عربستان نگذاشت سازمان حج سر قولش بماند/ زائران، مبلغی از هزینه‌های اضافه را باید بپردازند

در نشست مسئولان حوزه حج و زیارت به افزایش برخی خدمات در عربستان اشاره و مقرر شد مبلغی به صورت علی الحساب از زائران حج تمتع سال جاری دریافت شود.

به گزارش مشرق، در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که امروز به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت تشکیل شد، سیدعلی مرعشی گفت: تزریق واکسن مننژیت حجاج نیز از امروز در ۲۳ استان آغاز شده است و در ۸ استان بزرگ کشور از روز پنج شنبه آینده (۱۲ خرداد ماه) شروع می‌شود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت به تزریق واکسن فلج اطفال (IVP) به زائران اشاره کرد و گفت: داروهای مورد نیاز برای حج امسال به جز سرم  و شربت از داخل کشور خریداری و تامین شده است و درحال پیگیری و هماهنگی برای انتقال آن به کشور میزبان هستیم.

در ادامه این جلسه، سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت به استقرار تیم اعزامی این سازمان در عربستان و پیگیری امور اجرایی با طرف‌های سعودی اشاره کرد و از توافق طرف سعودی با انجام روزانه ۹ پرواز رفت و ۱۲ پرواز برگشت حجاج خبر داد و گفت: قرار است در پروازهای برگشت دیگر شرکت‌های داخلی به ایران ایر کمک کنند.

‌وی همچنین درباره انتقال هزینه ارزی سفر حج به عربستان توضیحاتی داد و گفت: گزارش تیم اعزامی به عربستان از افزایش نرخ برخی از خدمات و کالاها در کشور میزبان حکایت دارد که تلاش داریم با مذاکره با طرف‌های سعودی این هزینه‌ها را تعدیل کنیم؛ ولی بخش از آن  نیز باید از زائر دریافت شود که اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد. 

بر اساس این گزارش، نماینده ولی‌فقیه در امور حج  و زیارت نیز بر لزوم تلاش برای حذف و یا کاهش برخی هزینه‌ها که در سامانه مسار برای شرکت‌های خدمات دهنده سعودی پیش بینی و صدور روادید به پرداخت این مبالغ منوط شده است، تاکید کرد.

‌حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه برای کمک به زائران بخشی از افزایش هزینه‌ها قرار است از منابع راهبردی سازمان حج و زیارت تامین شود، اظهار داشت‌: مبلغی که از زائران گرفته می‌شود، علی الحساب است و اگر موفق شدیم با حذف برخی از موارد و گرفتن تخفیف، هزینه‌ها را کاهش دهیم،‌ مبلغ باقیمانده طبق روال قبل به زائران بازگردانده خواهد شد. 

‌درادامه این جلسه اکبر رضایی،‌ معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت از آخرین وضعیت و اقدامات صورت گرفته در حوزه ثبت نام و اعزام حجاج گزارش داد و به احتمال اعلام قیمت‌های جدید برای  پر کردن ظرفیت باقیمانده در برخی کاروان ها اشاره کرد. 

‌وی افزود: قراردادها در حوزه مسکن نهایی و در بخش‌های تدارکات و نقل با وجود گزارش افزایش قیمت‌ها در عربستان، تیم اعزامی در تلاش است که قراردادهای این دو بخش را نیز با تدبیر و استفاده از راهکار مناسب نهایی کند. 

‌در پایان این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین صحبت الله رحمانی، ‌معاون عتبات سازمان حج و زیارت در خصوص روند اعزام کاروان‌های زیارتی به عتبات عالیات گزارش داد و به برنامه‌های این سازمان در حوزه عتبات دانشجویی اشاره کرد.

‌وی افزود: در حال حاضر روزانه بین ۷ تا ۸ هزار زائر در عراق داریم که‌ غذای آنها از طریق آشپزخانه‌های مرکزی تامین می‌شود و با اقدامات صورت گفته در حوزه‌های اسکان و تغذیه خدمات ارائه شده به افزایش رضایتمندی زائران و به حداقل رسیدن اعتراض‌ها منجر شده است.

یادآور می‌شود طبق وعده سازمان حج، قرار بود زائران حج تمتع امسال که سال ۱۳۹۹ هزینه‌های اعزام خود را پرداخت کرده‌اند، هیچ هزینه اضافه‌ای برای امسال نپردازند، اما به دلیل افزایش مخارج سفر زائران از سوی عربستان سعودی، مبلغ دیگری از زائران امسال دریافت خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    1 0
    حج و کعبه با فضیلت و مورد احترام، ولی چرا اصرار دارین توی این شرایط که با عرعرستان درگیر جنگ هستیم, زائر بفرستین که هم جونشون در خطر باشه، هم هزار یک مورد مشکل و تجاوز و آدم ربایی پیش اومده، هم با همین درآمد حج سلاح میخرن میریزن روی سر مردم مظلوم یمن و تکفیری پرورش میدن! فقط لطفا یه عده نیان توجیه احمقانه بکنن چون توی این شرایط کار اشتباه توجیه نداره. انصافا هرکی بره و گرفتن بهش تجاوز کنن حقشه دیگه‌.
  • علی IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    1 0
    بازم من نبودم دستم بود تقصیر آستینم بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس