کد خبر 1376683
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۲
اوج گیری ارزش پول روسیه

ارزش روبل پول رایج روسیه در برابر دلار و یورو روز چهارشنبه با پشت سر گذاشتن کاهش های پیشین، به بالاترین میزان در چند سال گذشته رسید.

به گزارش مشرق، این اوج گیری ارزش روبل در پی تلاش برخی از مشتریان اروپایی گاز طبیعی روسیه در روزهای گذشته برای پرداخت بهای این کالا به روبل بنا به درخواست مسکو رخ داده است.   

روبل در سال جاری ۲۰۲۲ به رغم بحران تمام عیار گسترده اقتصادی روسیه و در پی نظارت های این کشور در پایان فوریه برای حفاظت از بخش مالی خود در پی اعمال تحریم ها و مجازات های مالی و اقتصادی گسترده غرب به دنبال آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰)، بهترین عملکرد را در میان ارزهای بین المللی نشان داده است.

وزارت اقتصادی روسیه در پیش بینی تازه ای اعلان کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سال جاری تا ۷.۸ درصد کاهش خواهد یافت.

ارزش پول رایج روسیه در روز جمعه به بالاترین سطح در برابر دلار از آغاز فوریه ۲۰۲۰ و در برابر یورو نیز نزدیک به بالاترین سطح از میانه ۲۰۱۷ رسیده است.  روند افزایش ارزش روبل تا بالاترین سطح در چند ساله گذشته، در چند روز اخیر در پی تصمیم بانک مرکزی این کشور برای بالابردن سقف انتقال پول شهروندان و بیگانگان شهروند کشورهای دوست به خارج تا معادل ماهانه ۵۰ هزار دلار، به کندی گرائیده است.

با توجه به درخواست مسکو در پایان مارس از مشتریان خارجی گاز برای پرداخت بهای آن با روبل بپذیرند و در غیر این صورت روبه رو شدن با قطع عرضه، خریداران اروپایی برای حل این مشکل به تکاپو افتاده اند.

 آنتون سیلوانوف وزیر دارایی روسیه گفته است که در صورت جلوگیری ایالات متحده از دیگر گزینه های روسیه برای پرداخت تعهدات و بدهی های خارجی، مسکو وادار به بازپرداخت آنها به روبل خواهد شد.

رویترز افزود: اتحادیه اروپا با استفاده از طرحی به ارزش ۲۱۰ میلیارد یورو قصد دارد وابستگی خود به سوخت فسیلی روسیه را تا سال ۲۰۲۷ کاهش دهد. این نهاد قصد دارد با استفاده از این طرح که امروز /چهارشنبه/ رونمایی می شود، دور شدن از وابستگی به سوخت فسیلی مسکو و تغییر سریع به سمت استفاده از انرژی های سبز را هدف قرار دهد.

به نوشته رویترز، حمله روسیه به عنوان اصلی ترین تامین کننده گاز اروپا به اوکراین باعث شد در بحبوحه نگرانی های شدید درباره شوک های ناشی از کمبود عرضه، اتحادیه اروپا با فوریت بیشتری در سیاست های انرژی خود تجدیدنظر کند.

روسیه ۴۰ درصد گاز اروپا و ۲۷ درصد از نفت وارداتی این اتحادیه را تامین می کند. اعضای اتحادیه اروپا در تکاپوی توافق برای تحریم واردات انرژی از اتحادیه اروپا هستند.

بر اساس پیش نویس طرح اتحادیه اروپا که به رویت رویترز رسیده است، بروکسل برای خلاص کردن این کشورها از سوخت فسیلی روسیه طرحی سه وجهی را پیشنهاد داده که شامل: تغییر به واردات گاز از منابعی به غیر از روسیه، گسترش سریع تر انرژی های تجدیدشدنی و تلاش بیشتر برای صرفه جویی در مصرف انرژی است.

بروکسل انتظار دارد با این اقدامات در مجموع ۲۱۰ میلیارد یورو سرمایه گذاری کند و این اتحادیه قصد دارد مبالغ بیشتری را از صندوق بهبود کووید-۱۹ برای هزینه کردن در بخش تغییر منابع انرژی آزاد کند. هدف از این طرح در نهایت کاهش هزینه میلیارد یورویی در واردات سوخت فسیلی در اروپا است.   

این طرح ها یک فاصله کوتاه مدت برای تامین گاز از منابع غیر روسی را ترسیم و بر احتمال افزایش واردات گاز طبیعی مایع از مصر، نیجریه، رژیم صهیونیستی و نیز زیرساخت های لازم برای چرخش از واردات انرژی از روسیه تاکید دارد.

انتظار می رود تقاضای گاز در اروپا تا سال ۲۰۳۰ و بر اساس برنامه مبارزه با تغییرات آب و هوایی در اتحادیه اروپا، به یک سوم کاهش یابد. همچنین انتظار می رود پیشنهاداتی با هدف تولید ۱۰ میلیون تن هیدروژن تجدیدشدنی تا سال ۲۰۳۰ و نیز واردات ۱۰ میلیون تن دیگر، برای جایگزینی با گاز در صنعت ارائه شود.

همچنین کمیسیون اروپا اهداف جاه طلبانه تری را برای گسترش انرژی های تجدیدشدنی و مصرف بهینه انرژی مد نظر دارد که سهم انرژی های تجدید شدنی را تا سال ۲۰۳۰ به ۴۵ درصد افزایش می دهد و جایگزین پیشنهاد فعلی به میزان ۴۰ درصد می شود. همچنین این کمیسیون در حال بررسی کاهش ۱۳ درصد در مصرف انرژی دراتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰ است. در حال حاضر کاهش ۹ درصدی مصرف مورد بحث است.

اتحادیه اروپا به منظور آغاز استفاده از انرژی خورشیدی در مقیاس بزرگ تلاش می‌کند تا برق و گرمایش با سوخت گاز را در خانه‌ها، ادارات و کارخانه‌ها کاهش دهد و کشورها را ملزم به نصب انرژی خورشیدی در تمام ساختمان‌های عمومی جدید از سال ۲۰۲۵ کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    11 4
    انصار الله باید ضربه کاری دوم را به کاسه های گدایی انرژی اروپا از گاوهای شیرده بزند تا این زبان درازهای غربی بفهمند تحریم ملت ها چه مزه ای میده
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      2 1
      آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    6 7
    روسیه مانند کریمه با تسخیر منطقه جنوب شرقی اوکراین واعلام استقلال این منطقه ‌ملحق کردن آن به روسیهبه طریقی خود را پیروز جنگ میداند از نظر تحریم اقتصادی هم عملا بزای نفت وگازش مشتری دارد این جنگ نفت وگاز‌غلاترادوبرابرکردوتحریمهاعملابه غرب صدمه زد در امریکا شیر خشک ندارند وینزسن دوبرابر شده ود ارواپا بدتر وتورم روسیه حدود۵۰۰ میلیارد دلار سپرده در غرب دارد ‌غربی ها هم صدها میلیارد دلار در روسیه سرمایه گذاری کرده اند وامکان مصادره سپرده را از غرب می‌گیرد بازنده بازی عملا اوکراین است که غیر از تخریب زیرساخت ها وشهرها ۶۰۰ میلیارد دلار تاکنون وتا پایان جنگ۱۰۰۰ میلیارد دلار خسارت خواهند دید با ۱۲ میلیون آواره که ۵ میلیون زن وبچه به خارج رفته اند که عملا باز نخواهند گشت وعملا درصد قابل ملاحظه ای از آنها برده جنسی خواهن شد
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    10 2
    آیا در ایران نمی توان ارتباط دلار را از اقتصاد ملی جدا کرد.
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      1 0
      کافیست ابراهیم ریسی عدالت پیشه مستضعف محور وفادار مانده به انقلاب و دشمن لیبرال سرمایه داری خون اشام اصلاحاتی تدبیری کارگزارانی خود بالاتر و برتر نگر مغرور بیهنر پرمدعا به هر مرد ایرانی فاقد مسکن یک زمین 200 متری با وام 200 میلیونی برای ساخت یک حال و اتاق و دستشویی بده ببینید تورم بخش اجاره و قیمت مسکن و مغازه درجا صفر و حتی منفی میشه یا نه به همراه ده ها اتفاق خوب دیگر از جمله کاهش ترافیک و تراکم و اعصاب داغون و معضلات فرهنگی سیاسی اجتماعی و البته رشد جمعیت و نشاط اجتماعی و همدلی و صفا و صمیمیت
  • وحید IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    4 5
    تورمش رسیده به ۱۸ درصد. تولید ناخالص داخلیش هم نزدیک به ۸ درصد امسال کاهش پیدا می‌کنه. دقیقا ارزش چی اوج گرفته؟ تازه نه نفتش تحریم شده نه گازش.
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    2 0
    همه اینها مستلزم هزینه های زیاد زمان زیاد است
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    7 13
    اون احمقایی که میگن روسیه شکست میخوره چون تلفاتش زیاده انگار تاریخ نخوندن. روسها در جنگ جهانی دوم 25 میلیون نفر تلفات دادن ولی در نهایت برلین رو فتح کردن! الان که کلا 3 هزار نفر هم تلفات ندادن بعد اساتید میان میگن روسیه توی باتلاقه!!!
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    13 4
    تا سه سال اینده اروپا غلطی نمی تواند
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    13 2
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    3 1
    قابل توجه کارشناسان خبره اقتصاد دولت مزخرف روحانی سیف همتی و...
  • علـی IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    2 1
    ایکاش چندتا از اون کارشناسای اقتصادی‌شون رو چند ماهی بفرستن ایران ما برای آموزش!!
  • DE ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    1 0
    اخه با کدوم افتاب میخوان انرژی خورشیدی تولید کنن؟ با اینهمه باران و هوای ابری ؟ افتاب اروپا که افتاب نیست دو سه دقیقه درمیاد باز میره زیرخروارها کیلومتر ابرهای خاکستری و سیاه! اگر میگفتند با بکارگیری نیروگاه های هسته ای میخوان انرژی تولید کنن ، باز یک حرف عقلانی بود.
  • فالکروم RU ۰۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    1 1
    روسیه کل اوکراین تسخیر کرده بزودی اعلام خواهد شد یکیش جمع کردن ویروس کووید ۱۹ بود که اگه حمله نمی‌کرد ویروسی قرار بود از اوکراین پخش بشه که روزگار بدتر از طاعون سیاه برامون داشت
  • IR ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    0 0
    اون روبل نه ریال سردمداران اجنبی غارتگرایران ودشمن ملت ایران مگه نفت وگاز نمیفروخت که ارزش ان به پایینترین پول دنیا بدل شده ......
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    3 2
    بادکنک رو هم باد میکنی از دور فکر میکنی خیلی بزرگه ولی توش خالیه و هواس.....!
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    5 1
    چرا روسیه میذاره ارزش پولش بره بالاچرا نمیاد از تئوری های صدمن یه غاز تئوریسین های ما استفاده کنه که مثلا کاهش ارز پول ملی باعث افزایش صادرات میشه وهمه ذخایر کشوررو مفت مفت به باد هوا بده چهل ساله که ما درگیراین بدبختیه کاهش ارزش پول ملی هستیم ولی روسیه توی یه ماه همش رو حل کردچون مسئولینشون واقعاعقل توکلشون هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس