کد خبر 1372395
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۳
بورل نمایه

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به کشورهای اروپایی پیشنهاد داده است که از ذخایر ارزی مسدود شده روسیه برای بازسازی اوکراین استفاده کنند.

به گزارش مشرق، از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه)، کشورهای غربی و اروپایی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا به منظور منزوی کردن مسکو در جامعه بین‌الملل، از انواع تحریم‌ها علیه این کشور استفاده کنند و هم‌اکنون «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از این مرحله نیز پافراتر گذاشته و پیشنهاد داده از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای بازسازی اوکراین استفاده کنند.

بورل در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» که امروز (دوشنبه) منتشر شد، تصریح کرد که کشورهای اتحادیه اروپا باید برداشت ذخایر ارزی مسدود شده روسیه به منظور استفاده این مبالغ در بازسازی اوکراین را مورد بررسی قرار دهند.

بیشتر بخوانید:

بورل: دنبال پایان دادن به بن‌بست مذاکرات وین هستیم

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد که ایالات متحده پیش از این کنترل میلیاردها دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را تاحدی برای جبران غرامت قربانیان تروریسم و کمک‌ بشردوستانه به این کشور در اختیار گرفته بود و می‌توان گام‌های مشابه در خصوص ذخایر مسدود شده روسیه را نیز مورد بررسی قرار داد. وی گفت: «من به نفع آن رأی می دهم زیرا بسیار منطقی است».

بورل تأکید کرد که موضوع تأمین مالی بازسازی اوکراین یکی از موضوعات سیاسی کلیدی است زیرا بحث «مقادیر چشمگیری پول» در میان است که باید استفاده شود. مقام‌های اتحادیه اروپایی پیش از این بحث استفاده از ذخایر ارزی روسیه برای بازسازی اوکراین را مطرح کرده بودند اما بروکسل تاکنون پیشنهادی در این خصوص مطرح نکرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، پیشتر، «الویرا نابیولینا» رئیس بانک مرکزی فدراسیون روسیه گفته بود که در پی تحریم‌های غرب، حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از طلاها و ذخایر ارزی روسیه مسدود شده است.

کشورهای غربی پس از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین، تحریم‌هایی را علیه بانک روسیه وضع کردند و علاوه بر مسدود کردن طلا و ذخایر ارزی فدراسیون روسیه، تمامی عملیات‌های مربوط به مدیریت این ذخایر و دارایی‌های بانک مرکزی روسیه و فعالیت با هرگونه نهاد، سازمان و هیأت قانونی که از جانب بانک مرکزی روسیه خدمت می‌کند، ممنوع شده است.

در تاریخ چهارم می (۱۴ اردیبهشت ماه)، «اورسلا فن درلین» رئیس کمیسیون اروپا (EC)، ششمین بسته تحریم‌ها علیه روسیه را اعلام کرد که شامل تحریم مرحله‌بندی واردات نفت روسیه بوده است. آنطور که وی گفت، کمیسیون اروپا طرفدار ممنوعیت عرضه نفت خام روسیه به اتحادیه اروپا ظرف ۶ ماه آینده و ممنوعیت واردات محصولات نفتی در ۲۰۲۳ می‌باشد.

بعلاوه آن که، رئیس کمیسیون اروپا گفته است که این کمیسیون طرحی را پیش می‌برد که به مجارستان و اسلوواکی اجازه خریداری طلای سیاه روسیه تا پایان ۲۰۲۴ را می‌هند. وی همچنین پیشنهاد کرده است که تجارت اروپا از جمله حمل و نقل نفت و ارائه خدمات مالی و تضمین صادرات روسیه از جمله بیمه کشتیرانی نفتکش ممنوع شود.

طبق این گزارش،‌سفرای اتحادیه اروپا در بازه زمانی چهارم و پنجم می در خصوص پیشنهادات کمیسیون اروپا به بحث و گفت‌وگو نشستند اما به اجماع نرسیدند. روز پنجشنبه هفته گذشته، «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان گفت که هیچ کشور و جامعه بزرگتری آمادگی وضع تحریم علیه واردات نفت روسیه را ندارد و هشدار داد که لجاجت کمیسیون اروپا، تهدید به تضعیف اتحادیه اروپا می‌کند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که نخست‌وزیر مجارستان روز جمعه گفت، کشورش طرح تحریم نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا را وتو خواهد کرد و ارائه این طرح را حمله خواسته یا ناخواسته به اتحاد ارزشمند اروپا توصیف کرده و گفت با آن مخالف است.

نخست‌وزیر مجارستان گفت، برخی کشورهای اروپایی از مزیت داشتن بنادر بهره‌مند هستند و می‌توانند سوخت‌های فسیلی را از طریق کشتی تأمین کنند اما انرژی کشورهایی مانند مجارستان که به دریا راهی ندارد فقط از طریق خطوط لوله تأمین می‌شود که اکثراً از روسیه شروع می‌شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    0 0
    آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس