کد خبر 1378747
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳
ادامه افزایش ارزش روبل در برابر دلار و یورو

ارزش روبل پول رایج روسیه که روز جمعه به بالاترین سطح چند سال گذشته رسیده بود، روز دوشنبه نزدیک به چهار درصد در برابر دلار و یورو رشد کرد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری رویترز؛ روند افزایشی ارزش روبل که به علت نظارت بانک مرکزی روسیه بر سرمایه ها و موظف شدن شرکت های صادراتی روسیه به تبدیل ارزهای دریافت به روبل در پی مسدود شدن نزدیک به نیمی از درآمدهای طلا و ارزی روسیه در پی آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه)، در روز جمعه به بالاترین سطح از مارس ۲۰۱۸ رسیده بود، همچنان ادامه یافته است.

روبل که ارزش آن در  برابر دلار در سال جاری (۲۰۲۲) به رغم بحران گسترده اقتصادی و تحریم های غرب و آمریکا بر روسیه، ۳۰ درصد افزایش یافته، بهترین عملکرد را در جهان به نمایش گذاشته است.  

شرکت بی سی اس اکسپرس در یادداشتی اعلام کرده است که عرضه ارز توسط صادرکنندگان، بهای بالای نفت و ترغیب شرکت های صادر کننده به تبدیل درآمدهای ارزی به روبل، همگی موجب تقویت پول روسیه می شود.

تحلیل گر شرکت سرمایه گذاری تینکاف پیش بینی کرده است که با وجود پابرجاماندن تحریم ها، روند افزایشی ارزش روبل در میان مدت ادامه یافته و نزدیک پائیز تثبیت شود.

به گفته تحلیل گران، درخواست روسیه از خریداران خارجی گاز طبیعی برای پرداخت بها به روبل، به تقویت آن کمک کرده است.

 ارزش روبل پول رایج روسیه در برابر دلار و یورو در پی تلاش برخی از مشتریان اروپایی گاز طبیعی روسیه در روزهای گذشته برای پرداخت بهای این کالا به روبل بنا به درخواست مسکو، روز چهارشنبه با پشت سر گذاشتن کاهش های پیشین، به بالاترین میزان در چند سال گذشته رسید. با توجه به درخواست مسکو در پایان مارس از مشتریان خارجی گاز برای پرداخت بهای آن با روبل و در غیر این صورت روبه رو شدن با قطع عرضه، خریداران اروپایی برای حل این مشکل به تکاپو افتاده اند.

روبل در سال جاری ۲۰۲۲ به رغم بحران تمام عیار گسترده اقتصادی روسیه و در پی نظارت های این کشور در پایان فوریه برای حفاظت از بخش مالی خود در پی اعمال تحریم ها و مجازات های مالی و اقتصادی گسترده غرب به دنبال آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰)، بهترین عملکرد را در میان ارزهای بین المللی نشان داده است.

وزارت اقتصادی روسیه در پیش بینی تازه ای اعلان کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سال جاری تا ۷.۸ درصد کاهش خواهد یافت.

ارزش پول رایج روسیه در روز جمعه به بالاترین سطح در برابر دلار از آغاز فوریه ۲۰۲۰ و در برابر یورو نیز نزدیک به بالاترین سطح از میانه ۲۰۱۷ رسیده است.  روند افزایشی ارزش روبل تا بالاترین سطح در چند ساله گذشته، در چند روز اخیر در پی تصمیم بانک مرکزی این کشور برای بالابردن سقف انتقال پول شهروندان و بیگانگان شهروند کشورهای دوست به خارج تا معادل ماهانه ۵۰ هزار دلار، به کندی گرائیده است.

رویترز افزود: اتحادیه اروپا با استفاده از طرحی به ارزش ۲۱۰ میلیارد یورو قصد دارد وابستگی خود به سوخت فسیلی روسیه را تا سال ۲۰۲۷ کاهش دهد. این نهاد قصد دارد با استفاده از این طرح که امروز /چهارشنبه/ رونمایی می شود، دور شدن از وابستگی به سوخت فسیلی مسکو و تغییر سریع به سمت استفاده از انرژی های سبز را هدف قرار دهد.

به نوشته رویترز، حمله روسیه به عنوان اصلی ترین تامین کننده گاز اروپا به اوکراین باعث شد در بحبوحه نگرانی های شدید درباره شوک های ناشی از کمبود عرضه، اتحادیه اروپا با فوریت بیشتری در سیاست های انرژی خود تجدیدنظر کند.

روسیه ۴۰ درصد گاز اروپا و ۲۷ درصد از نفت وارداتی این اتحادیه را تامین می کند. اعضای اتحادیه اروپا در تکاپوی توافق برای تحریم واردات انرژی از اتحادیه اروپا هستند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    1 0
    خوب امریکا به بهانه بمب شیمیایی به عراق حمله کرد هیچ چی هم پپدا نکرد فقط یک میلیون نفر مردم عراق را کشت روسیه هم باید یک میلیون نفر ازصیونیست ها را باید بکشد تا خودش را به امریکا برساند و اینطوری ضایع نشود
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    1 0
    بایدن جون چه خبر از قتل عام مردم عراق و افغانستان ایا به دو میلیون نفر رساندید یا نه این روسهای احمق که هر قدر تلاش می کنند یک صدم شما هم نمی توانند بکشند یادشون بدید چطور بمباران فرشی می کردید
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    1 1
    روسها بخاطر نسل کشی روسها در اوکراین وارد جنگ شدند شانس اوکراینی ها نزدیک به صفر است
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    1 0
    در ظاهر روسیه به این دلیل در موقعیت ضعف واقع شده است چون مانند امریکای تروریست عمل نکرده است . امریکا در حمله به عراق و افغانستان ابتدا با بمبهای نه تنی تمام کشور را شخم زد و دهها هزار نفر غیر نظامی را به شهادت رساند بعد با خیال آسوده نیروهای زمینی را وارد خاک این کشورها نمود . در زمان اشغال هم با طیب خاطر در مسیرهای داخل شهرها به هر جنبنده ای که دلشان میخواست شلیک می کردند ... روسیه اگر میخواست همانند گاوچران های تروریست امریکائی عمل کند ظرف یک هفته خاک اوکراین را اشغال و سران حکومتی را هم در بند و زنجیر می کرد .
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    1 1
    چیزی به نام ارتش اوکراین وجود ندارد ارتش روسیه فقط تروریست ها را در پیش رو دارد و می تواند براحتی شهرهای محاصره شده در شرق و جنوب اوکراین را دور زده و خود را به روخانه دنیپر برساند این شهرها با ادامه محاصره خودبخود سقوط خواهد کرد
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    1 0
    کم کم زمستان از راه میرسد. هر چند اللنم پنهانی خرید میکنند. ولی روسیه هم از برگ برنده اش استفاده کرد و سوخت
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    0 0
    اگر به ما بگویند واحدی برای سنجش طول داریم که اسم آن متر است، که اگر طاقه پارچه‌ای را امروز با این متر اندازه گیری کنید ممکن است 20 متر باشد؛ اما اگر فردا همان را دوباره متر کنید ممکن است 40 متر شود، چقدر این امر مضحک و مسخره خواهد بود؛ اما وقتی مثلاً امروز یک قوطی پنیر 400 گرمی 20 هزار تومانی، فردا با هر توجیهی 40 هزار تومان می‌شود، این امر منطقی و عقلانی است! اگر پول اساساً برای تعیین ارزش کالا و خدمات است، آیا خودش نباید دارای ارزش معینی باشد؟! پول اعتباری که ارزش آن را میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌کند، اساساً پول اسلامی نیست و منشأ ربا، گرانی و تورم است. البته کشورهایی که زور بیشتری دارند با غالب کردن پول خود به دیگران، تقاضا و در نتیجه ارزش آن را افزایش می‌دهند. در این حالت مثلاً وقتی کشور روسیه، اعلام می کند که از این پس پول فروش گاز و نفت را فقط با روبل دریافت خواهد کرد، ارزش روبل بالا می‌رود؛ اما ما در مقابل فروش نفت به دنبال دلار آمریکای زورگو و مستکبر که اتفاقاً ما را هم تحریم نموده است، می دویم و ارزش پول خود را در مقابل این پول کثیف شیطان بزرگ، پایین می‌آوریم؛ بعد هم مجبور می‌شویم برای جلوگیری از قاچاق کالاهای اساسی به کشورهای همسایه، قیمت کالاها را افزایش دهیم، و باز هم به چرخه‌ی باطل گرانی‌ها دامن بزنیم! مرحوم آیت الله حائری شیرازی دیدگاه های خود درباره‌ی پول را در کتاب‌های «پول رایج جهانی و احیای پول اسلام» و «در اسلام پول نباید کار بکند» بیان کرده‌اند. این عالم و اندیشمند اسلامی در کتاب «پول رایج جهانی و احیای پول اسلام» به ذکر ۱۰ مورد از تناقضات و مشکلات اساسی پول فعلی که مبتنی بر اعتبار است، اشاره کرده و در کتاب دیگر با عنوان «در اسلام پول نباید کار بکند» جایگزینی را برای پول رایج پیشنهاد نموده است؛ اما متأسفانه اقتصاددان‌های ما که علمشان را از علوم نظام لیبرال و سرمایه‌سالار غرب گرفته‌اند، گوش شنوایی نداشته و ندارند. ولی امروز کار به جایی رسیده است که اصلاح اقتصاد کشور، بدون اصلاح پول و ایجاد پول اسلامی و به تبع آن بانک اسلامی بدون ربا و مبتنی بر قرض‌الحسنه، امکان‌پذیر نیست؛ و در عوض اگر بتوانیم پول اسلامی را ایجاد نموده و آقایی دلار را بشکنیم، قطعاً این پول ملی اسلامی، اعتبار بین المللی هم پیدا خواهد کرد.
  • سیروس IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    1 1
    کار امریکا تمام است دلار میشه یه کاغد پاره .درود بر روسیه ابرقدرت جهان مرگ بر امریکا استکبار روبل میشه بالاترین پول جهان خواهید دید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس