؟
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    2 0
    ترورامثال سردارفقط از راه خیات،جنایت، و همکاری نفوذیها بوده،هست وخواهدبود
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    2 0
    ترورامثال سردارفقط از راه خیات،جنایت، و همکاری نفوذیها بوده،هست وخواهدبود
  • سعید IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    0 2
    هزاران هزار جان بی ارزش و بی مقدار ترامپ با یک موی شهید عزیزمان نمی تواند برابری کند. اگر همکاری خائنین داخلی چه در عراق و سوریه و ایران نبود،این ترامپ نجس و تروریست نمی توانست در عمل جنایتکارانه خود موفق شود. مردم ایران هنوز و هزار سال دیگر خونخواه شهید سلیمانی خواهند بود و منتظر انتقام از کثیف ترین و پلیدترین موجودات زمین می باشند. قصاص ترامپ و همه همدستانش حکم خدا و خواسته مردان و زنان ایران و سراسر محور مقاومت است. خدا به منتظرین قصاص ترامپ عمری دهد تا در ایّام حیات و زندگی خود در این جهان، به آرزوی به حقّ خود برسند.
  • علی افصحی IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    2 0
    وقتی ترور دولتی سردار دل ها از زمان جرج بوش هم در کاخ سفید وهم در سطح کنگره مطرح بوده و همه موافق بودند اما تنها از عواقبش واهمه داشتند چگونه می توان خود را مجاب کرد که «ترور حاج قاسم فقط به نام ترامپ فاکتور شود نه دولت امریکا ! این که کتاب های فردی مثل باب وود وارد پرفزوش در آمریکا بوده و او می تواند از نیکسون تا ترامپ در کاخ سفید بپلکد و صد ها مصاحبه با شیاطین جنایت کار در قامت رؤسای جمهور آمریکا انجام دهد حاکی از نه توانمندی و یا هوش سرشار وودوارد بلکه نشان از یک قابلیت وحشتناک سرمایه داری حاکم بر ارکان نظام فاسد آمریکا دارد که علاوه بر جنایت، کسی چون وودوارد را دم دست خود دارد که می تواند با کمک ابر ثروتمندان دست به سفید سازی نظام حاکم آمریکا زده و برای تداوم جنایت آمریکا اشخاص بدبختی چون نیکسون یا ترامپ را در ظاهر قربانی کنند!پر فروش نمایی آثار کتبی و تصویری این روزها دیگر برای کسی تردید آور نیست که چگونه تهیه کنندگان فیلم یا ناشران اقدام به پرفروش نمایی می کنند! شیاطین آمریکایی به خیال خود با ساده سازی جنایت دولتی. علیه حاج قاسم، به یک فرد تاریخ مصرف منقضی می توانند از زیر بار این توحش شانه خالی کنند اما نمی دانند درس آموختگان مکتب وحیانی اسلام ناب محمدی در اندازه گیری جنایات به قرآن مجید مراجعه می کنند و به سیره بزرگ ائمه اطهار علیهم السلام. هرگز در تاریخ تشیع دیده نشد که جنایت علیه امام حسین. را به شخص عبید الله یا شمر یا عمر سعد و حتی به یزید تقلیل یابد که اگر این گونه بود دیگر عاشورا از تب و تاب می افتاد و الهام بخش جنبش ها به ویژه انقلاب اسلامی نمی شد اما شیعه با هوشنمدی این جنایت را به نظام یزیدی نسبت داد و عاشورا شد الهام بخش. قرآن نیز در سوره ذاریات آیه پنجاه و نه می فرماید :«فان للدین ظلموا ذنوبا مثل ذنوب اصحابهم حجم جرم ظالمانی که دست به جرم و خطای عظیم می گشایند همراهان و یارانشان نیز مجرم خواهند بود. این گونه نیست که دستگاه دولتی ، کنگره ، سنا، سازمان نظامی و...از جنایت عظیم ترور دولتی بتوانند برای ترئه خود مفلوکی مثل ترامپ را جلو بیندازند. همان طور که امام خامنه‌ای فرمودند انتقام هم از آمران و هم از عاملان خواهد بود چون ترور حاج قاسم ترور دولتی و تشکیلاتی بوده نه شخصی، باید علاوه بر شخص ترامپ ، پمپئو و... نظام ظالمانه آمریکا هم مجازات شود.حیدر
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    3 0
    باید منطقی بود و به ملت هم راست و درست گفت. پاسخ ایران به ترور سردار بسیار بسیار ناچیز بود. در حد صفر. یعنی این کار رو هم نمی کردند با الآن خیلی از نظر ملت فرقی نداشت. خوب یادمه یکی از سرداران سپاه در تلویزیون گفت مردمی که مرتب از انتقام حرف می زنند و به ما می گن انتقام، انتقام، یادشون باشه وقتی ما اقدام کردیم پاکار باشند یعنی قطعاً آمریکایی ها پاسخ خواهند داد، اون وقت مردم میان بگن چرا زدید که آمریکا هم بزنه؟!! حرف درستی هم بود. حالا یادم نیست کدوم سردار بودند. ولی حرف بسیار درستی زده بود. یکی از دلایلی که نظام در اولین پاسخ یا به فرموده رهبری؛ سیلی خیلی کم، عمل کرد اما اگر از بابت پاکار بودن ملتی که خواهان انتقام بود شک و دودلی وجود داشته بوده اون وقت چی باید بگیم؟! یحتمل نظام تشخیص داده بیش از این بزنه آمریکا پاسخ می ده، اون وقت ملت معترض خواهند شد!!! هر چی که بود نه اون سیلی اون قدری بود که حد اقل ذره ای آتش دلمون کم بشه و نه در تمام این مدت این داغ ذره ای سرد شده. ما منتظر حذف ترامپ و پومپئو و بن سلمان و نتانیاهو و چند نفر اصلی در این جنایت هستیم. واقعاً نمی‌دونم مصلحت اندیشی های سیاسی کِی و چگونه اجازه چنین اقداماتی رو خواهد داد و یا اصلاً اجازه می ده یا فقط در حد حرف و شعار و تهدید کلامی باقی خواهد ماند؟ جمله آخر؛ همون سیلی رو باید شدیدتر می زدید. یعنی سردار دل های یک ملت، سردار به حق نیروی مقاومت غرب آسیا، آیا ارزش ۱۰۰ فروند موشک رو نداشت که روانه پایگاه های آمریکا حتی همین عین الاسد کنید؟ فقط ۱۷ فروند؟! یا ۱۳ فروند؟!! واقعاً کم لطفی کردید. مگر اینکه جبران کنید. اون هم که وعده نسیه است!!!
  • ناشناس IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    2 1
    بشدت مشخصه که بینهایت ترسیده و وحشت کرده . از نفس زدنش مشخصه که از درون ترسیده . نگران نباش ترامپ انتقام حاج قاسم را از دولت و مردم امریکا خواهیم گرفت
  • ناشناس IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    2 1
    بشدت مشخصه که بینهایت ترسیده و وحشت کرده . از نفس زدنش مشخصه که از درون ترسیده . نگران نباش ترامپ انتقام حاج قاسم را از دولت و مردم امریکا خواهیم گرفت
  • ناشناس IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    2 1
    به شدت مشخصه که بی نهایت ترسیده و وحشت کرده. از نفس زدنش مشخصه که از درون ترسیده. نگران نباش ترامپ! انتقام حاج قاسم را از دولت و مردم آمریکا خواهیم گرفت.
  • ناشناس IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    2 1
    بشدت مشخصه که بینهایت ترسیده و وحشت کرده . از نفس زدنش مشخصه که از درون ترسیده . نگران نباش ترامپ انتقام حاج قاسم را از دولت و مردم امریکا خواهیم گرفت
  • ناشناس IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    2 0
    بشدت مشخصه که بینهایت ترسیده و وحشت کرده . از نفس زدنش مشخصه که از درون ترسیده . نگران نباش ترامپ انتقام حاج قاسم را از دولت و مردم امریکا خواهیم گرفت
  • IR ۰۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    0 0
    مهارت نفوذ و تبلیغات دروغ در دنیای کنونی شناور در امواج تبلیغات، از هر سلاحی موثرتر و خطرناکتر است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس