عکس شهید سلیمانی - نمایه

رسانه‌های آمریکایی آن‌قدر به دنبال سانسور واقعیت درباره شهید سلیمانی، نقش او در شکست داعش و عشق مردم ایران به حاج قاسم هستند که حرف‌های امروزشان علناً گزارش‌های قبلی خودشان را نقض می‌کند.

سرویس جهان مشرق - آمریکا اگرچه داعیه‌دار آزادی بیان و آزادی عقیده در دنیاست، اما به هیچ عنوان پرچم‌دار این ارزش‌ها نیست. به تبع دولت این کشور، شبکه‌های اجتماعی آمریکایی هم به ندرت جانب آزادی بیان را رعایت می‌کنند. کمپانی‌هایی مانند فیس‌بوک گاه داوطلبانه و گاه به اجبار از قوانین دولت آمریکا و سیاست‌های این کشور پیروی می‌کنند و صرفاً به روایت رسمی واشینگتن از وقایع جهان اجازه انتشار می‌دهند، هر قدر هم که این روایت دروغ باشد. یکی از حساس‌ترین موضوعاتی که اخیراً در حملات دولت آمریکا و رسانه‌های اجتماعی این کشور علیه حقیقت قربانی شد، شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، بود.

رسانه‌های غربی تمام تلاش خود را می‌کنند تا علاقه مردم ایران به شهید سلیمانی را انکار کنند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› تخریب گسترده است، اما خون از دماغ هیچ‌کس نیامده!/ آمریکایی‌ها چه واقعیتی را در عین‌الاسد مخفی می‌کنند؟

عملیات فیس‌بوک برای سانسور واقعیت درباره شهید سلیمانی

کاربران اینستاگرام (که فیس‌بوک سال ۲۰۱۲ آن را خرید) به خوبی می‌دانند که این شبکه اجتماعی چگونه از همان ساعات ابتدایی پس از عملیات تروریستی دولت آمریکا در فرودگاه بغداد، اقدام به بستن صفحه‌هایی کرد که به هر شکل از شهید سلیمانی تعریف و تمجید کرده بودند. از طرف دیگر، وقتی زنی به نام «ساغر کسرایی» با انتشار یک ویدیو در فیس‌بوک (و یوتیوب) دروغ‌های عجیبی درباره «خوشحالی مردم ایران از کشته شدن قاسم سلیمانی» می‌گوید و حتی از ترامپ به خاطر ترور شهید سلیمانی تشکر می‌کند، نه تنها این ویدیو به راستی‌آزمایی نمی‌شود، بلکه به راحتی میلیون‌ها بار دیده می‌شود تا روایت رسمی کاخ سفید این‌بار از زبان یک عروسک خیمه‌شب‌بازی تکرار شود (جزئیات بیش‌تر).

ویدیوی جنجالی ساغر کسرایی که به‌رغم دروغ بودن ادعاهایش میلیون‌ها با در فضای مجازی تماشا شد (جزئیات بیش‌تر)  [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› «ساغر کسرایی»؛ زنی که از شهادت حاج قاسم ابراز خوشحالی می‌کرد کیست؟

 

با همه این‌ها، تلاش فیس‌بوک برای پوشاندن حقیقت درباره شهادت شهید سلیمانی به همین‌جا ختم نمی‌شود. این شبکه اجتماعی آمریکایی اخیراً ویدیویی را حذف کرد که درباره سابقه مبارزه شهید سلیمانی با تروریسم توضیح می‌داد. در این ویدیو، «دَن کوهن [۱] » فیلم‌ساز و خبرنگار مستقل و شناخته‌شده آمریکایی مستقر در واشینگتن که سابقه همکاری با بسیاری از رسانه‌های جایگزین در آمریکا را دارد، یادآوری می‌کند که شهید سلیمانی زمانی که با تروریست‌های داعش می‌جنگید و آمریکایی‌ها چاره‌ای جز همکاری ظاهری با او برای حفظ آبرویشان نداشتند، «آدم خوبه» در رسانه‌های آمریکایی بود، اما پس از آن‌که ترامپ دستور ترور او را صادر کرد، به یک‌باره تبدیل به «آدم بده» در همان رسانه‌ها شد.

 

ویدیوی «دن کوهن» درباره شهید سلیمانی که فیس‌بوک آن را حذف کرد [دانلود]

 

ویدیوی کوهن یکی از پست‌های صفحه فیس‌بوکی «در همین آن [۲] » (In The Now) وابسته به شبکه راشاتودی [۳] بود و پس از آن‌که فیس‌بوک این ویدیو را حذف کرد، خبرگزاری راشاتودی مطلبی را در این‌باره منتشر نمود. در ابتدای این مطلب آمده است:

فیس‌بوک سانسور هرگونه محتوایی را تشدید کرده است که چیزی غیر از بدنام‌سازی «قاسم سلیمانی» سرلشکر کشته‌شده [به شهادت رسیده] ایرانی باشد؛ از جمله با حذف ویدیویی که تاریخ مبارزه سلیمانی با تروریسم را نشان می‌دهد، و همچنین کاهش رتبه اعتبار حساب کاربری‌ای که این ویدیو را منتشر کرده بود. این رسانه اجتماعی غول‌پیکر، روز سه‌شنبه [۲۴ دی ۹۸] نه تنها قسمتی از برنامه «در همین آن» توسط دن کوهن، خبرنگار مستقل، تحت عنوان «چگونه سلیمانیِ «آدم خوبه» تبدیل به «آدم بده» رسانه‌های آمریکایی شد [۴] » را از صفحه این برنامه حذف کرد، بلکه مانند همیشه با ادعای مبهم نقض «استانداردهای اجتماعی» اقدام به تنزل اعتبار کل صفحه «در همین آن» کرد [اقدامی که توانایی صاحب صفحه برای کسب درآمد در فیس‌بوک را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد]. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که فیس‌بوک به شکل نگران‌کننده‌ای دست به سرکوب روایت‌های سیاسی‌ای زده است که بر خلاف سیاست خارجی آمریکا هستند؛ اگرچه این موج سانسور منحصر به فیس‌بوک نیست [۵] .

تصاویر بالا برای کاربران اینستاگرام طی روزهای پس از شهادت شهید سلیمانی کاملاً آشنا هستند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› جستجوگرهایی که نمی‌یابند؛ تفاوت پوشش اعتراضات فرانسه و اغتشاشات ایران

 

تناقض‌گویی رسانه‌های غربی: «شیطان مجسم» یا «ناجی منطقه از داعش»؟

خود کوهن پس از حذف ویدیوش در فیس‌بوک رو به توئیتر آورد و آن‌جا نوشت: «با وجود آن‌که ویدیوی من درباره فرماندهی سلیمانی در مبارزه ایران علیه داعش ۱۰۰ درصد مبتنی بر واقعیت بود، اما فیس‌بوک آن را حذف کرد و اعتبار حساب کاربری «در همین آن» را هم تنزل داد. ظاهراً «حقیقت» ناقض «استانداردهای اجتماعی» [فیس‌بوک] بوده است [۶] راشاتودی درباره محتوای ویدیوی حذف‌شده (که بعداً دوباره به صفحه فیس‌بوک «در همین آن» برگشت) توضیح می‌دهد:

ویدیوی کوهن در کمال آرامش و دقت توضیح می‌دهد که سلیمانی چگونه در کنار آمریکا و متحدان کُردش علیه تروریست‌ها جنگید و «منطقه را از افتادن به دست داعش نجات داد»، و در عین حال، رسانه‌های غربی همدست [با دولت آمریکا] چگونه بعد از کشته شدنش [شهادتش] او را «در واقع یک تروریست بزرگ و یک بمب ساعتی» توصیف کردند که «برای کشتن آمریکایی‌ها به دنیا آمده بود.» این ویدیو برای به نمایش گذاشتن تناقض‌های ایدئولوژیک رسانه‌هایی که در حال حاضر فرمانده نیروی قدس [سپاه پاسداران ایران] را «شیطان مجسم» ترسیم می‌کنند، برخی از ویدیوهای سال‌های اخیر همان رسانه‌ها را نمایش می‌دهد که در آن‌ها عملکرد میدانی سلیمانی ستایش شده است.

آمریکایی‌ها بارها اعتراف کرده‌اند که در میان نبرد با داعش مجبور به حمایت از نیروهای مقاومت تحت فرماندهی شهید سلیمانی شده‌اند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› «فرمانده سایه‌ها»: فرماندهان آمریکایی درباره حاج قاسم چه می‌گویند

›› حاج قاسم؛ قوی‌ترین ژنرال خاورمیانه و معمار استراتژی قدرتمند ایران

 

«رانیا خالق [۷] » مدیر برنامه «در همین آن» نیز در توئیتر خود به حذف ویدیوی کوهن واکنش نشان داد. این خبرنگار و فعال سیاسی لبنانی-آمریکایی که با رسانه‌های جایگزین شناخته‌شده آمریکایی کار کرده است، با طرح این سؤال که چرا هیچ‌کس به حذف محتوا توسط فیس‌بوک به دلایل مشخصاً ایدئولوژیک اعتراضی نمی‌کند، می‌نویسد: «فیس‌بوک دارد محتوای سیاسی را به نیابت از دولت آمریکا حذف می‌کند. به نیابت از دولتی به ریاست ترامپ. دارند محتوایی را حذف می‌کنند که شتاب آمریکا به سوی جنگ را به چالش می‌کشد. خشم [عمومی از این اقدامات فیس‌بوک] کجاست؟؟؟؟ [۸] »

توضیحاتی درباره اقدام فیس‌بوک به سانسور ویدیوی «دن کوهن» [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› فریادهای دروغین از سوریه: اسناد حمایت آمریکا از تروریسم +دانلود مستند

 

تحریم‌های آمریکا، دست‌آویز فیس‌بوک برای مبارزه با آزادی بیان

راشاتودی در بخشی از گزارش خود تصریح می‌کند:

فیس‌بوک و دیگر شبکه اجتماعی تابعه‌اش اینستاگرام، به خاطر عملیات همه‌جانبه‌شان برای سانسور هرگونه حمایتی از سلیمانی طی هفته‌های بعد از حمله هوایی آمریکا که وی را به قتل [شهادت] رساند، به شدت مورد انتقاد خبرنگاران و سازمان‌های رسانه‌ای مستقلی مانند «فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران» قرار گرفته‌اند [۹] . کمپانی فیس‌بوک ادعا می‌کند تحریم‌های گسترده آمریکا علیه ایران، از جمله تعیین «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» به عنوان یک سازمان تروریستی، این شبکه اجتماعی را ملزم به سانسور چنین پست‌هایی می‌کنند، اما این در حالی است که حتی کارشناسان حقوقی‌ای که سی‌ان‌ان از آن‌ها نقل‌قول کرده است، نسبت به این توجیه فیس‌بوک اظهار تردید کرده‌اند. فیس‌بوک و اینستاگرام نه تنها حساب‌های کاربری‌ای را حذف کردند که توسط یا به سود افراد یا گروه‌های تحت تحریم اداره می‌شدند، بلکه پست‌هایی را هم پاک کردند که (مدعی هستند) این افراد یا گروه‌ها را ستایش کرده یا به دنبال کمک به آن‌ها بوده‌اند. فیس‌بوک به این ترتیب تحریم‌ها را تبدیل به بهانه‌ای مناسب برای سانسور گسترده همه کاربرانی کرده است که دولت آمریکا دیدگاه سیاسی آن‌ها را بدعت‌آمیز تلقی می‌کند.

 

اگر می‌خواهید حساب کاربری‌تان در اینستاگرام حذف شود، کافی است شما فقط چندده دنبال‌کننده داشته باشید و مطلبی مثبت درباره شهید سلیمانی پست کنید (+)

 

راشاتودی ادامه می‌دهد:

ایرانی‌ها زمانی احساس کردند نمک به زخمشان پاشیده شده که حساب‌های کاربری بیش از ده خبرنگار، چندین سازمان رسانه‌ای دولتی، و تعداد بی‌شماری از اشخاص عادی و فعالان ایرانی در اینستاگرام طی روزهای پس از ترور سلیمانی، به طور کامل از این شبکه اجتماعی حذف شدند [۱۰] . بسیاری از کاربران، حتی پس از آن‌که حواسشان را جمع کردند تا از نام «قاسم سلیمانی» استفاده نکنند، باز هم پست‌هایشان حذف شدند. به عنوان نمونه، یک محقق لبنانی [به نام «هادی نصرالله»] به خاطر محافظت از مسیحیان در مقابل داعش و القاعده صرفاً «قـ*سم سـ*ـیمـ*نی» را ستایش کرد، اما باز هم شاهد حذف شدن ویدیویش [از فیس‌بوک [۱۱] ] بود [۱۲] . این تبعیض فاحش ایدئولوژیک توسط فیس‌بوک، نه تنها به این افراد اجازه نداد تا به شکل علنی برای فرمانده‌ای عزاداری کنند که اکثر قریب به اتفاق ایرانی‌ها عاشقش بودند، بلکه به مترسک‌های طرفدار تغییر رژیم در ایران این امکان را داد که کنترل روایت [غالب درباره شهادت شهید سلیمانی] رئیس به دست بگیرند. اگرچه فیس‌بوک اخیراً به خاطر خودداری از «راستی‌آزمایی» پست‌های حاوی تبلیغات سیاسی به شدت مورد انتقاد ساختار سیاسی آمریکا قرار گرفته، اما در عین حال، محتوای غیرتبلیغاتی در فیس‌بوک تا کنون هیچ‌گاه به این اندازه تحت کنترل شدید نبوده است.

رسانه‌های غربی تا پیش از شهادت شهید سلیمانی، اعتراف می‌کردند که او قوی‌ترین فرمانده خاورمیانه و عامل مهم شکست داعش است (+)

مبارزه سایر شبکه‌های اجتماعی آمریکایی با آزادی بیان

راشاتودی گزارش خود را با توصیف اقدامات سایر شبکه‌های اجتماعی آمریکایی در سانسور رسانه‌ها و اشخاص ایرانی، این‌گونه به پایان می‌رساند:

فیس‌بوک و اینستاگرام ابداً تنها شبکه‌های اجتماعی‌ای نیستند که حق آزادی بیان کاربران ایران را زیر پا گذاشته‌اند. یوتیوب [متعلق به گوگل] اخیراً کانال [سرویس بریتانیای] «پرس‌تی‌وی» [شبکه ماهواره‌ای] تحت حمایت دولت ایران، را حذف کرد [۱۳] ، اگرچه پس از حمایت گسترده کاربران از این کانال، مجبور شد دوباره آن را فعال کند [۱۴] . توئیتر هم حساب‌های کاربری رسانه‌های تحت حمایت دولت ایران، از جمله «العالم نیوز» و شبکه محبوب اسپانیایی‌زبان «هیسپان‌تی‌وی»، را حذف کرد، اما پس از سیل انتقادات کاربران مجبور شد حساب هیسپان‌تی‌وی را دوباره بازگرداند. توئیتر همچنین اقدام به حذف حساب‌های ده‌ها نفر از ایرانی‌هایی کرد که از دولتشان حمایت کرده بودند. این در حالی است که کاربران ضددولتی (که بسیاری از آن‌ها به گروه تروریستی و تبعیدی بدنام «مجاهدین خلق» وابسته هستند) در تمام این مدت اجازه داشتند تا به نفرت‌پراکنی علیه سلیمانی و حامیانش ادامه دهند. توئیتر حتی حساب کاربری بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، را نیز حذف کرد، اما آن را پس از چند روز دوباره فعال نمود.

 

در همین‌باره بخوانید:

›› جزئیات عملیات رسانه‌ای منافقین/ «حشمت علوی» چگونه مقامات کاخ سفید را بازی داد؟

 


[۱] Dan Cohen (filmmaker) Link

[۲] In the NOW Link

[۳] This Quirky New Viral Video Channel Is Funded By The Russian Government Link

[۴] Before Trump assassinated him, Qasem Soleimani led Iran’s fight against ISIS… Link

[۵] Facebook censors explainer clip recalling when western media liked Soleimani – and demonetizes popular account for sharing it Link

[۶] Despite being ۱۰۰% factually accurate, Facebook censored my video on how Soleimani led Iran's fight against ISIS… Link

[۷] Rania Khalek Link

[۸] Facebook is deleting political content at the behest of the US government… Link

[۹] Iran: Journalists demand end to censorship of Iranian media on Instagram Link

[۱۰] Instagram shuts down Iranian accounts after Soleimani’s death Link

[۱۱] Facebook took down my video… Link

[۱۲] Under US pressure, social media companies censor critical content and suspend Venezuelan, Iranian, and Syrian accounts Link

[۱۳] BREAKING: Our Press TV UK account has been permanently disabled by #YouTube… Link

[۱۴] UPDATE!! We have succeeded in forcing #Google to backpedal their controversial decision Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • US ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
    9 31
    خب شما هم برای خودتون فیسبوک و اینستاگرام سریع و کارآمد و امن درست کنید، با بودجه از جیب ملت... و توش هر جور میخواهید، تبلیغ کنید.
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
      43 5
      مسئله اینه که ما از نظر نرم افزارهای فضای مجازی مشکلی نداریم ولی فعلا مدیریت فضای مجازی کشور نفوذی زیاد دارد که آنرا رها و در اختیار دشمن گذاشته اند تا پاکسازی نشود به نتیجه ایی که به نفع مردم و کشور باشد نخواهیم رسید
    • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
      6 1
      کی به انداختن سنگ پیاپی در آب ، میشود ماه را از حافظه آب گرفت .
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
      10 3
      زِر نزن تو هم مثل اربابت هیچ فایده ای برای مملکت نداری کلا بخش های زیر مجموعه دولت اصلا کارایی ندارند مثل صنعت خودرو به ویرانه تبدیل شده و... بعد تو از جیب ملت هم حرف میزنی یادی از حسین فریدون هم بکنی بد نیست.... شما ها رای اشتباه می‌دهید بد بختیش واسه مردمه.
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
    39 6
    آزادی بیان باشه آمریکای دروغگو به راحتی شکست میخوره.
  • عباس NL ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
    47 6
    بابا من تو فیس بوک دو سه تا رفیق فرانسوی و المانی دارم اینها میگفتن امریکای تروریست یک تروریست دیگه رو از بین برده وقتی بهشون گفتم امریکا داعش رو بوجود اورد و سردار سلیمانی داعش رو جمعش کرده و امریکا به همین خاطر کینه سردار سلیمانی رو به دل گرفته و ترورش کرده. با توجه به شواهد و مدارکی که بهشون نشون دادم ناراحت شدن و ازم معذرت خواهی کردند ... واسه همینم امریکا از بر ملا شدن شخصیت حاج قاسم نزد ملت های دیگه خیلی میترسه مخصوصا نقش ضد تروریستیش
  • پری مجرد48ساله IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
    6 2
    مشرق ولا تحزن ان الله معنا
  • دانیال IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
    13 3
    رسانه های آمریکایی که سهله تمام شیاطین عالم هم جمع شوند در مقابل معجزه و اراده ی خداوند بی اثر خواهد بود شهادت حاج قاسم چون ایشان همواره در طول زندگی پر برکتشان دل در گرو حضرت زهرا سلام الله علیها داشتند بینهایت در عالم نورافشانی میکند و برکات دارد که عشق مردم به او فقط یکی از هزاران آن است.
  • حسن IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
    17 2
    برای اینکه از داخل ایران توسط دولت پشتیبانی می شوند
    • DE ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
      1 0
      بله درست است خود إصلاح طلبان و ياران روحاني و بنفشيان هم در گزارش دادن فعال هستند بسيارتي از پست هاي من در انتقاد از روحاني و بنفش ها و كلا إصلاح طلبان گزارش داده ميشود و پست هائم حذف ميشود حرف شما كاملا درست است
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
    35 4
    این زنیکه هرزه به سردار توهین کنه پخش میشه ولی من به خاطر حمایت از سردار هر سه اکانتم در فیسبوک بسته شد
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
    16 3
    وطنفروشای نفرت انگیز و البانی نشینای بدبخت حقیر 1روز نخواین دیگه نظربنویس باشین تفم تو صوتتون نمیندازن همه عمر باید ابزاری برای دیگران باشین و جز این هیچ ارزشی ندارین آرزوی 1روز مستقل زندگی کردن و مستقل فکر کردنو باید به گور ببرین شماها فقط الت دستین خخخخخخخخخخ
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
    20 2
    پروپاگاندای 25میلیونی خخخخخخخخ اسکل
  • فاطمه AU ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    0 2
    فیس بوک تمام اکانت های منو بست و پیرو اون واتس اپ هم همینطور. همیشه برای بستن یه چند ساعت و چند روز مهلت میده و بعد هم بصورت موقت میبنده و تیم پشتیبانی جواب ایمیل فرد رو میدن. ولی جواب ایمیل من رو اینجوری دادن، پست های شما خشونت آمیز هستن و ما جواب ایمیل های شما رو نمیدیم. و به همین راحتی و فقط با یک پست تسلیت.
  • DE ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    2 2
    بله صدها نَفَر إز دوستان من را به خاطر سردار سليماني فيسبوك براي سي روز و بيشتر بلاك كرده دو حساب من را بخاطر پست هايم در مورد سردار بلاك سي روزه كرده يكي إز انها هفت روز ديگر سي روز ان تمام ميشود و ديگري ١٩ روز ديگر فقط بخاطر مطلب و عكس هاي سردار همه دوستان من بلاك هستند بيشرف ها
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    1 3
    ازابزاردست امریکا برای فریب مردم و بخصوص دشمنان خود ، چه انتظاری دارید این دو نرافزار اجتماعی اولین هدفشان جمع اوری اطلاعات و معرفی دشمنان امریکا به عنوان تروریست به مردم هستند ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس