کد خبر 1375278
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
ترکیه متحد بسیار ارزشمند ناتو است

وزیر خارجه اسلواکی با ابراز امیدواری نسبت به رفع نگرانی ترکیه درباره پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو گفت، ترکیه متحد بسیار ارزشمند است.

به گزارش مشرق، وزیر خارجه اسلواکی روز یکشنبه گفت که مطمئن است راه حلی برای رسیدگی به نگرانی‌های ترکیه در مورد پیشنهادات عضویت فنلاند و سوئد در ناتو پیدا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» «ایوان کورچوک» وزیر خارجه اسلواکی در بدو ورود به نشست غیررسمی وزرای خارجه ناتو در شهر «برلین» به خبرنگاران گفت: «ترکیه متحد بسیار مهم و ارزشمندی است، ما با دقت به صحبت های همکار خوب خود "مولود چاووش اوغلو" گوش می دهیم».

وی تاکید کرد: «من کاملا مطمئن هستم که راه حلی پیدا خواهیم کرد.»

کورکوک بر حمایت اسلواکی از سیاست درهای باز ناتو و عضویت فنلاند و سوئد در ناتو تاکید کرد. او گفت: «ما در حال بررسی راه‌هایی هستیم که چگونه به اجماع دست پیدا کنیم تا به درخواست فنلاند و سوئد برای عضویت پاسخ مثبت دهیم.»

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه  روز شنبه در بیانیه‌ای پیش از نشست غیررسمی وزرای خارجه ناتو گفت که ترکیه همواره از سیاست درهای باز ناتو حمایت کرده است. با این حال، او گفت که دولت‌های سوئد و فنلاند «علناً از سازمان‌های تروریستی مانند «پ‌ک‌ک» و «یگان‌های مدافع خلق» حمایت می‌کنند.

وی گفت: «به همین دلیل است که اکثریت مردم ترکیه با عضویت این کشورها در ناتو مخالف هستند.»

رئیس‌جمهور و دولت فنلاند روز یکشنبه اعلام کردند که این کشور قصد دارد برای عضویت در ناتو درخواست دهد تا راه را برای گسترش ائتلاف نظامی ۳۰ کشور غربی در بحبوحه عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین و در میانه هشدارهای مسکو، هموار کند.

«سائولی نینیستو» رئیس‌جمهور و «سانا مارین» نخست‌وزیر فنلاند در  نشست خبری مشترک در کاخ ریاست‌جمهوری هلسینکی این تصمیم را اعلام کردند. انتظار می‌رود پارلمان فنلاند در روزهای آینده این تصمیم را در اقدامی که بیشتر جنبه تشریفاتی دارد، تایید کند. سپس درخواست رسمی عضویت فنلاند به مقر ناتو در بروکسل ارسال خواهد شد که به احتمال زیاد هفته آینده خواهد بود.

پیش‌تر، «آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان گفت، در صورتی که فنلاند و سوئد تصمیم به درخواست عضویت در ناتو بگیرند، آلمان تمام آمادگی‌ها را برای فرآیند تصویب سریع انجام داده و در عین حال بر نیاز هر دو کشور به تضمین‌های امنیتی تاکید کرد.

«لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس هم گفته بود: «ما منتظر پیوستن دوستانمان فنلاند و سوئد به ناتو هستیم. اگر آن‌ها درخواست پیوستن به ناتو را ارائه دهند، انگلیس به شدت از آن حمایت خواهد کرد.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    12 10
    ناتو همیشه قدر نوکرهاش رو میدونه.
    • علیرضا IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      13 5
      شما مسعمره چین و روسیه هستید خخخخ
    • به علیرضا IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      2 11
      ترکیه عملا شده مستعمره چین ،قبول نداری وثیقه بنادر ترابوزان ،سامسون ،انتالیا گرو وام و بازپرداخت و سود وام داده ( بیش از ۳ میلیارد دلاری که بانک جهانی در همه گیری کرونا به ترکیه نداد) اما چین وام قرارداد به ترکیه ،هنوزم باور نداری سر قضیه واکسن سینوفارم اویغورهای ترک تحویل چین داد و لال زبانی گرفته نسبت به ظلم اویغورها
    • ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      4 0
      ولی روسیه قدر نوکرهاش رو نمی دونه
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      0 0
      آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    10 14
    ترکیه نوکر خوبی برای ارباب هاش هست هیچوقت موشک‌بالای ۲۰۰کیلومتر رو آرزو نمیکنه
    • علی IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      8 2
      از پوتین اجازه گرفتی حرف میزنی؟؟ چشمتون کور میشه تا چن سال دیگه شما بی اب میشید و ترکیه میراب خاورمیانه. بشین ببین فقط
    • ساسان IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      1 6
      ترکیه عملا شده مستعمره چین ،قبول نداری وثیقه بنادر ترابوزان ،سامسون ،انتالیا گرو وام و بازپرداخت و سود وام داده ( بیش از ۳ میلیارد دلاری که بانک جهانی در همه گیری کرونا به ترکیه نداد) اما چین وام قرارداد به ترکیه ،هنوزم باور نداری سر قضیه واکسن سینوفارم اویغورهای ترک تحویل چین داد و لال زبانی گرفته نسبت به ظلم اویغورها
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    1 9
    کتیبه آلپ‌ارسلانِ سلجوقی، که در خط دهم نوشته: پهلوانِ جهان، خسرویِ ایران، آلب‌ غازی آغ ارسلان، "آری آلب ارسلان یک ایرانشهری بود."
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    1 11
    در جمعیت ترکان در امپراطوری عثمانی بسیار کمتر از غیرترکان‌ بخصمص اعراب و ایرانی‌تبار ها بوده است. زبان رسمی درباری‌عثمانی‌، فارسی بوده است. اینکه شاهان عثمانی‌فارسی را بخویی بلد یودند و سلطان‌سلیم دیوان‌شعرش را به فارسی نوشته. سلسله عثمانی یک سلسله ایرانیِ ترک‌بحساب‌می آید.
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    1 3
    اردوغان از این هیاهو پوچ زیاد در میکنه برای تبلیغات، مثلا همین مخالفت اردپغان در ناتو تا چند روز در سایت های خبری میمونه و یک عده گوش... ذوق میکنند ولی در عمل میبینی سوئد و فنلاند عضو ناتو میشن.___ مثل همون بیرقدار که اخرش خود زانسکی اومد گفت آشغاله.
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    9 4
    اردوغان از این هیاهو پوچ زیاد در میکنه _______ برای تبلیغات، مثلا همین مخالفت اردپغان در ناتو تا چند روز در سایت های خبری میمونه و یک عده گوش... ذوق میکنند ولی در عمل میبینی سوئد و فنلاند عضو ناتو میشن.___ مثل همون بیرقدار که اخرش خود زانسکی اومد گفت آشغاله.
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    9 8
    کتیبه آلپ‌ارسلانِ سلجوقی، که در خط دهم نوشته: پهلوانِ جهان، خسرویِ ایران، آلب‌ غازی آغ ارسلان، "آری آلب ارسلان یک ایرانشهری بود."
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 8
    کتاب : " پان ترکیسم و ایران " نوشته کاوه بیات./ بررسی منابع تاریخی پیرامون پانترکیسم(تاریخ پیدایش پانترکیسم و نقش یهودیان (صهیونیسم) در گسترش پانترکیسم: تارنمای خردگان./کتاب پانترکیسم ،یک قرن در تکاپوی الحاقی گری نوشته جیکوب لاندو ،برگردان به فارسی: حمید احمدی/فراز و فرود فرقه دموکرات آذربایجان به روایت اسناد محرمانه آرشیوهای اتحاد جماهیر شوروی نوشته جمیل حسنلی برگردان به فارسی منصور همامی( در گروه تلگرامی سروش زروان وجود دارد)
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    4 8
    سخنرانی اردوغان در اوایل حکومتش درمورد اینکه اذری ها ترک اصیل نیستند و انسان درجه۲ بحساب میان با ساختن دیوار مرزی و نسل کشی زمان عثمانی باهم جور درمیاد
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    7 8
    دی ان ای = ژنتیک / ترک زردپوست است / ببخشید میدونم عاشق صنعت منتاژی کشور جهان سوم ترکیه شده ای ولی تو آذری آریایی هستی و جزء تمدن های جهان اول جهان مثل تمدن های آریایی المان، آمریکا، هند، روسیه، هلند، اسپانیا، فرانسه، مانادا هستی.
    • آذربایجان جنوبی GB ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      4 1
      نژاد آریایی یعنی عمله مفت تورکان روتچیلد ، روتچیلد ها هنوز هم در خانه ترکی صحبت می کنند.
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 7
      همین کامپیوتر و موبایلی که داری باهش‌ میای در اینترنت اختراع تمدن آریایی بوده.
    • مجتبی IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 1
      موغولها هم ترکی سخن میگن و تندیس چنگیز می‌پرستند ، لهستانی‌ها و صربها هنوز جشن شکست عثمانی‌ها و ترکها میگیرند ،
    • UA ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 3
      آذری ها هم آریایی هستند و جهان مانند کاسه آبی در دستان آریایی است و شن های ته آن کاسه نژادهای دیگر هستند.
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 3
    سوئد میخواد عضو ناتو بشه این وسط اردوغان یک هیاهو راه می اندازه تا نوکرانش رو چند روز ذوق مرگ نگه داره
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 3
    راه همان است که آلب ارسلان سلجوقی وقبل از آن شاهان غزنوی و قبل از آن کوروش هخامنشی رفتند یعنی وحدت بین همه اقوام ____ سلجوق شاه اگر‌اکنون‌زنده بود اولین دستورش نابودی اردوغان بود.
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 2
    مذهب طالبان و ترکیه هردو یکی است. حالا یکی از دلایل نسل کشی عثمانی در آذربایجان را شاید بدانیم.
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 5
    مگر غیر از اینه که عثمان یکم در ایران متولد شد و ایرانی بود؟ سلسله عثمانی‌یک سلسله ایرانی نبود؟ زبان رسمی دربار عثمانی فارسی بود.
    • US ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      3 0
      سلام. در دوره حمله مغول تا صفویه کشور ایران وجود نداشت
    • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      6 3
      کتیبه آلپ‌ارسلانِ سلجوقی، که در خط دهم نوشته: پهلوانِ جهان، خسرویِ ایران، آلب‌ غازی آغ ارسلان، "آری آلب ارسلان یک ایرانشهری بود."
    • اطلس IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      4 2
      قبل تجاوز و مهاجرت ترکها و موغولها و حکومت صفوی ایران وجود داشته ،کمی کتیبه ها و تاریخ و تمدن ایران بخوان متوجه میشی
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 3
    دیدید طرف کمبود شخصیت داره در یک‌میهمانی دایم از خودش میگه حرف‌میزنه کارهای‌عجیب میکنخ که بگه من هم هستم؟ حکایت ترکیه در ناتو هست.
  • قادر IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    10 6
    قدرت‌های نظامی و اقتصادی جهان اول با هم ساخت و پاخت می‌کنند و شماها با شکم گرسنه هی توهم می‌زنید بابا شما رو چه به کار بزرگان فعلا فنلاند سوئد دارن التماس اردوغان رو می‌کنند تا عضو ناتو باشند شما هم التماس روسیه رو میکنید تا برجام شما را تایید کنه فرق هست بین نوکر و ارباب
  • دبیر تاریخ‌ IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    1 0
    نظرات،عزیزان را خواندم،،این بحث ها فایده ندارد،،،،غربی ها،صدتا بودند،،یکی شدند،،وما یکی بودیم صدتا شدیم،،،این قانون خداوند است که انسان ها را متفاوت آفرید،،،تا یکدیگر را بهتر شناسیم،،حسن است نه عیب،،،در چهارمحال وبختیاری ،،،،لرهای بختیاری یا ترک زبانلن باهم زندکرده از گذشته با خوبی وخوشی،،، دست به دست هم دهیم به مهر میهن خویش را کنیم آیاد ما با همسایگلن،با هر فرهنگ ومرامی،وفرهنگی،با درسایه صلح وصفا ورابطه نیکو در جهت پبشرفت کشورها منطقه تلاش کنیم
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 1
    غرب یک روز ی متوجه اهداف ترکیه می شود،،،،که دیگر دورشده
  • UA ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 3
    آذری آریایی هست. . اینجرلیکِ آریایی بر روی صورت ترکیه ساخته شده است.
    • علی IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      0 0
      چی شده باز به مشکل برخورد کردین
  • ناب IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    0 0
    جدا دشمن و بدخواه بودن تورک یک کابوس هست و افسردگی ایحاد میکنه! خشم و فحاشی این دوستان قابل درک هست. "نه موتلو تورکوم دئینه"

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس