بلینکن: سوئد و فنلاند بزودی عضویت ناتو را بدست خواهند آورد

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد اطمینان دارد سوئد و فنلاند به زودی عضویت ناتو را به دست خواهند آورد.

به گزارش مشرق، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی در نشست خبری مشترک با همتای فنلاندی خود که در واشنگتن به سر می برد، گفت: آمریکا کاملا  از پیوستن فنلاند و سوئد به ائتلاف حمایت می کند و من همچنان مطمئن هستم که هر دو کشور به زودی متحد ناتو خواهند شد.

بلینکن همچنین گفت که آمریکا رزمایش های قوی و  حضور در منطقه دریای بالتیک را حفظ خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: آمریکا فعالیت و حضور قوی خود را در منطقه دریای بالتیک حفظ خواهد کرد.

 فنلاند: اختلافات با ترکیه بر سر عضویت در ناتو تا قبل از نشست مادرید قابل حل است

"پکا هاویستو" وزیر امور خارجه فنلاند نیز در این نشست خبری اظهار داشت  فنلاند آماده است تا تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع کند .

هاویستو گفت: فنلاند آماده است تا تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع کند و همه گزینه‌ها از جمله انرژی را بررسی کند. بسته تحریمی جدید در حال آماده شدن است.

وی همچنین گفت که اختلاف ها با ترکیه بر سر عضویت فنلاند در ناتو را می تواند تا قبل از نشست مادرید حل کرد.

وزیر خارجه فنلاند توضیح داد: مخالفت ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو قابل حل است و برای هلسینکی بسیار مهم است که این اتفاق قبل از نشست ناتو در مادرید در ماه ژوئن رخ دهد.

وی افزود که فنلاند، سوئد و ترکیه مذاکرات خوبی در مورد عضویت این دو کشور در ناتو داشته اند.

هاویتسو تاکید کرد:  هیات‌های ما روز چهارشنبه به  ترکیه سفر کردند. آنها مذاکرات خوبی در آنجا داشتند. مذاکره کنندگان موافقت کردند که این مذاکرات ادامه یابد.

سوئد و فنلاند رسما تقاضای عضویت در ناتو را ارائه دادند. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا می گوید قصد همکاری با کنگره و دیگر اعضای ناتو را برای تایید سریع تقاضاهای عضویت این دو کشور دارد.

بایدن روز سه شنبه با مگدالنا اندرسون نخست وزیر سوئد و سائولی نینسته رئیس جمهوری فنلاند درباره تقاضای عضویت دو کشور دیدار و گفت و گو کرد و گفت پذیرش عضویت آنها ناتو را قوی تر خواهد کرد.

اعضای کمیته روابط خارجه سنای آمریکایی قطعنامه ای را ارائه داده اند که در آن از تصمیم عضویت دو کشور در ناتو حمایت می شد و دیگر کشورهای عضو ناتو را تشویق می کرد که هر چه سریع تر روند تایید عضویت فنلاند را تایید کنند.

گروه ناظر ناتو که سناتورهای آمریکایی در سال ۲۰۱۸ به منظور هماهنگی در تعاملات سنا با ناتو تشکیل دادند نیز بیانیه ای را هفته پیش منتشر کرد و تقاضای عضویت سوئد و فنلاند در این ائتلاف را تایید کرد.

 ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو روز سه شنبه در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، عضویت فنلاند و سوئد در این ائتلاف نظامی را باعث تحکیم سطح همکاری های ناتو با اتحادیه اروپا دانست.

با این حال به گفته برخی مقامات روند عضویت این دو کشور در ناتو زمان بر خواهد بود و ترکیه تاکنون مانع پیشرفت این روند شده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 7
    امپراطوری ایران در زمان حکومت سلجوقیان هیچ‌نشانی از‌گرگ و گرگ خاکستری نداشت. چیزی بنام گرگ و ترک ساخته استعمار انگلیس است. پرچم امپراطوری های سلجوقیان شاهین دوسر بود.
    • حسین IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      3 0
      امپراطوری ایران در تمام حکومتهای ترک زبان همیشه عاری از نژادپرستی و دشمنی با اسلام بوده... ولی از 100 سال پیش که دست نشانده های انگلیس از داخل سفارت این کشور سر برآوردن جز نژادپرستی و فاشیزم و ضدیت با اسلام چیزی ندیدیم
    • اسفدیار IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
      0 0
      همون حکومتهای ترک زبان مجبور به رسمی کردن زبان فارسی شدند و گرنه اگر خلاف آن انجام میدادند سقط می‌شدند چه نژاد پرستی ،البته در کشتار و آتش زدن کتب و کتابخانه های نیشابور توس و..‌ یلی بودند ،تیمور ،چنگیز ،هلاکو و....و البته حکم امارات خود و خراج و سربازان را به حکومت های عباسی و...می‌پرداختند ،چرا تاریخ ایران قبل از اسلام برای شما سخت و ضد اسلام میدانید؟؟؟؟ ،مگر تاریخ ایران فقط اسلام و دست نشانده های ترک آن است ؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 5
    ترکیه را انگلیسیِ آریایی ساخت. و آمریکاییِ آریایی‌سوارش شد. و بدست ایرانیانِ کرد آریایی تجزیه میشود. عروسک‌خیمه‌شب‌بازی‌های‌آریایی ها
    • علی اصفهانی IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      1 0
      چه غلط ها
    • ساسان IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
      0 0
      علی تو از اصفهانی؟؟؟؟ یا اصفهان اقامت داری ؟؟؟؟؟ یا پانترکی تو شهر دیگه ؟؟؟؟ تمام کامنت های تو ( علی از اصفهان بوده )؟؟؟!!!
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
      1 0
      باز از موتوری گرفتی؟!!!
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 1
    کاترینو زنو که در سال ۱۴۷۳ بعنوان سفیر ونیز در دربار اوزون حسن حاضر شد همسر خواهرزاده دسپینا بود. او به سبب زیبایی و همسری رقیب عثمانیها، در اروپای قرون وسطی شهرتی اسطوره‌ای پیدا کرد. اوزون حسن اتحاد ضدعثمانی خود را با این ازدواج تقویت کرد و پشتیبانی یونانیان، ارمنیان و مردمان گرجی بسیاری را به دست آورد
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    1 2
    واقعأ حیف بود که فنلاند و سوئد در آن طویله عضو نباشند. ناتو را بگذارید در کوزه آبش را بخورید.
  • US ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 4
    متاسفانه برخی برادران فارس مان، آرمانهای شاه داریوش در گسترش مرزهای ایران را فراموش کرده اند ولی ما ترک ها راه آلب ارسلان را در گسترش مرزهای ایران ادامه میدهیم.
  • IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    6 3
    گل بودن به سبزه هم آراسته می شوند اول بدبختی جوانان آنها در کشته شدن با جنگهای ناخواسته آغاز شده است اف بر این اروپای وحشی بی مقدار سخیف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس