خبرگزاری قطر: تهران و دوحه شورای تجاری مشترک تشکیل دادند

خبرگزاری قطر گزارش داد: اتاق قطر و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برای تشکیل شورای تجاری مشترک بین دو کشور تفاهم نامه امضا کردند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری قطر (قنا)،  این موافقتنامه امروز (دوشنبه)   به امضای شیخ «خلیفه بن جاسم آل ثانی» رئیس اتاق قطر و «غلامحسین شافعی» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران رسید.  

بر اساس این گزارش، شورای تجاری مشترک ایران و قطر، امروز اولین جلسه خود را در دفتر مرکز اتاق قطر برگزار کرد.  

شیخ «خلیفه بن جاسم آل ثانی» رئیس اتاق قطر تشکیل شورای تجاری مشترک دو کشور که شامل گروهی نخبه از صاحب نظران بازرگانی قطر و ایران از بخش‌های مختلف اقتصادی است را ستود و افزود: این شورا واجد شرایط برای ایفای نقش خود در توسعه روابط همکاری بین دو طرف است و فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در هر دو کشور را کشف خواهد کرد.  

وی بر نقش مثبت بخش خصوصی در جهت توسعه مبادلات تجاری بین دو کشور از طریق تقویت همکاری بین شرکت‌های قطری و ایرانی که به افزایش حرکت درون تجاری کمک می‌کند، تاکید کرد.  

«غلامحسین شافعی» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز با تاکید بر تمایل طرف ایرانی برای تقویت روابط تجاری با قطر، اظهار داشت: ظرفیت‌های زیادی برای همکاری بین دو کشور و دستیابی به آمار بالاتر مبادلات تجاری وجود دارد.  

وی همکاری اتاق‌های قطر و ایران از طریق شورای تجاری مشترک برای آماده‌سازی بازرگانان و سرمایه‌گذاران دو کشور برای تبادل سرمایه‌گذاری به گونه‌ای که مبادلات تجاری را افزایش دهد را با اهمیت دانست.  

در ادامه جلسه شورای تجاری مشترک ایران و قطر، نشست بازرگانان قطر و ایران با حضور «علی رضا پیمان پاک» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و روسا و نمایندگان تعدادی از شرکت‌های قطری و ایرانی برگزار شد.  

حجم مبادلات تجاری قطر و ایران در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۷۷ میلیون ریال قطر بوده است که در مقایسه با سال ۲۰۲۰ که ۵۷۸ میلیون ریال قطر بوده است، ۳۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.  

در این نشست شیخ «خلیفه بن جاسم آل ثانی» رئیس اتاق قطر گفت که روابط تجاری دو کشور شاهد رشد مثبت است زیرا حجم مبادلات تجاری در سال ۲۰۲۱ به حدود ۷۷۷ میلیون ریال قطر رسیده است که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۲۰ که ۵۷۸ میلیون ریال قطر بوده است ۳۴ درصد افزایش یافته است.  

خبرگزاری قطر: تهران و دوحه شورای تجاری مشترک تشکیل دادند

وی اظهار داشت: شرکت‌های ایرانی زیادی در بازار قطر با مشارکت شرکت‌های قطری در بخش‌های مختلف که بارزترین آن‌ها تجارت، خدمات و تعمیر و نگهداری است فعالیت می‌کنند ضمن آنکه به همکاری در زمینه انرژی و گاز می‌پردازند زیرا زیرا بزرگترین میدان مشترک گاز طبیعی جهان را در اختیار دارند و از بزرگترین کشورهای تولید کننده گاز مایع در جهان محسوب می‌شوند.  

رئیس اتاق قطر با اشاره به علاقه و اشتیاق دو طرف به تقویت روابط اقتصادی و تجاری و توسعه مبادلات تجاری، افزود: فرصت‌های زیادی برای تقویت همکاری‌های بخش خصوصی قطر و ایران در زمینه‌های مختلف کشاورزی، صنعت، تجارت، زیرساخت‌ها و امنیت غدایی و غیره وجود دارد کما اینکه مشوق‌ها و تسهیلات زیادی توسط هر دو کشور ارائه شده است.  

رئیس اتاق قطر از این کشور به عنوان یک مقصد جهانی پیشرو برای تجارت و سرمایه‌گذاری نامبرد و افزود: زیرا قطر علاوه بر تسهیلات و مشوق‌هایی که برای خارجی‌ها ارائه می‌کند از زیرساخت‌های درجه یک، قوانین اقتصادی پویا و فضای پرنشاط سرمایه‌گذاری برخوردار است.  

وی با اشار به اینکه قطر بر اساس قانون سرمایه‌گذاری سرمایه خارجی مجموعه‌ای از تسهیلات جذاب برای سرمایه‌گذاری را در اختیار سرمایه گذار خارجی قرار می‌دهد، از شرکت‌ها و سرمایه گذاران ایرانی خواست  تا با فضای سرمایه‌گذاری در قطر و فرصت‌های موجود آشنا شوند.  

شیخ «خلیفه بن جاسم آل ثانی» تاکید کرد که شرکت‌های قطری برای تقویت همکاری با همتایان ایرانی خود و ایجاد مشارکت و ائتلاف  تجاری در بیشتر بخش‌ها علاقه‌مند هستند.  

خبرگزاری قطر: تهران و دوحه شورای تجاری مشترک تشکیل دادند

همچنین «علیرضا پیمان پاک» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت که طرف ایرانی برای توسعه روابط با قطر در زمینه تجاری و صنعتی علاقه‌مند است.  

وی با اشاره به اینکه قصد داریم همه موانعی که تجار دو کشور با آن روبرو هستند را حل کنیم، تاکید کرد که طرف ایرانی از سرمایه‌گذاری قطر و ایجاد پروژه‌های مشترک که به نفع دو کشور باشد، استقبال می‌کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس