کد خبر 1371753
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
تعویق بازی‌های آسیایی به ضرر کدام ورزشکاران شد

تعویق بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو برای برخی ورزشکاران مطرح ایران که به سن بازنشستگی نزدیک می‌شوند خبر خوبی نیست، چرا که برنامه‌های آنان را برای مدال‌آوری در این رویداد مهم و شاید بازنشستگی بهم ریخت.

به گزارش مشرق، شورای المپیک آسیا در ازبکستان تشکیل جلسه داد و در نهایت تصمیم گرفت تا بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو را به تعویق بیاندازد. زمان برگزاری جدید هنوز اعلام نشده و خبرها حاکی از تعویق یکساله و حتی در حالت بدبینانه، لغو کلی این رویداد مهم قاره‌ای دارد.

اما برخی ورزشکاران مطرح ایران که به سن بازنشستگی نزدیک می‌شوند تصمیم داشتند تا با موفقیت در این رویداد مهم، ویترین افتخارات خود را تکمیل کرده و شاید از دنیای قهرمانی خداحافظی کنند که حالا برنامه‌های آنان بهم ریخته است.

در این گزارش نگاهی داریم به قهرمانانی که از تعویق یکساله و شاید لغو کلی این بازی‌ها، متضرر می‌شوند:

کاراته/ پورشیب و عباسعلی

«ذبیح‌الله پورشیب» و «حمیده عباسعلی» کاپیتان‌های تیم‌های مردان و زنان کاراته ایران نزدیک به سن بازنشستگی هستند.

پورشیب متولد ۲۷ تیرماه ۱۳۶۷ است و اکنون ۳۴ سال سن دارد. تعویق مسابقات او را به ۳۵ سالگی خواهند رساند. شاید همین مساله پورشیب که طی دو سال اخیر بدشانسی‌های زیادی آورده است را از این بازی‌ها دور کند. او المپیک توکیو را به دلیل قوانین عجیب فدراسیون جهانی از دست داد. در حالی‌که سهمیه گرفته بود به دلیل ادغام ۲ وزن بالا نتوانست در توکیو حاضر شود.

تعویق بازی‌های آسیایی به ضرر کدام ورزشکاران شد

پورشیب طلای بازی‌های آسیایی گوانگجو و برنز جاکارتا را دارد و می‌توانست در هانگژو سومین مدال خود را بگیرد.

عباسعلی متولد ۲۳ اسفندماه ۱۳۶۸ است و اکنون ۳۲ سالگی را سپری می‌کند. او که در ۲ سال اخیر ۲ مرتبه دچار پارگی رباط صلیبی شده اکنون خارج از کشور است و تصمیم داشت برای حضور در بازی‌های آسیایی به ایران بازگردد و در انتخابی‌ها شرکت کند.

تعویق بازی‌های آسیایی به ضرر کدام ورزشکاران شد

او طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون و برنز جاکارتا را دارد و تعویق یکساله بازی‌های هانگژو می‌تواند به پایان حضورش در تیم ملی منجر شود.

دوومیدانی/ حدادی

«احسان حدادی» با چهار طلای متوالی بازی‌های آسیایی، پرافتخارترین ورزشکار ایران در این رویداد قاره‌ای است که به نظر می‌رسید طلای پنجمش در هانگژو نیز چندان دور از ذهن نبود.

تعویق بازی‌های آسیایی به ضرر کدام ورزشکاران شد

او متولد ۳۰ دی ماه ۱۳۶۳ است و خبرهای مبنی بر خداحافظیش پس از بازی‌های آسیایی به گوش می‌رسید، هرچند خودش این موضوع را تکذیب کرد اما با این شرایط سنی بعید است بتواند دوران قهرمانی را ادامه دهد.

کشتی/ قاسمی‌منجزی

مسابقات کشتی بازی‌های آسیایی در در ۶ وزن المپیکی در کشتی آزاد و فرنگی برگزار می‌شود.

امیر قاسمی‌منجزی فرنگی‌کار ۳۴ ساله تیم ملی که عملکرد ضعیفی در پیکارهای قهرمانی سال ۲۰۲۲ آسیا در مغولستان داشت باتوجه به حضور «علی‌اکبر یوسفی» دارنده طلای قهرمانی جهان و «امین میرزازاده» فرنگی‌کار المپیکی و دارنده طلای امیدها جهان شاید شانس چندانی برای رسیدن به ترکیب اصلی تیم ملی نداشت اما تعویق بازی‌های آسیایی نیز آخرین امیدهای او را از بین برد.

تعویق بازی‌های آسیایی به ضرر کدام ورزشکاران شد

منجزی در پیکارهای جهانی سال ۲۰۱۹ در قزاقستان با کسب عنوان پنجم، سهمیه المپیکی وزن ۱۳۰ کیلوگرم را برای کشتی فرنگی همچون بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو کسب کرد، اما جایی در ترکیب تیم ملی در توکیو نداشت. او در پیکارهای قهرمانی نظامیان جهان نیز در آذر ماه سال ۱۴۰۰ مدال برنز گرفت. این فرنگی‌کار اهل مسجدسلیمان در استان خوزستان طلای پیکارهای قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۶ بانکوک و ۲۰۱۹ چین را در کارنامه دارد.

سایر نفرات در تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی به خصوص در اوزان المپیکی با توجه به شرایط سنی می‌توانند شانس حضور در بازی‌های آسیایی را داشته باشند.

ووشو/ خواهران منصوریان و سیفی

«محسن محمدسیفی» از نوابغ ورزش ایران و متولد ۱۷ شهریورماه ۶۸ در زنجان است. او سه طلای بازی‌های آسیایی را دارد و با طلای احتمالی چهارم در هانگژو می‌تواند نامش را جاوادنه کند. پنج طلا و یک نقره جهان هم در کارنامه او دیده می‌شود.

سیفی تصمیم داشت پس از حضور در هانگژو و کسب طلای احتمالی، راهی مبارزات حرفه‌ای رزمی شود و اکنون در این سن، شرایط او هم نامشخص است.

تعویق بازی‌های آسیایی به ضرر کدام ورزشکاران شد

«شهربانو منصوریان» اکنون ۳۶ سال است و بازی‌های آسیایی هانگژو می‌توانست آخرین حضورش در دنیای قهرمانی باشد اما او هم بدشانسی آورد.

تعویق بازی‌های آسیایی به ضرر کدام ورزشکاران شد

دارنده مدال نقره جاکارتا و پنج طلای قهرمانی جهان شاید با تعویق یکساله بازی‌های آسیایی دیگر آن قدرت و شور و هیجان جوانی برای تقابل با بهترین‌های ووشوی جهان که اکثرا در آسیایی شرقی هستند را نداشته باشد.

شرایط «الهه منصوریان» کمی متفاوت‌تر است چراکه او اکنون ۳۰ سال سن دارد اما حضورش در مسابقات حرفه‌ای و کمپ‌های تمرینی خارجی، به طور کامل برنامه‌هایش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

۲ نقره و یک برنز بازی‌های آسیایی و پنج مدال رنگارنگ قهرمانی جهان از جمله افتخارات ووشوکاری است که هدفش موفقیت در ام.ام.ای است و شاید با تعویق و لغو بازی‌های آسیایی دیگر شاهد او در ووشو نباشیم.

تکواندو/ سجاد مردانی

تعویق بازی‌های آسیایی به ضرر کدام ورزشکاران شد

کاپیتان سنگین‌وزن تیم ملی تکواندو متولد ۱۳۶۷ است که در بازی‌های آسیایی اینچئون نتوانست به مدال برسد اما برای حضور در هانگژو انگیزه بالایی داشت. با توجه به نفرات جوانی که هم وزن او هستند شاید مردانی هم دیگر نتواند در این رویداد مهم حضور یابد.

وزنه‌برداری/ مرادی، رستمی، هاشمی و الهام حسینی

تعویق بازی‌های آسیایی به ضرر کدام ورزشکاران شد

سهراب مرادی یکی از ورزشکارانی است که کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش برای حضور وی در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو حساب ویژه ای باز کرده است. مرادی چهار سال پیش و در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا موفق به کسب مدال طلا در دسته ۹۴ کیلوگرم شد. رکوردار جهان در دسته ۹۶ کیلوگرم اکنون ۳۳ سال و هفت ماه سن دارد و از مصدومیت مزمن از ناحیه کتف رنج می‌برد. وی فروردین‌ماه امسال به تیم ملی وزنه‌برداری دعوت شد اما در اردو حضور پیدا نکرد تا حضورش در بازی‌های آسیایی در هاله‌ای از ابهام باشد. کارشناسان مصدومیت کتف را یکی از موانع مهم مرادی در راه بازی‌های آسیایی هانگژو و المپیک پاریس می‌دانند.

تعویق بازی‌های آسیایی به ضرر کدام ورزشکاران شد

کیانوش رستمی دیگر ستاره وزنه‌برداری ایران در حال نزدیک شدن به ۳۱ بهار زندگی خود است. رستمی هر چند که در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا موفق به کسب مدال نشد اما در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون مدال نقره دسته ۸۵ کیلوگرم را گرفت. کیانوش که مدال نقره و طلای المپیک را در کارنامه دارد به احتمال زیاد بازی‌های آسیایی هانگژو آخرین آوردگاه وی برای کسب  مدال این بازی‌هاست.

ملی‌پوش پرافتخار وزنه‌برداری ایران هم اکنون در دسته ۸۹ کیلوگرم وزنه می‌زند و مدال طلا مسابقات قهرمانی آسیا این دسته را در سال ۲۰۲۱ از آن خود کرد.

علی هاشمی دیگر وزنه‌برداری است که با تعویق بازی‌های آسیایی ممکن است قید حضور در تیم ملی وزنه‌برداری ایران را بزند. هاشمی که ۲ عنوان قهرمانی بزرگسالان جهان را در کارنامه دارد در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا در دسته ۱۰۵ کیلوگرم به مدال برنز رسید. وی هم اکنون ملی‌پوش ایران در دسته ۱۰۹ کیلوگرم به شمار می‌رود.

تعویق بازی‌های آسیایی به ضرر کدام ورزشکاران شد

هاشمی با ۳۰ سال و ۸ ماه سن در سال‌های پایانی ورزش حرفه‌ای خود قرار دارد و نتایج وی در مسابقات قهرمانی جهان و المپیک توکیو نشان از پایین بودن رکوردهای او دارد. همچنین ظهور سیدرسول معتمدی پدیده وزنه‌برداری ایران احتمال بازنشستگی هاشمی را بیش از پیش خواهد کرد.

سیده‌الهام حسینی متولد ۲۵ شهریور ۱۳۶۷ نخستین مدال‌آور تاریخ وزنه‌برداری زنان ایران در مسابقات بین‌المللی است که در مسابقات جام نعیم سلیمان‌اوغلو در سال ۱۳۹۸ مدال برنز را به‌دست‌آورد.

تعویق بازی‌های آسیایی به ضرر کدام ورزشکاران شد

برای او نیز بازی‌های آسیایی می‌توانست میدانی برای تاریخ‌سازی باشد که شاید از دست برود.

بسکتبال/ حدادی

حامد حدادی کاپیتان ۳۷ ساله تیم ملی بسکتبال که سابقه حضور در چندین باشگاه مطرح داخلی و خارجی را دارد، همراه با تیم ملی ایران ۲ نقره و یک برنز بازی‌های آسیایی را در کارنامه دارد.

تعویق بازی‌های آسیایی به ضرر کدام ورزشکاران شد

او نیز با کلکسیونی از مدال‌های معتبر همراه با تیم ملی ایران از تعویق بازی‌های آسیایی متضرر می‌شود چرا که تیم ملی ایران در مسیر جوانگرایی و پوست اندازی است.

شمشیربازی/ عابدینی

تعویق بازی‌های آسیایی به ضرر کدام ورزشکاران شد

مجتبی عابدینی از جمله افرادی است که پس از بهبودی نسبی مصدمیت خود به فکر حضور در بازی‌های آسیایی است. او اکنون ۳۷ ساله است و شاید تعویق بازی‌های آسیایی اجازه حضور دوباره‌اش در این میدان مهم قاره‌ای را ندهد.

کاپیتان تیم ملی شمشیربازی سابر که سابقه حضور در المپیک را هم دارد در دوران مصدومیت خود به مربیگری روی آورد، اکنون در صدد است تا با بازگشت خود به دنیای شمشیربازی در قالب یک ورزشکار، مدال و افتخاری دیگر را برای خود و ورزش ایران به دست آورد.

هندبال/ چهار بازیکن تاثیرگذار

در ورزش‌های تیمی به طور معمول حضور چند بازیکن باتجربه در ترکیب، یک نعمت است، اما با توجه به شرایط سنی تعدادی از بازیکنان تیم ملی هدنبال ایران، بعید است آنان با تعویق یکساله یا لغو کلی مسابقات دیگر شانسی برای حضور در این رویداد داشته باشند.

تعویق بازی‌های آسیایی به ضرر کدام ورزشکاران شد

محمد سیاوشی با  ۳۷ سال، الله‌کرم استکی با ۳۴، سجاد استکی با ۳۲ و مجتبی حیدرپور با ۳۴ سال، پنج بازیکن پابه سن گذاشته تیم ملی هستند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس