وجود ۱۵ هزار هکتار بافت فرسوده و سکونت‌گاه غیررسمی در استان تهران

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران از وجود حدود ۱۵ هزار هکتار بافت فرسودن و ناپایدار و سکونت‌گاه غیررسمی در استان تهران خبر داد.

به گزارش مشرق، نشست خبری جعفر بندی شربیانی، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران و نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، به‌مناسبت برگزاری اجلاس همکاری کمیسیون‌های معماری و شهرسازی استان‌های تهران در محل ساختمان شماره یک شورای اسلامی شهر تهران با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

شربیانی در این نشست با اشاره به برگزاری اولین اجلاس کمیسیون‌های معماری و شهرسازی شوراهای شهرهای استان تهران و در خصوص چگونگی، چیستی و چرایی شکل گیری این مجمع گفت: زمانی که به آمار و ارقام موجود در شهر تهران توجه کنیم متوجه اهمیت چنین اجلاسی خواهیم شد.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تراکم جمعیتی در استان تهران ۲۰ برابر کل کشور است، گفت: هشت دهم درصد وسعت کل کشور را در استان تهران داریم و جمعیت آن ۱۷ درصد جمعیت کل کشور است؛ لذا زمانی که با این جمعیت متراکم مواجهیم، مجبور هستیم تا توجه ویژه‌ای را به موضوع شهرسازی در استان تهران داشته باشیم.

وی با اشاره به سرعت فزاینده رشد نقاط شهری در تهران عنوان کرد: در سال ۱۳۳۵ در استان تهران هفت شهر داشتیم که این آمار در سال ۱۴۰۱ به ۴۹ شهر رسیده است.

شربیانی با بیان اینکه ۶۰ نقطه در شهر تهران است که ظرفیت و پتانسیل را از حیث برای تبدیل شدن به شهر دارد، بر ضرورت داشتن قوانین و مقررات مشترک که در کل استان تهران جاری و ساری شود تاکید و اظهار کرد: هم افزایی تمامی شهرها و انتقال تجارب آنها یکی از موضوعات مهم در شکل‌گیری این مجمع است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اهداف ترسیم شده برای این اجلاسیه عنوان کرد: در شهر و استان تهران قصد ایجاد این مجمع را داریم و با شورای فرادستی استان تهران هماهنگی‌های لازم انجام شد و انشالله در دوم خرداد در شهر ری و در مکان ایوان ری این مجمع با حضور تمامی رؤسای کمیسیون‌های معماری و شهرسازی شوراهای شهر استان تهران برگزار خواهد شد.

وی شکل‌گیری شبکه همکاری مشترک بین کمیسیون‌های معماری و شهرسازی شوراهای شهر استان تهران را از اهداف این مجمع ذکر کرد و گفت: تبادل تجربیات از حیث حاشیه نشینی، سکونت گاه‌های غیررسمی، معضلات محیط زیست و بحث آب و انتقال تجربیات می‌تواند فرصت‌هایی را ایجاد کند و بسیاری از تهدیدها را تبدیل به فرصت کند.

شربیانی با تاکید بر ضرورت تقویت شوراها در حوزه مدیریت شهری و به ویژه در حوزه معماری و شهرسازی گفت: امروز در شهرهای ما کمتر به این موضوع توجه می‌شود و قصد داریم با ایجاد این مجمع این موضوع تقویت شود و در نهایت منجر به ارتقا کیفیت زندگی مردم در شهرها خواهد شد.

عضو شورای شهر تهران سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده و ناپایدار را دو معضل اساسی در حوزه معماری و شهرسازی در تهران عنوان کرد و گفت: شش هزار و ۱۰۰ هکتار در استان تهران بافت فرسوده و ناپایدار و هشت هزار ۸۰۰ هکتار سکونت‌گاه غیررسمی وجود دار و چهار و نیم میلیون نفر جمعیت استان تهران در این حدود ۱۵ هزار هکتار زندگی می‌کنند.

شربیانی در ادامه با بیان اینکه امروز یکی از اصلی ترین مشکلات در استان تهران موضوع حرائم است، گفت: ریاست جمهور در سال ۹۹ پیگیری جدی را در حوزه حرائم شهر تهران داشتند که با تغییر دولت این موضوع مسکوت ماند و ضرورت دارد با تلاش مضاعف ادامه این پیگیری انجام شود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه چالش‌هایی در حوزه بازآفرینی وجود دارد، اظهار کرد: بخشی از معضلات موجود اقتصادی و اجتماعی است و از طرف دیگر، نباید از رشد فزاینده و موضوعاتی که در شهر تهران موجود است و گسترش قارچ گونه شهر تهران غافل شد.

وی تصریح کرد: به نظر باید قوانینی که در حوزه بازآفرینی است مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد؛ هر چند ستاد بازآفرینی شهر تهران در دوره جدید با آن شکلی که باید در سازمان نوسازی شکل نگرفته است، اما ابتدا به ساکن باید جذابیتی را برای مردم ایجاد کرد که بتوانند در حوزه بازآفرینی فعالیت داشته باشند.

شربیانی در ادامه و در پاسخ به سئوالی در خصوص وضعیت بافت ایرانی اسلامی در تهران عنوان کرد: در خصوص بافت ایرانی اسلامی همیشه صحبت شده اما چگونه به آن پرداخته شده و تا چه حدی قوانین که مشوق باشند و جذابیت برای مردم ایجاد کنند و چه آماری در این زمینه وجود دارد، کاملاً شفاف و روشن نیست؛ چرا که خیلی در عملیات موفق نبودیم.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: دستورالعمل‌های بازدارنده در خصوص معماری‌های غیرایرانی و غیراسلامی وجود دارد و کمیته‌های نما با همین نیت در دوره چهارم شکل گرفت؛ اما واقعیت این است که در شهرهای استان تهران به این موضوع کمتر توجه شده و باید قوانینی را در این زمینه داشته باشیم که مردم به این حوزه تشویق شوند و باید بسته‌های تشویقی در این زمینه وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص موضوع حریم تهران گفت: در مدیریت شهری تهران اصراری بر این نداریم که چه کسی مدیریت کند؛ بلکه می گوییم خط قرمز ما رعایت قانون در حریم است.

شربیانی با اینکه حریم تهران فضاهای ذخیره‌ای شهر تهران است و نباید به طور بی رویه تبدیل به سکونت‌گاه شود، اذعان کرد: باید از حریم تهران صیانت شود. تعارض بین شهرداری تهران و برخی از بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها سبب ایجاد آشفتگی در حریم می‌شود. رعایت قانون در حریم مهم است و باید اجرا شود.

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به سئوالی در خصوص طرح ملی جهش مسکن گفت: نظر مدیریت شهری بر این است که خیلی فضای متورم شهر تهران را برای طرح ملی جهش مسکن استفاده نکنیم. قرارگاه‌هایی که در شهرداری تهران ایجاد شده بیشتر ناظر به این امر است که بتوانیم از فضای بافت فرسوده و ذخایری که با کاربری مسکونی در طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران بارگذاری و مشخص شده استفاده کنیم و تعامل بین مدیریت شهری و دولت در این حوزه وجود دارد.

وی در ادامه مساله فرونشست در شهر تهران را یک موضوع جدی و دارای اهمیت ارزیابی کرد و گفت: حتماً باید به این موضوع توجه شود که مشکل بر مشکل ایجاد نشود. نباید روی گسل و نقاطی که از لحاظ ایمنی دچار چالش هستند بارگذاری سکونت‌گاهی داشته باشیم. استعلامات و فیلترها قبل از صدور پروانه انجام می‌شود.

شربیانی در پایان یاد و خاطره خبرنگاری که اخیراً به دست رژیم صهیونسیتی به شهادت رسید را گرامی‌داشت و شغل خبرنگاری را نوعی جهاد دانست.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس