کد خبر 1378100
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
بیش از ۵ میلیون نفر بیمه سلامت رایگان شدند

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران، جزییات خدمات این سازمان به زوج های نابارور را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، محمد مهدی ناصحی گفت: در راستای بند ۱ سیاست های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و ارتقاء بالندگی و جوان سازی جمعیت با هدف افزایش نرخ باروری و با استناد به تبصره ۱۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و به دنبال تصویب هیات وزیران، خدمات ناباروری از تاریخ اول آذر سال ۱۴۰۰ در تعهد سازمان های بیمه گر قرار گرفت.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود: براساس تبصره ۱۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰، زوجین می توانند از خدمات سه دوره ناباروری در طول یکسال شامل IVF ، ICSI،  IUI و FET  با پوشش بیمه ای ۹۰% تعرفه بخش دولتی در مراکز ناباروری دولتی و ۹۰ درصد تعرفه بخش عمومی غیر دولتی در بخش های عمومی غیر دولتی، خیریه، موقوفه و خصوصی بهره مند شوند؛ در همین راستا زوجه می تواند تا سن ۴۹ سال تمام و زوج تا زمانی که قدرت باروری دارد، این خدمات را دریافت کند.

وی تصریح کرد: برای جبران خسارت افرادی که بابت خدمات ناباروری به مراکز غیر طرف قرار داد مراجعه نمودند، هزینه در قالب پرونده خسارت متفرقه پرداخت می شود، همچنین جهت رفاه بیشتر و دسترسی آسان تر و عدالت در سلامت، بیمه شدگان روستایی، نظام ارجاع ۱ و صندوق بیمه همگانی جهت اخذ خدمات ناباروری معاف از رعایت سیستم ارجاع هستند.

ناصحی با تاکید براینکه پرداخت هزینه های دارو، پاراکلینیک و تجهیزات پزشکی مرتبط با خدمات ناباروری به صورت ۹۰ درصد تحت پوشش بیمه قرار دارد ادامه داد: ضمن اینکه فرآیند دسترسی خدمات ناباروری و داروهای تخصصی آن برای زوج های نابارور در نقاط مختلف کشور تسهیل شده است.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران اظهار داشت: طبق بررسی های انجام شده از اول آذر ماه تاکنون، تعداد ۳۴۲۰ بیمار برای دریافت خدمت دارو، تعداد ۱۱۷۳ بیمار جهت دریافت روش های تخصصی کمک باروری نشاندار شده اند، همچنین ۲۵۸ پزشک در ۱۹۶ مرکز ناباروری ارایه خدمت نموده و بر بیماران نشان ناباروری زده شده است.

وی با اشاره به مهم ترین تغییرات دستورالعمل خرید راهبردی ناباروری در سال ۱۴۰۱ گفت: ایجاد دسترسی به مراکز ناباروری و پزشکان ارایه دهنده خدمت، جهت نشاندار کردن بیمار و تبادل الکترونیکی اسناد ناباروری، و افزایش سن زوجه نابارور برای دریافت خدمت از ۴۵ سال به ۴۹ سال نمونه ایی از این تغییرات است.

 ناصحی با اشاره به اینکه تعرفه خدمات کمک باروری از حالت گلوبال خارج شده و به صورت پرداخت تعرفه به مراکز درمانی بر اساس کدهای کتاب ارزش نسبی تغییر کرده است و پرونده های مراکز درمانی در قالب پرونده بستری موقت تنظیم خواهد شد تاکید کرد: لیست داروها، تجهیزات، پاراکلینیک مرتبط با خدمات کمک باروری که با پوشش ۹۰ در صد در تعهد بیمه قرار گرفت، همچنین افرادی که دچار سقط مکرر شده و دارای فرزند نشده نیز در شمول استفاده از این دستورالعمل قرار گرفته و می توانند از خدمات کمک باروری استفاده کنند.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: جنبه های درمانی خدمات شخص ثالث یعنی رحم اجاره ای و جنین اهدایی در تعهد قرار دارد، ولی پرداخت اجاره یا خرید جنین به عهده زوجین نابارور بوده و در تعهد بیمه نیست.

وی تاکید کرد: سازمان بیمه سلامت ایران مکلف است نسبت به پوشش بیمه ای کلیه مادران باردار فاقد پوشش بیمه تا پایان دوران شیردهی و فرزندان آنها تا پنج سالگی بدون آزمون وسع اقدام کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس