ترکیه: مبارزه با تروریسم در مفهوم راهبردی ناتو گنجانده شود

وزیر امور خارجه ترکیه گفت، مبارزه با تروریسم باید در مفهوم راهبردی ناتو گنجانده شود و اگر فنلاند و سوئد قصد عضویت در این پیمان نظامی را دارند حمایت از تروریست‌ها را متوقف کنند.

به گزارش مشرق، «مولود چاوش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه گفت مبارزه با تروریسم باید بخشی از مفهوم راهبردی ناتو باشد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، چاوش‌اوغلو در نشست مشترکی با همتایان رومانیایی و لهستانی گفت، سوئد و فنلاند که خواستار پیوستن به ناتو هستند، باید به حمایت از تروریسم خاتمه دهند.

وزیر امور خارجه ترکیه بار دیگر تأکید کرد که شرط کشورش برای عدم مخالفت با عضویت این دو کشور در ناتو این است که آن‌ها تحریم‌های خود علیه صنایع دفاعی ترکیه را بردارند.

او با اشاره به اینکه «موضع ترکیه در قبال پیوستن این دو کشور به ناتو روشن و بدون ابهام است» گفت: «سایز اعضای ناتو نیز باید فنلاند و سوئد را تشویق کنند تا گام‌هایی برای رسیدگی به نگرانی‌های آنکارا بردارند».

چاوش‌اوغلو افزود: «همبستگی با ناتو برای همه ما مهم است. ما نگرانی‌های امنیتی سوئد و فنلاند را درک می‌کنیم و دیگران نیز باید نگرانی‌های مشروع امنیتی ترکیه را درک کنند».

این دیپلمات ارشد ترکیه گفت، به همین دلیل است که آنکارا می‌خواهد مبارزه با تروریسم به وضوح در مفهوم راهبردی ناتو درج شود.

او در ادامه گفت: «گام قاطعی باید درباره نگرانی‌های ترکیه برداشته شود. آن‌ها باید حمایت از تروریسم را متوقف کنند».

همتایان رومانیایی و لهستانی چاوش‌اوغلو نیز در این نشست خبری بر ضرورت عضویت سریع فنلاند و سوئد در پیمان نظامی ناتو تأکید کرده و درخصوص رفع نگرانی‌های ترکیه ابراز امیدواری کردند.

دولت‌های فنلاند و سوئد هفته گذشته تصمیم خود را برای الحاق به ناتو اعلام کردند که جبهه جدیدی را در پرونده تقابل میان روسیه و غرب گشوده است. فنلاند به عنوان یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، بالغ بر هزار کیلومتر مرز با روسیه دارد و اولین کشور دارای مرز مشترک با روسیه است که به ناتو ملحق می‌شود.

دولت ترکیه روز سه‌شنبه لیست رسمی شامل ۵ درخواست از سوئد و فنلاند را منتشر کرد که در صورت محقق شدن این خواسته‌ها، از عضویت این دو کشور حوزه نوردیک در ناتو حمایت خواهد کرد.

آنکارا خواستار «تضمین‌های ملموس» از سوی استکهلم شده که تمامی روابط خود با گروه‌هایی نظیر پ‌ک‌ک که از سوی ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی معرفی شده‌اند را قطع کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • DK ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    2 3
    و خجالت کشده اضافه بکند که هیچ اعتراضی به حملات ترکیه به شمال عراق و سوریه ... نداشته باشند و همچنین از ورود سرمایه روسیه به ترکیه حمایت بکنند
  • Omid NL ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    3 4
    ترکیه حامی داعش و پشتیبان درجه یک تروریسم در منطقه است
  • US ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    1 5
    مبارزه با نژاد پرستی و افتخار به گرگ زادگی پانتورچیستی و کفتار صفتی مغولی ( عورضه پانتورکعا ) مصادره و نسل کشی ساکنین اصلی و سپس تاریخ سازی و مظللوم نمایی چطور ؟؟؟ اینها را نگنجانندد؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      0 0
      .آمین.
  • علی CA ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    2 3
    یخ بابا !!!!! خودتان که مرکز پخش تروریسم هستید.
    • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      5 1
      تروریست که کوردهاهستندوهمه پارصهاهم ازکوردهاحمایت میکنند.یعنی پارصهای هار,حامی ورفیق کوردهای تروریست هستند.
  • DE ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    1 3
    ترکیه: مبارزه با تروریسم در مفهوم راهبردی ناتو گنجانده شودو عجب بیلمز و کلنگ مزی این یارو خب اگه این کار را بکنند که توووورچیه را از ناتو میندازند بیرون بخاطر رفتار تروریستی رژیم عردوپا و پرورش داعش و کشتار مردم مسلمان سوریه
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    1 3
    اردوغان از مبارزه با تروریسم حرف بزند خیلی خجالت دارد مثل این است که شیطان از مبارزه با نفس اماره دم بزند الا لعنت الله علی الظالمین و المنافقین
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    2 4
    بجای اینهمه چرت و پرت برو اولین کتاب ژنتیک انسان شناسی رو باز کن توش نوشته ( ترک واقعی زردپوست است). اگر تو زردپوست چشم بادامی هستی خب ترک هستی. ---------- بخاطر چند تا فاحشه خونه و چندتا صنعت مونتاژی یک کشور جهان سومی ترکیه چرا اجداد آریایی خود رو منکر میشی بدبخت
  • مهدی IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    1 2
    ترکیه که خود تروریست است، حمله به عراق و سوریه و اشغال سرزمین آنها و کشتار مردم بیگناه این کشورها، یازده سال حمایت و کمک به گروه های داعشی در سوریه و عراق، نوکری بن سلمان تروریست در حمایت از داعش و کشتار مردم یمن و پرونده خاشقچی، ساخت بیست و دو سد روی رودخانه های دجله و فرات جهت خشک کردن زمین های کشاورزی عراق و سوریه و در نتیجه بحران ریزگردها برای کشورهای ایران و سوریه و عراق که باعث ایجاد مشکلات امنیتی و ضررهای اقتصادی فراوان میشود، ایجاد سد کاراکورت در سال 2016 و یک سد جدید سال 2021 روی رودخانه آراز و کاهش چشمگیر حق آبه رود آراز جهت فشار به کشورهای ایران و آذربایجان، با هر معیاری از هر جهتی نگاه کنید می بینید که ترکیه خود تروریست است.
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 0
    خخخخخ‌ خندیدیم
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    1 1
    امپراطوری ایران در زمان حکومت سلجوقیان هیچ‌نشانی از‌گرگ و گرگ خاکستری نداشت. چیزی بنام گرگ و ترک ساخته استعمار انگلیس است. پرچم امپراطوری های سلجوقیان شاهین دوسر بود.
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 1
    ترکیه را انگلیسیِ آریایی ساخت. و آمریکاییِ آریایی‌سوارش شد. و بدست ایرانیانِ کرد آریایی تجزیه میشود. عروسک‌خیمه‌شب‌بازی‌های‌آریایی ها
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 1
    کاترینو زنو که در سال ۱۴۷۳ بعنوان سفیر ونیز در دربار اوزون حسن حاضر شد همسر خواهرزاده دسپینا بود. او به سبب زیبایی و همسری رقیب عثمانیها، در اروپای قرون وسطی شهرتی اسطوره‌ای پیدا کرد. اوزون حسن اتحاد ضدعثمانی خود را با این ازدواج تقویت کرد و پشتیبانی یونانیان، ارمنیان و مردمان گرجی بسیاری را به دست آورد
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 0
    تا کی مردم فریبی تروریست خود شمایید ناتوها! هستند کدام سازمان تروریستی اینگونه سازماندهی ودفتر ودستک وتجهیزات دارد که بتواند بجایی حمله کندو بتواند مجوزش را هم بعد از حمله از سازمان ملل بگیرد تروریست خود شمایید!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس