۹۰ درصد ظرفیت معادن کشور غیرفعال است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد ظرفیت معادن کشور غیرفعال است درحالی که از این منابع ارزشمند می توانیم در شرایط تحریمی بیشترین بهره را بگیریم.

به گزارش مشرق، محمدرضا پورابراهیمی عصر جمعه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که با حضور اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس و با همراهی مدیرکل اقتصاد و دارایی در استان اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: در هفته جاری با حضور در سه استان فارس، گیلان و اردبیل مشکلات و نارسایی‌های حوزه اقتصادی را مورد رصد قرار دادیم تا گزارش جامعی را در مجلس به نمایندگان ارائه کنیم.

وی به حل مشکل واحدهای دریافت کننده تسهیلات ارزی و تعهدات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: عده‌ای از تولید کنندگان و واحدهای صنعتی با دریافت ارز با نرخ پایین موظف هستند با نرخ ارز فعلی تعهدات خود را انجام دهند که برای حل مشکل آنها مقرر شد تا با رقم ارز نیمایی و لحاظ کردن ارزش پروژه‌ها محاسبه دقیق انجام شود تا صاحبان این واحدها تعهدات ارزی خود را به بانک‌های عامل یا صندوق توسعه ملی انجام دهند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به مشکلات حوزه اکتشاف معادن و سنگ اندازی در مسیر حضور سرمایه گذاران در معادن اشاره رد و افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید از حضور سرمایه گذاران در این بخش حمایت کند چرا که ۹۰ درصد طرفیت معادن کشور غیرفعال است و تنها ۱۰ درصد از این طرفیت بهره برداری می‌شود.

پور ابراهیمی ضررت نصب دستگاه ایکس ری در گمرک بیله سوار و تأمین منابع مالی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی را یادآور شد و ادامه داد: آمادگی داریم تا پیگیری جدی این امر و آشنایی صاحبان واحدهای تولیدی در تأمین منابع مالی از طریق بازار سرمایه دوره‌های آموزشی را برای فعالان حوزه برگزار کنیم.

وی به توافقات قبل از سفر اعضای کمیسیون اقتصادی به استان اردبیل اشاره کرد و افزود: قرار شده تأمین منابع مالی پروژه‌ها به ویژه پروژه عظیم راه آهن اردبیل با پیشرفت ۹۰ درصد انجام شود چرا که منطقی نیست این پروژه با پیشرفت ۹۰ درصد تعطیل شده و یا به حالت تعلیق در آید.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین تأمین منابع مالی را از محل ماده ۵۶ از برای این پروژه یادآور شد و گفت: در کنار راه آهن اردبیل به میانه تکمیل محور اردبیل - سرچم و راه مواصلاتی خلخال نیز جزو اولویت‌ها است که قرار شد بانک سپه و سایر بانک‌های عامل در پرداخت منابع ماده ۵۶ تلاش جدی را انجام دهند تا متناسب با سقف تعیین شده و اولویت پروژه‌ها این منابع تأمین شود.

پورابراهیمی ضرورت توسعه زراعت چوب را با تأمین منابع آب مورد نیاز در سطح استان اردبیل به عنوان منطقه مستعد یادآور شد و گفت: با موافقت وزارت نفت و همراهی شرکت گاز مقرر شده تأمین گاز روستاها و واحدهای صنعتی انجام شده و محاسبه بهای مصرفی واحدهای مصرفی نیز با نرخ جدید انجام شود.

وی به وضعیت نامطلوب گمرک اردبیل و آستارا اشاره کرد و گفت: باید تسهیلگری در مسیر صادرات برای فعالان در این مسیر انجام شود چرا که ما نیازمند تقویت زیرساخت‌ها در این حوزه هستم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد تا مصوبات سفر اعضا کمیسیون اقتصادی مجلس به استان اردبیل به صورت هفتگی و ماهانه مورد رصد قرار بگیرد و همه دستگاه‌های اجرایی موظف به عملیاتی کردن این مصوبات باشند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سروش IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    2 0
    بسیار بسیار عالی هست که همه معادن غیر فعال باشند زیرا همه درامدش میرفت تو جیب اقازاده ها نه در جیب ملت پس بزار همش تو همون زیر خاک مدفون بمونه
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 0
    چه بهتر! خام فروشی جز ضرر هیچ ثمری برای کشور نداره
  • سید مهدی موسوی IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 0
    چی میگه؟ کشت چوب ؟ تامین آب ؟ چه کاریه .کشور روسیه اوکراین گرجستان اینهمه چوب صنعتی دارن صادرات میکنن .ما که تحریم هستیم نفت میدیم پول نمیدن .نفت بدیم چوب بگیریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس