کد خبر 1375071
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
وزیر خارجه ترکیه: عضویت سوئد و فنلاند در ناتو غیرقابل قبول است

در ادامه مخالفت های آنکارا با الحاق هلسینی و استکهلم به ناتو، وزیر اموز خارجه ترکیه گفت: با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو مخالف است زیرا آنها حامی گروه تروریستی حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) هستند.

به گزارش مشرق، مولود چاوش اوغلو که برای حضور در نشست دو روزه وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو به برلین سفر کرده، به خبرنگاران گفت: مشکل این است که هلسینکی و استکهلم، آشکارا از «پ.ک.ک» و «یگان های مدافع خلق» حمایت می کنند. این گروه ها سازمان هایی تروریستی هستند که هر روز سربازان ما را هدف قرار می دهند.

وی خاطرنشان کرد: اکثر مردم ترکیه مخالف عضویت سوئد و فنلاند در ناتو هستند و از ما می خواهند تا درخواست عضویت آنها را لغو کنیم.

در واکنش به مخالفت ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، «پکا هاوستو» وزیر خارجه فنلاند گفت: بالاخره راه حلی برای این موضوع پیدا خواهد شد.

«آن لینده» وزیر خارجه سوئد نیز گفت: برای رفع سوءتفاهمات با ترکیه تلاش خواهد کرد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو وعده داده بود که عضویت سوئد و فنلاند در ناتو را تسهیل کند اما ناگهان، روز جمعه، ترکیه مخالفت خود با این موضوع را علنی کرد. استولتنبرگ که به خاطر ابتلا به کرونا قادر به حضور در نشست وزیران خارجه ناتو در برلین نیست، تلفنی مذاکراتی را با مقامات ارشد واشنگتن، آنکارا، استکهلم و هلسینکی برای حل موضوع داشته است.

«ابراهیم کالین» سخنگوی رئیس جمهور ترکیه روز شنبه گفت: آنکارا با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو مخالف نیست، اما می‌خواهد که سایر اعضای این ائتلاف، نگرانی‌های امنیت ملی ترکیه را در نظر بگیرند.

وی گفت: عضویت در ناتو همیشه یک فرایند است. ما می‌خواهیم همه متحدان و همچنین مقامات سوئدی به این نکات توجه کنند. البته ترکیه با مقامات سوئدی در این خصوص بحث خواهد کرد. اگر مردم فنلاند و سوئد نگران امنیت ملی خود هستند، شهروندان ترکیه نیز به همان‌اندازه نگران امنیتشان می‌باشند.

سخنگوی رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: انتقاد شدید روسیه از عضویت فنلاند و سوئد دلیل مخالفت آنکارا با عضویت این دو کشور نیست.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز روز جمعه الحاق فنلاند و سوئد به ناتو را اشتباه خواند و همچون اشتباه الحاق یونان به این پیمان توصیف کرد.

اردوغان با اشاره به اینکه فنلاند و سوئد خانه بسیاری از سازمان‌های تروریستی هستند، اظهار کرد: کشورش دیدگاه مثبتی نسبت به عضویت این دو کشور اروپایی در ناتو ندارد و عضویت در ناتو، بی‌طرفی فنلاند و سوئد که از زمان جنگ سرد وجود داشته است را تغییر خواهد داد.

وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو روز شنبه در برلین دور هم جمع شدند تا در یک نشست دو روزه، حمایت از اوکراین، راهبردهای آینده و نحوه همکاری با متحدان را بررسی کنند. نشست سران ناتو آخر ژوئن در مادرید برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    3 1
    این ترکها از هر فرصتی سواستفاده می کنن
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      6 1
      میخوان سوئد رو تحت فشار قرار بدن تا از حمایت تروریست ها دست برداره. ترکيه میخواد بگه اگر امنیت من رو به خطر بندازی امنیت تو هم در خطر خواهد بود
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 3
      کشور آناتولی درست است نه نام جعلی و صهیونیستی و فاشیستی ترکیه
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 6
      آمریکا باید نسل کُش را از سازمان ناتو اخراج کنه اصلا به جای اینکه لیلی به لالاش بزاره و با خواسته هاش موافقت کنه !!!!
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 1
    از یک طرف رجب دوغ و وزیر خارجه ترکیه می گویند که مخالف پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو هستند و از طرف دیگر سخنگوی رجب دوغ می گوید که ما خیلی هم مخالف نیستیم. مثلأ این یعنی چه؟ یعنی اگر می خواهید به توافق با ما برسید با بن سلمان و اسرائیل مشورت کنید آنها به شما می گویند که رگ خواب ما کجاست و بعد بیایید و آن را بمالید. چند میلیارد دلار هم همراهتان بیاورید. ترکیه باید یک لیست قیمت تهیه کند و قیمت هر امضاء و توافق و اصولی که ادعا می کند به آن پایبند است را اعلام کند تا دیگر این مشکلات برای ترکیه پیش نیاید.
  • US ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 2
    جنوب اکراین خاک ایران بوده است و باید به وطن بازگردد
  • قادر IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    5 2
    استان آمریکا و استان آلمان خاک ایران بوده باید بزگرددد من یه فارس متعصب و وطن پرست هستم استان چین آمازون هم ماله ما بود باید برگردد و به عنوان یه فارس ایرانی سیاه پوست و هندو خواهان برگشت هر چه سریعتر تمامی استاهانها به مام میهم هستم. صبر کنید برم چند تا تخم مرغ تو صف بگیرم بیام بقیه ماجرا را از الب ارشلان بگم
    • احمد IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      0 0
      قادر جان هر مطلبی گذاشتی نشان داده پانترک نادانی آنقدر نژاد و زبان طورکی برات مهمه حاضری مشورت ویران و مزدور ترکیه و باکو باشی
    • رضا IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      0 0
      قادر برو صف نان بیات و میوه پلاسیده و خرید روغن لیوانی فقط صف 4ساعته باید تحمل کنی ،چین ،هند ،امریکا از تو ،،،فهم و شعور بیشتری دارد
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 1
    دی ان ای = ژنتیک / ترک زردپوست است / ببخشید میدونم عاشق صنعت مونتاژی کشور جهان سوم ترکیه شده ای ولی تو آذری آریایی هستی و جزء تمدن های جهان اول مثل تمدن های آریایی المان، آمریکا، هند، روسیه، هلند، اسپانیا، فرانسه، مانادا هستی.
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 1
    العجل یا مهدی ___ _________ (فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم ______ اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 0
    دیدید طرف کمبود شخصیت داره در یک‌میهمانی دایم از خودش میگه حرف‌میزنه کارهای‌عجیب میکنخ که بگه من هم هستم؟ حکایت ترکیه در ناتو هست.
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 1
    فرمان همان است که سلجوق شاه مالک‌ جان های ترکهای باستانی صادر کرد: گسترش مرزهای ایران
    • علی IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      0 0
      یک بار دیگر فارس ها هم مثل یونانیها جلوی الب ارسلان زانو خواهند زد
    • علیرضا IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      0 0
      یعنی شما جلو بن سلمان زانو نزدی؟؟؟؟
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    0 0
    آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس