تحریم روسیه

روزنامه نیویورک‌تایمز با شگفت‌انگیز توصیف کردن اقتصاد روسیه در برابر تحریم‌های آمریکا و غرب نوشت: روسیه مقاوم‌تر از آن چیزی بود که تصور می‌شد و انتظار می‌رفت.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت: نیویورک‌تایمز نوشت: با گذشت سه ماه و نیم از جنگ اوکراین، مشخص شده برخی از شدیدترین تحریم‌هایی که تاکنون توسط غرب اعمال شده نتوانسته اقتصاد روسیه را از بین ببرد یا فعلا مشکلی را ایجاد کند که به تبع آن مردم آن کشور علیه ولادیمیر پوتین تحریک شوند. سقوط اقتصادی آن‌گونه که برخی انتظار داشتند، در روسیه اتفاق نیفتاد.

پشت اخبار مثبت، ترکیبی از عواملی وجود دارد که به نفع ولادیمیر پوتین است. مهم‌ترین آنها عبارتنداز قیمت بالای انرژی که به کرملین اجازه می‌دهد به تامین مالی جنگ ادامه دهد و در عین حال بتواند حقوق بازنشستگی و دستمزدها را افزایش دهد.

یوگنی شومیلکین یکشنبه به سر کار بازمی‌گردد. او برای آماده شدن به کار، «M» آشنا را از پیراهن مک دونالدش بیرون کشید و «M» روی کت مک دونالدش را با یک وصله پرچم روسیه پوشاند. شومیلکین که تجهیزات را در رستورانی در مسکو نگهداری می‌کند، قول داد: «این همان غذا خواهد بود، فقط با یک نام دیگر.» رستوران‌های مک دونالد اوایل هفته بعد در روسیه بازگشایی می‌شوند؛ اما بدون آن طاق طلایی معروف.

پس از اینکه غول فست فود آمریکایی در بهار امسال در اعتراض به حمله روسیه به اوکراین، از این کشور خارج شد، یک غول نفتی سیبری ۸۴۰ فروشگاه روسی آن را خرید. به گفته او، از آنجا که تقریبا تمام مواد اولیه از داخل کشور می‌آمدند، رستوران‌ها می‌توانستند به سرو غذای مشابه ادامه دهند. این اقدام ممکن است کارساز باشد و این تاکید بر انعطاف‌پذیری شگفت‌انگیز اقتصاد روسیه در مواجهه با یکی از شدیدترین تحریم‌هایی بوده که تاکنون توسط غرب اعمال شده است. به گفته ناظران با گذشت سه ماه و نیم از جنگ، مشخص شد که تحریم‌ها نتوانسته است اقتصاد را از بین ببرد یا باعث واکنش مردمی علیه پوتین شود. روسیه بخش زیادی از ۲۲ سال قدرت پوتین را صرف ادغام در اقتصاد جهانی کرد. به نظر می‌رسد که ترک پیوندهای تجاری بسیار بزرگ و درهم تنیده آسان نیست.

تولید روسیه در این ماه کمی رشد داشته است. همچنین درآمدهای نفتی کشور در سال جاری ۵۰ درصد افزایش یافته است. علاوه‌بر این، کار ماهرانه بانک مرکزی از ایجاد وحشت در بازارهای مالی پس از حمله جلوگیری کرد و به روبل کمک کرد تا از سقوط اولیه خود فاصله بگیرد. قفسه‌های فروشگاه‌ها، در اکثر موارد، به دلیل موجودی‌های فراوان و مسیرهای جایگزین وارداتی که از طریق کشورهایی مانند ترکیه و قزاقستان ایجاد شده‌اند و این واقعیت که مصرف کنندگان روسی کمتر خرید می‌کنند، انبار می‌شوند. احیای اقتصاد روسیه حال نقش یک متغیر سـودمند را برای پوتین بازی می‌کند و او می‌تواند بهتر به مردم کشورش نشـان دهد که غربی‌ها عزم نابودی کشورشان را دارند. او اصرار داشت که حتی اگر غرب با روسیه تجارت نکند، بقیه دنیا این کار را خواهند کرد. پوتین به زنی که درباره تاثیر تحریم‌ها می‌پرسد، گفت: «ما یک اقتصاد بسته نداریم. اگر کسی بخواهد ما را در چیزی محدود کند، خودش را محدود می‌کند.»

روز جمعه، با تثبیت تورم، بانک مرکزی روسیه نرخ بهره اصلی خود را به ۹/۵ درصد کاهش داد، یعنی به سطح قبل از حمله، در ۲۸ فوریه، بانک آن را به ۲۰ درصد افزایش داده بود تا بتواند از یک بحران مالی جلوگیری کند. روبل، پس از سقوط شدید ارزش خود در روزهای پس از حمله، اکنون در بالاترین سطح چهار سال گذشته معامله می‌شود.

روسیه و چین پل فرامرزی جدیدی را در خاور دور افتتاح کرده‌اند که امیدوارند با عقب‌نشینی در تحریم‌های گسترده غرب که به دلیل اقدامات روسیه در اوکراین اعمال شده، تجارت را بیشتر تقویت کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    2 2
    چرا ایران بعد از چهل سال نمیتونه
    • IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      0 0
      چون شرایط ما با روسبه فرق دارد. روسبه تامین کننده انحصاری گاز اروپا بود و توانست آنها را وادار به پذیرش خواست خود کند. البته این روند طولانی نخواهد شد و اروپا بتدریج با کاهش وابستگی خود به روسیه دیگر ناز او را نخواهد خرید.
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      0 0
      ما هم خیلی بیشتر از آنچه فکر می کردند تاب آورده ایم اما آسیب همزیاد خوردیم چون همه داشته های روسیه رو نداریم: اتحادش بیشتر و غربزده هاش احتمالا کمتره،وسعتش بیشتر و فرهنگ مردمش هم بالاتره و البته (در علم و قدرت و اقتصاد و ...)وارث یه ابرقدرت مستقل مثل شوروری بوده نه مثل ما وارث یه حکومت وابسته ، جهان سومی و عقب مانده علمی علم
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      0 1
      چون غربگرایان بر گرده مردم سوار بودند!
  • هانا IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    0 2
    خوب که چی ؟ چرا ما نمی تونیم ؟
    • IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      0 0
      چون شرایط ما با روسبه فرق دارد. روسبه تامین کننده انحصاری گاز اروپا بود و توانست آنها را وادار به پذیرش خواست خود کند. البته این روند طولانی نخواهد شد و اروپا بتدریج با کاهش وابستگی خود به روسیه دیگر ناز او را نخواهد خرید.
    • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      0 0
      ما دزد زیاد داریم . دلال غرب زیاد داریم . طالب و عاشق غرب زیاد داریم . خائن زیاد داریم . ادم حراف زیاد داریم .....
    • ناشناس IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      0 0
      چون روسیه در بسیاری از موارد صاحب تکنولوژیه و بمب اتمی هم داره
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    0 0
    با سلام روزنامه نیورک تایمز و بطور کلی رسانه های غربی از خرد تا کلان و همچنین اندیشکده ها و دانشگاه های کشورهای غربی بصورت شبانه روزی در حال تحلیل رخدادها و روند ها بمنظور تحمیل و دیکته کردن اهداف استعماری و نظامی هستند.ذغرب یکپارچه طالم، فاسد، محور شرارت، خشونت و طغیان بر علیه عبودیت، انسانیت، عدالت و همه ارزش های حیات بخش است. اینها غرق در افکار مندرس و شیطانی هستند و بر اساس سنت الهی مرگ و زوال آنها قطعی است و بدون تردید این اراده قدسی با استقامت اهل ایمان تحقق پیدا می کنند. روس ها بر اساس همان سنت الهی که در سوره روم وعده داده شده است کار اساسی کردند و اروپا و آمریکا را با حقیقت پوشالی بودن قدرت خود آشنا ساختند کاری که پیش از این امام عزیزمان ره فرمودند « آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند » ‌‌مرگبر امریکا
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    0 0
    روسیه با روش های علمی در برابر تحریم ها مقاومت می کند اما در ایران با فشار به مردم و دست بردن در جیب مردم در برابر تحریم ها مقاومت می شود
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    0 2
    ما هم در خواب خرگوشی هستیم...فرقی هم نمیکنه کدوم دولت سر کار بیاد
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    0 0
    1- باید از تجربه چند ماهه روسیه برای مقابله با تحریم 40 ساله استفاده کنیم. 2- باید قیمت گذاری انرژی و سایر محصولات انحصاری روسیه و ایران به روبل یا ارز مشترک جدید غیر از دلار و بر اساس تشخیص خود این کشورها باشد. 3- اگر آمریکا دلار را در کشورهای هدف نایاب می کند تا ارزش پول ملی کشورهدف را ساقط کند، این کشورها نباید با دست و پا چلفتی گری اجازه این کار را بدهند و محصولات صادراتی خود مثل طلا و نفت و پتروشیمی و ... را به دلار آشغال بفروشند.
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    0 0
    -درجنگ روسیه اوکراین،اگر ایران(درموضوع اقتصادی نفت لبنیات ومواد غذایی..‌نبود)روسبه نمیتوانست مقاومت کند. درجنگ داعش سوریه،اگر روسبه(درموضوع (حمایتهای جنگی...نبود)ایران نمیتوانست مقاومت کند
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    0 0
    -درجنگ روسیه اوکراین،اگر ایران(درموضوع اقتصادی نفت لبنیات ومواد غذایی..‌نبود)روسبه نمیتوانست مقاومت کند. درجنگ داعش سوریه،اگر روسبه(درموضوع (حمایتهای جنگی...نبود)ایران نمیتوانست مقاومت کند پس میتوان درجنگ علیه وهابیها وصهیونیسم هم پیروز شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس