آمریکا اداره جدیدی برای «مقابله با چین» راه‌اندازی کرد

وزارت خارجه آمریکا در بحبوحه نگرانی‌های غربی‌ها از تغییر نظم جهانی از راه‌اندازی نهادی جدید در این وزارتخانه برای رصد چین و مقابله با این کشور خبر داد.

به گزارش مشرق، «آنتونی بلینکن»، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا امروز پنجشنبه (۵ خرداد/ ۲۶ مه) از راه‌اندازی «خانه چین» در درون وزارت خارجه آمریکا خبر داد.

پیش از این رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند «خانه چین» قرار است اداره‌ای متشکل از دیپلمات‌ها و کارشناس‌ها برای هماهنگ‌سازی سیاست‌های آمریکا جهت مقابله با چین باشد.

آنتونی بلینکن در جریان سخنرانی روز پنجشنبه خود در دانشگاه «جورج واشنگتن» راه‌اندازی این اداره را اعلام کرد اما مدعی شد که واشنگتن به دنبال آنچه او آن را «جنگ سرد با چین» خواند نیست.

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا گفت: «وسعت و دامنه چالش‌هایی که جمهوری خلق چین پیش روی ما قرار می‌دهد دیپلماسی آمریکا را به شکلی که قبلاً شاهد آن نبوده‌ایم به محک آزمون خواهد گذاشت.»

وی اضافه کرد: «اینجانب مصمم هستم به عنوان جزئی از برنامه‌ام برای نوسازی [وزارت خارجه آمریکا] ابزارهایی را که دیپلمات‌هایمان برای مقابله با این چالش نیاز دارند در اختیار آنها قرار دهم.»

آنتونی بلینکن، با وجود این ادعا کرد راه‌اندازی این اداره در وزارت خارجه آمریکا با هدف تشدید تنش‌ها با چین صورت نگرفته است. او گفت: «دنبال درگیری یا جنگ سرد جدید با چین نیستیم، بلکه بر عکس هدفمان جلوگیری از هر دوی اینهاست.»

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش از چین به عنوان «جدی‌ترین چالش طولانی‌مدت علیه نظم بین‌المللی» نام برد و گفت آمریکا برای دفاع از منافعش با چین رقابت خواهد کرد.

بلینکن مدعی شد که آمریکا در کنار رقابت با چین به دیپلماسی با چین معتقد است. او گفت: «نمی‌توانیم اجازه دهیم اختلاف‌هایی که ما را از هم دور می‌کنند مانع از آن شوند که ما نتوانیم به اولویت‌هایی رسیدگی کنیم که برای بهزیستی مردممان و دنیا لازم است.»

اظهارات وزیر خارجه آمریکا در حالی بیان شده که به اعتقاد بسیاری از دانشمندان، ایالات متحده دیگر ابرقدرت بی‌رقیبی که بعد از فروپاشی شوروی سابق بود نیست و سال به سال نشانه‌های بیشتری از  کاهش قدرت آمریکا احساس می‌شود. این موضوع حتی در خود آمریکا و در میان شهروندان این کشور هم محسوس است به عنوان مثال، در یک نظرسنجی که در سال ۲۰۲۱ از میان ۱۰۱۹ آمریکایی ۷۹ درصد اذعان کرده بودند که احساس می‌کنند آمریکا در حال فروپاشی است.

در یک گزارش ۹۸ صفحه‌ای که «کمیسیون راهبرد دفاع ملی» آمریکا در سال ۲۰۱۹ منتشر کرد تصریح شده است: «برتری نظامی دیرپای آمریکا از بین رفته و حاشیه خطای راهبردی این کشور به طرز دلهره‌آوری بالا رفته است. تردیدها درباره توانایی آمریکا برای بازداری دشمنان و در صورت لزوم غلبه بر آنها و همچنین پایبندی واشنگتن به تعهداتش جهانی‌اش فزونی گرفته است.»

در این گزارش از «ناکارآمدی‌های سیاسی» و «محدودیت‌های بودجه‌ای» به عنوان عواملی یاد شده‌اند که توانایی دولت ایالات متحده را برای همساز شدن با سرعت بروز تهدیدهای امنیتی محدود کرده‌اند.

همچنین نتایج یک نظرسنجی که بعد از خروج آمریکا از افغانستان منتشر شد نشان داد که اعتماد شهروندان آمریکا به ارتش این کشور به پایین‌ترین سطح رسیده است. این نظرسنجی نشان داد که تنها ۴۵ درصد از آمریکایی‌ها «اعتماد زیادی» به ارتش دارند که این رقم نسبت به ۷۰ درصد در سه سال قبل، نزدیک به ۲۵ درصد کاهش یافته است. ۱۰ درصد دیگر نیز گفتند که اعتماد چندانی به ارتش ندارند.

همچنین شکاف عظیم در توزیع ثروت (به گونه‌ای که ثروت ۱ درصد جامعه ثروتمند از ۵۰ درصد کل جامعه بیشتر است)   نقش پول‌های فاسد در سیاست آمریکا (مثل لابی‌گری، اعانه‌های انتخاباتی و نقش پول در دستکاری رسانه‌های جریان اصلی)، نژادپرستی سیستماتیک (که نشانه‌های فراوان آن اخیراً به وفور در خشونت پلیس علیه سیاه‌پوستان و بدرفتاری با آسیایی‌تبارها دیده شده) و دوقطبی شدن بی‌سابقه سیاست در آمریکا برخی از مهم‌ترین مشکلات داخلی آمریکا هستند که از افول قدرت این کشور خبر می‌دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    0 0
    روحانی رفته اونجا تجربیاتش از قرار گاه مرغ گفته بهشون ؟
  • UA ۰۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    0 0
    جهت خشمگین کردن چین جهت حمله به چین آمریکا دست به هر کاری میزند ولی محال هست چین با نقشه آمریکا پیش برود.
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    0 0
    گاوچرونها باید بدونن که دورهٔ بزن دررو دیگه واقعا تموم شده، به نظم نوین جهانی خوش اومدین یانکی‌های تروریست!! خخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس