کد خبر 138415
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۶

یک افسر بازنشسته اطلاعاتی فرانسه و از کارشناسان مرکز مطالعات راهبردی خاورمیانه تاکید کرد که بندر بن سلطان و آمریکا در انفجار مقر امنیت ملی دمشق دست داشتند.

به گزارش مشرق، فارس به نقل از الشرق الجدید نوشت: یک افسر اطلاعاتی سابق فرانسه که در یکی از مراکز مطالعات راهبردی مختصص در زمینه خاورمیانه کار می کند، موفقیت آمیز بودن ترور تعدادی از فرماندهان امنیتی سوریه و تعیین امیر بندر بن سلطان به عنوان رئیس اطلاعات عربستان سعودی را مرتبط دانست و آن را با تعیین مدیر عملیات موساد به عنوان رئیس این سازمان جاسوسی بعد از ترور عماد مغنیه از فرماندهان جنگی حزب الله لبنان مشابه دانست.

بندر بن سلطان رئیس شورای امنیت ملی عربستان روز چهارشنبه بعد از چند ساعت از انفجار تروریستی در مقر امنیت ملی سوریه که به کشته شدن تعدادی از نزدیکان بشار اسد منجر شد، به سمت رئیس اداره اطلاعات عربستان سعودی انتخاب شد، این انتصاب چند روز بعد از سفر دیوید پترائوس رئیس سازمان سیا به عربستان سعودی صورت گرفت.

اطلاعات موجود نشان می دهد انتصاب بندر بن سلطان به این سمت یکی از محورهای مذاکرات پترائوس با مقامات آل سعود در ریاض بوده است.

برخی تحلیلگران انتخاب بندر بن سلطان به این سمت را جایزه ای به وی برای اجرای موفقیت آمیز انفجار در مقر امنیت ملی در سوریه و کشتن تعدادی از مقامات ارشد این کشور می دانند.

این افسر بازنشسته تاکید کرد که این عملیات به نظر می‌رسد تحت نظارت سازمان جاسوسی آمریکا صورت گرفته است و به این ترتیب آمریکا در زمینه انتصاب بندر نیز وارد عمل شده است. از سوی دیگر آمریکا با این عملیات می خواست سوریه را تحت بند هفتم منشور سازمان ملل متحد قرار دهد.

نهرین نت با اشاره به سفر پترائوس به ریاض به نقل از برخی منابع نوشت: سپردن پست ریاست سازمان اطلاعات به بندر بن سلطان بعد از دخالت مستقیم سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در جریان سفر اخیر دیوید پترائوس رئیس سیا به ریاض در دهم ماه جاری میلادی صورت گرفت و وی تمایل آمریکا و سازمان سیا برای سپرده پست ریاست سازمان اطلاعات عربستان به بندر به سلطان را به شاه سعودی ابلاغ کرد و شاه سعودی نیز به این درخواست بعد از شنیدن شرح مفصل پترائوس درباره مراحل حساس منطقه و چالش های پیش روی رژیم سعودی بعد از سرنگونی رژیم های همپیمان و آغاز انقلاب های بیداری اسلامی با به لرزه درآوردن ثبات رژیم سعودی تن داد چرا که وضعیت هماهنگی بیشتری بین سازمان سیا و عربستان ایجاد می کند.

در این دیدار علاوه بر شاه سعودی و پترائوس، مقرن بن عبدالعزیز رئیس سازمان اطلاعات، بندر بن سلطان دبیرکل شورای امنیت ملی، محمد بن نایف بن عبدالعزیز معاون وزیر کشور در امور امنیتی، عبدالعزیز بن عبدالله بن عبدالعزیز معاون نخست وزیر، عادل بن احمد الجبیر سفیر سعودی در آمریکا و توماس ولیام کاردار سفارت آمریکا در ریاض حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس