تاکید شرمن بر دیپلماسی برای خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره

وند شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که دیپلماسی برای دستیابی به خلع سلاح اتمی کامل شبه جزیره کره ضروری است.

به گزارش مشرق، این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی پس از دیدار با همتایان ژاپنی و کره ای خود گفت: ما معتقدیم که دیپلماسی و گفتگو برای دستیابی به خلع سلاح اتمی کامل شبه جزیره کره و برقراری صلح پایدار ضروری است.

شرمن افزود که ما در مورد تعهد مشترک خود برای خلع سلاح اتمی کامل در شبه جزیره کره گفتگو کردیم.

وی تصریح کرد آمریکا بارها اعلام کرده است که ما قصد دشمنی با کره شمالی نداریم و معتقدیم دیپلماسی و گفتگو تنها راه نابودی سلاح های هسته ای در شبه جزیره کره  و ایجاد یک صلح پایدار در این منطقه است.

معاون وزیر خارجه آمریکا نشست سه جانبه خود  با «چوی جونگ کان» معاون اول وزیر امور خارجه کره جنوبی و «تاکئو موری» معاون وزیر خارجه ژاپن را سازنده خواند.

این مقام آمریکایی افزود که آمریکا، ژاپن و کره جنوبی در زمینه انرژی تجدیدپذیر، مقاوم سازی زیرساخت ها در کشورهای خود و همچنین منطقه هند و اقیانوسیه با یکدیگر همکاری می کنند.

وی تصریح کرد که آمریکا، ژاپن و کره جنوبی متعهد به حفظ یک هند و اقیانوسیه آزاد، باز و بر پایه قوانین بین المللی هستند.

شرمن اضافه کرد که ما در مورد اهمیت آزادی حمل و نقل دریایی و پرواز در منطقه هند و اقیانوسیه از جمله دریای جنوب چین و همچنین حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان صحبت کردیم.

وی ادامه داد که سه کشور بر اهمیت نقش اقتصادی و امنیتی اتحادیه جنوب شرق آسیا(آسه آن) در منطقه هند و اقیانوسیه تاکید کردند.

اظهارات این مقام آمریکایی در حالی است که نماینده کره شمالی چهارشنبه شب گفت که کشورش تا زمانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی تسلیم سیاست‌های خصمانه آمریکا درقبال پیونگ یانگ است، با این با این نهاد همکاری نخواهد کرد.

نماینده کره شمالی در سازمان ملل متحد در جلسه مجمع عمومی گفت: آژانس، سالانه گزارشی جانبدارانه علیه جمهوری خلق کره برای جمعیت عمومی سازمان ملل متحد ارائه می کند بدون آن که سیاست خصمانه ایالات متحده و تهدیدات هسته‌ای درقبال کشورمان را بیان کند که این خود عامل اصلی موضوع هسته‌ای شبه جزیره کره است.

این دیپلمات کره شمالی در این باره گفت که آژانس هیچ‌گونه اختیار و صلاحیتی برای انجام روند راستی آزمایی فعالیت‌های کره شمالی ندارد که خود عضوی از این سازمان نیست.

این مقام کره شمالی اضافه کرد: ما تا زمانی که آژانس تسلیم سیاست‌های خصمانه آمریکاست، هرگز با این آژانس همکاری نخواهیم کرد.

وزارت خارجه کره جنوبی نیز اعلام کرد، معاون وزیر خارجه این کشور که به واشنگتن سفر کرده با همتای آمریکایی خود در مورد ایران و کره شمالی گفت و گو کرده است.

به گزارش یونهاپ، وزارت خارجه کره جنوبی روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: «چوی جونگ کان» معاون اول وزیر امور خارجه کره جنوبی و وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا به مدت ۶۰ دقیقه در واشنگتن با یکدیگر دیدار و گفتگو کرده اند.

آنها در این دیدار به بررسی وضعیت دارایی های مسدود شده جمهوری اسلامی ایران در بانک های کره جنوبی پرداخته اند و معاون وزیر خارجه کره جنوبی در این نشست قول داده است از مذاکرات هسته ای واشنگتن با ایران حمایت کند.

معاونان وزرای خارجه آمریکا و کره جنوبی همچنین در مورد راه های بازگرداندن کره شمالی به مذاکرات و از جمله اعلام احتمالی پایان رسمی جنگ دو کره ( ۱۹۵۰-۱۹۵۳) گفتگو و توافق کرده اند به رایزنی‌ها درباره اقدامات عملی برای بازگرداندن کره شمالی به میز گفتگو ادامه دهند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس