سخنگوی وزارت خارجه روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه سلاح‌های ارسالی غرب به اوکراین راه خود را به بازار سیاه اروپا پیدا می‌کنند، گفت رئیس جمهور آمریکا نیز در یک دنیای خیالی زندگی می‌کند.

به گزارش مشرق، اطلاعیه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تصویب کمک ۱ میلیارد دلاری نظامی جدید برای اوکراین، با واکنش دولت روسیه مواجه شد.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) گفت که بسته کمک نظامی جدید آمریکا برای کی‌یف، نه تنها اتحادیه اروپا، بلکه خود اوکراین را نیز تهدید می‌کند.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، زاخارووا طی سخنرانی در همایش مطبوعاتی توضیح داد: «البته که این [کمک‌ها] تهدیدی برای همه است. اولا، برای خود اوکراین، جایی که درگیری از دیدگاه غرب، باید برای مدت طولانی ادامه یابد. دوماً این [کمک‌های نظامی] تهدیدی برای اروپا هستند، زیرا این سلاح‌ها از طریق بازار سیاه به این قاره باز می‌گردند».

وی سپس به اتهام‌زنی‌های بایدن به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه مبنی بر دامن‌زدن به تورم و گرانی در آمریکا و جهان پرداخته و گفت این اظهارات نشان‌دهنده جهان خیالی است که بایدن در آن زندگی می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در این‌باره تصریح کرد: «اگر به آنچه که بایدن و کاخ سفید می‌گوید گوش دهیم، عباراتی مانند تورم پوتین، بنزین پوتین، مالیات پوتین و غیره؛ باید گفت که آنها در یک دنیای خیالی زندگی می‌کنند».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، زاخارووا ادامه داد: «افزایش قیمت‌ها در ایالات متحده هم در سال ۲۰۲۰ و هم در سال ۲۰۲۱ مشاهده شد و هیچ ارتباطی با عملیات ویژه روسیه در اوکراین ندارد. قیمت مواد غذایی، به ویژه برای گندم، از قبل افزایش یافته است».

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره بحران غذایی جهان و مشکل صادرات غلات از اوکراین نیز گفت که آمریکا می‌تواند اقداماتی را برای رفع انسداد بنادر اوکراین انجام دهد، اما این کار را انجام نمی‌دهد.

این دیپلمات روس خاطرنشان کرد که واشنگتن  پشت ماجرای مسدود شدن محصولاتی است که قرار بود بنادر دریای سیاه را ترک کنند که اقدام دولت اوکراین در مین‌گذاری آب‌های نزدیک سواحل مانع آن شد.

اسپوتنیک در خبر دیگری به نقل از زاخارووا نوشت: «چه کسی رژیم کی‌یف را چپ‌وراست کنترل می‌کند؟ کاخ سفید و کل این دولت، که می‌توانند اقداماتی را برای رفع انسداد، پاکسازی مین‌ها یا تضمین عبور کشتی‌ها با مواد غذایی انجام دهند. اما به دلایلی این اتفاق نمی‌افتد».

شامگاه چهارشنبه نیز وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که از نظر رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه، طرح سازمان ملل برای صادرات غلات اوکراینی قابل قبول است اما باید نگرانی‌های مسکو رفع شود.

 روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می‌دهند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. روسیه و بلاروس نیز بیش از ۴۰ درصد از صادرات جهانی پتاس مواد مغذی محصول را تشکیل می‌دهند. به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تأمین می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به لبنان، سوریه، یمن، سومالی و کنگو اشاره کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    0 0
    آمریکا از اوکراین به عنوان گوشت قربونی استفاده می کند ـــ این بار یک گاو بولوند چشم آبی قربونی شد ـــ حالا گاوهای بولوند چشم آبی بعدی چشمشون به حساب اومده مثل بید دارند می لرزند و در نوبت به ترتیب و با نزاکت ایستاده اند و آماده شیردهی برای کدخدای گاوچران شده اند ــــ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس