کد خبر 1371690
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۳
تعویق بازی‌های آسیایی و تاثیراتش روی حذف کشتی‌گیران

در صورتی که بازی‌های آسیایی سال آینده دوباره شهریور و مهرماه برگزار شود به دلیل مسابقات کسب سهمیه المپیک کشتی در رقابت‌های جهانی بازهم اولویت کشتی این رویداد خواهد بود.

به گزارش مشرق، کشتی آزاد و فرنگی یکی از رشته‌های اعزامی به بازی‌های آسیایی بودند که برای حضور در این بازی‌های تدارکاتی هم داشتند. تعریف چرخه انتخابی، حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا، اعزام به تورنمنت‌های مختلف و ... از برنامه‌های کادر فنی آزاد و فرنگی برای انتخاب ۲ تیم جهت شرکت در بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی صربستان بود اما حالا با تعویق بازی‌های آسیایی هانگژو انتخاب محدودتر خواهد شد چرا که در ۶ وزن المپیکی حاضر در بازی‌های آسیایی، رقابت برای کسب دوبنده جهت اعزام به مسابقات جهانی بیشتر خواهد شد و همین محدودیت به جذابیت انتخابی اضافه خواهد کرد.

* چین آتش‌بس بین کشتی و کمیته ایجاد کرد

با وجود اهمیت کشتی و مدال‌های آن برای کمیته ملی المپیک در بازی‌های آسیایی اما علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی بارها در مصاحبه‌های مختلف تاکید داشت تیم دوم یا سوم خود را به این بازی‌ها اعزام می‌کند و هدف اصلی مسابقات جهانی خواهد بود. اگر چه این حرف به مذاق مسئولان کمیته خوش نیامد اما کشتی‌گیران کشورمان که در مسابقات قهرمانی آسیا حضور داشتند نشان دادند ورزشکارانی هستند که جامعه ورزش برای مدال‌آوری می‌تواند روی آنها حساب کند چون تعدادی از این ورزشکاران سابقه مسابقات برون‌مرزی هم نداشتند اما صاحب مدال شدند. حالا به نظر می‌رسد با تعویق بازی‌ها فعلا آتش‌بس بین فدراسیون کشتی و کمیته ملی المپیک برقرار شود.

با این شرایط و فراهم دیدن تدارکات، بازی‌های آسیایی هانگژو لغو شد تا باری از روی دوش کشتی برداشته و این فدراسیون تمرکز خود را روی مسابقات جهانی بگذارد اما شاید آسیبی که تعویق بازی‌ها داشت این بود که تعدادی از کشتی‌گیران از چرخه رقابت خارج می‌شوند و شانس حضور در مسابقات را از دست می‌دهند.

تعویق بازی‌های آسیایی و تاثیراتش روی حذف کشتی‌گیران

* دغدغه کشتی فاصله نزدیک جهانی و بازی‌های آسیایی بود

محسن کاوه مدیر تیم ملی کشتی آزاد کشورمان در گفت‌وگویی در این باره اظهارداشت: دغدغه فدراسیون کشتی فاصله نزدیک مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی بود. برنامه طوری بود که ما باید تیم را به ۲ نیرو تقسیم می‌کردیم اما اینکه بازی‌های آسیایی به تعویق افتاد بهتر است اما شاید این بازی‌ها فرصتی می‌شد تا یکسری از بچه‌ها این بازی‌ها را تجربه می‌کردند. تیم اعزامی ما به مسابقات جهانی با بازی‌های آسیایی تفاوت داشت که همین به نفع کشتی است اما امیدوارم هر چه که خیر است برای کشتی اتفاق بیفتد.

با تعویق بازی‌های آسیایی که مدت زمان آن هنوز مشخص نشده، فدراسیون کشتی حالا تمرکز خود را روی مسابقات جهانی خواهد گذاشت اگر چه این فدراسیون بازی‌های کشورهای اسلامی را هم در پیش دارد اما سطح این مسابقات به گونه‌ای نیست که خطری کشتی را تهدید کند. بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو در ۶ وزن المپیکی برگزار می‌شود و تعویق این بازی‌ها باعث خواهد شد تا کادر فنی کشتی آزاد و فرنگی در انتخاب نفرات اصلی خود در برخی اوزان محدودیت‌هایی داشته باشند. به عنوان مثال در کشتی فرنگی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم ۲ مدعی اصلی وجود دارد که یکی مدال طلای امیدهای جهان و پنجمی المپیک را در کارنامه دارد و دیگری مدال طلای جهان در این صورت کادر فنی مجبور است برای مسابقات جهانی صربستان یکی را انتخاب کند اما بازی‌های آسیایی این فرصت را به هر ۲ کشتی‌گیر می‌داد تا در عرصه رقابت باشند.

تعویق بازی‌های آسیایی و تاثیراتش روی حذف کشتی‌گیران

* مشکلات چینی‌ها با تعویق بازی‌های آسیایی چند برابر می‌شود

شورای المپیک آسیا هنوز زمان جدید برگزاری بازی‌های آسیایی را اعلام نکرده اما این احتمال وجود دارد بازی‌ها در سال ۲۰۲۳ برگزار شود هرچند این تاریخ هم با چالش‌های کمی روبه‌رو نخواهد بود. فدراسیون‌های بین‌المللی سال آینده مسابقات کسب سهمیه المپیک پاریس را آغاز می‌کنند که اتحادیه جهانی کشتی هم یکی از آنهاست. با توجه به اینکه قرار است در مسابقات جهانی کشتی سال آینده سهمیه المپیک توزیع شود، تاکید رئیس فدراسیون اعزام تیم اصلی به این رقابت‌هاست و بازهم بازی‌های آسیایی اولویت کشتی نخواهد بود.

البته این پیشنهاد از سوی فدراسیون کشتی مطرح شده که شورای کشتی آسیا مذاکره‌ای با اتحادیه جهانی داشته باشد تا زمان مسابقات جهانی تغییر کند. شاید با این تغییرات تیم‌ اصلی کشتی بتواند در ۲ رویداد شرکت کند. حالا باید دید در روزهای آینده کمیته اضطراری تشکیل شده در شورای المپیک آسیا چه زمانی را برای بازی‌های آسیایی در نظر می‌گیرد؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس