پوتین: غله اوکراین را برای مقابله با کمبود جهانی به فروش می رسانیم

رئیس جمهور روسیه ضمن اشاره به توافق صورت گرفته در خصوص از سرگیری صادرات غله اوکراین، افزود که زمینه ساز اصلی کمبودهای حال حاضر سیاست های غرب است و آن را "کوته بینانه" توصیف کرد.

به گزارش مشرق از رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز دوشنبه اعلام کرد که به دنبال از سرگیری صادرات غلات از بنادر اوکراینی تحت اشغال روسیه است. این امر به طور بالقوه به حل بحران جهانی غذا که با حمله روسیه به اوکراین در ۵ اسفند آغاز شد، کمک خواهد کرد.

پس از تماس تلفنی پوتین و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، که در آن رهبران دو کشور بر هماهنگی تلاش‌ها برای ازسرگیری ارسال محموله‌های غلات توافق کردند، کرملین این خبر را در تارنمای خود انتشار داد .

پوتین افزود که روسیه مایل است در صورت لغو تحریم‌های غرب علیه مسکو، مواد غذایی، کود و سایر محصولات کشاورزی خود را صادر کند.

قبل از بحران اخیر، روسیه و اوکراین در مجموع تقریباً یک سوم صادرات گندم جهان و بیش از دو سوم صادرات روغن آفتابگردان را به سراسر جهان بر عهده داشتند. بیشتر صادرات اوکراین از طریق بنادر این کشور در امتداد دریای آزوف و دریای سیاه، از جمله اودسا، بردیانسک، و ماریوپول انجام می‌شد که در پی محاصره سه ماهه نیروهای روسی تا حد زیادی متوقف شد.

همچنین وجود مین‌های ضد کشتی که اوکراین با هدف جلوگیری از حرکت کشتی‌ها و خنثی کردن تردد خودرو های آبی-خاکی روسیه کار گذاشته است، صادرات در امتداد سواحل دریای سیاه را پیچیده کرده است.

در گزارش کاخ کرملین از این نشست خاطرنشان شد که «بر تضمین دریانوردی ایمن در دریاهای سیاه و آزوف و از بین بردن تهدید مین های دریایی در این مناطق تأکید شده است».

در این بیانیه آمده است: پوتین به آمادگی طرف روسی برای تسهیل ترانزیت دریایی کالا بدون هیچ گونه مانعی با هماهنگی شرکای ترکیه اشاره کرد. وی افزود که روسیه بر «صادرات غلات از بنادر اوکراین نیز اهتمام خواهد داشت». با این حال، مشخص نکرد که آیا بنادر باقی مانده در دست اوکراین اجازه فعالیت خواهند داشت یا خیر. روسیه از روزهای آغازین درگیری به محاصره بنادر باقیمانده اوکراین از جمله اودسا اقدام کرده است. دیگر بنادر این کشور در امتداد دریای سیاه، مانند نووروسیسک، در طول بحران به فعالیت خود ادامه دادند. غربی ها ادعا می کنند نیروهای روسی غلات را از سیلوهای اوکراینی خارج کرده و برای فروش به مناطق شرقی تر منتقل کرده‌اند.

اردوغان که صریحاً با تهاجم روسیه به اوکراین مخالفت کرده و به رسمیت شناختن حاکمیت اوکراین توسط آنکارا را تکرار کرده است، در این دیدار از پوتین خواست تا جنگ را در اسرع وقت پایان دهد. وی گفت دولت ترکیه مایل است در صورت دستیابی طرفین به توافق در در کنار سازمان ملل متحد "مکانیسم نظارتی" مشارکت داشته باشد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین وارد چهارمین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه و ارسال تسلیحات به این کشور همچنان ادامه دارد. مسکو هشدار داده است تجهیزات نظامی که آمریکا و اروپا در اختیار اوکراین قرار می دهند، موجب تشدید مناقشه در اوکراین می‌شود و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی به دنبال دارد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    10 3
    یهود صهیونیست متاسفانه مناطق استراتژیبک و حاصلخیز و دارای اب را با دیدگاه سالهای بعد که جهان دچار گرما و خشکسالی است تصرف میکند و تصمیمگیرانش عمدتا دکتر و جوان و کاشف و دارای جایزه نوبل و ضریب هوشی 95 هستند و اگر پوتین زلتسکی را تکشد خودش کشته خواهد شد خواه توسط تزریق بیماری لاعلاج یا با پهپادهای اوکراینی
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      0 0
      آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر برطبل جنگ می کوبد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور قیمت نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی ، بایکوت ورزشی و .... مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : اروپای ساحل آرامش را طوفان زده نموده و در نتیجه 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
  • الف IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    5 29
    از کی تا حالا دزدی و فروش اموال دیگران شده کمک. ولادیمیر چکمه بیشرف
    • IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      6 0
      آقای «الف» باشرف! وقتی آمریکا علناً افغانستان رو زیر کشت خشخاش می‌برد و میلیون میلیون به جیب می‌زد هم به شرافت و بی‌شرافتی فکر می کردی؟ یا تمام کثافتکاری‌های آمریکا برای شما مقدسه؟
    • تهرانی IR ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      7 0
      آدم کش ها هم بد و بدتر دارن، شریف و غیر شریف دارن، مرد و نامرد دارن. پوتین از نوع مردشه در این کار. آمریکا و انگلیس بودن همه را برای خودشون برمیداشتند تا مردم دنیا از گرسنگی بمیرند.
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      3 0
      امریکا ضعیف کش بدبخت مستقیم و با کمک داعش نفت سوریه را میدزدد و پول افغانستان بینوا را هم بالا میکشد اما پوتین مثل شیر به گله بوفالو های یک تنی ناتو زد یکی را شکار کرد و حالا دارد گوشتش را میخورد نوشششششش جونش
  • نیما IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    14 4
    زنده باد روسیه
    • تورک IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      1 5
      لعنت به روسیه
  • افشین IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    2 25
    یزید ومعاویه و شمر و هیتلر و ............شرف دارن به پوتین
    • TR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      6 0
      تو همان یزیدت را داشته باش لازم نیست در سرزمینهای سنتی یک کشور اظهار نظر کنی
    • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      4 0
      ولی تو از همشون بی شرف تری
    • IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      4 0
      بی شرف خودتیو اون امریکا واسراییل کودک کش
  • محمد IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    5 0
    جالبه با اینکه با اکراین در حال جنگه اجازه میده اکراین از بنادری که از اکراین تصرف کرده صادرات کنه
  • DE ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    3 0
    غربی ها ادعا می کنند نیروهای روسی غلات را از سیلوهای اوکراینی خارج کرده و برای فروش به مناطق شرقی تر منتقل کرده‌اند. غربی ها چون خودشون و نوکرهاشون احمق هستند فکر میکنند ملت دنیا هم احمق هستند.یک کامیون بزرگ چند تن غله داخلش جا میشه فقط برای پر کردن یک کشتی چند‌هزارتا کامیون باید به صف بشن . خب اوکراین نتونست حتی یک کامیون را با بیرقدار بزنه عکسش را بندازه در رسانه ها که ببینید روسیه داره هزار هزار کامیون غلات میدزده. ده کیلومتر کامیون ..... ولی هزاران عکس ماهواره ای از ساعت مچی سربازها را هم منتشر کردند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس